E n k l e h r - s y s t e m e r.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

LEAN Akademy.
Ved ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Kort præsentation af Kompetencedelen April 2012 Ved.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Women in Progress – erfaringer og udfordringer Kønsbalance i finanssektoren 12. marts 2010 Bent Jespersen SVP, Group HR.
Produktion og Logistik
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Charlotte Schmidt, Chefkonsulent, Koncern HR - TDC A/S
MAKING A DIFFERENCE Investor in people Janne & Malene.
Først lidt om Aalborg Portland
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Kompetencegrupper i Danske Bank’s Koncernkundelinje Kompetenceudvikling i en hektisk hverdag v/Sannie Friis.
Strategisk kompetenceudvikling
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Hvad siger medarbejderne?
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Medarbejdersamtaler gør en forskel SCKK – 14. maj 2003 Lilian Mogensen Personale- og servicechef ATP-huset.
1 ProLeague - High performance leadership BEDST …når det gælder.
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
HR i Nice Topledelsens krav til HR ! V/ Gert R. Jonassen - Arbejdernes Landsbank den
Direktoratet for Kriminalforsorgen
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Dokumentation, evaluering og evidens
Uddannelse i sygefraværshåndtering
SUF - gevinstrealisering
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Præsentation af ledelsesværktøjet
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Medarbejder Udvikling Samtale 2015
Handlingsplan 2015.
Den generiske kompetenceprofil
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Statens HR – Implementeringskoncept
Vurderingsramme for vagtplanlægning på sygehuse
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

e n k l e h r - s y s t e m e r

Om Xafir Xafir leverer internetbaserede systemer, der integrerer kompetenceudvikling, personlige mål/resultater og belønning, med henblik på at skabe sammenhæng mellem den overordnede strategi og den daglige adfærd hos de ansatte. Herudover leverer Xafir i samarbejde med Ankerhus konsulentydelser, der kan forøge den praktiske nytte af disse systemer. Xafir A/S er et dansk konsulentfirma. Xafir er etableret i 2000 og er et datterselskab i Ankerhus A/S

Xafir Performance System (XPS) Organisationens strategi og mål Personlige mål og resultater (performance management) Belønning der svarer til potentiale og resultater Kompetence-udvikling der støtter målene Daglig adfærd

Strategisk forankring Definition af kompetencer Udfordringer/målnedbrydning Kompetencekataloger Bruttoliste Organisation - Strategi Fælles organisatoriske kompetencer Enheder/områder - Handlingsplaner Fag- og område- kompetencer Afdelinger - Udfordringer Individuelle kompetencer Personer - Individuelle udfordringer og jobmål Individuelle jobmål og kompetenceudviklingsplaner, der støtter de strategiske udfordringer

Implementering af XPS Unik løsning Behovsafdækning Medarbejdersamtale- system Kompetence- system Unik løsning Leader Performance- system Behovsafdækning Performance Management- system HR Performance- system

Behovsafdækning - Typiske spørgsmål Hvordan kan vi være sikre på, at vi har de rigtige kompetencer til at realisere strategien? Hvordan kan vi være sikre på, at vi har de rigtige ansatte på de rigtige pladser på det rigtige tidspunkt? Hvordan kan vi være sikre på, at vores uddannelsesbudget bruges målrettet på det, der er relevant for organisationen? Hvordan kan vi sikre, at alle ansatte kender egen rolle i realiseringen af den overordnede strategi? Hvordan kan HR/personalefunktionen prioritere sin udviklingsindsats på et faktuelt grundlag? Hvordan sikrer vi, at ledernes adfærd støtter realiseringen af strategien?

Fokus på mål og nyttevirkning Eksempel: Kompetenceudviklingssystem Mål Sikre at uddannelsesaktiviteter understøtter strategien. Nyttevirkning Mere effektiv udnyttelse af uddannelsesbudgettet. Mere fokus på on-the-job læring. Samlet overblik over kompetenceudviklingsbehov. Opstilling af kompetenceprofiler. Kompetenceevaluering. GAP-analyse. Personlige og faglige kompetencer. Overblik over udviklingsbehov. Funktionalitet

Nytteeffekt - en oversigt Kompetenceudviklings- system Performance Management System HR Performance System Leader Performance System Medarbejdersamtale- system

Vidensopsamling i XPS Dialog Vidensopsamling

Tilpasset organisationen

Det enkle virker i praksis Afsæt i en behovsafklaring Fokus på mål og nyttevirkning Skræddersyede løsninger - bygget på standard kerneteknologi

PU-proces

Vidensopsamling og -styring i XPS Decentral dialog Konklusioner og aftaler Dialogens oplevede kvalitet Kompetence- evaluering Opfølgning på mål og resultater Opsamling af job- og karriereønsker XPS ü Ledelsesinformation Kompetenceregnskab Mål og resultater Job og karriereønsker Overblik over ressourcer Input til lønudvikling Kvalitet af PU-samtaler Kompetenceudviklingsplaner Karriereplanlægning Talentudvikling Efterfølgerplaner Overblik for alle parter Udbytte Organisationsudvikling Strategiimplementering Talentudvikling Målrettet HR indsats Generationsskifte Centrale behov

Investering og nytteværdi Investering pr. medarbejder / medarbejderens uddannelsesbudget = X% X% af medarbejderens uddannelsesbudget bruges for at klarlægge medarbejderens uddannelses- og udviklingsbehov ift. organisationens strategi og mål Medarbejderens uddannelsesbudget - X% bruges kvalificeret ift. organisationens strategi og mål

Eksempler Kompetenceudviklings- system Performance Management System HR Performance System Leader Performance System Medarbejdersamtale- system

HR@Portland Tilfredshed med PU-samtale forløbet: Se vedhæftede Excel-graf. Den grønne graf er fra 2003 og baseres på 130 besvarelser, mens den blå er fra i år og baseres på (pr. i dag) 180 besvarelser. Udviklingen er markant positiv, og vi kan jo kun gisne om, hvad en sådan tilfredshed er værd. Men en gennemsnitlig udvikling i tilfredshedsgraden på ca. 10% fra et i forvejen "højt" niveau må siges at være meget tilfredsstillende. Samtidig er der stadig plads til forbedringer - især på den traditionelle vedr. løbende opfølgning (selvom udviklingen på dette punkt fra 2003 til 2004 har været flot!). Jeg tror, at årsagen til den positive udvikling skal findes i mindst tre forhold: 1) Alle er begyndt at se fordelene ved den ny struktur og tilhørende værktøjer, 2) Strukturen har sikret, at de forhold, der skaber tilfredshed, bliver tilgodeset og 3) Selve evalueringen har gjort, at lederen har gjort sig umage. Den netop gennemførte gageregulering af funktionærer: I år har vi opnået den største lønspredning nogensinde. Gagereguleringen er som regel normalfordelt, men med en lille spredning i både positiv og negativ retning. Årsagen har været, at man "blev nødt til" at give alle en ens gennemsnitsregulering, fordi man som leder ikke havde gjort sig klart, hvad man skulle bygge sin gageregulering på. Dette er ikke tilfældet i år! Nu er både leder (og medarbejder) klar over forudsætningerne, og derfor er årets gageregulering gennemført uden nogen form for problemer, samtidig med, at vi har opnået en stor spredning (en del har fået meget lave regulering og en del har fået høje). Den røde tråd mellem performance evalueringer og efterfølgende konsekvens ift. gagen er på plads! Det skal samtidig siges, at årets gageramme har været relativ lav ift. tidligere år! Synliggørelse af HR og løbende opfølgning: Vores mulighed for udtræk af diverse status på processen mm. har i år gjort det muligt at følge ret skarpt op på processerne. Det har vist sig, at især lederne stadig skal holdes lidt i ørene. Men det er nu ret tydeligt for enhver, at vi i HR har overblik og fremdriften har været ret tydelig. Derfor er vores gennemførelsesgrad i år godt 85% på nuværende tidspunkt, og jeg tror vi er på 95-98% inden udgangen af juli. Målet er jo stadig 100% inden udgangen af marts næste år, men jeg tror, at vi kommer tæt på. Anders Thorup, Aalborg Portland

HR@Portland

Kompetenceudviklings-system Mål: Sikre at uddannelsesaktiviteter (formelle og on-the-job) understøtter strategien. Nyttevirkning: Mere effektiv udnyttelse af uddannelsesbudgettet. Mere fokus på on-the-job læring. Samlet overblik over kompetenceudviklingsbehov. Funktioner: Opstilling af kompetenceprofiler. Kompetenceevaluering. GAP-analyse. Personlige og faglige kompetencer. Overblik over udviklingsbehov.

Kompetenceudviklingssystem Opstilling af kompetenceprofil

Kompetenceudviklingssystem Opstilling af ønsket kompetenceniveau

Kompetenceudviklingssystem Kompetenceevaluering

Kompetenceudviklingssystem Statistik: Opfyldelsesgrad på kompetencer

Performance Management System Mål: Omsætte den overordnede strategi i daglig adfærd. Nyttevirkning: Opfølgning på strategiimplementering over alt. Stærkere link mellem strategiske løfter og resultater. De ansatte kan se egen rolle i strategiimplementeringen. Funktioner: Synliggøre sammenhæng fra overordnede mål, afdelings-mål til personlige mål. Overblik over strategiimple-mentering. Link mellem præstationer og løn/goder.

Performance Management System Opstilling af ønsket kompetenceniveau

Performance Management System Kompetenceevaluering

Performance Management System Performanceevaluering

Performance Management System Statistik: Målopfyldelse

Performance Management System Statistik: Opfyldelsesgrad på kompetencer

Performance Management System Statistik: Performance

HR Performance System Mål: Nyttevirkning: Funktioner: Støtte HRs udvikling fra administrativ til strategisk partner. Nyttevirkning: Målrette HRs aktiviteter baseret på fakta. Skabe sammenhæng mellem HR og forretningsstrategien. Forøge HRs indflydelse på topledelsesniveau. Funktioner: Overblik over udviklings-behov og præstationer hos alle ansatte, enheder og i organisationen. Skabe præcis det datagrundlag HR behøver for at sikre egen performance.

Statistik: Status på alle PU-samtaler HR Performance System Statistik: Status på alle PU-samtaler

Statistik: Opfyldelsesgrad på kompetencer HR Performance System Statistik: Opfyldelsesgrad på kompetencer

Leader Performance System Mål: Sikre at ledere, evalueres, forfremmes og belønnes i overensstemmelse med de strategiske mål. Nyttevirkning: Overblik over ledernes præstationer, kompetence og potentiale i hele organisationen. Basis for udfordring, udvikling og afvikling af ledere. Stærk sammenhæng mellem lederkompetence og strategi. Funktioner: Opstilling af lederkompetenceprofiler baseret på strategien. 360-graders evalueringer. Udviklingsplaner med fokus på on-the-job læring. Evaluering af ledernes præstationer og potentiale.

Leader Performance System Statistik: Opfyldelsesgrad på kompetencer

Medarbejdersamtalesystem Mål: Sikre at medarbejdersamtaler gennemføres systematisk, ensartet og med fokus på strategiske mål. Nyttevirkning: Høj kvalitet i medarbejderevalueringer. Stærkere sammenhæng mellem mål, udvikling og belønning blandt medarbejdere Stærkere commitment og bedre resultater. Funktioner: Forberedelse af medarbejdersamtalen. Kompetenceevaluering. At sætte mål. Udviklingsplaner. Opfølgning på udviklings-planer og mål.

Medarbejdersamtalesystem Forord

Medarbejdersamtalesystem Generelt om samtalen

Medarbejdersamtalesystem Opstilling af kompetenceprofil

Medarbejdersamtalesystem Opstilling af ønsket kompetenceniveau

Medarbejdersamtalesystem Kompetenceevaluering