Digitale didaktiske design i dansk

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lidt om vejleder rollen
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Læsning i danskfaget i Island
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Velkommen til workshoppen
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Fra formel til funktionel undervisning
- gennem Marte Meo metoden
Design för lärande i en digital, multimodal lärmiljö
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Arbejdspladsudvikling
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Opgaver og svarark – til individuel brug
Almen studieforberedelse
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Introduktion til Sprogpakken
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Projektopgave klasse.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
Reality-tv – konstrueret virkelighed
Karl Henrik Flyums model
At udforske sin egen praksis
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Undervisningsforløb i 8. klasse.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Vejlederens kommunikation
Dannelse og kompetencer
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Digital skriftlig- og mundtlighed
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Årsplan – en kort en lang
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Udvikling af fiktionskompetence
Kodeord: Praksis - og ’merværdi’ igennem udadvendt anvendelseorientering Nye videnskombinationer = flere fag i spil Dristigt og eksperimenterende arbejde.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
SKABELON.
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
Digital Didaktisk Design
Sprogbaseret læring i naturfag
HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Gruppearbejde - podcast Produceres senest mandag den 22. oktober Hvis man i grupperne vælger at ”arbejde hjemme” denne dag, skal Torben have besked.
Nabosprogsundervisning samt Lyrik og billeder Oplæg til: lørdag den 14. april uge (individuelle overvejelser vedr. nabosprogsundervisning)
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Hvorfor dansk på GF1?.
Digital dannelse i gymnasiet
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Digitale didaktiske design i dansk Læring mellem produktivitet og danskfaglighed Ved Ove Nielsen og Raffaele Brahe-Orlandi, Læreruddannelsen i Århus

Forskningsspørgsmål – projektets formål og fokus

Forskningsspørgsmålet Hvilke udfordringer er der for dansklæreren, når han/hun arbejder med digitale didaktiske design, der sigter mod elevernes produktive kompetencer i forbindelse med transduktionsprocesser?

Foreløbige undersøgelsesspørgsmål Hvordan omsætter eleverne deres fortolkning af lyrik til beslutninger om skabelse af nye tekster igennem andre modaliteter og medier (transduktion)? Hvilken dialog kan identificeres – og hvilke argumenter får tilslutning? Er der i analyse af elevernes produkter tegn på deres læring – her defineret som en bevidst ordnet og begrundet skabelse af billeder, mundtlig tale og effektlyd i samspil? Hvilken form har lærerenes (forskellige) stilladsering – og hvordan balanceres mellem faglige målrettede krav, og etablering af rum for elevernes kreative processer? Hvordan ”orienterer” de enkelte elever sig i feltet? Hvilke regler følger elevernes gruppearbejde? Hvordan anvender eleverne forskellige teknologier i deres arbejde – hvilken læringsmæssig feedback kan vi se eksempler på?

Med andre ord: ”Projektet undersøger et forhold mellem undervisning og læring: På ”ydersiden” lærerens rammesætning og iscenesættelse af forløb; det didaktiske design, på ”indersiden” elevernes tanker, kommunikation og produktive handlinger; læringsdesignet.” (fra projektbeskrivelsen, Nielsen & Brahe-Orlandi 2014)

Didaktisk design 1+2 Didaktisk design 1: design for læring: læreren former sociale processer og skaber forudsætninger for læring Didaktisk design 2: Design i læring - Individet genskaber (re-designer) til stadighed information i egne meningsskabende processer

Transformation (re-design) (Kress, Selander 2012:30)

Læring og tegnskabelse i socialsemiotikken (Kress 2003)

Design i læring: (Didaktisk design 2) Læring er overordnet en kommunikativ, tegnskabende aktivitet: Der fokuseres på ”de tegnverdener, som individet benytter sig af for at skabe repræsentationer og gestalte sin forståelse. Forskelle mellem repræsentationer på forskellige tidspunkter synliggør læringen (er tegn på læring).”

Digital dannelse (Gynter m.fl. 2014) Niveau 3: Digital transformation, der er evnen til at tænke i nye baner og integrere kreativitet og innovation og skabe noget nyt i et digitaliseret miljø. Obs.: skal kædes sammen med fagene og deres kompetenceområder! (Eks. Fought og Bundsgaard i ”Cursiv” nr. 12, DPU 2013)

Design Based Research - Innovationsmodellen (Gynther 2012

Innovationscirklen af Bundsgaard, Illum Hansen 2011

Brugerinvolverende forskning

Udvikling og afprøvning af det didaktiske design

Udarbejdelse af didaktisk design OVNI og RABO designer et forløb – udkast til et forløb Lærerne i de to klasser, vi arbejder sammen med, giver feedback og ændringsforslag – vi holder to længere møder med dem OVNI og RABO udarbejder det endelige design – herunder udvælgelse af de digte, der skal være udgangspunkt for transduktionsarbejdet Lærerne får det færdige forløb tilsendt, der består af materiale til læreren og elevhenvendt materiale

Didaktisk design – faserne Iscenesættelse Re-design Repræsentation Refleksion

1. Iscenesættelse 2. Re-design 3.Repræsentation 4.Refleksion instruktion rammesætning Målafklaring Formidlingsloops introduktion til tema – evt. teenageliv Lyrikken som genre læsning og fortolkning af udvalgte digte 2. Re-design Grupper etableres Opgaven og kriterier tolkes Transformering og nygestaltning – undersøgende processer valg af teknologiske ressourcer idegenerering Gruppearbejde i to faser: Forproduktion og produktion 3.Repræsentation produktet indgår i en kommunikations-situation/ præsenteres for publikum Filmen er udtryk for elevernes færdigbearbejde-de fiksering af deres forståelse 4.Refleksion produkterne vurderes ud fra kriterier samtale om læring og potentielle erkendelser samtale om mulige fremtidige perspektiver

Opgaven: Fortolkning I har fået fire forskellige digte, som I skal læse og fortolke: Læs alle digtene en første gang, hvor I læser hver for sig uden at læse højt Læs digtene højt for hinanden. Alle i gruppen læser ét digt højt Analysér og fortolk digtene efter denne analysemodel:

Analysemodel Læs digtet højt igen, efter I har fundet de sproglige træk i teksten. Hvad betyder digtet nu? Sammenfat jeres fortolkning af digtet.

Opgaven: vælg ud Nu skal I vælge ét af de fire digte ud. Det er det udvalgte digt, I skal arbejde videre med Diskutér digtets betydning en ekstra gang med hinanden – hvad betyder digtet for jer?

Opgave: Re-design Med afsæt i jeres analyse og jeres forståelse af digtet skal I producere en film, der udtrykker digtets betydning. Inden I kan komme i gang med at filme og redigere, skal I udvikle ideer til jeres korte film i fællesskab i jeres gruppe:

Dogmer/ benspænd Jeres film må højst vare 3 minutter i alt Digtets betydning skal genskabes i filmen (I skal forsøge at få den samme betydning frem) En oplæsning af digtet skal indgå i jeres film, som voice-over I må gerne bruge mennesker i jeres film, men de må ikke sige noget I skal bruge underlægningsmusik til jeres film

Fra Idé til storyboard Når I er færdige med at idéudvikle og brainstorme, skal I udarbejde et storyboard til jeres film. Det betyder, at i skal planlægge i detaljer, hvad jeres film skal indeholde, hvordan den skal se ud, hvordan filmens lyd skal være:

Storybard – eksempel Klip Dramaturgi Billedmateriale Skriftlig tekst Musik Mundtlig tale 1 Start Violet baggrund Digtets titel: Den dag kirsebær-træerne blomstre-de Strygere Digtets titel: Den dag kirsebærtræerne blomstrede 2 Optagelse af et kirsebærtræ i blomst, mod sollyset, så det giver en hvid/ bleg effekt Åh, det var den dag kirsebærtræerne blomstrede… 3 4 personer ses bagfra gående/ slendrende foran en blå baggrund/ bluescreen Rytmisk musik, monoton rytme …Fra vi vågnede i Vedbæk og gik kysten ned langs vandet… 4 5 osv.

Fra story-board til optagelse Når I har udarbejdet et story-board, ved I, hvad I har brug for af billede- og lydmateriale. Nu skal I optage de billeder/ filmklip, I har brug for! I skal også finde/ optage musik og voice-over med digtet, der bliver læst op

Filmredigering Når I har filmet og indsamlet/ optaget lydmateriale til jeres film, skal I redigere/ klippe jeres film i programmet Moviemaker eller iMovie. Nu skal jeres film redigeres og klippes, så den følger det story-board, I har udarbejdet tidligere. Den færdige film uploades til klassens skoletube-kanal

Evaluering/ vurdering Alle grupperne skal fremvise deres film for de andre i klassen. En fremvisning består både af selve filmen og 3-5 minutter, hvor gruppen siger noget om deres overvejelser i processen: ”Hvorfor har vi truffet de valg, vi har? Hvorfor den musik? Hvorfor den stemmeføring i oplæsningen? Hvorfor de farver? Hvorfor de billeder?”

Evaluering/ vurdering – skema med kriterier (eks Evaluering/ vurdering – skema med kriterier (eks. fra Sjøhelle 2012) Obs.: Bundsgaard, Fought og Fink Lorentzen er optaget af faglige vurderingsfoki/ nye mål i scenariebaserede forløb/ situationsdidaktik (IUP ved Århus Universitet 2013)

Kriterier Langt over middel Kompetent Under udvikling På begynder-stadiet Hovedidé: Digtets betydning genskabes i filmen Stemmebrug/ oplæsning Funktionel specialisering: Relevant brug af billeder, lyd og skrift. Sammenhæng i brug af de forskellige modaliteter Arbejde med lyrisk/ metaforisk meningsfrem-bringelse Etc.

Refleksioner – stikord Afgrænsede opgaver med få repræsentationsformer kan åbne for analytiske erkendelser hos eleverne??! Modaliteternes affordans Repræsentationsformerne ord, levende billeder og musik Den multimodale tekst som proces

Refleksioner – stikord Obs: elevernes kulturelt indgroede/ naturaliserede forestillinger omkring læring – hvad er læring? Skriftsprogets dominans over andre modaliteter… Eks. i evalueringerne, hvor eleverne mente, de hellere vil lave en rigtig kortfilm, ergo en fiktionsfilm, så er det mindre væsentligt med al den transduktion, læring der ligger i at erkende noget omkring forskellige repræsentaionsformers affordans (indgroet eller kulturelt skabt)… her ligger en udfordring!

Udfordringen generelt formuleret: ”1) at få de faglige aspekter af arbejdet tematiseret når der er behov for det, 2) at kunne gennemskue hvad der er faglighed i, og 3) at kende alle de faglige metoder og den faglige viden som aktualiseres” (Bundsgaard 2008).

Empiri

Eksempel

Foreløbige undersøgelsesspørgsmål Hvordan omsætter eleverne deres fortolkning af lyrik til beslutninger om skabelse af nye tekster igennem andre modaliteter og medier (transduktion)? Hvilken dialog kan identificeres – og hvilke argumenter får tilslutning? Er der i analyse af elevernes produkter tegn på deres læring – her defineret som en bevidst ordnet og begrundet skabelse af billeder, mundtlig tale og effektlyd i samspil? Hvilken form har lærerenes (forskellige) stilladsering – og hvordan balanceres mellem faglige målrettede krav, og etablering af rum for elevernes kreative processer? Hvordan ”orienterer” de enkelte elever sig i feltet? Hvilke regler følger elevernes gruppearbejde? Hvordan anvender eleverne forskellige teknologier i deres arbejde – hvilken læringsmæssig feedback kan vi se eksempler på?

Vejledende eksempel Når eleverne skal arbejde med transduktion ud fra eksempelvis Yahya Hassans Plastikblomst, kan de gøre sig overvejelser over, hvordan billed- skrift og lydsiden skal spille sammen: de kan arbejde med specificering, hvor de: finder billeder, der gør verbalteksten mere specifik (illustration). Ved eks. at filme en ”far, der sover på en madras på gulvet” (l.3 i plastikblomst) illustreres verbalteksten, og betydningspotentialet i det verbaltekstlige udsagn begrænses derved til et bestemt rum med specifikke personer, der ser ud på en bestemt måde. finder billeder, der er abstrakte i forhold til verbalteksten, så det er verbalteksten, der forankrer billedet til en mere specifik betydning. Dette kan gøres ved at bruge billeder (eller farver) som symboler for noget, der beskrives mere specifikt i verbalteksten. Man kan eks. forestille sig, at billedsiden i den passage i digtet, hvor lejligheden brænder, viser to ansigter, der udtrykker panik/ angst, og hvor der er lagt et filter over, der forstærker stemningen (evt. røntgenstil). Så forsøger man ikke at vise ”det samme” - redundans - ved hjælp af hhv. billeder og verbaltekst, men man arbejder med funktionel specialisering, der henviser til, at hver modalitet bliver brugt til noget forskelligt, hver modalitet varetager en bestemt opgave i forhold til den samlede tekst. Musik og anden effektlyd kan også bruges til at tilføre den samlede tekst et yderligere betydningslag …

Tak til eleverne fra 7.x og 8.b på Katrinebjergskolen i Århus!

Tak til Katja Sølvsten og Peter Have, begge dansklærere på Katrinebjergskolen i Århus