Pædagogisk relationsarbejde Psykolog Anne Linder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Trivselspolitik på Løsning Skole
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Fra integration til inklusion
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
Professionel relationskompetence
Børn, bevægelse og motivation
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Inklusion i Børneinstitution Højme
Hvad render vi rundt og laver?
Roskilde – Octavia d. 5 februar -2010
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
- Hvad kan I forvente som forældre?
Aspekter af gode lærings- og arbejdsmiljøer: En skole man gider være i
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Inklusion med læring Hvilke navne??.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Formålet med mødet 1.Drøfte vores motivation for at stille skarpt på skole-hjem samarbejdet 1.Lægge en tidsplan for dialogprocessen 2.Forberede, hvordan.
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Program - ICDP International Childhood Development Program
Hvad er LP-modellen? LP-modellen er udviklet af professor Thomas Nordahl 3-årigt forskningsbaseret projekt En model til pædagogisk analyse og handleplaner.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Lærerprofessionen.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Program Vitalisering af samspillet
Nærvær og engagement som brændstof for læring - og hvordan Kulturtjenesten medvirker til at skabe kvalitet og udvikling.
Relationskompetence – hvad er det?
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Skolen og den sociale arv
Recovery - At komme sig Aulum d. 10. oktober 2010
Om livsglæde og relationer
Inklusion og inkluderende processer
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Relations kompetencer
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Hvordan er dit samspil med børnene? Ballerup den 31. oktober 2010 Psykolog Peter Westmark
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Omsorgskultur i daginstitutioner
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Pædagogisk relationsarbejde Psykolog Anne Linder www.authenticus.dk

Elsborg, 2004 Mønsterbryderen Mønsterbryderen skabes ikke primært gennem bestemte offentlige ydelser og tilbud, men i mødet med en relationskompetent voksen.

Bente Jensen, 2006 Om livschancer Børnenes livschancer påvirkes i familien men Børnenes livschancer påvirkes også gennem samfundets institutionelle processer og i uddannelsessystemet. De professionelle er en del af problemet – men også en del af løsningen

LP og Pædagogiske tiltag Skal være rettet imod at reducere de faktorer i læringsmiljøet som Udløser problemerne Opretholder problemerne Anne Linder www.authenticus.dk

Palludan, 2006, Jensen, 2007 Den negative social arv De professionelles individperspektiv – er en af hovedårsagerne til at vi ikke kan få brudt den negative sociale arv

Individperspektiv Mistrivsel og manglende læring tolkes som tegn på individuelle problemer og funktionsvanskeligheder Indsatsformer retter sig mod det enkelte barn Behandlerperspektiv Resultat: Børn/unge fastholdes i deres mistrivsel/den negative sociale arv Placering af skyld/ansvar central Fx Freuds perspektiv

Systemiskperspektiv Fx relationelt perspektiv Mistrivsel og manglende læring tolkes som tegn på misforhold i det sociale samspil/læringsmiljøet Indsatsformer rettes mod relationelle aspekter Læringsperspektiv Resultat: Understøtter positive forandrings processer Forældre Jævnaldrende Prof. voksne Fx relationelt perspektiv

Besværlige børn? Besværlige relationer?

Pædagogisk engagement At give sig selv i pant

Hans Henrik Knoop, 2009 Forudsætningerne for engagementet Et meningsfuldt perspektiv Positive emotioner Glæde, tilfredshed, håb etc., lykkelig

Fordom: Glade mennesker – er mindre begavede eller problemfornægtende Seligman 2004 Glad men dum ? Fordom: Glade mennesker – er mindre begavede eller problemfornægtende Forskning: Glade mennesker er åbne og lydhøre overfor omverdenen. Derfor får de mange informationer, som gør det muligt for dem hurtigere at skifte taktik, og resonere skeptisk og analytisk Glade mennesker øger sensitiviteten

Csikszentmihalyi, 2008 Biologisk grundvilkår Livsglæde Sundhed

Csikszentmihalyi, 2008 Den daglige kamp Mennesker trues af - Livslede - Sygdom

Eksempler på Pædagogiske mangfoldighed/dilemmaer Teori - Praksis Trivsel – Læring Piger – Drenge Langsom – Hurtig Glæde – Vrede Engagerende – Uengagerede Individperspektiv – Systemiskperspektiv Anerkendelse - Underkendelse

Kompleksitetshåndtering Pædagogisk kunst Relationerne Pædagogen skal kunne håndtere modsætningerne Pædagogen skal kende sammenhængskraften

Csikszentmihalyi, 2008 Kompleksiteten er et grundvilkår Konkret er en af de største udfordringer, at kunne finde en form for harmoni og arbejdsglæde i en verden, der ofte er spændt ud imellem to modsatrettede hovedtendenser

Csikszentmihalyi, 2008 Harmoniske øjeblikke Vi oplever en intens form for glæde i et harmonisk øjeblik Der frigives psykologisk energi

Fejring af gode hændelser/begivenheder Pædagogiske stjernestunder Opstår når en af hverdags-livets faglige drømme går i opfyldelse De gode fortællinger fra praksis Når vi sætter fokus på det, vi gerne vil have mere af, skabes der energi og handlekraft.

Frederickson, 2010 The broaden-and-build theory Positive begivenheder i livet, udvider vores intellektuelle, fysiske og sociale ressourcer og opbygger psykologiske reserver, som vi kan trække på, når vi bliver præsenteret for en udfordring eller en trussel.

Hans Henrik Knoop 2006 Barbara Frederickson, 2010 Glade børn lærer bedre Glade børn er åbne og lydhøre overfor omverdenen. Derfor får de mange informationer, som gør det muligt for dem hurtigere at skifte taktik, og resonere skeptisk og analytisk

Frederickson, 2010 Fremdrift 3:1 3 dele positive oplevelser 1 del negative oplevelser

Rutter 1997 Pædagogisk selvfølgelighed ”Det har positive konsekvenser for børns udvikling, at de færdes i et miljø, der er præget af varme, omsorg og indlevelse” Uanset alder De professionelles trivsel….

Dupont og Liberg, 2008 Hvad er atmosfære ? Et forbindelsesled mellem mennesker indbyrdes Atmosfære er produceret Dem der producerer atmosfærer, har en kolossal magt Knytter an til de relationelle og emotionelle aspekter

Anne Linder, 2010 Vitale og meningsfulde fællesskaber Private relationer Professionelle relationer Intimitet og nærhed Kærlighed som ideal og emotionel/vital kraft Personlige relationer Læring og udvikling Anerkendelse som ideal og emotionel/vital kraft Social omgang Venlighed som ideal og emotionel/vitalkraft

Anne Linder (2010) Den emotionelle fattigdom Mennesker visner når de ikke bliver mødt med kærlighed, anerkendelse og venlighed Mennesker visner når de ikke bliver budt op eller inviteret ind i det sociale fællesskab Begrænser engagementet og livschancer de sociale bænkevarmere

Anne Linder (2010) Den emotionelle rigdom Mennesker blomstre når de bliver mødt med kærlighed, anerkendelse og venlighed Mennesker blomstre når de bliver budt op eller inviteret ind i det sociale fællesskab Øger engagementet og livschancer de sociale bænkevarmere

Emotionel rigdom hos pædagogerne Pædagogisk engagement Vitalisere relationen Vitaliserer læringsmiljøet Skaber den gode atmosfære

10 minutter – 8 slides Pædagogisk forskning Pædagogisk engagement Pædagogisk atmosfære ICDP og LP

Clearinghouse Rapport, 2008, DPU Kompetencer hos de professionelle Relationskompetence Fagdidaktiske kompetence Ledelsesmæssige kompetence

Professionelle roller 2010 Vi har manglet et fælles fagligt sprog for omsorgs- og opdragelsesdelen Omsorgs- og opdragelsesdelen er derfor blevet udført på baggrund af personlige holdninger og erfaringer. Uden fag-teknisk sprog har det været svært at udvikle den almene og den specialpædagogiske praksis. Læring Omsorg Opdrag

Anne Linder, inspireret af Karsten Hundeide, ICDP, Oslo Det gode samspil Den følelsesmæssige dialog Vis glæde for barnet Se barnets initiativ – justér dig Inviter barnet til samtale – lyt og svar Giv anerkendelse Den meningsskabende dialog 5. Fang barnets opmærksomhed 6. Fasthold barnets opmærksomhed – med følelse og entusiasme 7. Forbind barnets oplevelse – uddyb og forklar Den guidende/vejledende dialog 8. Fortæl barnet hvad det må og skal – trin for trin Kunstner Mette Lund

Anne Linder, 2010 Relationskompetence Evnen til at etablere en følelsesmæssig kontakt og ud fra denne kontakt at skabe et lærende og opdragende samspil Kunstner Mette Lund

LP og ICDP ? Anne Linder www.authenticus.dk

LP og ICDP – Klær hinanden Læringsmiljø og Pædagogisk analyse Skabt af Thomas Nordahl, Hamar, 2002 Anvendes som et fælles faglig analysemodel af det pædagogiske miljø ICDP International Child Development Program Skabt Af Karsten Hundeide, Oslo, 1993 Anvendes som et fælles fagteknisk sprog for den professionelle relation Anne Linder www.authenticus.dk

LP og ICDP Sammenfald i grundantagelser Systemisk kommunikationsteori Forskningsbaseret med fokus på LP: Barnet og læringsmiljøet ICDP: Barnet og omsorgspersonen Tro på det er muligt at forandre og forbedre Kræver at der er regelmæssige pædagogiske drøftelser og refleksioner blandt det pædagogiske personale Systemisk erkendelsesteori Tager udgangspunkt i det pædagogiske personales egne oplevede udfordringer Anne Linder www.authenticus.dk

To Care To Dare To Share Ole Thyssen, 2010

Litteratur www.authenticus.dk Linder, Anne (2010): ”Pædagogisk engagement” Forventet 2011 Dafolo Linder, Anne (2010): Værktøjskasse til pædagogisk relationsarbejde” Dafolo, 2010 Linder, Anne (2010): ”Pædagogiks relationsarbejde” til LP serien, Dafolo Linder, Anne (2010): ”Sociale færdigheder og pædagogisk relationsarbejde” Fra skolestart til fælles mål. Obligatoriske temaer i børnehaveklassen. Dafolo og Børnehaveklasseforeningen Linder, Anne (2009): "Motivation og anerkendelse som sprogligt brændstof" artikel antologi red. Lotte Salling, "I begyndelsen var sproget - antologi om børns sprogudvikling" Dafolo Linder, Anne(2008): "Positiv psykologi - på kontoret" Nyt Potentiale Linder, Anne(2007): ”Relationer der rykker” Dagplejepædagogik Dafolo Linder, Anne & Mortensen, Stina Breinhild(2006: ”Glædens pædagogik” Dafolo 2006 Linder, Anne(2005): ”Relations arbejde i Børnehaven” Langebæk Projektet Dafolo