Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

1 En reformulering af bibliotekets rum og funktion? Bibliotek og Uddannelse marts 2009.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "1 En reformulering af bibliotekets rum og funktion? Bibliotek og Uddannelse marts 2009."— Præsentationens transcript:

1 1 En reformulering af bibliotekets rum og funktion? Bibliotek og Uddannelse marts 2009

2 Disposition  Artiklens hovedpointer  Hvordan fungerer vidensamfundet?  Hvilke behov?  Udfordringer og perspektiv for biblioteket?  En ændret organisatorisk forståelsesramme  En praktisk case og dens resultater  Åben afrunding 2Bibliotek og Uddannelse marts 2009

3 Præsentation  Bibliotekar  VIA University College  Uviklingsdivisionen  Biblioteksdivisionen  Ergoterapeut- og Fysioterapeutuddannelsen, campus Holstebro Bibliotek og Uddannelse marts 20093

4 Artiklens hovedpointer Biblioteksfunktionen i dag bør være:  Fleksibel  Behovsstyret  Lokal tilpasning  Et differentieret biblioteksperspektiv Bibliotek og Uddannelse marts 20094

5 Hvordan fungerer vidensamfundet? (proces)  Processer og netværk  Et nyt læringssyn  En ændret forståelse af videnbegrebet 5Bibliotek og Uddannelse marts 2009

6 Hvilke behov? Akkrediteringskrav  Veludviklet netværk  Videndeling mellem teori og praksis  Videncenterfunktioner  Den nyeste viden skal være tilgængelig og omsættes i praksis  Nye og eksperimenterende undervisningsformer  Kompetencebeskrivelser: den studerende skal efter endt uddannelse kunne arbejde ud fra en evidensbaseret praksis. 6Bibliotek og Uddannelse marts 2009

7 Udfordringer og perspektiv for biblioteket?  Biblioteket som medskaber af nye læringsrum  Viden som noget statisk  Viden som noget, der opstår i kontekstuelle og sociale sammenhænge  Et vidensbegreb, der insisterer på nødvendigheden af informationskompetence 7Bibliotek og Uddannelse marts 2009

8 Ændret organisatorisk forståelsesramme  Vidensamfundets fordringer og akkrediteringskrav stiller mere end tidligere krav om synliggørelse af biblioteksfunktionen  Uddannelserne skal se, at de skal bruge biblioteksfunktionen for at kunne leve op til disse krav  En ændret biblioteksforståelse og et nyt biblioteksimage 8Bibliotek og Uddannelse marts 2009

9 Et udvidet biblioteksperspektiv  En funktion, en service, et læringssted?  En proces Bibliotek og Uddannelse marts 20099

10 Det behovsstyrede bibliotek Biblioteket er en proces  Det behovsstyrede bibliotek i relation til den enkelte læringskontekst  Fra ét rum til mange rum  Nye relationer – nye arbejdsfællesskaber Bibliotek og Uddannelse marts 200910

11 Det behovsstyrede bibliotek  Mobilitet  Lokalt betydningsindhold og udtryk  En differentieret biblioteksforståelse Bibliotek og Uddannelse marts 200911

12 En case  VIA bibliotekerne campus Holstebro  Uddannelser: Sygeplejerskeuddannelsen (Den sundhedsfaglige Højskole) Pædagog- og Socialrådgiveruddannelsen (Den pædagogiske Højskole) Ergoterapeut- og Fysioterapeutudannelsen (Den sundhedsfaglige Højskole) Bibliotek og Uddannelse marts 200912

13 Den formelle og den faglige organisering Udviklingsdivisionen – biblioteksdivisionen VIA Grunduddannelserne Fælles fysiske rum:  Biblioteksudlånet - biblioteksassistenter, medhjælpere  Studieværkstedet – bibliotekar eller bibliotekar og underviser - tre faglige træfpunkter Bibliotek og Uddannelse marts 200913

14 En reformulering af bibliotekets rum og funktion på Ergoterapeut- og Fysioterapeutuddannelsen  Organisatorisk integration af bibliotek og uddannelse  Resultat:  De studerende oplever biblioteksfunktionen som en del af de undervisningsmæssige aktiviteter Bibliotek og Uddannelse marts 200914

15 Biblioteksfunktionen organisatorisk opløst ind i uddannelsen Resultater Placering af kontorplads Deltagelse i møder med undervisere Deltagelse i obligatoriske UV-dage på begge uddannelser Aktiv rolle i arbejdsgrupper med undervisere Indsigt i uddannelsens udviklingsplaner MUS samtaler Bibliotek og Uddannelse marts 200915

16 Biblioteksfunktionen pædagogisk flettet ind i de uddannelsesmæssige elementer Resultater Synlighed i undervisningsplaner med mere Deltagelse i udvikling og afvikling af opgaver Aktiv i forbindelse med uddannelsesændringer Aktiv i diskussioner på møder med undervisere Indsigt i efter og videreuddannelses muligheder Et nødvendigt og værdifuldt aktiv i akkrediteringsprocessen Censorkorpset Internationale samarbejdsparter Videncenteropgaver Bibliotek og Uddannelse marts 200916

17 Bibliotekar og underviser komplementerer hinanden i et praksisfællesskab Resultater Forventer hinandens deltagelse Bibliotekar deltager i udviklingsgrupper med undervisere Bibliotekar kan igangsætte diskussion på møder med undervisere Bibliotekar kan stå for oplæg, kan styre debat i undervisergruppen Fælles udviklingsprojekter Videndeling – og udvikling af nye forståelser og ny viden Bibliotek og Uddannelse marts 200917

18 18Bibliotek og Uddannelse marts 2009

19 ”Valgfag” Vidensøgning i en videnskabsteoretisk ramme’ Indhold  Opnå indsigt i de videnskabsteoretiske perspektiver i forbindelse med søgning og vurdering af kildemateriale  Tilrettelægge en søgeproces  Kritisk vurdere og udvælge fagspecifikke kilder  Lagre og genfinde information til personligt brug  Fremstille og formidle et skriftligt produkt inden for et selvvalgt  emne, der beskriver og reflekterer ovenstående  Kritisk vurdere og definere fagbegreber i relation til det valgte  Fremlæggelse: Mundtligt og skriftligt  Bestå  ETCS point  14 dage Bibliotek og Uddannelse marts 200919

20 Mentorstøttet efteruddannelse for ergoterapeuter og fysioterapeuter i praksis – et forskningsprojekt Formål  At udvikle de fagprofessionelle kompetencer i vidensøgning og informationshåndtering  At styrke grundlaget for evidensbaseret praksis  At fremme kommunikationen på tværs af professioner på arbejdspladsen Akkrediteringskrav til uddannelserne Bibliotek og Uddannelse marts 200920

21 Samarbejdspartnere  Praksis – 9 arbejdspladser  Ergoterapeut- og Fysioterapeutuddannelserne i VIA University College,  Campus Holstebro  Uddannelsernes biblioteksfunktion  Udviklingsdivisionen i VIA, Campus Holstebro  Knowledge Communication Lab, ASB, Aarhus Universitet  Danmarks Biblioteksskole Bibliotek og Uddannelse marts 200921

22 Projektets grundtanke  Det er en fordel, at efteruddannelsen finder sted ved, at underviser og bibliotekar (mentorer) kommer ud på arbejdspladserne, så uddannelsen kan foregå i vante omgivelser, tilpasset den lokale kontekst.  Underviser og bibliotekar skal både støtte og sparre med deltagerne samt sikre, at hele arbejdspladsen får udbytte af uddannelsen ved at understøtte videndelingen med kollegaerne.  Den praksisnære læring fremmer synligheden af vidensøgninger i det daglige arbejde Bibliotek og Uddannelse marts 200922

23 Projektets opbygning  En fælles undervisningsdag (teori)  En praktisk del som foregår på arbejdspladsen  En netbaseret del  En fælles workshop (1 dag) med mulighed for fordybelse og  vejledning  En afsluttende ½ undervisningsdag med evaluering af egen søgeproces I alt 30 undervisningstimer Bibliotek og Uddannelse marts 200923

24 Citat ”Særlig vigtigt har det været, at både fagperson (ergo/fys) og bibliotekar netop er fagpersoner med viden om fagbegreber og viden om fagdatabaser. Fra tidligere erfaring ved jeg, at hvis det blot er en bibliotekar fra et andet fagligt felt, så er der ikke søgebase kendskab og fagbegrebskendskab, der matcher de faglige behov, jeg sidder med som den lærende i søgeprocessen. Kombinationen af fagbibliotekar og faglig vejleder har været en optimal kombination” Bibliotek og Uddannelse marts 200924

25 Forventede resultater  Udvikling og implementering af fagprofessionelle informationskompetencer i praksis  Styrkelse af grundlaget for evidensbaseret praksis  Udvikling af en netbaseret ordbog:  www.termshare.asb.dk  Innovation og organisationsudvikling Bibliotek og Uddannelse marts 200925

26 Åben afrunding  Bibliotekarens og underviserens selvforståelse  Nye rum og nye relationer  Arbejdsfællesskaber som identitetsskabende arbejdsplatforme  Ændret organisatorisk forståelsesramme  Behovsstyring  Traditionelt versus udvikling Bibliotek og Uddannelse marts 200926


Download ppt "1 En reformulering af bibliotekets rum og funktion? Bibliotek og Uddannelse marts 2009."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google