CD-ORD som kerneprodukt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Advertisements

Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Undervisningsplanlægning
De erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner skal fremover i langt højere grad end i dag bidrage til, at voksne med kort uddannelses-baggrund øger deres.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Oplæg - Christinelystskolen den 9. september 2009
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Introduktion til Sprogpakken
Evaluering.
Introduktion til Sprogpakken
EU Socialfondsprojektet
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Forældremøde X årgang.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Uddannelsesparathed - hvad er det
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
IT i undervisningen.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Faglig fordybelse i indskolingen
Fokus på E-læring den 19.april Den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse Fokus på e-læring Brian Knudsen Arbejdsmiljørådets Service.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Uddannelsesafklarende samtaler
AMU som element i jobpakkerne Annette Ramsøe Kontor for livslang læring 19. August 2009.
Uddannelsescenter Holstebro
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
læse- skrivevanskeligheder
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Mikael Galmar eeskole.dk 8/4-16
Erfaringer med test og prøver på BAI´s område
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
AMU-kursus, VUC og FVU - Forberedende Voksen Undervisning
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
– hvordan får vi de ansatte med?
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

CD-ORD som kerneprodukt Filosofien Støtte og kompensere Give lige adgang Integration med almindelige Windows-programmer Kirsten Marie Hansen, Mikro Værkstedet maj 2007

Oplæsning på computeren Digital stemme Talesynteser på flere sprog Strategier til læsning/oplæsning Styre oplæsning afhængig af teksten og formålet med at læse teksten. Hastighed, pause. Vælge oplæsningsstrategier. Kan fx markere ord eller sætning. Oplæsning fra udklipsholder i alle programmer. Oplæsning under skrivning. Skærmlæsning til menuer. Kirsten Marie Hansen, Mikro Værkstedet maj 2007

Kirsten Marie Hansen, Mikro Værkstedet maj 2007

Grundordbøger og ordforslag baseret på korpus Understøtter forskellig skrivestil, teksttyper og ordforråd Kontekstbestemte ordforslag giver især hjælp til: Formen af ordet Endelser, lange ord Sammensatte ord Kirsten Marie Hansen, Mikro Værkstedet maj 2007

Ordbøger Grundordbøger – det almindelige skriftsprog Fagordbøger Egne ord Tager hensyn til almindeligt og fagspecifikt ordforråd, samt arbejde med andre sprog Kirsten Marie Hansen, Mikro Værkstedet maj 2007

Supplerende opslagsmetoder Jokertegn Alternative forslag Kirsten Marie Hansen, Mikro Værkstedet maj 2007

Der vises også alternative forslag i fagordbøgerne Kirsten Marie Hansen, Mikro Værkstedet maj 2007

- produkter i AMU uddannelser IT hjælpemidler - produkter i AMU uddannelser Støtte til læsning og skrivning på computeren Oplæsning af kompendier mv. (fx PDF, Word, HTML…) Oplæsning på nettet Oplæsning og kontrol af egne tekster Ordforslag – også med fagterminologier Udstyr til indskanning Flatbedskanner, C-Pen og tekstgenkendelse (OCR) Talegenkendelse Håndholdte systemer til oplæg, noter, rapporter o.lign. Fx minidisk, diktafon med konferencemikrofon Oplæsning og tekstgenkendelse på PDA/mobilteknologi (fremtid) produkter og løsninger….. Kirsten Marie Hansen, Mikro Værkstedet maj 2007

Produkter og løsninger Produker I vores aftaler sælges også som enkeltprodukter, bl.a. CD-ORD til dansk og andre sprog Talesynteser på dansk og andre sprog Mikro Værkstedets it-rygsæk CD-ORD 5 Carsten (dansk talesyntese) Emily-stemmen (engelsk talesyntese) staver.dk eller OrdRet Politikens Retskrivnings- og betydningsordbog Flatbedskanner, C-Pen og tekstgenkendelsesprogram (OCR) Usb ….. Læse- og Skrive Aftale Carsten Emily-stemmen staver.dk Diktatværkstedet – Niveau 2 ………. En ny aftale for voksenområdet er på vej Kirsten Marie Hansen, Mikro Værkstedet maj 2007

LINKS vedr. CD-ORD, it-rygsæk, Læse- og Skrive Aftale Få mere at vide på www.mikrov.dk Se videoinstruktionen og Kom Godt I gang på www.mikrov.dk under Produkter/CD-ORD 5/Kom Godt I gang Hent flere fagordbøger på www.hokbh.dk Læs om Læse- og Skrive Aftale på www.mikrov.dk under Løsninger Læs om Mikro Værkstedets it-rygsæk på www.mikrov.dk under Produkter/ Mikro Værkstedets it-rygsæk Kirsten Marie Hansen, Mikro Værkstedet maj 2007

Virksomhedernes krav og behov - i relation til læse- / skrivefærdigheder Oplæg v. AMU-Fyn, afslutningskonference på Teknologisk Institut d. 22. maj 2007 11

Hvad med mundtlig kommunikation? Hvad med 2-sprogede ansøgere? Spørgeguide Hvad er virksomhedernes krav til medarbejdernes læse- / skrive- / regnefærdigheder? Hvad med mundtlig kommunikation? Hvad med 2-sprogede ansøgere? 12

Stort landsdækkende busselskab Relativt store krav til læsning, skrivning, regning og mundtlighed: Køreplan Opslag på stationerne Udfylde skadesanmeldelse Skrive redegørelse (kundeklager) Give penge tilbage i bussen / gøre kassen op ved fyraften Vejlede rejsende Ansætter 2-sprogede chauffører 13

Turistvognmand / bybusselskab Profil 1 ”ratholder”: Stort set ingen krav, plads til ordblinde og 2-sprogede. Al kommunikation klares hjemmefra eller over telefon. Simpel køreplan. Profil 2 ”turistguide”: Temmelig store krav. Vanskeligt at rekruttere 14

Godstransportfirma Moderate læse- /skrivekrav: Læse fragtbrev, køreliste, telefax, GPS / kort, evt. SMS Udfylde dagseddel, aflæse km tæller – intern brug Mundtligt: Chaufføren skal kunne kommunikere med kunder og lokalbefolkning. Tag imod telefonbesked. Ordblinde ansættes ikke. Ansætter for tiden ansøgere fra EU, svært at rekruttere danske ansøgere. 15

Konsekvenser for visitering Både det landsdækkende busselskab og transportfirmaet kræver at stort set alle ansøgere kan læse og skrive dansk. Betyder det at vi skal afvise deltagere med svage læse- / skrivefærdigheder eller anbefale dem et andet job? Nej, for firmaerne er ved at indføre ny it-teknologi eller anden form for hjælp. Og de smalle jobs findes jo… 16

Konsekvenser for undervisningen Vores udfordring er: at håndtere hele spektret, fra den højtuddannede til den ordblinde at give alle deltagere et tilbud der passer til deres niveau at undgå at skabe tabere (dumpe-% skal ned) 17

Det gør vi ved at… etablere et ord- og regneværksted screene deltagere, der er i risikogruppen, i forhold til branchens krav tilbyde varieret længde på vores transportuddannelser tilbyde ordblinde en it-rygsæk under uddannelsen konstant være opmærksom på om enkelte deltagere har vanskeligheder ved at følge med i undervisningen 18

Arbejdsmarkedsuddannelser – også for læse-, skrive- og regnesvage deltagere Konference 22. maj 2007 Teknologisk Institut

Udfordringen for AMU Arbejdsmarkedet har brug for alle AMU har de faglige kurser, der skal til Mange deltagere har ikke de grundlæggende færdigheder for at gennemføre Udfordring for skoler og undervisere Projektet videregiver erfaringer: Beredskab på skolerne Modtagelse af tilmeldinger Screening af deltagerforudsætninger Hjælpemidler Undervisningstilrettelæggelse

Perspektiver AMUs styrke: erhvervelse af faglige kompetencer Langt de fleste kan – med den rette indsats – gennemføre kurset AMUs svaghed: AMU kan ikke bibringe folk de almene færdigheder, der er nødvendige i jobfunktionen Diagnose: Systemkonflikt? Behandling: Praksisnær kompetenceudvikling – også i dansk og regning

Konferencen Erfaringer fra forskellige områder Godt og skidt – lær af begge Det kan lade sig gøre at blive meget bedre til at tage mod deltagere med svage forudsætning Kræver nye rutiner og arbejdsmetoder Ikke særlig omfattende arbejdsindsats Projekt i dag – praksis i morgen God fornøjelse

Udfordringer for AMU´s målgruppe Kravene til ansattes læse-, skrive- og regnefærdigheder øges Manglende læse-, skrive-, regnefærdigheder påvirker bl.a. uddannelsesmotivation og -udbytte negativt

Læse-, skrive- og regnesvage deltagere i AMU Ca. 1/3 af alle AMU-deltagere har problemer med basale færdigheder i læsning, skrivning og regning (ca. 125.000 deltagere om året) Manglende basale færdigheder må ikke være en barriere for at kunne gennemføre AMU-uddannelser med tilstrækkeligt udbytte

Hvad gør AMU allerede? FKB-bekendtgørelsen: alle arbejdsmarkedsuddannelser skal udvikles bl.a. under hensyn til læse-regnesvage deltagere. Faglig læsning og skrivning og Faglig regning og matematik Forsøg med ord- og regneværksteder AMU-hjælpemiddelservice TUP 2006: Tema om læse-, skrive- og regnesvage AMU-deltagere

Øget fokus på voksne med utilstrækkelige grundlæggende færdigheder Veu-trepartsforhandlingerne, Velfærdsaftalen, udmøntningen af Globaliseringspuljen: Enighed om høj prioritet af at styrke grundlæggende færdigheder Ny politisk målsætning: 40.000 årlige FVU-kursister

Hvad er FVU? FVU-læsning 4 trin, hver med 40- 60 timers undervisning FVU-matematik 2 trin med 40-80 timers undervisning

Hvem udbyder FVU? VUC har ansvaret for at FVU udbydes FVU afholdes af VUC og en lang række udbydere med overenskomst med VUC I 2004 blev ca. 60% af aktiviteten afholdt af VUC AMU-centre og erhvervsskoler : 4 %

Politisk mål i 2000: 28.000 holddeltagere å r 2001: 11.344 2002: 15.206 2003: 19.385 2004: 22.978 2005: 25.300

40.000! Hvordan? FVU skal målrettes personer, der taler dansk klart - Målgruppen for FVU-læsning skal fremgå klart - Obligatorisk test til FVU 15-20 mio. kr. årligt til opsøgende indsats Forsøg med it og engelsk på FVU-niveau Udvidelse af timetallet til max 80 timer

Hvordan skal AMU bidrage: Erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner skal gennemføre mere FVU De skal gennemføre flere kombinerede AMU-FVU-forløb Alle deltagere i AMU og IKA skal tilbydes vurdering af læse-, skrive- og regnefærdigheder og vejledning i tilknytning hertil bl.a. m.h.p. rekruttering til FVU m.v. og tilpasning af undervisning, materialer o.lign. på AMU

Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse- skrive og regnevanskeligheder Oplæg v. Social- og sundhedsskolen, Fredericia-Horsens Afslutningskonference d. 22. maj 2007

Formål At deltagere med læse-/skriveproblemer får mulighed for at gennemføre AMU-uddannelser At udvikle en screeningsmetode til afdækning af deltagernes faglige og personlige kompetencer SOSU delmål 33

Opmærksomhedspunkter Opmærksomhed på læringsstile Tilbud - IT hjælpemidler Tilbud – danskkursus (FVU, AMU)

Følgende skal tilgodeses Tid Hurtig, omtrentlig pejling Afmystificering/aftabuisering/afstigmatisering Generel model – specifikt indhold

2 tests MI-test – ikke brugt Dansktest – afprøvet på et AMU-hold - selvvurdering - læseforståelse – 4 tekster - stavning – to opgaver

Læseforståelse Finde oplysninger i tekster – multiple choice Overordnet forståelse af tekster – matchopgaver

Stavetest Kontekstuelle stavemønstre (bogstavfølger) Morfologiske stavemønstre (endelser) Etymologiske stavemønstre (fremmedord)

Tilrettelæggelsen Alsidighed i metoder – forskellige tilgange Dialog – erfaringsudveksling vigtig Historiefortælling (historier fra praksis som basis for refleksion Fælles bearbejdning af tekster Undervisers opmærksomhed på teksters sværhedsgrad. Differentieret undervisning.

Fremtidige tiltag Øget fokus på IT hjælpemidler Videreudvikling af lærerkompetencer Videndeling Dannelse af didaktisk netværk

Til videre refleksion Er der en ”naturlig” forbindelse mellem fagområder- intelligenser-læringsstile? Er det følgelig ”naturligt” at forskellige institutioner udvikler den læringskultur som de nu gør? Hvad ville der ske hvis institutionerne for en periode valgte bevidst at fokusere på de læringsstile man normalt ikke fokuserer på, og tilrettelægger læring derudfra? KPU har fokuseret på læringsstile ÅTS og AMU-Fyn på tests – FVU og IT hjælpemidler SOSU på tests og FVU + IT, men også lidt på læringesstile 41

Arbejdsmarkedsuddannelser Arbejdsmarkedsuddanelser - også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Tup-projekt ved AtS 22. maj 2007 Arbejdsmarkedsuddannelser - også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder TUP projektet 22. maj 2007 Aarhus tekniske Skole 42 Aarhus tekniske Skole 42

Vagt og sikkerhedsuddannelsen på Aarhus tekniske Skole Arbejdsmarkedsuddanelser - også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Vagt og sikkerhedsuddannelsen på Aarhus tekniske Skole 22. maj 2007 Intensioner Spørgeskema Resultater Didaktiske overvejelser TUP projektet 22. maj 2007 Aarhus tekniske Skole 43 Aarhus tekniske Skole 43

Intensioner Indholdsbeskrivelse af projektet: At kvalificere os til at gennemføre visitering og screening af kursusdeltagerne. At organisere og etablere visitering og screening af kursusdeltagerne. At gennemføre forsøg med andre undervisningsformer og andre undervisningsmaterialer. At afprøve en model for kobling mellem faglig og almen undervisning; herunder forbedring af samarbejde og intern koordinering mellem ord- og regneværkstedet samt FVU tilbud og vagtuddannelser. TUP projektet 22. maj 2007 Aarhus tekniske Skole 44

Spørgeskemaet Formålet med spørgeskemaet : At få afdækket kursisternes forudsætninger og forventninger At kunne tilbyde læse- og skriveundervisning (FVU) før AMU At højne informationsniveauet At motivere til uddannelsen At lærerne bliver bedre forberedt til at modtage kursisterne At ORV lærerne bedre kan koordinere tilbud om hjælp og støtte På denne baggrund etableres der et samarbejde mellem faglærerne og ORV lærerne. En fælles koordinering med Synlighed, respekt, accept samt fleksibilitet med et fælles mål og en vilje til at højne undervisningens kvalitet. TUP projektet 22. maj 2007 Aarhus tekniske Skole 45

Spørgeskema TUP projektet 22. maj 2007 Aarhus tekniske Skole 46 1. Faktaoplysninger personlig data, skolegang, beskæftigelse m.m. 2. Egenvurdering af læse- og skrivefærdigheder 3. Har kursisten beviser der kan give merit 4. Kursistens fysiske formåen vejrtrækningsproblemer og fysiske lidelser/skavanker 5. Lovteksten - en relevant fagtekst kursisten skal vurdere egne færdigheder i forhold til en fagtekst (læs og forstå) 6. Case kortudsnit - beskrive et handlingsforløb i forhold til case. Case-beskrivelse i forhold til lovtekst skriftlig udtryk - sværhedsgrad multiple choise - forståelse af lovteksten 7. Opslagstekst stikordsregister - regler for søgning Statistik Følgebrev som forklarer og vejleder til spørgeskemaet TUP projektet 22. maj 2007 Aarhus tekniske Skole 46

Resultater Spørgeskemaet opfylder flere formål: - screening og/eller visitering af kursister inden uddannelsesstart - tilbud om undervisning - FVU før kursusstart - en forbedret information om indholdet i uddannelsen - at give et konkret eksempel på en faglig tekst fra uddannelsen inden kursusstart - at inddrage den faglige tekst i starten af kurset - øget motivation til uddannelsen - tydeliggøre kravet om, at man skal kunne læse og forstå faglige tekster på et ret højt fagligt niveau - at man skal kunne formulere sig skriftligt således, at andre kan forstå, hvad man skriver. TUP projektet 22. maj 2007 Aarhus tekniske Skole 47

Didaktiske overvejelser Resultater af de didaktiske overvejelser fra faglærernes side Et øget samarbejde mellem forskellige lærergrupper. Herunder planlægning af undervisningsforløb med hensyntagen til hjælp og støtte fra ORV-lærer At kurset "Grundlæggende vagt” omstruktureres Fokus på forskellige arbejds- og undervisningsformer for at imødekomme forskellige deltagerforudsætninger og læringsstile TUP projektet 22. maj 2007 Aarhus tekniske Skole 48

Didaktiske overvejelser Teori Case-arbejde Plenum Teori Case-arbejde Situationsspil Retsregler (konfliktsituation Diskussion Henvendelse (henvendelse og (henvendelse og (intro) fx anholdelse) anholdelse) anholdelse) Eksempel på en undervisningsgang. Teori: Faget ”Retsregler” introduceres bl.a. gennem en instruktion i hvorledes cases løses. Casearbejde: Eleverne får tidligt i forløbet mulighed for at arbejde sammen i mindre grupper med åbne cases for derigennem at opnå fortrolighed med hinanden, læreren og uddannelsesstedet. Ved i kontakten med grupperne at støtte op om den enkelte elev og dennes tanker og ideer, er ønsket, at han/hun får en følelse af at det lykkes. Grupperne sammensættes af forskellige elevtyper. Når der er skabt trygge rammer, via støtte fra læreren, kan gruppearbejdet følges op af plenumdiskussioner og siden hen af situationsspil og øvelser for at tage afsæt i praksis. TUP projektet 22. maj 2007 Aarhus tekniske Skole 49