Åbent bord Den Kreative Platform

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til jer   Og velkommen til de dygtige designassistenter.  Vi har alle glædet os usandsynligt meget til endelig at møde jer.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Struktur: ”Quiz og byt”
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Energi- & Vandværkstedet
I dag er temaet Visualisering
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Strukturer velegnet til…
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Arbejdspladsudvikling
Bytte   PowerPoint  .
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Innovation og iværksætteri
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Den Kreative Platform I Skolen Uhæmmet anvendelse af viden fra børnehave til arbejdsplads Her starter slide showet efter introen og musikken stopper.
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Ide-magneten.
?.
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Modul 3B Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli.
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Forberedelsen (Før undervisningen starter)
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Careerhub Den Kreative Platform 28/ v/Jonna Langeland Christensen
Forberedelsen (Før undervisningen starter)
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Innovations- karavanen Innovation – hvorfor? Samfundsudvikling – globale / lokale forhold kræver nytænkning. Udfordringer for UCN fx i form af færre.
Modul 4D Videreudvikling af idé I grupper. Idé-udvikling i grupper.
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Workshop Sund By Netværket
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 4A Ideudvikling 2&2 alene med en bunke blandede stimulikort (Spillet)
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
 Program for kurset Lektion 1 Hjemmearbejde Lektion 2
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 1 Rød løber (D). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Den Kreative Platform og Idefasen Træning af ideudvikling.
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Nye Efterskolelærere kursus Brogården
Organisering af procesarbejde
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Øvelser til fremme af kreativ tænkning
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Brain breaks.
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer.
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

Åbent bord Den Kreative Platform  

Fysisk forberedelse Alle elever hjælper med at: Placere bordene ud til væggen Placere stolene i U-form midt i lokalet Placere 20 blanke minisedler under hver stol Placere et A3 ark på hvert bord Medbringe et skriveredskab

Mental forberedelse I skal løse en opgave, der kræver at I tænker frit I skal ikke frygte: At lave fejl, træffe forkerte valg, virke dum eller tabe kontrol mv. Frygten får os til at afvise nye ideer Til underviser: Man kan træne denne evne via flg. øvelser (kan udelades): Klap 1,2,3 (se s. 21) Tegneseriehelt (se s. 22) Dagen Baglæns (se s. 23) JA – vi har lavet en fejl (se s. 24)

Opgave Besvar følgende spørgsmål: ”………………………………………………………………………………..” Til underviser: Indsæt en problembaseret opgave med åbne svarmuligheder (se vejledning her) Fx "Hvordan kan man øge den folkelige opbakning til EU? Præsenter opgaven uden faglige input og før lektien læses

Arbejdsform Udtænk så mange ideer som muligt, der kan løse problemet Accepter alle de ideer du får Skriv en ide pr. ark En ide er "et ord, en sætning eller en tegning” Øvelsen er individuel (I skal ikke tale sammen) Deadline: 5 min. Til underviser: Denne evne kan fx trænes via øvelsen ”Give Gaver” (se s. 25)

Ide stimulering – runde 1 Hvilke ideer får du, når du tænker på Kaj og Andrea? Skriv så mange ideer som muligt Deadline: 1 minut Til underviser: Se flere stimuli-billeder her.

Ide stimulering – runde 2 Hvilke ideer får du, når du tænker på en myretue? Skriv så mange ideer som muligt Deadline: 1 minut Til underviser: Se flere stimuli-billeder her.

Ide stimulering – runde 3 Hvilke ideer får du, når du tænker på en postbil? Skriv så mange ideer som muligt Deadline: 1 minut Til underviser: Se flere stimuli-billeder her.

Ide stimulering – runde 4 Hvilke ideer får du, når du tænker på Dronningen? Skriv så mange ideer som muligt Deadline: 1 minut Til underviser: Se flere stimuli-billeder her.

Ide stimulering – runde 5 Hvilke ideer får du, når du tænker på skibets besætning? Skriv så mange ideer som muligt Deadline: 1 minut Til underviser: Se flere stimuli-billeder her.

Ide stimulering – runde 6 Hvilke ideer får du, når du tænker på Team Easy on? Skriv så mange ideer som muligt Deadline: 1 minut Til underviser: Se flere stimuli-billeder her.

Vælg en ide Placer alle jeres ideer på borde rundt i lokalet Læs så mange sedler som muligt fra bordene Vælg den første ide, der tiltaler dine følelser Det skal være en ide, du har lyst til at arbejde videre med Skift ide, hvis du finder en bedre Du skal hele tiden have én ide Deadline: 4-7 min.

Gruppedannelse Gå sammen i par af 2 elever … med en der har samme hårfarve som dig selv

Videreudvikle ideen Gå rundt i klassen og byg videre på ideerne med din makker Det er vigtigt at I siger ”JA” til hinandens ideer Aldrig ”NEJ” eller ”JA, MEN” I skal tage imod de tilbud I får og bruge dem – deadline: 5 min. Den med mørkeste sko starter med at tage sin ide frem Til underviser: Man kan træne denne evne via følgende øvelser (kan udelades): Planlæg ferie (s. 26), Hvad sker der så? (s. 21) , Nyt bud (s. 22)

Idepræcisering Hvert par tager et A3 ark Noter alle de ideer I fik undervejs Deadline: 10 min.

Gentag procedure Gå rundt og byg videre på jeres anden ide (5 min.) Tag et A3 ark – og noter alle de tanker I fik (10 min) Efter øvelsen har alle et A3 ark med deres udviklede ide

Det videre arbejde Til underviser: Udlever lektion til næste lektion og forbered eleverne på at lektiens svar i næste lektion skal sammenlignes med elevernes egne svar Workshop / Camp Hvis aktiviteten anvendes som en del af en workshop/camp – hvor den afsatte tid overstiger 60-90 minutter – kan tilføres konceptudviklingsfase og præsentationsrunde (se de følgende sider): 

Grupper skaber fælles idekoncept - workshop Dan grupper med 3 par i hver (6 personer) Hver gruppe finder et bord til deres idekoncepter (A3 ark) Hvert par i gruppen præsenterer deres idekoncept Gruppen udarbejder et fælles idekoncept på en A3 De oprindelige idekoncepter skal opfattes som stimuli, der kan benyttes til udviklingen af det fælles koncept Deadline: 25 – 30 min.

Gruppen præsenterer eget idekoncept - workshop Alle grupper præsenterer deres fælles produkt (på ca. 5 min.) Der klappes efter hver præsentation

3D cases 3D cases på de følgende 7 sider kan anvendes til at fremme elevernes evne til at udtænke ideer. 3D-cases er forskellige fra traditionelle "energizer". Mens formålet med energizers typisk er at øge deltagerne koncentration, energi og humør, er formålet med 3D-cases omvendt er at træne bestemte kreative kompetencer, som efterfølgende kan anvendes i en konkret opgave.

Klap 1,2,3 - Energizer Rejs jer Find sammen 2 & 2 med en der har samme håndtemperatur som dig    Løft højre hånd foran hinanden – når jeg siger ”Ét” klapper I.  (sig Ét 3‐4 gange)  Det samme med venstre hånd på ”To”  Nu med begge hænder foran hinanden på ”Tre”  Nu tæller jeg ”1 2 3 2 3 1 3 2 1” osv.  Nu med lukkede øjne (tæl langsomt i starten) Se instruktionsvideo

Tegneseriehelt Samme makker Luk øjnene - Energizer Samme makker Luk øjnene  Tænk tilbage på din første tegneseriehelt  Åbn øjnene  Fortæl om din tegneseriehelt på 1 min.   Den, der har den varmeste hånd starter  Båt efter 1 minut, så bytter de Se instruktionsvideo

Dagen baglæns - Energizer Find sammen 2 & 2 med en der er født i samme kvartal som dig selv Fortæl din makker hvad der er sket i dag fra du gik ind i dette lokale og gå baglæns indtil du åbnede dine øjne i morges – I får ét minut hver. Demonstrer selv kort øvelsen (evt. via videoinstruktion) Den med de lyseste benklæder starter Båt efter et minut. Så bytter de Se instruktionsvideo

JA – Vi har lavet en fejl - Energizer Samme makker Stræk armene over hovedet og sig ”JEG HAR LAVET EN FEJL (underviser demonstrerer) 3. Fortsæt og få dem til at hæve lydniveauet, indtil de råber 4. Lav nu ”saks, sten, papir” sammen – når I IKKE har det samme, råber I sammen ”JAA VI HAR LAVET EN FEJL” 5. Demonstrer øvelsen (evt. via videoinstruktion) Se instruktionsvideo

Give gaver - Energizer Rejs jer Find sammen 2 & 2 med en, der har samme farve transportmiddel som dig selv  Den ene mimer at han giver den anden en gave (uden at sige hvad det er)   Den, der modtager gaven, siger hvad det er han/hun har fået i gave  Demonstrer (evt. via videoinstruktion) Det er vigtigt, at det er den første indskydelse om, hvad gaven er,  som bliver anvendt  Hvis man ikke ønsker at sige hvad gaven er, siger man bare TAK  Den der har længst hjem starter  Se instruktionsvideo

Planlæg en ferie sammen - Energizer Samme makker Uddel stimuli kort Hvis nogen kommer til at kikke på kortet, bytter de med en andens kort Planlæg en ferie sammen ved på skift at blive inspireret af ét stimuli Sig JA OG til alle makkerens ideer om ferien Demonstrer (evt. via instruktionsvideo) Den med højeste knipselyd starter Se instruktionsvideo

Hvad sker der så? - Energizer 1. Rejs jer  2. Find sammen 2 & 2 med en der har samme ”gå i seng tider” som dig selv  3. I er faret vild i en stor mystisk skov, hvor alt kan ske  4. Den ene starter med at sige ”Se der er en sti, lad os følge den” og spørger så makkeren ”Hvad sker der så?”  5. På skift fortæller I hvad der sker og slutter med at spørge den anden ”Hvad sker der så?”  6. Den med mest sort tøj på starter Se instruktionsvideo

Nyt bud - Energizer 1. Rejs jer 2. Find sammen 2 & 2 med en der har samme TV forbrug som dig selv 3. I er faret vild i en stor mystisk skov hvor alt kan ske 4. Den ene starter med at sige ”Se der er en sti, lad os følge den” og spørger så makkeren ”Hvad sker der så?” 5. På skift fortæller I hvad der sker og slutter med at spørge den anden ”Hvad sker der så?” 6. På hvilket som helst tidspunkt kan den der lytter sige ”NYT BUD”– den anden skal så komme med et nyt bud i stedet for det han/hun lige har sagt 7. Den med flest stykker tøj starter