Status på opfølgning på trivselsundersøgelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Elevtilfredshedsundersøgelsen 2006 ESB-netværket Efteråret 2006.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Workshop almene boligdage
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Baggrunden for indførelsen af PALS
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
God trivsel = God læring
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
Årsmøde for alle forældre 8. marts 2007 ”Skolen sprænger alle rammer” Årsmøde for alle forældre Mårslet Skole Torsdag den 8. marts 2007 Klokken
CAMPUSSKOLEN.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
ØSTERVANGSSKOLEN Møde for Trivselsambassadører (og andre trivsels-interesserede) 23/ Kl. 19:00-20:30 Dagsorden 19:00Velkomst 19:10Kort oplæg om.
Skolereform august 2014………………
Kommunikation i projekter
Det gode klasserådsarbejde
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Side 1. Deltagerne i undersøgelsen Undersøgelsen af elevtilfredsheden i efteråret 2003 har principielt omfattet alle EUD-elever på såvel grundforløb som.
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Kpartner på AU.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Den teoretiske undervisning og teoriprøven
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Introduktion til Access (Access, del 1)
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Workshop 2: Amerikanske problemstillinger
Det vi skal på dette møde Tale om de nye input til principperne for skole-hjem samarbejde, som I, bestyrelse og elevråd fandt frem til for nogle uger siden.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Opfølgning på trivselsundersøgelsen
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Side 1 © 2008 Zapera.com A/S – Ryesgade 3A, 1.tv. – 2200 København N - Tel – Fax – Enhver offentliggørelse af disse.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
MUS 2012/2013 Medarbejderplan. Hvorfor? Mere og bedre fokus på trivsel og kompetenceudvikling for alle medarbejdere.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
Praktikordning Der skal udarbejdes: 1. Stillingsbeskrivelse for ”Praktik-koordinator” 2. Manual for pædagogisk ansvarlig (=HOP- vejleder) 3. Manual for.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Velkommen på Tietgen Handelsgymnasium. Har jeg talentet til at bidrage til alt det gode, der allerede gøres? Nogle vil jeg skuffe Andre forhåbentligt.
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Sådan bruger du præsentationen
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
Bachelorprojektvejledning?
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
KVU møde d. 25/november 2008 Peter november 2008.
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Status på opfølgning på trivselsundersøgelse Arbejdsgruppe: Lene, Kalle, Peter og Kim

Arbejdsgruppens planlagte opfølgning på trivselsundersøgelse Delphi-undersøgelse i MAK- og DMU 2.semester klasser. Interview-guide udarbejdes udfra Delphi resultater + arbejdsgruppens ”egne” ønsker til uddybende spørgsmål. Interview med fokusgrupper. Arbejdsgruppen sammenfatter interview-resultater m.v. og foreslår handlingsinitiativer. Tilbagemelding til interessenter (bl.a. involverede klasser), om resultater og handlingsinitiativer.

Om Delphi undersøgelserne Oplæg til de studerende: ”Angiv 3 positive og 3 negative forhold du oplever ved KVU/RHS…” 2 MAK- og 2 DMU klasser deltog. Vi fik (næsten) lige så mange positive (heldigvis!) som negative emner bragt op via undersøgelsen. Arbejdsgruppens fokus: Undersøge og adressere ”hvad de danske studerende på KVU/RHS mener, kan gøres signifikant bedre m.h.t. trivsels- og undervisningsmiljøet” Væsentlige indsatsområder for ”turn-around” kan antagelig – hvis svarpersonerne er repræsentative! – især identificeres via studenternes negative tilbagemeldinger.

Lidt om den kvantitative repræsentativitet i undersøgelsen! Undersøgelsen omfatter kun danske KVU 2. semester klasser. Ud af denne potentielle gruppe deltagere i Delphiundersøgelserne, var ca. 50%, svarende til i alt 32 studerende (14 DMU’er og 18 MAK’er) til stede i klasserne den/de dage undersøgelserne blev gennemført. Heraf indgår ca. 2 studerende fra hver klasse i fokusgruppe-interview, modsvarende 25% af deltagerne i Delhpiundersøgelsen og ca. 12% af alle danske KVU 2.semester studerende. og fokusgrupperne lever næppe heller op til randomiseringskriteriet!...

Delphi-resultater - konkrete negative tilbagemeldinger hvor uddybning ikke er nødvendig: Huller på parkeringspladsen giver skader på biler. Kaffeautomater er ofte i uorden. Det er dårligt at meget af undervisningsmaterialet er på engelsk. De studerende bør tidligst muligt (gerne før studiestart) oplyses om at der skal bruges en bærbar PC. Alternativt bør der udleveres en bærbar PC ved studiestart, med mulighed for overtagelse ved gennemført studie. RHS firewall blokerer for de studerendes tilgang til studierelevant materiale i visse filformater. Større sammenkædning på DMU mellem design- og programmeringsdelen. P.t. sker dette kun i forbindelse med større projekter.

Delphi-resultater hvor uddybning i fokusgruppe ønskes A. Emne: Kantineforhold Begrundelse: Delphiundersøgelsen viste, at de studerende synes maden er for dyr, og at den er utilfredsstillende. Spørgsmål: 1) Hvilket prisniveau for kantinemad synes du er rimeligt? 2) Hvad er dit sammenligningsgrundlag? 3) Hvad er tilfredstillende kantinemad for dig? B. Emne: Lærer-studerende relationer. Begrundelse: Delphiundersøgelsen viste, at nogle studerende synes de har for få lektioner med lærerne. Andre synes (visse) lærere mangler evne til at inddrage de studerende i undervisningen. Spørgsmål: 1) Har du brug for mere dialog/projektvejledning/coaching med dine lærere end den du har i dag? 2) I bekræftende fald, under hvilken form/former kunne du ønske den? 3) Hvordan kan du som studerende selv bidrage?

Delphi-resultater hvor uddybning i fokusgruppe ønskes C. Emne: Undervisningsformer. Begrundelse: Delphiundersøgelsen viste, at nogle klasser synes der er for meget teori, og for lidt praktisk undervisning. Desuden viste undersøgelsen at visse studerende synes der var for meget ensformig undervisning – herunder for megen Power-Point undervisning. Spørgsmål: 1) Kan du give eksempler på, hvad du mener er ”praktisk” versus ”teoretisk” undervisning? 2) Hvilken rolle/roller skal læreren hhv. de/den studerende have i den undervisning du ønsker? D. Emne: Skemaændringer. Begrundelse: Delphiundersøgelsen viste, at de studerende ønskede et online mødeskema hvor ændringer kan ses. Spørgsmål: 1) Er du bekendt med, at Easy IQ (tilgængelig via Citrix) allerede nu kan benyttes som online-mødeskema til planlagte ændringer? 2) Er du klar over, at Easy IQ desuden (via Citrix) faciliterer en service, så du på din mobiltelefon kan modtage SMS beskeder fra RHS? 3) Hvis du ER interesseret i at modtage informationer fra RHS via een eller begge omtalte teknologier, hvilke retningslinier mener du så bør gælde?

Arbejdsgruppens ønsker til uddybende spørgsmål E. Emne: Uddannelsen. Begrundelse: Baseret på trivsels- og undervisningsmiljøundersøgelsen fra 2007. Spørgsmål: 1) Hvilke dele af din uddannelse HAR indtil nu levet op til dine forventninger? 2) Hvilke dele har IKKE levet op til dine forventninger? F. Emne : Faglige niveau. Spørgsmål: 1) Er de faglige udfordringer passende? 2) Med den viden du besidder om uddannelsen, ville du ændre i fagområdernes placering på studiet?

Arbejdsgruppens ønsker til uddybende spørgsmål G. Emne: Sociale miljø og studievaner. Begrundelse: Baseret på trivsels- og undervisningsmiljøundersøgelsen fra 2007. Spørgsmål: 1) Hvad mener du der skal til af tiltag for at få flere studerende til at møde op til timerne? 2) Hvilke tiltag mener du skal til for at få de studerende til at deltage mere aktivt i cafe/studieråd m.v.? H. Emne: PR. Spørgsmål: 1) Hvorfor vil du/hvorfor vil du ikke anbefale din uddannelse på RHS til andre? 2) Hvis du i dag IKKE vil anbefale RHS til andre, hvad skal der så til, for at du vil gøre det?

…og de sagde jo (trods alt!) også noget positivt. Herunder … Bedre styr på skemaplanlægning Kontoret er altid hjælpsomt Gode lokalefaciliteter Engagerede, veloplagte og (citat) ”ret kloge lærere”…