Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Udskoling Informationsmøder 30. januar og 3. februar 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Folkeskolereform pr. 1. aug Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder.
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Skemamøde 2014 den på Katrinebjergskolen.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Folkeskolereform Politiske mål
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Sædding/Ådalens lokalskole
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Præsentationens transcript:

Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014 Orientering d. 7. maj 2014 til forældre med elever på Skovvangskolen fra august 2014

Nationalt bestemt Tre overordnede nationale mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Nationalt bestemt Resultatmål for folkeskolen Mindst 80% af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år Elevernes trivsel skal øges Eleverne skal på sigt kunne det samme i 8. klasse, som de i dag kan i 9. klasse

Nationalt bestemt En længere og mere varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring Kompetenceudvikling af lærere, pædagoger og ledere Få klare mål og regelforenklinger

Nationalt bestemt Skoleugens længde 0. – 3. klasse 30 timer

Nationalt bestemt Nye begreber på elevernes skoleskema Understøttende undervisning Lektiecafe og faglig fordybelse Daglig bevægelse i skolens fag – bevægelsesbånd Tysk fra 5. klasse Obligatorisk valgfag

Kommunalt bestemt Fra læring, trivsel og samarbejde vedtaget af byrådet ”Byrådet lægger således i det følgende vægt på, at eleverne skal blive endnu dygtigere samtidig med, at de trives i skolen. Dette mål er afgørende for vurderingen af de mange delspørgsmål, som berøres nedenfor. Herudover har byrådet truffet en række principielle beslutninger, som beskrives i dette afsnit. Det er et centralt mål for Favrskov Kommune, at alle elever efter afsluttet skolegang er i stand til at gennemføre en ungdomsuddannelse. Folkeskolereformen bygger således ovenpå målet om, at mindst 95 % af alle unge mennesker i Favrskov Kommune gennemfører en ungdomsuddannelse. Med folkeskolereformen skal det sikres, at alle børn bliver så dygtige, de kan blive. Alle børn - uanset deres talenter, interesser og behov - skal løftes. Det betyder også, at skolerne skal være klar med mange forskellige slags undervisning - netop fordi børnene er forskellige.”

Lokalt på Skovvangskolen Skoledagens længde Indskoling 0 – 3. klasse Mandag – fredag 8.00 – 14.00 Mellemtrin 4. – 6. klasse Mandag, tirsdag, torsdag og fredag 8.00 – 14.45 Onsdag 8.00 – 14.00 Udskoling 7. – 9. klasse Mandag, tirsdag, torsdag og fredag 8.00 – 15.15

Lokalt på Skovvangskolen Mål for Skovvangskolen 2016 Alle elever skal opleve et fagligt løft. Dette skal bl.a. ses ved at karaktergennemsnittet til afgangsprøverne hæves med 1 i forhold til prøverne juni 2013. Antallet af elever fra specialklasserne, der tager dele af folkeskolens afgangsprøve, skal hæves med 50 %. Antallet af elever fra specialklasserne, der deltager på hold med elever fra almenklasserne, skal hæves. Dette gælder for alle skolens årgange. Hold med afsæt i afdelingsopdelingen og årgangene skal fylde en stadig større del af den samlede undervisningstid. Klassens betydning som den bærende enhed mindskes til fordel for basisbestemte læringsfællesskaber. At indfasningen af en anderledes organisering af indskolingen iværksættes ved skoleåret 2015 – 2016 med fuld effekt for hele indskolingen i skoleåret 2016-2017.

Lokalt på Skovvangskolen Lektiecafe og faglig fordybelse En del af den understøttende undervisning Ligger sidst på dagen 3 – 4 gange pr uge Varetages af lærere og pædagoger Hjælp til dag til dag lektier, samt vejledning i forbindelse med større opgaver Er ikke pt. obligatorisk – men skolen opfordrer at elever og forældre støtter op om tilbuddet

Lokalt på Skovvangskolen Den understøttende undervisning Den understøttende undervisning skal give tid til at afprøve, træne og udvikle de færdigheder og kompetencer, de får i den fagopdelte undervisning. Tiden til understøttende undervisning kan for eksempel bruges til læsetræning, til matematikøvelser eller til lektiehjælp og faglig fordybelse. Den understøttende undervisning skal medvirke til at variere skoledagen.

Lokalt på Skovvangskolen Den daglige bevægelse I den nye folkeskole er der krav om, at eleverne skal deltage i motion og bevægelse mindst 45 minutter om dagen i gennemsnit. Flere af kommunens skoler arbejder allerede med at inddrage motion og bevægelse i løbet af skoledagen på mange måder. Motion og bevægelse kan indgå i de forskellige fag eller som understøttende undervisning.

Lokalt på Skovvangskolen Tradition og fornyelse. Der er en række traditioner, der kører videre Skolefester Lejrskole/skolerejse for den enkelte afdeling Julefest, fastelavn osv.

Lokalt på Skovvangskolen Inklusion, mangfoldighed og forskellighed Skolens rolle i at skabe en inkluderende skole Forældrenes rolle i at skabe en inkluderende skole

Lokalt på Skovvangskolen Skolebestyrelsen Principper for Forældreansvar Understøttende undervisning Lektiehjælp og faglig fordybelse valgfag

Spørgsmål og kommentarer