Nyt rum til læring og udvikling på SDU

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Advertisements

Sociologiske metoder i undervisningsperspektiv
Håndtering af e- bøger på CBS Af Nikolaj Kjær Jensen CBS Bibliotek.
v. Rie Nygaard KvaliCare ApS
Roskilde Tekniske Skole
Projekter under mobil e-læringspuljen.  Erhvervsskolerne i Aars  E-lokaler ApS  Statens Serum Institut  MOCH A/S, KnowledgeLab, Syddansk Uni.  Aalborg.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
‘rum for læring’ om program og indretning af studios
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
FRIVILLIGHED OG MEDBORGERSKAB
Læringscentret og nye vejledningsformer
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Cand.mag. Lise Vandborg, Chefredaktør Litteratursiden
Debatkort til Arbejdsplads Debatværktøj til kompetence- udvikling.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Gunver Majgaard Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet – TEK
Deltagerstyret undervisning
Danskernes transport – hvor meget, hvordan, hvornår og hvor henne?
Ledelse af innovative medarbejdere
Svømning i den danske folkeskole Pilotprojekt i tre danske kommuner Danmarks Idræts-Forbund og Dansk Svømmeunion.
IT-sikkerhedsmøde Dato: Kl.: 10:00 – 15:00 Sted: Danish Crown A/S, Østbirkvej 2, 8700 Horsens.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
1 En reformulering af bibliotekets rum og funktion? Bibliotek og Uddannelse marts 2009.
Implementering af brandingstrategi på nettet
Danskernes Digitale Bibliotek DDB Indsæt billede først Format: H13,73 x B23,41cm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst Skriv tekst.
Samfundsøkonomi 10 Uge 19 gv 4. maj 2009.
Præsentation af Syddansk Universitet
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Genreskrivning i danskfaget
Distriktskonference 2011 i D Status på Rotarys IT-portaler 2. Regnskabsystemet Saldi-Rotary 3. Fremtiden Sam Eyde, DICO D1450.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Oplæg til workshop i forbindelse med ITIF-satsningen Oversigt over kommunale initiativer og erfaringer, visioner og udfordringer i forhold til implementering.
Akut medicin – lægevagt
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
Vær realistisk – forlang det umulige
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Mølholm Skole Baggrund & optakt til skolebestyrelsens arbejde med skolen i bevægelse.  Processen vedr. fremtidens skole blev præsenteret, og igangsat.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Materialet er fortroligt og må ikke anvendes uden for klientens organisation uden forudgående skriftligt samtykke fra Radius Kommunikation A/S Ekstern.
Fit for Fight skabeloner til videre arbejde september 2009.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
DET GODE UNDEVISNINGSMILJØ Al magt til eleverne. Undervisningen Indflydelse Store rammer Den enkelte elev - fællesskabet Indlæringsformer Boglig - erhvervsfaglig.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Ulla Eriksen Maj GLOSTRUP KOMMUNE Mainstreaming. Procesguide til interne styringsredskaber. Fokus : Børnemiljøvurderingerne. Hvorfor – hvordan –
- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”
Lærer-møde April 19, 2007 Dias 1 I.G. Bearden, Niels Bohr Institute ICT og aktivering i undervisning Ian G. Bearden, Prof. MSO Niels Bohr Institutet.
Peer learning i Ortopædkirurgisk afdeling
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Fremtiden for flexicurity i Danmark
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Marianne Georgsen E-learning lab, Institut for Kommunikation Aalborg Universitet Adjunkt i IKT og læring Humanistisk informatik og humanstisk datalogi.
I2ISE og PeerWise Fælles 2. semester kursus (EE,E,IKT,ST)
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
It i folkeskolens matematikundervisning
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Projekt: Koncept til formidling
Præsentationens transcript:

Nyt rum til læring og udvikling på SDU Bygningsområdet på Syddansk Universitet har som sit formål, at drive og udvikle egnede rammer til undervisning og forskning. Juni 2009

Nyt rum til læring og udvikling på SDU SDU er under udbygning. Til vores 145.000 m2 tilbygges 70.000 m2 de næste 6 år. For at fremtidssikre søges nye veje ved hjælp af Institut for Universitets pædagogik.

Nyt rum til læring og udvikling på SDU Nyt hus til det Samfundsfaglige Fakultet gav anledning til at søge nye løsninger. Juni 2009

Nyt rum til læring og udvikling på SDU Vanskeligheder ved overførelse af viden. - Den bulimiske indlærings model. - Den tomme beholder (hovedet) skal fyldes. - Hvordan styrker det intellektuel udvikling, motivation og velbefindende? Juni 2009

Nyt rum til læring og udvikling på SDU To måder til opnåelse af viden: Videns pumpen - Hurtig og præcis løsning af kendte problemer. - Ringe beredskab til at indgå i løsning af nye, ukendte problemer. Kan føre til ”videns bulimi”. Aktiv læring - Effektiv løsning af nye problemer. - Udvikler nye problemløsningsmåder og angrebsvinkler ud fra tilegnet ekspertviden. - Styrker akademisk problemløsning Juni 2009

Nyt rum til læring og udvikling på SDU Juni 2009

Nyt rum til læring og udvikling på SDU Problem Based Learning. - start with an ill-defined problem which calls for explanation, - ask the students to brainstorm and construct a model, - let the students pose the questions and set the learning goals, - guide the learning process by tutoring Juni 2009

Nyt rum til læring og udvikling på SDU Fælles områder indrettes til uformelle rum for samvær – strukturerede og ustrukturerede, tilfældige og planlagte, mange sammen eller individuel fordybelse. Juni 2009

Nyt rum til læring og udvikling på SDU Visionen var at skabe et tidssvarende IT og personfaciliteret lærings- og idé genereringsmiljø af højste kvalitet. Rummet skal kunne opdateres og videre-udvikles. Juni 2009

Nyt rum til læring og udvikling på SDU Inspirationen var Vitus Bering Instituttet i Horsens, hvor der er i 2008 blev indrettet et ide laboratorium. Juni 2009

Nyt rum til læring og udvikling på SDU Central for udviklingsarbejdet var valget af en drejbar stol med skrive klap og stor stil højde. Inotap fra Four design. Juni 2009

Nyt rum til læring og udvikling på SDU Rummet funktioner blev beskrevet og drøftet med en ”spydsspids” af begejstrede undervisere og IT folk. Rummet blev udstyret med omfattende netværk som muliggør at data, produceret i grupper kan deles med alle vis projektorer. Juni 2009

Nyt rum til læring og udvikling på SDU Rummet disponeres til undervisning og debat. Juni 2009

Nyt rum til læring og udvikling på SDU Møbler kan flyttes og rummet anvendes som amfi teater Juni 2009

Nyt rum til læring og udvikling på SDU Poster session med brug af Smart boards Juni 2009

Nyt rum til læring og udvikling på SDU Projekt udvikling, hvor deltagerne sidder ved gruppe borde med egen computer og kan spille sammen med hele rummets fælles skærme. Juni 2009

Nyt rum til læring og udvikling på SDU Lige nu arbejder vi med at undersøge lokalets muligheder og begrænsninger. Det er planen, at erfaringerne skal nyttiggøres i et andet og endnu større lokale på SDU Juni 2009

Nyt rum til læring og udvikling på SDU Et tilsvarende rum indrettet for én måned siden på Helsinki Universitet. Juni 2009

Nyt rum til læring og udvikling på SDU Gammelt slidt, traditionelt auditorium. - Ombygges med drejbare stole, som muliggør dialog. Juni 2009

Nyt rum til læring og udvikling på SDU - der arbejdes endvidere på at udvikle holdlokalet og biblioteket. Juni 2009