En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Randers Kommune Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus www.pkf.name.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Perron 4 Dag 1 24 januar 2013 Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt.
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
I dag er temaet Visualisering
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykologhuset Kognitivt Fokus
STRESSORER FYSISKE PSYKOLOGISKE FRYGTEN FOR LYSTEN TIL BIOLOGISKE
En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Randers Kommune Tranghåndtering Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Arbejdspladsudvikling
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Randers Kommune Misbrugsmodellen Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Vejlederens kommunikation
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
At tale om sexualitet.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Workshop: At arbejde med myter og holdninger blandt personale v/ projektmedarbejder Tine Gomard.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
TRÆK VEJRET.
Stress En folkesygdom?.
Hvordan man bekæmper mobning
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
Trivsel og mental sundhed
Stresshåndteringsgruppe
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Overlæge Poul Lundgaard Bak Komiteen for Sundhedsoplysning
Basiskursus i Medfølelsesfokuseret terapi / Compassion Focused Therapy CFT for tværfagligt personale 8 og 9 januar 2018 Ved psykolog Lena Højgård Isager.
Vejle September 2015 Ved psykolog Lena Højgård Isager
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Randers Kommune Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus www.pkf.name

Introduktion til en medfølelsesfokuseret tilgang i arbejdet Dag 1.: Præsentation af underviser og deltagere Forventninger og mål for egen læring på kurset Oplæg Demonstration i plenum Øvelse i tremands grupper Opsamling på tanker og erfaringer fra dagen

Egne mål for kurset Når du tænker på dine egne færdigheder i forhold til at samarbejde med de borgere, du møder i hverdagen, hvad er du så særlig god til? Og hvilke færdigheder er det vigtigst for dig at videreudvikle igennem kurset? Tænk på et eksempel på en vanskelig situation, hvor du havde fornemmelsen af, at det kunne du have håndteret bedre! Hvad gjorde du? Hvad ønsker du at kunne gøre i den slags situationer?

Ansvar I workshoppen vil vi arbejde med forskellige øvelser fx. medfølende forestillinger eller selvkritik Alle øvelser er fuldstændig frivillige Du er ansvarlig for dit eget velvære Alt materiale, der deles mellem deltagerne, er fortroligt

Kurset Vi vil gennemgå den grundliggende filosofi og model for Medfølelsesfokuseret terapi (Compassion Focused Therapy a la Paul Gilbert). Modellens forståelse af sindet og hjernen har rødder i en evolutionær tilgang, og bygger på neuro-, social- og psykologisk videnskab Vi vil se på dynamikken i skam og selvkritik, og den betydning de har for vedligeholdelsen af belastende psykiske tilstande Vi vil først og fremmest arbejde på at kunne bevare og fremme medfølelsen hos os selv og dem vi samarbejder med, uanset hvordan deres lidelse kommer til udtryk

Medfølelse “En sensitivitet over for ens egen og andres lidelse, sammen med et dybt engagement i at lindre lidelsen “ Dalai Lama (P. Gilbert 2009/L.H.Isager)

Beroligende åndedræt

Medfølelsesfokuseret terapi Udviklet på baggrund af erfaringer fra terapi med, at en del mennesker, der oplever skyld og skam, kan have svært ved at profitere af terapi Mennesker, der har været udsat for svigt eller evt. misbrug, har ofte tendens til at være selvkritiske og skamme sig over sig selv. Dette kan gøre fremskidt i terapi meget vanskelige, da klienten godt kan se pointen, men ikke mærke, at det gør nogen forskel Der vil ofte være et forøget trusselsfokus, hvor klienten mere eller mindre konstant er opmærksom på trusler enten udefra eller indefra Det beroligende system, der sørger for at bringe personen i ro igen, vil ofte være mindre udviklet på grund af mangel på stimulering i opvæksten

Terapi og træning Medfølelsesfokuset terapi (CFT) er en terapeutisk metode med vurdering, sagsformulering, øvelser osv. I terapien er der særligt fokus på at udvikle det at kunne berolige sig selv, være selv-støttende og at have omsorg for sig selv. Der arbejdes med færdigheder i forhold til opmærksomhed, tænkning og adfærd Medfølelsesfokuseret træning af sindet (CMT) er de øvelser, der bruges til at få bedre balance imellem affektregulerings-systemerne

En udgave af os Vi har ikke selv bestilt den hjerne, vi fødes med Vi har ikke selv valgt, hvor vi vil fødes Vi har ikke selv valgt, hvem vi vil fødes af Det er ikke vores skyld!

Ingredienser i psykologisk velbefindende

Neural Bases of Threat Processing (LeDoux, 1994) Animal studies have shown that the amygdala receives sensory information via two routes: a rapid but crude input from the sensory thalamus (via the amydala) and a a slower but more detailed representation from the sensory cortex. “Snake example & stick analogy”

Flygt eller Kæmp i hverdagen- din hjerne er designet til at beskytte dig

Hjernediagram af stimulus-respons model for indre og ydre stimuli Rusmiddel Trussel/mobning Sex Sex Rusmiddel Trussel/mobning Måltid Medfølelse Måltid Venlighed, varme og omsorg Det limbiske system Rolig Tryg Mavesyre Spyt Ophidselse Trang Angst Deprimeret Fra P. Gilbert 2008/ L.H. Isager/Mørch

Den gamle hjernes funktioner Følelser: Vrede, angst, tristhed, glæde, lyst Adfærd: Kamp, flugt, tilbagetrækning, optagethed Relationer: Sex, magt, status, tilknytning, stammefællesskab (Gilbert 2008 / Isager)

”Better safe than sorry”

Den nye hjernes funktioner Evnen til at forestille sig ting Evnen til at planlægge Evnen til at gøre sig overvejelser - ruminere Integration af mentale evner (Gilbert 2008 / Isager)

Den nye hjerne giver os mulighed for at forholde os til den gamle hjernes impulser

Typer af affektreguleringssystemer Engagement/ spænding / vitalitet Tilfredshed / tryg / forbundet Tilskyndelses/resurse- fokuseret At ønske, forfølge, opnå og konsumere noget Aktiverer Uden-ønsker/tilknytnings- fokuseret Tryghed - venlighed Beroligelse Trusselsfokuseret Aktiverer søgning af beskyttelse og sikkerhed Aktiverer / hæmmer Fra Paul Gilbert 2008 (Isager/Mørch) Vrede / angst / afsky

Typer af affektreguleringssystemer Trusselsfokuseret Aktiverer søgning af beskyttelse og sikkerhed Aktiverer / hæmmer Fra Paul Gilbert 2008 (Isager/Mørch) Vrede / angst / afsky

Aktiverer søgning af beskyttelse og Trusselsfokuseret Aktiverer søgning af beskyttelse og sikkerhed Aktiverer / hæmmer Angst Krop / følelser Spændt Hjertebanken Tør i munden “Sommerfugle i maven” Bange Opmærksomhed / tænkning smalt fokuseret Fare - trussel Scanner - søger Internt vs. externt Adfærd Passiv undgåelse Aktiv undgåelse Viser underkastelse Dissocierer

Aktiverer søgning af beskyttelse og Trusselsfokuseret Aktiverer søgning af beskyttelse og sikkerhed Aktiverer / hæmmer Vrede Krop / følelser Spændt Hjertebanken Trang til at handle Vrede Opmærksomhed / tænkning smalt fokuseret Overskridende/blokerer Scanner - søger Internt vs. externt Adfærd Intensiverer handling Viser agression Angriber Dissocierer

Typer af affektreguleringssystemer Engagement/ spænding / vitalitet Tilskyndelses/resurse- fokuseret At ønske, forfølge, opnå og konsumere noget Aktiverer Trusselsfokuseret Aktiverer søgning af beskyttelse og sikkerhed Aktiverer / hæmmer Fra Paul Gilbert 2008 (Isager/Mørch) Vrede / angst / afsky

Lotterigevinst 10 millioner kr.!!!!

Tilskyndelses/resurse- fokuseret At ønske, forfølge, opnå og konsumere noget Aktiverer Glæde Krop / følelser Aktivitet Hjertebanken Trang til at handle Forstyrret søvn Opmærksomhed / tænkning smalt fokuseret Undersøgende Køber Internt vs. externt Adfærd Engagerer sig Er social Går igang Rastløs Fester

Typer af affektreguleringssystemer Engagement/ spænding / vitalitet Tilfredshed / tryg / forbundet Tilskyndelses/resurse- fokuseret At ønske, forfølge, opnå og konsumere noget Aktiverer Uden-ønsker/tilknytnings- fokuseret Tryghed - venlighed Beroligelse Trusselsfokuseret Aktiverer søgning af beskyttelse og sikkerhed Aktiverer / hæmmer Fra Paul Gilbert 2008 (Isager/Mørch) Vrede / angst / afsky

Uden-ønsker/tilknytnings- fokuseret Tryghed - venlighed Beroligelse Velvære Krop / følelser Rolig Langsom Velvære Tilfreds Opmærksomhed / tænkning Åbent fokus Reflekterende Socialt indstillet Internt vs. externt Adfærd Fredelig Blid Social

Visualisering Tænk på de borgere, som du samarbejder med Forestil dig en situation, hvor du oplever, at samarbejdet er svært Læg mærke til dine tanker Hvilken adfærd vil du være tilbøjelig til at anvende Læg mærke til følelser og kropslige fornemmelser Læg mærke til hvad du får lyst til at gøre Læg mærke til din fantasi / forestillinger Hvordan er din opmærksomhed

Gruppearbejde i 3-personers grupper (30 min.) Fortæl på skift i gruppen om: Tanker Adfærd Følelser og kropslige fornemmelser Hvad du får lyst til at gøre Forestillinger / fantasier Opmærksomhed Prøv derefter sammen at formulere, hvad I kan føle jer truede af

Medfølelse Beroligende åndedræt Tænk på en, der er nem at holde af Træk lidt på smilebåndet Overvej hvad du er motiveret til at gøre lige nu

Introduktion til en medfølelsesfokuseret tilgang i arbejdet Dag 2: Oplæg fortsat Demonstration i plenum Øvelser i grupper Hjemmearbejde til næste gang Opsamling på tanker og erfaringer fra dagene

Multi-modal træning af det medfølende sind Træning af færdigheder Venlighed Hjertevarme Forestillingsevne, visualisering Opmærksomhed Karakteristika Ræsonneren Karakteristika Følsomhed Sympati Karakteristika Sensitivitet Medfølelse Omsorgsfuldhed Rummelighed Evnen til at føle Fordomsfrihed Empati Adfærd Evnen til at sanse Hjertevarme Venlighed (Gilbert 2008/ Isager)

Et ægte ønske om at føle omsorg og lade sig bevæge af andres lidelse

Følsom overfor lidelse, venlig og omsorgsfuld

Hjertevarme

Rummelig og empatisk

Fordomsfrihed – vi har alle vore kampe

Wisdom and strength

Det medfølende selv At påtage sig rollen – ”method acting” Tænk på en forbilledlig, bedst tænkelig medfølende person Stil dig frit – læg mærke til din rolige vejrtrækning Lad kroppen være afslappet Forestil dig: at du selv er den yderst medfølende og livskloge person Tænk på de ideelle egenskaber, som du gerne vil have som medfølende person, fx. dyb kærlighed, hjertevarme, mildt væsen, svær at provokere, en fornemmelse af at have prøvet alt og på den måde opnået visdom Forestil dig din alder og dit udseende, dit ansigtsudtryk og din holdning, din indre fornemmelse af fx at have et mildt sind Ligesom skuespilleren, der påtager sig en rolle, skal du nu føle, at du bliver sådan, som du forestiller dig personen Prøv at lade dit ansigtudtryk blive mildt og medfølende, giv dig selv lov til at smile let og blidt Tænk på at du er en livsklog person, der har oplevet meget Tænk over hvordan det er at være en person, der kan tilgive og ikke bærer nag Tænk på de egenskaber ved medfølelse som du virkelig værdsætter, og forestil dig at du har dem Giv dig selv lov til at blive denne person Du kan være så længe, som det føles behageligt, i denne rolle, og prøv at være både alvorlig omkring det og at spille rollen med en legende lethed

Visualisering Forestil dig en bruger, som du samarbejder med Forestil dig en situation, hvor du oplever, at du virkelig er medfølende over for vedkommendes lidelse Læg mærke til dine tanker Hvilken adfærd vil du være tilbøjelig til at anvende Læg mærke til følelser og kropslige fornemmelser Læg mærke til hvad du får lyst til at gøre Læg mærke til din fantasi / forestillinger Hvordan er din opmærksomhed

Gruppearbejde i 3-personers grupper (30 min.) Fortæl på skift i gruppen om: Tanker Adfærd Følelser og kropslige fornemmelser Hvad du får lyst til at gøre Forestillinger / fantasier Opmærksomhed Prøv derefter sammen at formulere, hvad der kan gøre det nemt at have medfølelse

Hjemmearbejde: Hvis du har mulighed for det, så prøv dagligt at lave øvelsen med det medfølende selv Registrer mindst en gang på modellen med trusselsfokus fra en situation i dagligdagen, hvor du bliver nervøs / irriteret / vred / magtesløs sammen med en bruger Hvis du kan så prøv at udfylde den medfølende udgave. Hvordan ville situationen have været, hvis du kunne have bevaret medfølelsen?

Referencer og kilder til inspiration Bog: Paul Gilbert: Medfølelse og mindfulness – fra selvkritik til selvværd. Klim 2009 Hjemmesider m. videoer og meditationer til download: http://www.compassionatemind.co.uk/ Kristin Neff: http://www.self-compassion.org/ Christoffer Germer: http://www.mindfulselfcompassion.org/ www.awarenessinaction.org http://www.ted.com/talks/matthieu_ricard_on_the_habits_of_happiness.html Forskel på empati og medfølelse: http://www.huffingtonpost.com/matthieu-ricard/could-compassion-meditati_b_751566.html