Blended learning – hvordan? – Erfaringer fra UCC, Pædagoguddannelsen Nordsjælland Uddannelsesleder Anne Kirstine Nielsen, akni@ucc.dk Lektor Therese Søgaard Mortensen, thmo@ucc.dk UCC, Pædagoguddannelsen Nordsjælland
Netuddannelser Baggrund for etableringen af netuddannelsen på Pædagoguddannelsen Nordsjælland, UCC (tidligere Dannerseminariet, Jægerspris) Fakta om netuddannelsen, UCC Campus Nord Pædagoguddannelsens struktur og indhold
Netuddannelsen i tal 10 års erfaring med netuddannelse Startet i 2003 – på grund af fald i ansøgertal I 2012 - en efterspurgt uddannelse, stor viden og erfaring på feltet både organisatorisk, didaktisk, og pædagogisk Flere større projekter gennemført ika. Udviklings- midler udefra.
Netuddannelsen i tal Ca. 1000 studerende har dimitteret Ca. 300 studerende aktuelt på ca. 12 hold Karaktergennemsnit ligger højere end for ordinære studerende Gennemførselsprocenten betydeligt højere – de bliver Søgningen stiger aktuelt
Pædagoguddannelsen – struktur og udbud Udbyder forskellige typer af uddannelse på Pædagoguddannelsen Campus Nord Ordinære – i dagtimer ved fremmøde Ordinære – som blended learning Merit- net – som blended learning Pædagoguddannelsens struktur 3,5 års studier på Ordinær 3 års studier på merit-net (Praktikreduktion) 2 uddannelsesrum – praktik og uddannelsesstedet Obligatoriske fag og valgfrie fag. Mild specialisering - målgrupper
Hvem er de studerende? Optagelsen sker fra hele Nordsjælland - et uddannelsestyndt område Alder højere end ordinære uddannelse Studerende tiltrukket af fleksibiliteten –mulighed for uddannelse samtidig med andre aktiviteter Mange forpligtelser – arbejde, familie, fritidsaktiviteter Mange studerende er fastansatte i professionsfeltet
Pædagoguddannelsen på nettet Uddannelse til pædagogisk arbejde med børn, unge, mennesker med sociale og psykiske problemer, mennesker med handicap Hvordan netbaserer man en uddannelse til en relationsprofession?
Pædagogisk afsæt? Er netuddannelse et individuelt brevkursus med prædefinerede opgaver? - eller – en uddannelseform, der bygger på dialogbaseret læring, som fordrer forpligtende deltagelse? Al uddannelsesplanlægning – også netuddannelse – baserer sig på pædagogiske afsæt.. Indlærings, erfarings eller noget helt tredje.. Har sammen betydning for udformningen af uddannelsen
Læring – hvordan? Viden skabes i en sociale processer – ikke (kun) som overførsler Videnskabelsesprocesser etableres gennem deltagelse – sammen med medstuderende og underviseren. Læreprocesser med kollaborativt sigte
Uddannelsens opbygning Blended learning – Face-to-face undervisning og undervisning i virtuelle undervisningskonferencer Meritstuderende: Weekend seminarer ca. hver 5. uge Ordinære studerende: FTF-undervisning hver mandag Hold på 15 – 40 studerende Praksisdimensionen i uddannelsen har betydning for mængden og hyppigheden af FTF-undervisning Netdimensionen kan sætte begrænsning på holdstørrelsen
Uddannelsens læringsrum - FTF Face-to-face på weekendseminarerne/mandagene: Teoretiske oplæg fra underviserne Praktiske aktiviteter i kreative/kropslige fag Diskussion
Uddannelsens læringsrum - nettet Klasserummet på nettet - Hele holdet deltager Virtuelle asynkrone netdiskussioner Mange diskussioner på en gang Mange-til-mange kommunikation Maillignende skriftlige indlæg
Uddannelsens læringsrum - nettet Underviseren stiller opgave eller initierer en diskussion Refleksioner over teoretiske begreber og handlen i praksis Det uendelige virtuelle rum Studerende har ‘pligt til at tale’ Underviseren samler op på diskussionerne
Uddannelsens læringsrum - øvrige Desuden: Forløbsopgaver i mindre grupper 2-5 studerende – FTF-møde og/eller online samarbejde Aktiviteter i professionen – de studerendes ansættelser som et erfarings/øverum
Understøttelse af relationer Tilstræbt kontinuitet i holdets undervisere igennem uddannelsen – ‘Passende mængde brudte relationer’ En studielærer gennem hele uddannelsen – fokus på holdets ønsker, behov og trivsel – samt på den enkelte studerendes studieforløb – ‘en livline’
Fordringer til den studerende Selvstændig disponering af studietid – mellem familie og arbejde Være bevidst om sin betydning for medstuderendes læreproces Skal gribe klasseværelset som aldrig lukker – tydelig aktiv deltagelse Indgå i skriftlige faglige dialoger (længere faglige indlæg og chat)
Fordringer til underviseren Struktureret i sin undervisningsplanlægning – og i god tid Skal etablere struktur for de studerende Skal være tydeligt og kontinuerligt tilstede på nettet – disciplineret i sin tilstedeværelse Har både en faglig og en procesvejledende funktion – opmærksomhed på relationerne
´det løse’ Alle undervisere – eller en særlig gruppe Netmøder – kun om de netbaserede uddannelser En netkoordinator – fokus på særlig uddannelsesplanlægning og tilrettelæggelse Fællesmøder og fester for alle netstuderende – fokus på det sociale aspekt