Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Hvad er behovene i Danmark?
”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
NUVÆRENDE PRAKSIS PÅ UCV: - Anvendelse af almindelige vejledningsmetoder. - Sporadisk intensiveret vejledning (iværksat på baggrund af akut behov). -
Vejledende samtale Helhedsvurdering.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Vejledende samtale og helhedsvurdering på SOSU Nord
Ændringer i LUP.
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Præsentation af resultater fra elev-trivselsundersøgelsen i Team X 2
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Revision af social- og sundhedsuddannelsen 2012
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Orientering forældremøde 10. klasse
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Overgangsordning Trin 2 social-og sundhedsassistentuddannelsen.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Konference Hotel Legoland, den 21. april 2010 De merkantile erhvervsuddannelser aktuelt nyt uddannelsesaftalens længde kæde-/koncerngodkendelser.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Gruppeudviklingssamtaler
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Kontaktperson-ordning = primærvoksenfunktion = mentorordning VANGEBOSKOLEN
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Tema 4 Overgange i barnets liv
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Konference for det administrative personale Trin 1 afstignigsprøven - Rutebilchauffør 17. december 2007 Esbjerg Højskole.
Projekt Netværk 2 Denne specielle arbejdsgruppe er et forebyggende samarbejde mellem projektkontoret i Boulevardbebyggelserne, Sct. Jacobi Skole SSP-
overgangsordning Trin 1 social- og sundhedshjælperuddannelsen
Uddannelsesbog til SSH- uddannelsen SOSU-Fredericia-Vejle-Horsens
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Ungdommens Uddannelsesvejledning ▪ Rådhusstrædet 6 ▪ 7430 Ikast ▪ tlf: ▪ Vurderingsprocessen UPV i grundskolen Baggrund for UPV proces.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Velkommen til Social – og Sundhedsassistent uddannelsen
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Bedømmelse og karakterer
Hovedforløb Visitering Hvem: Kontaktlæreren (vejleder) Formål: At kvalitetssikre vejledningen. At udfylde uddannelsesplanen i elevplan Aalborg Handelsskole.
Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Rehabilitering og hjemmehjælp
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Skolepraktikinformationsmøde Mandag d. 12. marts 2018
Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Praksisnær praktikpladsformidling D.28.november 2017
Pædagogisk- assistent
Tværgående vejledermøder Juni 2019
Præsentationens transcript:

Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013

Trin 1 Social- og sundhedshjælperuddannelsen Elever, der har påbegyndt deres uddannelse inden 1. januar 2013, kan få foretaget en individuel vurdering i forhold til godskrivning. Denne vurdering tager udgangspunkt i elevens formelle og uformelle kompetencer samt følgende kriterier: En elev, der mangler 3. skoleperiode, skal afslutte efter gammel ordning. (Vær opmærksom på at elever som også mangler 2. praktikperiode, skal vurderes efter de gamle praktikmål)

- Eleven skal følge 3. skoleperiode, der arbejder efter ny LUP, men skal gå til områdefagsprøve efter gammel ordning i begyndelsen af skoleperioden. Eleven skal derefter udarbejde et projekt og skal gå til afsluttende prøve med vurdering ud fra de gamle kompetencemål. Denne mulighed ophører med udgangen af 2015

- En elev, der mangler 2. og 3. skoleperiode, skal færdiggøre uddannelsen efter den nye ordning. Eleven skal modtage 3 dages undervisning, umiddelbart inden 2. skoleperiode begynder. Disse dage skal bruges til Indføring i ny tænkning omkring uddannelsen herunder, uddannelsens fag og mål. Dagene er lærerdækket

Vejledende samtaler og helhedsvurdering

Formål At eleven får støtte til fastholdelse i uddannelsen At eleven i samarbejde med relevante deltagere, bliver afklaret på eget udviklingspotentiale At eleven bliver afklaret på fremtidigt uddannelsesforløb og indsatsområder ift. at nå praktikmålene på rette niveau at opnå bestået standpunktsbedømmelser bestå fagprøve bestå afsluttende prøve

Vejledende samtale –Hvornår? I forhold til praktikken. Når det viser sig, at elevens læring ikke i tilstrækkelig grad udvikles i forhold til: Praktikmålene Fravær Sygdom Behov for ekstra støtte til at udvikle faglige og personlige kompetencer Misligholdelse af uddannelsesaftalen Andet

Vejledende samtale –Hvornår? I forhold til skoleperioderne Når det viser sig, at elevens læring ikke i tilstrækkelig grad udvikles i forhold til: At opnå bestået delkarakter/fagprøver/valgfrit specialefag eller afsluttende prøve Fravær Sygdom Behov for ekstra støtte til at udvikle faglige og personlige kompetencer Misligholdelse af uddannelsesaftalen Ikke overholder skolens ordensregler Andet

Helhedsvurdering -Hvornår? I forhold til praktikken Når det viser sig, at eleven ved afslutning (de sidste 2 – 3 uger) af praktikperioden ikke når praktikmålene. Eksempelvis pga.: Fravær Sygdom Har brug for ekstra støtte til faglige og personlige kompetencer Misligholdelse af uddannelsesaftalen Andet

Helhedsvurdering –Hvornår? I forhold til skoleperioderne Når det viser sig, at eleven: Ikke opnår bestået delkarakterer Ikke består fagprøve og valgfrit specialefag Ikke består afsluttende prøve Fravær Sygdom Har brug for ekstra støtte til faglige og personlige kompetencer Misligholdelse af uddannelsesaftalen Ikke overholder skolens ordensregler Andet

Praktiske oplysninger Vejledende samtale og helhedsvurdering I praktikperioden kontakter praktikvejleder elevens kontaktlærer. I skoleperioden kontakter kontaktlærer relevante parter. Samtalen kan også forekomme på baggrund af ønsker fra eleven Kontaktlærer er ansvarlig for udfyldelse af skema til brug for vejledende samtale

Deltagere Elev, praktikvejleder og kontaktlærer Arbejdsgiverrepræsentant bør deltage i vejledende samtale. Ved helhedsvurdering skal arbejdsgiverrepræsentant være til stede Læsevejleder kan deltage ad hoc Er eleven under 18 år, kan forældre og UU vejleder deltage Det kan være en fordel for alle, at eleven har en bisidder med

Konklusion ved vejledende samtale - Formuleres kort, præcist og målbart i forhold til de mål det aftales, at eleven skal arbejde med.

Konklusion ved helhedsvurdering Formuleres i forhold til: Hvilke aftaler der er indgået omkring elevens fremtidige uddannelsesforløb De mål der aftales, at eleven evt. skal arbejde med Generelt skal det præciseres, hvordan eleven konkret kan arbejde med at nå det der aftales Ved helhedsvurdering skal der, såfremt der ikke er sammenhæng i skolepraktikplanen, ud fra et læringsmæssigt syn begrundes, hvad eleven skal gøre indtil den reelle praktikperiode/skoleperiode påbegyndes

Nye praktikmål og praktikerklæringer

Hvorfor ny uddannelsesordning? SOSU Flere ældre og færre i den erhvervsaktive alder til at tage sig af dem Bedre muligheder for at undersøge og behandle sygdomme på mere effektive og skånsomme måder Flere lever længere med deres sygdomme –og rigtigt mange har flere lidelser på samme tid Forventningerne til sundhedsvæsenet vokser

Hvad betyder det for jer? Praktikmålene er blevet revideret, så de er blevet mere konkrete og præcise. Målene for personlige kompetencer er skrevet ind i praktikmålene, så eleverne ikke fremover særskilt skal vurderes på personlige kompetencer.

Eksempel Praktikmål 2 - trin 1 ”Eleven kan møde andre mennesker på en etisk, respektfuld og anerkendende måde og begrunde sin faglige indsats overfor kolleger, borgere og pårørende og kan se sin egen rolle i udviklingen af mellemmenneskelige relationer.”

Hvordan skal det implementeres i praksis?