Psykoterapeutisk afsnit F4 Psykiatrisk Center Frederiksberg

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Advertisements

The Cape Cod Model.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Coaching …en introduktion
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
NICE guidelines ALKOHOLMÅLSÆTNING OG TIDSAFGRÆNSET BEHANDLING
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Lasse T. Krogsbøll, læge Det Nordiske Cochrane Center
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Tele- hjem ordningen Faxe, Greve, Køge, Lejre,
Kvantitative metoder
Information Systems work and Analysis of Change
Session 9: Andre former for behandling Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Forandringsprocessens risici og den indre sammenhæng i processen
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Nye metoder i misbrugsbehandling
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Psykoterapiens rolle i dansk psykiatri Psykoterapiudvalget.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Tove Laasholdt Censorrollen Bioanalytikerunderviser
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
”Vigtigheden af bæredygtig HR på tværs af landegrænser” Set og oplevet udfra skandinaviske virksomheders synspunkt.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Kognitiv undervisning ifm. Projekt Bæltefrit Center 2017
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende 1. session – Introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
CENTER FOR KLINISKE RETNINGSLINJER - CLEARINGHOUSE
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Metoden fælles beslutningstagning
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
Sikon 2019 Legetræning efter PLAY-Project metoden
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Værktøj: Check dine relationer
Præsentationens transcript:

Psykoterapeutisk afsnit F4 Psykiatrisk Center Frederiksberg De kompetencer, der er nødvendige for at levere en effektiv kognitiv adfærdsterapi for mennesker med depression og angstlidelser Improving Access to Psychological Therapies (IAPT) programme 1. reservelæge Lasse Schmidt specialist og supervisor i kognitiv terapi Psykoterapeutisk afsnit F4 Psykiatrisk Center Frederiksberg

Baggrund Det er vigtigt at indentificere hvilke kompetencer der er nødvendige for at kunne give god kognitiv adfærdsterapi, i stedet for simpelthen at stole på at job titler indikere færdigheder

Baggrund for kompetencerne Det blev besluttet at der skulle være fokus på evidensen baseret på kliniske forsøg og deres manualer. Først gennemførtes en litteratur gennemgang af psykoterapi outcome studier, hvor der blev indenticiceret effektive teraputiske behandlinger. Så blev manualerne for disse succesfulde forsøg identificeret. Endelig blev manualerne undersøgt med henblik på at ekstraktere og at samle terapeut kompetencerne.

Baggrund En stor fordel ved denne fremgangsmåde er, at ved at bruge evidensgrundlaget indsnævres fokus, og der sættes klare grænser for debatter om hvilke kompetencer bør eller ikke bør medtages.

Hvad sker der så når man udforsker skemaet

Ability to structure sessions: An ability to structure sessions An ability to share responsibility for session structure & content* An ability to agreeing and adhering to an agreed agenda* An ability to plan and review “practice assignments” (or “homework”)* An ability to use summaries and feedback to structure the session* *all these specific areas of activity have their own competence lists

Dansk relevans ? Når man spøger vore kollegaer i hoveduddannelse der får KAT-supervision oplever de så at deres KAT-supervisor har styr på disse basis færdigheder? manglede styring af supervisionen (31%) ingen dagsorden (36%) ingen hjemmeopgaver (66%) manglende feedback (33-55%) manglede resume i sessionen (22%)

Skal man have fokus på kompetencer? Grundlæggende kompetencer etablerer KAT interventioner og danner rammerne og strukturen for gennemførelsen af ​​en række specifikke kognitive og adfærdsmæssige terapi teknikker

Grundlæggende kognitive og adfærdsmæssige terapi kompetencer For eksempel følger KAT sessioner en dagsorden eksplicit forhandlet mellem terapeut og klient, hvilket ikke vil ske, medmindre terapeuten introducerer denne idé og følger det igennem. Det samme er også tilfældet for hjemmeopgaver

Problem-specifikke kompetencer Kompetencelister inden for dette område repræsenterer den "pakke" af KAT interventioner man skal have til specifikke lidelser, som beskrevet i behandlingsmanualerne.

Meta-kompetencer ”udførelsen af ​​en intervention kræver at terapeuten skal være opmærksom på, hvorfor og hvornår man skal bruge en given intervention (og lige så vigtigt, hvornår de ikke skal gøre det!).” Dette er et kritisk færdighed, som skal anerkendes i enhver kompetence model. Reduktion af psykologisk terapi til en mekanisk brug af en række redskaber giver ingen mening. De kompetente terapeuter skal være i stand til sammenhængende at anvende teori og praksis med henblik på at planlægge og om nødvendigt at tilpasse behandlingen til behovene for den enkelt patient.

Muligheder 1 Undervising Udfra denne oversigt og de bagved liggende forklaringer med henvisninger til artikler og manualer kan man sikre at de terapeuter man uddanner i KAT bliver klædt på til dette: Man ved som underviser at man underviser i et afgrænset pensum(f.eks. struktur på sessionen) og dermed reduceres risikoen for at man 5 gange høre om ”den kognitive diamant” og ingen gange om dagsorden, feedback og hjemme arbejde.

muligheder 2 supervision Supervisor (der har styr på redskaberne og formidler disse i sin supervision) kan tydeliggøre inden for hvilke område(r) terapeuten har stærke og svage sider og give specifikke hjemmeopgaver og pege på hvilke værktøjer der skal være fokus på i forhold til selvstudie. Supervisor kan styrkes i sine færdigheder ved feedback skemaer med fokus på kerne kompetencerne.

muligheder 3 terapeuten Kan forberede sig fokuseret på undervising og dermed få større udbytte af denne. Kan guidet af supervisionen bedre fange sine svage områder og arbejde fokuseret på disse. Kan løbende fordybe sig i de forskellige områder i skemaet.

muligheder 4 behandlingen Man kan kvalitetssikre at man har uddannet sine KAT terapeuter i de relevante grundlæggende KAT begreber og kan håndtere KAT-terapi på et givet niveau og dermed give ensartet (god) behandling. Derudover lettes videreuddannelse i KAT og krav til denne er overskuelig, da man ved hvad der skal bygges videre på.

SLUT Mange tak for jeres tid