Taskbaseret sprogundervisning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan kan islændingene komme til at lyde mere danske
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Online kollaborativ undervisning
Faglig læsning i naturfagene
Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Inspirationseftermiddag ”Fra årsplan til elevplan”
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Grammatik hvorfor og hvordan?
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Kursus i dansk Hvad er taskundervisning?
Studieretningsprojekt
Medier og kommunikation 20. november Webanalyse og eksamen.
Analyse af praksis.
Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Elevaktiverende undervisning
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Ord – ord - ord Else Brink Nielsen 7. Maj David Nunan Without grammer you can say very little, but without words you can say nothing.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Cooperativ learning - også kaldet CL
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Vejlederens kommunikation
: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Læsning.
Præsentation af forårs-sfo
Dagens program – ugens program
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks.
Læreruddannelsen i Vordingborg Fysik/kemi
Skrivekursus 1.e ..
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
At du kan forklare og anvende sundhedsfaglig dokumentation, formidle observationer samt anvende fagsprog i skrift og tale.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Undervisere: Lise Kjems Knattrup Rikke Lohmann Vestergaard 1.
S YNKRON VIRTUEL UNDERVISNING. H VORFOR MSN. Let tilgængeligt chat program, gratis Elever bruger / kender det. Mulighed for kamera, lyd. Mulighed for.
Modul 2.
Bachelorprojektvejledning?
Arbejdshukommelse Interventioner.
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Undervisning i kommunikation - på Pædagogisk assistent uddannelsen
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Digital dannelse i gymnasiet
Dansk på GF2.
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Prøven i Natur/teknologi
- og hvordan du undgår dem…
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Taskbaseret sprogundervisning Dans afdelingen Taskbaseret sprogundervisning Michael Dal, lektor Islands pædagogiske Universitet, KHÍ Veffang: http://danska.khi.is Netfang: michael@khi.is

Fra undervisning til læring Nutidige krav til sprogundervisningen mulighed for at indgå i sproglig interaktion mulighed for at udvikle intersproget mulighed for at anvende indlæringsstrategier indlæring skal ske ud fra elevens kommunikative behov den sproglige interaktion skal være meningsbaseret Taskbaseret sprogundervisning © Michael Dal – Slide 2

Sproglæringsstrategier Forståelsesstrategier Lagringsstrategier Hente- eller anvendelsesstrategier Output at lave fejl er at lære Taskbaseret sprogundervisning © Michael Dal – Slide 3

Kommunikative problemløsningsopgaver TASK fordi der skabes et reelt kommunikationsbehov der fokuseres på indhold aktiviteten er målrettet aktiviteten fører frem til resultater Taskbaseret sprogundervisning © Michael Dal – Slide 4

TASK-typer Puslespil Informationskløft Problemløsningsopgaver tekst, billede, dialoger osv. Informationskløft Problemløsningsopgaver Beslutningstagen Meningsudveksling Taskbaseret sprogundervisning © Michael Dal – Slide 5

Kommunikationsmodel - elevaktiviteter Envejskommunikation Oplæg, foredrag, afrapportering osv. Informationskløft, ÅBEN LUKKET Beslutningstagen, meningsudveksling Puslespil Problemløsning Tovejskommunikation Taskbaseret sprogundervisning © Michael Dal – Slide 6

Lektionen Før-task aktiviteter Taskarbejdet Efter-task arbejdet Indholdsmæssig forberedelse sprogforberedelse forberedelse af taskarbejdet Taskarbejdet Planlægning Gennemførelse Overvejelser over læring Efter-task arbejdet Tilbagemeldinger Sproglige øvelser Taskbaseret sprogundervisning © Michael Dal – Slide 7

Eksempler på TASKs På nettet findes flere idébanker til TASK-baseret undervisning. På følgende hjemmeside kan man læse mere omTASK og eksempler på undervisningsforløb. Sprogforum nr. 20, 2001 http://www.dpb.dpu.dk/infodok/sprogforum/spr_nr20.html Taskbaseret sprogundervisning © Michael Dal – Slide 8

Undervisningsforløb – før task Før-task arbejde: Læreren Introducerer og definerer emnet for forløbet. Bruger aktiviteter for at hjælpe eleverne med at genkalde/lære brugbare ord og fraser. Sikrer at eleverne forstår instruktionerne Eleverne Noterer brugbare ord og fraser ned i forbindelse med aktiviteten på klassen (brainstorming / aflytning af bånd). Taskbaseret sprogundervisning © Michael Dal – Slide 9

Undervisningsforløb – task Task – arbejdet Eleverne arbejder i par eller små grupper. Det kan være baseret på en læst eller hørt tekst. Læreren er monitor og går rundt og hjælper eleverne. Taskbaseret sprogundervisning © Michael Dal – Slide 10

Undervisningsforløb - task Planlægningsfase Eleverne forbereder en rapport, som de skal fremlægge for klassen (hvad de fandt ud af). øve det de vil sige til klassen eller skrive en skriftlig opgave, som de andre i klassen skal læse (evt. vægavis). Læreren Sikrer at formålet er klart, hjælper med ord og sætninger og hjælper med at øve. Taskbaseret sprogundervisning © Michael Dal – Slide 11

Undervisningforløb – task Rapportering: Eleverne præsenterer deres resultater mundtligt eller lader deres skriftlige arbejde cirkulere Læreren agerer som ordstyrer, bestemmer hvem der må tale giver kort feed-back på indhold og form Taskbaseret sprogundervisning © Michael Dal – Slide 12

Undervisningsforløb – fokus på sproget (efter task) Analyse Eleverne gøres opmærksomme på særlige sproglige problemer gennem sproglige aktiviteter. Analyse aktiviteter (idiomer, særlige sproglige vendinger, fokus på et særligt grammatisk problem, f.eks. verbers eller adjektivers bøjning) Læreren Fungerer som analyse-hjælper og bringer nye ord, grammatiske mønstre osv. ind i analysen. Man kan evt. tage et grammatisk problem fra elevernes egen rapport. Taskbaseret sprogundervisning © Michael Dal – Slide 13

Undervisningsforløb – fokus på sproget (efter task) Praksis Eleverne laver øvelser med ord, fraser eller grammatiske mønstre, som blev diskuteret under analysen laver andre øvelser, som ligger i forlængelse af den anvendte tekst eller elevernes rapport noterer brugbare sproglige iagttagelser i deres kladdehefte. Taskbaseret sprogundervisning © Michael Dal – Slide 14