Kvalitetsudvikling, dokumentation, evaluering, forandringsteori…

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Definition på evaluering
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Foreningsudviklingstesten
VI HJÆLPER UDSATTE BØRN OG UNGE
At forholde sig professionelt Anne Skov
Medarbejderudviklingssamtalen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Forældremøde X årgang.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Når effektmåling rammer organisationen
Dokumentation som arbejdsredskab – opholdsplanen som procesværktøj
Date :31 1.
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Chefanalytiker, Oxford Research
Projektlederens rolle(r)
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Den anerkendende interviewform
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Skolen og den sociale arv
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Inklusion og inkluderende processer
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Om indsatsteori.
Kvalitetsudvikling, dokumentation, evaluering, forandringsteori, styring og samspil med kommuner….. (udvalgte) Erfaringer i Blå Kors Danmark.
Hvad skal jeg lede efter? Det kommer an på, hvad du gerne vil finde!
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Vidensbaseret praksis i botilbud
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Kvalitetsudvikling, dokumentation, evaluering, forandringsteori… Kvalitetsudvikling, dokumentation, evaluering, forandringsteori….. (udvalgte) Erfaringer i Blå Kors Danmark

Hovedtemaer Lidt om Blå Kors Danmark og Forskningsafdelingen (setting) Lidt begrebsgymnastik Det centrale i forandringsteorien er…. Fra forandringsteori til måling Operationaliseringsmodel Datatype, datakilde, indsamlingsmetode (ift brugere, deltagere…) Fra måling til læring Eksempler

Blå Kors Danmark og Forskningsafdelingen Non-profit social organisation 300 lønnede, 1500 frivillige Fokus på faglighed og kvalitet / organisation Kvalitetschef Forskningsafdeling FA- bevilling og virkelighed: Forskning – 25 % - forskning i bred forstand Dokumentation – 50 % - etablere systematisk viden + analyse Innovation – 25 % - nye idéer omsat til praksis Organisationen Blå Kors, støttesystemer/forudsætninger – resten af %’erne !!

Centrale værdier for vores arbejde Nærvær, faglighed, nye muligheder Meningsfuldhed – forskellige interessenter og logikker Værdi – det skal gøre en forskel, give mulighed for anerkendelse, læring, udvikling Åbenhed – videndeling, ting tilgængelige, samarbejde med os betyder at det bliver brugt andre steder Videndeling – tværgående perspektiv supplerer fokus på den enkelte enhed Integritet og selvkritik – vi stiller også spørgsmål til os selv

Mødet mellem systemverden og livsverden For-forståelse: At arbejde med systematik, have styr på hvordan ledelse påvirker medarbejdere, og hvordan medarbejderkompetencer hænger mere eller mindre godt sammen med brugergruppens sammensætning …. Og at arbejde med at beskrive, dokumentere og spejle sig i dokumentation om, hvad vi gør og hvad vi opnår tror vi på styrker den faglige selvbevidsthed – og kvaliteten i arbejdet

Lidt begrebsgymnastik Overordnet er vi ved at vænne os og andre til ord som….: Registrering Dokumentation Analyse og læring, evaluering Reflekteret praksis Kvalitetsmodeller Standarder Akkreditering Foruden…strategier, videndeling, kvalitetsudvikling osv osv

Lidt mere begrebsgymnastik Data = registrerede oplysninger Dokumentation = systematiserede oplysninger Analyse = kigge på data, mønstre, niveauer, afvigelser Evaluering = når data møder værdier/kriterier Læring = når mødet mellem data og værdier/kriterier fører til andet og mere end ”vi retter ind” – ny erkendelse, nye handlinger, nye erfaringer

Forandringsteori Forandringsteori (eller andre modeller) Hjælper med at sætte ord på og systematisere vores for-forståelser om Hvad vil vi Hvad gør vi så Hvad vil vi gerne, at der kommer ud af det Hvordan vil vi se, om det så lykkes

Vi bruger Den Logiske Model

Det centrale i forandringsmodel Afhænger af perspektivet; Fra idé over handling til resultat - sammenhæng Nogle gange vigtigt for faglig forståelse og drøftelse Nogle gange fokus på succeskriterier Nogle gange udgangspunkt for dokumentation/evaluering

Fra forandringsteori til måling Operationalisering

Fra forandringsteori til måling

Fra forandringsteori til måling Afklaring af datatype (kvantitative/kvalitative, fakta, oplevelser, vurderinger, holdninger, forventninger, vigtighed, tilfredshed, målefterlevelse, målopfyldelse)

Fra forandringsteori til måling Afklaring af datakilde(r) Hvem ved eller kan på anden måde bidrage til at belyse de spørgsmål, som vi har fundet frem til er interessante?

Fra forandringsteori til måling Afklaring af dataindsamlingsmetode Tilpasset situationen (survey på en tømmerflåde), de målingsansvarlige, deltagere (alder, kompetenceniveau)

Effektmåling? Kan vi reelt måle effekt? Problemet er at isolere faktorer med betydning for udvikling/tilstand på givet tidspunkt Evidensniveauer Indikatorer på effekt

Eksempel – sommerlejre i BKD Mål: Hjælpe udsatte børn og unge til en god oplevelse, som de kan huske på resten af året, som kan give dem energi og fornyet livslyst Delmål: Give oplevelse Motivere til aktivitet Alternativ til problematisk samvær med forældre Børn og unge tilbydes 1 uges lejr/kanotur med støtte af voksne (frivillige + prof lejrleder), med aktiviteter med fokus på fysisk udfoldelse, afprøve grænser, etablere relationer, grin og succesoplevelser

Eksempel – sommerlejre i BKD Handling: (aktiviteter) Børn og unge tilbydes 1 uges lejr/kanotur med støtte af voksne (frivillige + prof lejrleder), med aktiviteter med fokus på fysisk udfoldelse, afprøve grænser, etablere relationer, grin og succesoplevelser

Eksempel – sommerlejre i BKD Succeskriterier; (resultater, virkninger) (hvad skal hvem have ud af det) Deltagerne har en god oplevelse Deltagerne etablerer nye relationer Deltagerne prøver egne grænser Deltagerne deltager i de tilbudte aktiviteter Deltagerne bliver mindre sårbare for drillerier i skole Deltagerne får styrket selvværd

Eksempel – sommerlejre i BKD Indikatorer; De giver udtryk for at have … Børn udveksler adresser og chatter sammen efterfølgende Registreret opbakning til tilbud

Eksempel – sommerlejre i BKD Datatyper: Datakilder: Dataindsamlingsmetoder:

Eksempel – sommerlejre i BKD Deltagerevaluering Ved spørgsskema (i kano, ja!) Ved fællesmøde til afslutning af lejr Video på youtube.com http://www.youtube.com/watch?v=vygkk-jF2Wg&hl=da Hvad med ”speakers corner” / talekassen? Interview 3 mdr efter?

Fra måling til læring Man kan – både principielt og reelt – godt arbejde med forandringsteori og måling, uden at man er særligt ambitiøs angående faglig udvikling, refleksion og læring Men hvorfor dog? Brug anledninger i handlingens domæne Definer anledninger i refleksionens domæne