Blended learning – hvordan?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

fra klasseværelse til cyberspace
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Digitalisering og medialisering
Undervisningsplanlægning
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Introduktion til Sprogpakken
Lærerprofessionen.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
FlexVid Følgeforskning
Det nye fleksible adgangskursus på DTU
Peder Ohrt Uddannelsesnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion,
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
Projekt læring i praktik
Blended Learning - en introduktion
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
Digitalisering og medialisering
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
De første erfaringer med…
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Lærerprofessionen.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
Sygeplejerskeuddannelsen på nettet B aggrund/idé L æringssyn & værdier S tudie-og undervisningsformer O rdinær – fjernstudie K ommunikationsplatform E.
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Indledende erfaringer fra et undervisningsforløb i matematik
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Specialisering 271 UMD.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Organisationsudvikling Odense Zoologiske Have 1.Analyse af den eksisterende organisations-struktur 2.Oplæg til eventuelle ændringer i strukturen 3.Udarbejdelse.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Tværinstitutionelt samar- bejde om børn og voksnes læring Partnerskabsaftale mellem Museum Vestsjælland og Pædagoguddannelsen UCSJ 1. Marts 2016 Children’s.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Profil i Pædagogisk Udvikling 2017
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Det handler om eleverne
Program Kl : Velkomst ved studieleder Mette MARIE Gräs Kokholm kl : Oplæg ved meritlærerstuderende Mette Kirstine Skjødt Kl :
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Program Kl : Velkomst ved koordinator for Åben Uddannelse, Mette MARIE Gräs Kokholm kl : Oplæg ved meritlærerstuderende, Charlotte.
Hvordan skaber vi rammen for kvalitet?
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Blended learning – hvordan? – Erfaringer fra UCC, Pædagoguddannelsen Nordsjælland Uddannelsesleder Anne Kirstine Nielsen, akni@ucc.dk Lektor Therese Søgaard Mortensen, thmo@ucc.dk UCC, Pædagoguddannelsen Nordsjælland

Netuddannelser Baggrund for etableringen af netuddannelsen på Pædagoguddannelsen Nordsjælland, UCC (tidligere Dannerseminariet, Jægerspris) Fakta om netuddannelsen, UCC Campus Nord Pædagoguddannelsens struktur og indhold

Netuddannelsen i tal 10 års erfaring med netuddannelse Startet i 2003 – på grund af fald i ansøgertal I 2012 - en efterspurgt uddannelse, stor viden og erfaring på feltet både organisatorisk, didaktisk, og pædagogisk Flere større projekter gennemført ika. Udviklings- midler udefra.

Netuddannelsen i tal Ca. 1000 studerende har dimitteret Ca. 300 studerende aktuelt på ca. 12 hold Karaktergennemsnit ligger højere end for ordinære studerende Gennemførselsprocenten betydeligt højere – de bliver Søgningen stiger aktuelt

Pædagoguddannelsen – struktur og udbud Udbyder forskellige typer af uddannelse på Pædagoguddannelsen Campus Nord Ordinære – i dagtimer ved fremmøde Ordinære – som blended learning Merit- net – som blended learning Pædagoguddannelsens struktur 3,5 års studier på Ordinær 3 års studier på merit-net (Praktikreduktion) 2 uddannelsesrum – praktik og uddannelsesstedet Obligatoriske fag og valgfrie fag. Mild specialisering - målgrupper

Hvem er de studerende? Optagelsen sker fra hele Nordsjælland - et uddannelsestyndt område Alder højere end ordinære uddannelse Studerende tiltrukket af fleksibiliteten –mulighed for uddannelse samtidig med andre aktiviteter Mange forpligtelser – arbejde, familie, fritidsaktiviteter Mange studerende er fastansatte i professionsfeltet

Pædagoguddannelsen på nettet Uddannelse til pædagogisk arbejde med børn, unge, mennesker med sociale og psykiske problemer, mennesker med handicap Hvordan netbaserer man en uddannelse til en relationsprofession?

Pædagogisk afsæt? Er netuddannelse et individuelt brevkursus med prædefinerede opgaver? - eller – en uddannelseform, der bygger på dialogbaseret læring, som fordrer forpligtende deltagelse? Al uddannelsesplanlægning – også netuddannelse – baserer sig på pædagogiske afsæt.. Indlærings, erfarings eller noget helt tredje.. Har sammen betydning for udformningen af uddannelsen

Læring – hvordan? Viden skabes i en sociale processer – ikke (kun) som overførsler Videnskabelsesprocesser etableres gennem deltagelse – sammen med medstuderende og underviseren. Læreprocesser med kollaborativt sigte

Uddannelsens opbygning Blended learning – Face-to-face undervisning og undervisning i virtuelle undervisningskonferencer Meritstuderende: Weekend seminarer ca. hver 5. uge Ordinære studerende: FTF-undervisning hver mandag Hold på 15 – 40 studerende Praksisdimensionen i uddannelsen har betydning for mængden og hyppigheden af FTF-undervisning Netdimensionen kan sætte begrænsning på holdstørrelsen

Uddannelsens læringsrum - FTF Face-to-face på weekendseminarerne/mandagene: Teoretiske oplæg fra underviserne Praktiske aktiviteter i kreative/kropslige fag Diskussion

Uddannelsens læringsrum - nettet Klasserummet på nettet - Hele holdet deltager Virtuelle asynkrone netdiskussioner Mange diskussioner på en gang Mange-til-mange kommunikation Maillignende skriftlige indlæg

Uddannelsens læringsrum - nettet Underviseren stiller opgave eller initierer en diskussion Refleksioner over teoretiske begreber og handlen i praksis Det uendelige virtuelle rum Studerende har ‘pligt til at tale’ Underviseren samler op på diskussionerne

Uddannelsens læringsrum - øvrige Desuden: Forløbsopgaver i mindre grupper 2-5 studerende – FTF-møde og/eller online samarbejde Aktiviteter i professionen – de studerendes ansættelser som et erfarings/øverum

Understøttelse af relationer Tilstræbt kontinuitet i holdets undervisere igennem uddannelsen – ‘Passende mængde brudte relationer’ En studielærer gennem hele uddannelsen – fokus på holdets ønsker, behov og trivsel – samt på den enkelte studerendes studieforløb – ‘en livline’

Fordringer til den studerende Selvstændig disponering af studietid – mellem familie og arbejde Være bevidst om sin betydning for medstuderendes læreproces Skal gribe klasseværelset som aldrig lukker – tydelig aktiv deltagelse Indgå i skriftlige faglige dialoger (længere faglige indlæg og chat)

Fordringer til underviseren Struktureret i sin undervisningsplanlægning – og i god tid Skal etablere struktur for de studerende Skal være tydeligt og kontinuerligt tilstede på nettet – disciplineret i sin tilstedeværelse Har både en faglig og en procesvejledende funktion – opmærksomhed på relationerne

´det løse’ Alle undervisere – eller en særlig gruppe Netmøder – kun om de netbaserede uddannelser En netkoordinator – fokus på særlig uddannelsesplanlægning og tilrettelæggelse Fællesmøder og fester for alle netstuderende – fokus på det sociale aspekt