Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBente Søgaard Redigeret for ca. et år siden
1
1 En reformulering af bibliotekets rum og funktion? Bibliotek og Uddannelse marts 2009
2
Disposition Artiklens hovedpointer Hvordan fungerer vidensamfundet? Hvilke behov? Udfordringer og perspektiv for biblioteket? En ændret organisatorisk forståelsesramme En praktisk case og dens resultater Åben afrunding 2Bibliotek og Uddannelse marts 2009
3
Præsentation Bibliotekar VIA University College Uviklingsdivisionen Biblioteksdivisionen Ergoterapeut- og Fysioterapeutuddannelsen, campus Holstebro Bibliotek og Uddannelse marts 20093
4
Artiklens hovedpointer Biblioteksfunktionen i dag bør være: Fleksibel Behovsstyret Lokal tilpasning Et differentieret biblioteksperspektiv Bibliotek og Uddannelse marts 20094
5
Hvordan fungerer vidensamfundet? (proces) Processer og netværk Et nyt læringssyn En ændret forståelse af videnbegrebet 5Bibliotek og Uddannelse marts 2009
6
Hvilke behov? Akkrediteringskrav Veludviklet netværk Videndeling mellem teori og praksis Videncenterfunktioner Den nyeste viden skal være tilgængelig og omsættes i praksis Nye og eksperimenterende undervisningsformer Kompetencebeskrivelser: den studerende skal efter endt uddannelse kunne arbejde ud fra en evidensbaseret praksis. 6Bibliotek og Uddannelse marts 2009
7
Udfordringer og perspektiv for biblioteket? Biblioteket som medskaber af nye læringsrum Viden som noget statisk Viden som noget, der opstår i kontekstuelle og sociale sammenhænge Et vidensbegreb, der insisterer på nødvendigheden af informationskompetence 7Bibliotek og Uddannelse marts 2009
8
Ændret organisatorisk forståelsesramme Vidensamfundets fordringer og akkrediteringskrav stiller mere end tidligere krav om synliggørelse af biblioteksfunktionen Uddannelserne skal se, at de skal bruge biblioteksfunktionen for at kunne leve op til disse krav En ændret biblioteksforståelse og et nyt biblioteksimage 8Bibliotek og Uddannelse marts 2009
9
Et udvidet biblioteksperspektiv En funktion, en service, et læringssted? En proces Bibliotek og Uddannelse marts 20099
10
Det behovsstyrede bibliotek Biblioteket er en proces Det behovsstyrede bibliotek i relation til den enkelte læringskontekst Fra ét rum til mange rum Nye relationer – nye arbejdsfællesskaber Bibliotek og Uddannelse marts 200910
11
Det behovsstyrede bibliotek Mobilitet Lokalt betydningsindhold og udtryk En differentieret biblioteksforståelse Bibliotek og Uddannelse marts 200911
12
En case VIA bibliotekerne campus Holstebro Uddannelser: Sygeplejerskeuddannelsen (Den sundhedsfaglige Højskole) Pædagog- og Socialrådgiveruddannelsen (Den pædagogiske Højskole) Ergoterapeut- og Fysioterapeutudannelsen (Den sundhedsfaglige Højskole) Bibliotek og Uddannelse marts 200912
13
Den formelle og den faglige organisering Udviklingsdivisionen – biblioteksdivisionen VIA Grunduddannelserne Fælles fysiske rum: Biblioteksudlånet - biblioteksassistenter, medhjælpere Studieværkstedet – bibliotekar eller bibliotekar og underviser - tre faglige træfpunkter Bibliotek og Uddannelse marts 200913
14
En reformulering af bibliotekets rum og funktion på Ergoterapeut- og Fysioterapeutuddannelsen Organisatorisk integration af bibliotek og uddannelse Resultat: De studerende oplever biblioteksfunktionen som en del af de undervisningsmæssige aktiviteter Bibliotek og Uddannelse marts 200914
15
Biblioteksfunktionen organisatorisk opløst ind i uddannelsen Resultater Placering af kontorplads Deltagelse i møder med undervisere Deltagelse i obligatoriske UV-dage på begge uddannelser Aktiv rolle i arbejdsgrupper med undervisere Indsigt i uddannelsens udviklingsplaner MUS samtaler Bibliotek og Uddannelse marts 200915
16
Biblioteksfunktionen pædagogisk flettet ind i de uddannelsesmæssige elementer Resultater Synlighed i undervisningsplaner med mere Deltagelse i udvikling og afvikling af opgaver Aktiv i forbindelse med uddannelsesændringer Aktiv i diskussioner på møder med undervisere Indsigt i efter og videreuddannelses muligheder Et nødvendigt og værdifuldt aktiv i akkrediteringsprocessen Censorkorpset Internationale samarbejdsparter Videncenteropgaver Bibliotek og Uddannelse marts 200916
17
Bibliotekar og underviser komplementerer hinanden i et praksisfællesskab Resultater Forventer hinandens deltagelse Bibliotekar deltager i udviklingsgrupper med undervisere Bibliotekar kan igangsætte diskussion på møder med undervisere Bibliotekar kan stå for oplæg, kan styre debat i undervisergruppen Fælles udviklingsprojekter Videndeling – og udvikling af nye forståelser og ny viden Bibliotek og Uddannelse marts 200917
18
18Bibliotek og Uddannelse marts 2009
19
”Valgfag” Vidensøgning i en videnskabsteoretisk ramme’ Indhold Opnå indsigt i de videnskabsteoretiske perspektiver i forbindelse med søgning og vurdering af kildemateriale Tilrettelægge en søgeproces Kritisk vurdere og udvælge fagspecifikke kilder Lagre og genfinde information til personligt brug Fremstille og formidle et skriftligt produkt inden for et selvvalgt emne, der beskriver og reflekterer ovenstående Kritisk vurdere og definere fagbegreber i relation til det valgte Fremlæggelse: Mundtligt og skriftligt Bestå ETCS point 14 dage Bibliotek og Uddannelse marts 200919
20
Mentorstøttet efteruddannelse for ergoterapeuter og fysioterapeuter i praksis – et forskningsprojekt Formål At udvikle de fagprofessionelle kompetencer i vidensøgning og informationshåndtering At styrke grundlaget for evidensbaseret praksis At fremme kommunikationen på tværs af professioner på arbejdspladsen Akkrediteringskrav til uddannelserne Bibliotek og Uddannelse marts 200920
21
Samarbejdspartnere Praksis – 9 arbejdspladser Ergoterapeut- og Fysioterapeutuddannelserne i VIA University College, Campus Holstebro Uddannelsernes biblioteksfunktion Udviklingsdivisionen i VIA, Campus Holstebro Knowledge Communication Lab, ASB, Aarhus Universitet Danmarks Biblioteksskole Bibliotek og Uddannelse marts 200921
22
Projektets grundtanke Det er en fordel, at efteruddannelsen finder sted ved, at underviser og bibliotekar (mentorer) kommer ud på arbejdspladserne, så uddannelsen kan foregå i vante omgivelser, tilpasset den lokale kontekst. Underviser og bibliotekar skal både støtte og sparre med deltagerne samt sikre, at hele arbejdspladsen får udbytte af uddannelsen ved at understøtte videndelingen med kollegaerne. Den praksisnære læring fremmer synligheden af vidensøgninger i det daglige arbejde Bibliotek og Uddannelse marts 200922
23
Projektets opbygning En fælles undervisningsdag (teori) En praktisk del som foregår på arbejdspladsen En netbaseret del En fælles workshop (1 dag) med mulighed for fordybelse og vejledning En afsluttende ½ undervisningsdag med evaluering af egen søgeproces I alt 30 undervisningstimer Bibliotek og Uddannelse marts 200923
24
Citat ”Særlig vigtigt har det været, at både fagperson (ergo/fys) og bibliotekar netop er fagpersoner med viden om fagbegreber og viden om fagdatabaser. Fra tidligere erfaring ved jeg, at hvis det blot er en bibliotekar fra et andet fagligt felt, så er der ikke søgebase kendskab og fagbegrebskendskab, der matcher de faglige behov, jeg sidder med som den lærende i søgeprocessen. Kombinationen af fagbibliotekar og faglig vejleder har været en optimal kombination” Bibliotek og Uddannelse marts 200924
25
Forventede resultater Udvikling og implementering af fagprofessionelle informationskompetencer i praksis Styrkelse af grundlaget for evidensbaseret praksis Udvikling af en netbaseret ordbog: www.termshare.asb.dk Innovation og organisationsudvikling Bibliotek og Uddannelse marts 200925
26
Åben afrunding Bibliotekarens og underviserens selvforståelse Nye rum og nye relationer Arbejdsfællesskaber som identitetsskabende arbejdsplatforme Ændret organisatorisk forståelsesramme Behovsstyring Traditionelt versus udvikling Bibliotek og Uddannelse marts 200926
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.