Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
IKV i den politiske kontekst
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Garantiskolekonference 2013
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
En erhvervsuddannelse er også en karrierevej
Hvad er et nationalt videncenter? Centrene er knyttet til CVU-erne/professionshøjskolerne Centrene er støttet af Undervisningsministeriet i en tidsafgrænset.
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
Midtvejsevaluering 3. April FORMÅL: Et udviklingsprojekt med det formål at udvikle og styrke samarbejdet mellem Jobcentre, Uddannelsesinstitutioner.
DESTINATIONSUDVIKLING SØNDERJYLLAND KICK-OFF 30. JANUAR, 2013.
”Vi når målet – men hvordan?”
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
Fra ufaglært til faglært på rekordtid - Region Hovedstadens Uddannelseskonference d. 9. november 2012.
Brugerseminar 2013 Hvordan skaber fælles miljødata værdi for mennesker og miljø?
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Ved Lars Mikkelsen NVR konference den 5. november 2012 Samspillet imellem uddannelsesinstitutionerne i et projektperspektiv.
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Hvor bevæger det danske erhvervsuddannelsessystem sig hen? Oktober 2013.
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Uddannelsespolitik set i et kommunalt perspektiv
Karriereveje fra grundskolen til energibranchen Torben Andresen Lindhardt, Dansk Metal.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" VEU-rådet.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Center for Regional Udvikling
Forslag til uddannelsesstrategi og handleplan
1 Strukturreformens konsekvenser for kompetenceudvikling i Region Midtjylland Tinghallen 21. september 2006 Bent Hansen.
FVU årsmøde 2015 – hvad virker Erik Markvad 3F Regionskonsulent Arbejdsmarkedet og uddannelse Hvem er jeg Vores udfordring Gode eksempler LKV Hvad rykker.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Samspillet mellem folkeskoler, UU-vejledning og ungdomsuddannelserne UU-reform med fokus på erhvervsuddannelserne Kommunesamarbejde om udskolingen, UU-vejledning.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erhvervs- og uddannelsesvejledning i et regionalt perspektiv, 12. november 2014 ”Beskæftigelsesreformen” v/Fg.
Beskæftigelsesreformen - uddannelse til arbejdsløse v/Uddannelsespolitisk konsulent Claus Eskesen.
Grundlaget  Hvad skal der til? Eleven i centrum Vejlederviden og ledelseskompetence Fællesskab, tillid – og pengene gider vi ikke tænke på Samarbejdsaftaler.
Talent og kompetencer i verdensklasse Seminar den 23. juni 2011 om vækst og beskæftigelse i Østdanmark v/direktør Joost Nielsen, Regional Udvikling.
John Vinsbøl Udviklings- og VEU centerchef Vestsjælland
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland ”Brug for alle” – velkomst og indledning v/ regionsdirektør Preben Rasmussen Høj.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Landsforeningen af 10. Klasseskoler i Danmark, Xclass. 10. klasse-centret i Slagelse, Willemoesvej 2 b, 4200 Slagelse, tlf ,
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
Erfaringer med karrierelæring SIP 1b - HF v/ projektleder Caroline Vogelius Wiener og vicerektor Anders Wind, Gentofte HF.
Klædt på til en erhvervsuddannelse
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Det kompetente Nordjylland
Fra folkeskole til faglært - Erhvervsuddannelser til Fremtiden
Præsentationens transcript:

Udviklingschef Anne Holm Sjøberg, Region Hovedstaden E-læringskonference 5. september 2013

Uddannelsespolitiske udfordringer 30.000 unge uden job og uddannelse 23.000 ufaglærte i overskud i 2024 Rekordlavt søgeniveau til erhvervsuddannelserne Hovedstadsregionen mangler over 3000 praktikpladser Hovedstadsregionen står med en række store udfordringer på uddannelsesområdet – vi har valgt fire ud her. 30.000 unge uden job og uddannelse Vi har netop fået foretaget en analyse af alle unge i hovedstadsregionen mellem 15 og 30 år, som hverken er i arbejde eller under uddannelse. Analysen viser, at 30.000 unge i aldersgruppen ikke laver noget lige nu – de er hverken i job eller under uddannelse. En stor del af disse - faktisk 25.500 har kun grundskolen som deres højeste fuldførte uddannelse – og ser vi på deres beskæftigelse – så er de altså kun beskæftigede halvdelen af den tid, som de kunne være. De har ingen erhvervskompetence og kan ikke komme faglært i job. Det betyder, at de ikke bidrager til regionen økonomisk – og det betyder også, at deres livskvalitet er ringere – de står uden for arbejdsfællesskabet og de ”står stille”. Overskud af ufaglærte Ungeanalysens resultater skærpes af, at vi står med en stor udfordring i forhold til, at vi har brug for faglært arbejdskraft i fremtiden – det viser en ny undersøgelse om arbejdsmarked og erhverv i Østdanmark. Her ser man frem i tiden frem til 2024. Alene i hovedstadsregionen risikerer vi at stå med knap 23.000 ufaglærte, der ikke kan finde et arbejde, fordi efterspørgsel efter ufaglært arbejdskraft falder. Derfor skal vi sikre at flere kommer i uddannelse. Rekordlavt søgeniveau til erhvervsuddannelserne I har blandt andet spurgt til, om der er kommet for meget fokus på gymnasierne? Det er netop én af de udfordringer vi arbejder med. Søgningen til gymnasierne er seks gange højere end søgningen til erhvervsskolerne. Det viser de seneste søgetal. Kun 13 % af 9.-10- klasse har søgt en erhvervsuddannelse direkte efter grundskolen. Derfor arbejder vi på at hæve kvaliteten af erhvervsuddannelserne. Vi åbner faktisk i næste uge ”Next EUD” hvor 80 unge står klar til at afprøve et helt nyt grundforløb. Det nye grundforløb skal give indsigter i karriere- og jobmuligheder, der skal være et godt studiemiljø og uddannelsen skal tilbyde fag, der svarer på erhvervslivets behov. Og så står vi også med en gruppe studenter, som ikke bruger deres gymnasieuddannelse til noget. Vores ungeanalyse viser, at vi har godt 4000 studenter, der slet intet laver lige nu. Måske ville en erhvervsuddannelse have været det rette uddannelsesvalg for dem. Her går vi ind og arbejder med uddannelsesvalg og fleksibilitet uddannelser imellem, så den enkelte studerende har gode forudsætninger for at vælge sin uddannelse – og vælger man ikke det rette i første omgang, så kan man let foretage et skift. Mangel på praktikpladser Vi mangler over 3000 praktikpladser i regionen. Det er en stor udfordring i forhold til fastholdelse på erhvervsuddannelserne. Næsten 1/3 af de unge som starter på en erhvervsuddannelse falder fra igen, før de starter på hovedforløbet. Derfor har vi taget initiativ til Den regionale praktikpladsenhed som skal opbygge et regionalt samarbejde mellem erhvervsskoler, jobcentre, ungdommens uddannelsesvejledning. De har skaffet 1000 pladser.

Den regionale ’vækstfødekæde’ Når vi arbejder med at skabe forandring i uddannelsesverdenen – så gør vi det ud fra det vi kalder en regional vækstfødekæde. Hvis vi vil sikre en region kendetegnet ved vækst og høj grad af livskvalitet, så er uddannelse et af de første skridt, som vi skal tage. Vi er optaget af at skabe resultater, som ikke kun bruges af én institution, men som kan være med til at støtte den generelle udvikling af hovedstadsregionen – vi skal være med til at skabe en innovativ, konkurrencedygtig og attraktiv region.

Vi skaber regional værdi Hvad: Regional værdi er at skabe øget innovation og nytænkning og medvirke til varige kultur- og organisationsmæssige forandringer Hvordan: Ved at bruge vores regionale position til at skabe samarbejde på tværs af institutioner og aktører i uddannelsesverdenen Ved at styrke det regionale perspektiv hos samarbejdspartnerne Ved at skabe viden og nytænkende ideer, som danner grundlag for strategier og projekter I spørger blandt andet til, hvad der er særligt interessant ved regionens arbejde. Dét vi er optaget af, er at skabe regional værdi. Og hvad mener vi så med det? Vi kan som region skabe forandring i uddannelsessektoren, fordi vi IKKE kommer som en myndighed i form af kommune eller stat. Og vi repræsenterer heller ikke en bestemt uddannelsesinstitution eller et bestemt uddannelsesniveau Vi er et bindeled – og vi skal udnytte vores position til alles fordel – det er os, der kan få parterne til at gå sammen Derfor kan vi skabe resultater som har så stor vægt, at de kan bruges i hele uddannelsesverdenen

Regional uddannelsesstrategi Sammenhæng i uddannelserne Motiverende undervisning Kompetencer der matcher fremtidens behov Joost gennemgik tidligere i dag vores regionale udviklingsplan – og sprang her over uddannelsesområdet, fordi jeg kan fortælle jer mere om det nu. Vi har formuleret tre indsatsområder, som er ledetrådene for os i vores arbejde med at skabe forandring Sammenhæng i uddannelserne: En af hovedudfordringerne er, hvordan I kan træffe et rigtigt og godt uddannelsesvalg? Og hvis I måske undervejs fortryder let kan glide over i en anden uddannelse. (Fx projekter: Fremtidens valg og vejledning og Young Skills (garantiskolen)) Motiverende undervisning: En af hovedudfordringerne er: Hvordan motiverer vi nye målgrupper til at tage en ungdomsuddannelse? (Fx projekter: En regional ungeplan (Analyse af unge uden job og uddannelse), Fra ufaglært til faglært, Den regionale praktikpladsenhed) Kompetencer der matcher fremtidens behov: En af hovedudfordringerne er: Hvordan skaber vi en karrierebevidsthed og motiverende undervisning via et tæt samspil mellem uddannelse og erhvervslivet? ATU er et godt eksempel på, hvordan vi kan skabe det. (Fx Gymnasiet tænkt forfra, Viden i udvikling (karierreindeks) og Analyse af hovedstadsregionens fremtidige vækstkompetencer)

Hvordan arbejder vi helt konkret? Fordeler 12.500 gymnasie- og HF-elever Igangsætter og styrer udviklingsprojekter i samarbejde med uddannelsesinstitutioner, kommuner og organisationer Gennemfører analyser, der identificerer udfordringer i forhold til uddannelse Projektmidler: 2007-2012: 207 mio. kr. 2013: Forventet 37 mio. kr. Vi har kun én konkret myndighedsopgave: fordeling af gymnasiepladser. Ellers arbejder vi med udviklingsprojekter og analyser. Hvordan opstarter vi typisk et projekt? Vi har ikke en ansøgningsproces eller deadline. Vi opstarter projekter på grundlag af analyser og dialog med relevante parter i uddannelsesverdenen. Vi udvikler projektbeskrivelsen i dialog med uddannelsesverdenen og politikerne – og vi sikrer at kvaliteten af projektet er i orden. Det er vigtigt, at projekterne kan skabe resultater, som kan overføres til andre uddannelsesinstitutioner. Derfor stiller vi krav til, hvilke effekter og resultater projektet kan give. Vi bringer typisk flere parter ind i projektet. Og vi stiller krav til evalueringsmetode og kommunikationsaktiviteter. Det er afgørende, at projekter har udvikling som fokus. Vi kan ikke støtte drift. Projekterne løber typisk i 3 år.

Eksempler på konkrete indsatser i regionen Fra ufaglært til faglært : ”Rabat” på din uddannelsestid og uddanne dig til faglært på rekordtid JOB MED UDDANNELSESPERSEPKTIV: Fleksibel ”jobuddannelsesmodel”, hvor de unge motiveres ved at få anerkendt kompetencer fra et job DREAM TEAM: Tænketank med unge i regionen FREMTIDENS VEJLEDNING: Indsatser for vejledningen og udskolingen i grundskolen, så den bedre understøtter de unge i deres valg af ungdomsuddannelse

Tak for i dag