Christian Have KEA Business Forum 7. december 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland
Advertisements

Gitte Rosholm Advice A/S
Innovation - viden i spilved Kirsten Lauta og Dorte Fensteen
REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE En øvelse for livet. REG LAB EFTERÅRSKONFERENCE 2010.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Vi gennemførte en række interview ifm
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Sprog/billeder på Internettet
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Ledelse af forandringer
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Lærerprofessionen - en definition.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Ledelse af innovative medarbejdere
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
virksomheder middelfart 12. april 2007 markedsføring af offentlige
Dream Building og kernehistorien Henrik Kristensen
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Virksomheder - definition
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Open-source software i det offentlige - hvad nu? Christian Lanng Kontorchef, It og Telestyrelsen Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Torsdag.
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
Strategisk Safari To be perfectly frank, I’m not nearly as smart as you seem to think I am.
Forretningsmodel.
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Vi har brug for dig... som Small Business Specialist Christian Ringheim & Kim Enrum.
Kodeks for offentlig topledelse
Grundlæg din succes med en langsigtet strategi Derfor er en strategi vigtig – også på landbrug. Mikael Vest 10. januar 2007.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Innovationsaccelererende Forskningsplatforme (IAFP) - i relation til landbrugets videre udvikling Greta Jakobsen, Medlem af Det Strategiske Forskningsråd.
Formålet med ODAA At støtte; Smart Aarhus Erhvervsudvikling og partnerskaber Medborgerskab/ demokrati Effektivitet/ rationalisering.
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Recovery - At komme sig Aulum d. 10. oktober 2010
1 SOCIALE PARTNERSKABER I UDSATTE BY- OG BOLIGOMRÅDER.
1 CSR er mere end virksomhedernes sociale engagement - CSR i Danmark / Steen Vallentin Inst. f. Ledelse, Politik og Filosofi CBS Center for Corporate Social.
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Tommy Engedal Kronborg
Frivillighed og sociale medier Region Syddanmarks lokalkomiteer
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
HR & LEDELSESDAGEN Sådan skaber du værdi til din forretning gennem HR 24. Maj 2016 kl Henrik B. Sørensen Mail:
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Hvordan klubber succesfuldt tiltrækker og fastholder sponsorer (Partnere) v/Kent Ewert.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Kulturrådet i Slagelse Hvordan sikre vi de bedste rammer? Næstformand Troels Brandt Diplom i ledelse Master i ledelse af forandringer - Erfaringerne fra.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Jenny Braat, adm. direktør for Danske Maritime
CØ / FOKUSERET VÆRDIKÆDE
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Christian Have KEA Business Forum 7. december 2013 Kulturel ledelse Christian Have KEA Business Forum 7. december 2013

Have Kommunikation Stiftet i 1983 19 medarbejdere 150 projekter på årsbasis inden for: Film, teater, kunst, underholdning, kulturel udvikling, erhverv 4 kerneområder: PR & Synlighed Strategi & Analyse Events & Awards Rådgivning & Workshops

Christian Have Grundlægger og indehaver af Have Kommunikation Direktør indtil 2010 Nu kreativ direktør Egen rådgivningsvirksomhed: Have Consult Ambassadør for Dansk Folkehjælp Forelæser løbende på Aalborg Universitet, CBS, Københavns Universitet, Freie Universität, Peking University

Kulturpolitik ”Fattige og elendige er vi. Las os nu blive dumme til, saa kan vi gerne høre op med at være en stat.” - Kronprins Christian, 1813

En fragmenteret verden Den teknologiske udvikling bidrager til øget individualisering Sociale medier Selvpositionering Selektiv nyhedslæsning Subkulturer Kulturen skaber sammenhæng og fællesskab Mister vi fornemmelsen for vores fælles kultur, mister vi også fornemmelsen for, hvorfor og hvordan vi hører sammen

Kunst og kultur er vigtigt Kunst og kultur skaber mening og udvikling: Fælles identitet Fælles narrativ Innovation

Det transformative kulturbegreb Kunst og kultur som det sted, hvor udvikling, vækst og innovation skabes I dag ses kultur som et redskab men end som noget, der i sig selv er værdifuldt. Fra nice to have til need to have Det transformative kulturbegreb indebærer: Kreativitet Bæredygtighed Medmenneskelighed Ansvarlighed

Politikere Virksomheder Organisationer Fonde Kunstnere Enkeltpersoner Hvem har ansvaret? Politikere Virksomheder Organisationer Fonde Kunstnere Enkeltpersoner

Corporate Cultural Responsibility Corporate Cultural Responsibility er en virksomheds (eller en organisations eller en fonds) aktive medansvar for udviklingen, genopbygningen, aktiveringen, driften eller tilpasningen af et samfunds kulturelle identifikationsfaktorer såsom sproget, musikken, kunsten, litteraturen, troen – fra det talte or til den nyeste kunst/media-hybrid.

CCR vs. CSR Begrebet skal ikke forveksles med Corporate Social Responsibility (CSR) CSR har en klar markedsøkonomisk synsvinkel CSR kan ofte bedrives ved ikke at gøre noget CCR har ikke udelukkende fokus på en merkantil gevinst CCR kræver at virksomheder gør en aktiv og direkte indsats CCR er mere konkret og dermed mere forpligtende Fokus fra servicering til etablering af relationer

Kriterier for CCR Virksomheder overtager aktivt eller samarbejder om en konkret kulturel opgave, som hidtil har været et statsligt eller offentligt ansvar Den kulturelle opgave skal være bæredygtig – ikke engangsevents Fokus på driften af kulturen – ikke engangsbeløb som i sidste ende udmunder i ekstra omkostninger for kulturaktøren Processen – ikke produktet Fra fokus på vækst til fokus på udvikling

Alternativ: Offentlig/private partnerskaber Det offentlige og private samarbejder om støtte til kultur Behov for flere OPP-partnerskaber i kulturlivet Der skal tænkes i nye netværk, nye platforme, nye samarbejdsformer, ny synlighed

Udbyttet af Corporate Cultural Responsibility Kulturel resonans Kreativitet Legitimitet Bæredygtighed Eksistensberettigelse Adgang til markedet

CCR - Kulturel resonans Virksomheder skaber emotionel og menneskelig kontakt mellem sig selv og sine kunder. En bedre forståelse for kulturen giver bedre vilkår for at forstå både medarbejdere og kunder, da de jo netop er produkter af kultur Fra udgangspunkt i markedskræfter til et udgangspunkt i kreativitet og innovation

CCR - Kreativitet Benyt den kreativitet og nytænkning, der stammer fra kunst og kultur til at (ud)bygge virksomhedens værdier, strategi og forretning Kreative værdier inkluderer: open source, transparens, intimitet, autenticitet, uforudsigelighed og co-creation

CCR - Legitimitet At tage ansvar giver legitimitet Netværkssamfundet sociologi betyder, at også virksomheder forventes at give ligeså meget, som de tager Kulturen har en transformativ værdi, der kan styrke og ændre samfundet - CCR strategier signalerer ansvar overfor omverden!

CCR - Bæredygtighed Kulturelt ansvar betyder, at virksomheden ikke saver den gren over, som den selv sidder på Et sundt forretnings- og rekrutteringsklima bidrager til et samfund med en velfungerende kultur

CCR - Eksistensberettigelse og adgang til markeder Et direkte kulturelt ansvar fører til en gevinst for både den CCR-praktiserende virksomhed såvel som for samfundet som helhed Ansvar for egen branche og samfund sikrer det fremtidige eksistensgrundlag Kun ved at give noget af værdi får virksomheder permission til at sælge det, de har at tilbyde

Ansvar for start-ups At hjælpe den svage, velvidende om, at det kan blive en konkurrent Et paradigmeskift væk fra ”den stærkeste overlever” til ”vi tager ansvaret for, at vores konkurrent også har ret til at være her” Fx Porter og Kramer om ’fælles værdi’ og at se udover kapitalismens snævre markedstænkning

Den ansvarsfulde leder Morgendagens leder er orienteret mod den kulturelle værdibaserede ledelse Den ansvarsfulde ledelsesstil er meningsfuld, transparent, autentisk, værdibåren og har et klart formål Den ansvarsfulde leder har en bæredygtig tankegang, hvor fokus er på markedets ve og vel At tage ansvar for sin branche og for sit samfund

Transparens: en moderne virksomheds levevilkår Den teknologiske udvikling gør, at viden bliver tilgængelig for alle Hastighed er en udfordring på alle niveauer Den digitale forretningsmodel sætter øget fokus på transparens og autenticitet Virksomhedens interne adfærd påvirker også det eksterne image

Udfordringerne ved kulturel ledelse Stakeholders fokuserer stadig primært på økonomien og på ROI Lederen skal italesætte og implementere et andet værdisæt og skabe forståelse hos stakeholders Svært at omlægge sit mindset og forretningforståelse. Det kræver ressourcer og investeringer Det kræver mod!

Værktøjet for kulturel ledelse: Narrativ storytelling Den narrative storytelling giver kulturel resonans

Narrativ storytelling Steve Denning: ”A springboard story is a story that enables a leap in understanding by the audience so as to grasp how an organization or community or complex system may change.”  Dette kan også overføres til kunst og kultur Historier der er så klare og præcise, at de giver os en følelse af inspiration og oplysning Første etape: Skab de narrative fortællinger og spørg Anden etape: I det øjeblik du vil have folk til co-create er value proposition vigtigt

Narrativ storytelling Historierne bør indeholde en blanding af genkendelighed og fremmedhed Det fanger opmærksomheden hos publikum Storytelling handler ikke om at videregive så meget information som muligt, men om at være katalysator for forståelse Storytelling giver ofte en bedre indlevelsesevne end en graf http://www.stevedenning.com/Business-Narrative/springboard-story.aspx

Den narrative kontekst Narrativer påvirkes – ligesom alt andet – af konteksten Husk at komplekse ideer har mange dimensioner Folk kan identificere sig med historien på forskellige niveauer Historier har evnen til at overføre forståelse fra en kontekst til en anden

Lederen som et brand Den kulturelt ansvarlige leder er også kommunikerende Ideologien og myten skal omfavnes hele vejen rundt At man forstår at skabe en værdibaseret kommunikation

Lederen som et brand Man er sin egen mediestation Man bliver i stand til at udføre sit lederskab på digitale og sociale platforme PR  kommunikation  storytelling

Den traditionelle Maslowspyramide Self-actualization Esteem Social Safety Physiological

Fremtidens Maslowspyramide Enlightenment Transformation Cultural Responsibility Sustainability Artistic and cultural needs

Tak for ordet. Så er ballet åbnet!