Tosprogede elever og faglige tekster.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læringens fundamentale processer
Advertisements

Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Læsning i danskfaget i Island
Faglig læsning i naturfagene
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Velkommen til workshoppen
Sprogpakken Tosprogede.
Fra formel til funktionel undervisning
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Nye kommunikationsformer forandrer de unges forståelse af sproget – mundtligt og skriftligt Chat og sms.
Dansk sprog og sprogbrug 2 Michael Dal
Dansk med it Duncker & Ruus © DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Danskfaget – beholder eller genstand?
Evaluering.
Introduktion til Sprogpakken
Projektopgave klasse.
Sprog/billeder på Internettet
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Faglig læsning 2.
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Læs for livet FRIE SKOLERS LÆRERFORENING
Krop og læring Karen Barfod,
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Uligheder i elevers adgang til uddannelser – Spredning frem for faglighed Bergthóra S. Kristjánsdóttir, lektor CVU København og Nordsjælland Den 8. november.
Fagenes samspil november 2009
Forskningsperspektiver på læremidler
Ledelsesperspektiver
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Gråzonesprog – hvorfor?
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Navigation Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Dannelse og kompetencer
Kommunikativ sprogfærdighed
VISL – begrænsninger og styrker
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
25. september 2007 Dias 1 Center for Sprogteknologi Evalueringsmetoder i MT Bente Maegaard og Lene Offersgaard Center for Sprogteknologi.
Tak til Danmarks Lærerforening for samarbejdet
Værkstedsundervisning
Helhedsorientering & Tværfaglighed
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Udvikling af fiktionskompetence
Kommunikation i naturfagene
Læreruddannelsen i Vordingborg Fysik/kemi
Sprogbaseret læring i naturfag
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
Efterskolernes mini-uddannelse i undervisning i dansk som andetsprog - En introduktion til fagområdet Tirsdag d. 3. december 2013 v/ Pædagogisk konsulent.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Faglig læsning 1. Oversigt  Hvad er læsning, og hvad er faglig læsning og skrivning?  Hvorfor sætte fokus på faglig læsning og skrivning?  Hvad er.
Grønlandske elever på efterskole Hvad betyder det at lære dansk som andetsprog? v/pædagogisk konsulent Kitte Søndergård Kristensen VIA Efter- og Videreuddannelse.
Undervisere: Lise Kjems Knattrup Rikke Lohmann Vestergaard 1.
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
Efterskolernes mini-uddannelse i undervisning i dansk som andetsprog - En introduktion til fagområdet Tirsdag d. 28. september 2010 v/ Pædagogisk konsulent.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde.
Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde
Efterskolernes mini-uddannelse i undervisning i dansk som andetsprog - Andetsprogspædagogiske temaer i grupper Fredag d. 18. november 2011 v/ Pædagogisk.
Implementering af PALS
Brikker til litteraturhistorien
Faglig læsning og skrivning
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Faglige begreber – faglige redskaber, fra hverdagssprog til fagsprog
Parameterfremstilling og punktmængde
Præsentationens transcript:

Tosprogede elever og faglige tekster

Tosprogede elever – eksempler på udfordringer Faglæreren bliver også (fag-)sproglærer: Sproget i spil: det kommunikative aspekt – kreativitet i relation til e-learning (et tveægget sværd) Bevidsthed om fagsprogets særlige kendetegn (det faglige register): Herunder fagsproget og det førfaglige sprog, sprogets funktion i faget.

Faglige registre ”Til ethvert fag knytter der sig bestemte måder at bruge sproget på eller bestemte sproglige registre. Et register er en slags sprogligt mønster. Halliday beskriver det som ”en klynge af forbundne træk, der har mere-end-tilfældig tendens til at optræde sammen (…)”.” (Helle Pia Laursen, 2003)

Eksempel på (taksonomien i) det naturfaglige register (Fysik): ”Alle grundstoffer og dermed alt stof er opbygget af atomer. Atomerne er sammensat af tre forskellige slags partikler: protoner, neutroner og elektroner. Protoner og neutroner danner tilsammen en kerne. Udenfor kernen findes elektronerne”. (Gjøe m.fl. 1996). Evt. suppleret med en grafisk eksplicitering.

Ordforråd Undersøgelser viser markante forskelle i tosprogede og modersmålstalende elevers (førfaglige) ordforråd, læseforståelse og strategier. Især problemer med det akademiske sprog (analysere, syntetisere og vurdere) i modsætning basal sprogbeherskelse (udtale, syntaks og ’konkret’ ordforråd).

Fagsproget - og det førfaglige ordforråd Faglige begreber – forklares (automatisk) i bøger og af læreren. Det førfaglige ordforråd: særlige ord og udtryk, som går igen i 1-3 fag og som ikke er decideret faglige. En undersøgelse af fagtekster i fagene fysik, historie og geografi viste, at 50 % af ikke-fagordene var fagspecifikke (forekom kun i ét fag). Resten af ikke-fagordene forekom kun i et eller to andre fag. Det er sandsynligvis årsagen til, at elever med et andet modersmål opfatter lærebogstekster som vanskelige – deres ordforråd er ikke tilstrækkeligt varieret (Hvenekilde). Eksempler: Verber: illustrere, eksemplificere, fastslå, referere, skildre + nominaliseringer: illustration, illustrering, eksemplificering, skildring (jf. informationstæthed) Idiomatiske udtryk og metaforer: ’Det splittede verdensbillede bryder sammen’, ’Totalitære systemer spillede en dominerende rolle’, ’… samfundstyper har spillet fallit’.

Førfagligt ordforråd i mini-undersøgelse, hf dansk: Skildrer (1/5, 7/9) Refererer (2/5, 8/9) Koncept (1/5, 7/9) (dansk som andetsprog, dansk som modersmål) Tosprogede kursister forstod generelt færre ord, faglige såvel som førfaglige og havde markant sværere ved at identificere fagord (eks. udødeliggjort)

Førfagligt ordforråd i mini-undersøgelse, hf dansk 2010 Skildrer (1/5, 7/9) Refererer (2/5, 8/9) Koncept (1/5, 7/9) (dansk som andetsprog, dansk som modersmål) Tosprogede kursister forstod generelt færre ord, faglige såvel som førfaglige og havde markant sværere ved at identificere fagord (eks. udødeliggjort) Læst tekst →

Det naturfaglige register 1: processer, taksonomier og sproglig fortætning Basiskemi C: Titreranalyse: ”Den titrering, vi har beskæftiget os med, kaldes kolorimetrisk fældningstitrering. Titreringsreaktionen er nemlig en fældningsreaktion, og betegnelsen kolorimetrisk hentyder til, at man ser ækvivalenspunktet ved et farveskifte.” (Helge Mygind m.fl.)

Det naturfaglige register 2: forklaringer, processer (hændelsesforløb) Forklaringer: ofte knyttet til processer – hændelsesforløb, fx (biologi): ”Selv om der visse steder i havet er rigelig lysenergi til at sikre en høj primærproduktion, finder den ikke altid sted. De åbne oceaner er produktionsmæssige ørkener, fordi de livsvigtige næringsstoffer hele tiden synker ud af overfladevandet som dødt organisk materiale. Undervejs mod bunden bliver det nedbrudt af bakterier og mikroskopiske svampe. Denne proces, der kaldes mineralisering (…).” (Hansen m.fl. 1995).

Teksteksempler Matematik: Mat B Dansk: Litteraturens veje

Afledet funktion Navneord: betegnelsen, funktionen, differentialkvotienten, sammenhængen, tangenthældninger, tangenthældningsfunktionen Udsagnsord: (forladt), erstattet, anskueliggøre Adverbialet: ovenfor Formidling af lovmæssigheder, systematisering Absolut og objektivt sprog, bl.a. kendetegnet ved et afpersonaliseret subjekt (som signalerer autoritet) – kommer til udtryk ved fx udbredt anvendelse af passivkonstruktioner og en abstrakt brug af pronominer i 1. person (vi, vores, os): Ekstra eksempel: ”Fordoblingskonstanten kan aflæses grafisk. Vi vælger en y-værdi på y-aksen og finder den tilsvarende x-værdi. Så finder vi den dobbelte y-værdi (…).” (Beck m.fl. 2001).

En litterær revolution Faste vendinger: fx ‘ude af trit’ Navneord: moderniseringer, forestillinger, nybrud, lilleverden, morskab, idealerne, tornerosesøvn, nederlaget Metaforer (billedlige udtryk, hvor man låner ord fra andre betydningsområder): ‘den litterære scene’, ‘de nationalromantiske for Udsagnsord: hersker, taget del (deltage), dominerer, refererer Genre: Berettende – genfortælle mhp. at informere eller underholde – formidling eller kunst?

Litteratur Bjerre, Malene og Uffe Ladegaard (2007): Veje til et nyt sprog – teorier om sprogtilegnelse. Dansklærerforeningens Forlag. Ebbensgaard, Aase Bitsch, Murning, Susanne, Simonsen, Birgitte og Ulriksen, Lars (2007): Fra gymnasiefremmed til student, Gymnasieskolen, Nr. 16. Færch, Claus og Kasper, Gabriele (1983): Plans and strategies in foreign language communication, in: Strategies in Interlanguage Communication. Longman Gimbel, Jørgen (1995): Bakker og udale, in: Sprogforum – tidsskrift for sprog og kulturpædagogik, nr. 3 Gimbel, Jørgen (2001): Tosprogede elevers ordforråd – at kunne og turde gætte hensigtsmæssigt, in: Ufe Tema 2001. Golden, Anne (2005): Minoritetselever og ordforrådet i lærebøker, in: Språket och kunskapen – att läre på sitt andra språk i skola och högskola. Rapport från nordisk konferens den 7-8 oktober 2005 i Göteborg. Instituttet för svenska som andraspråk. Göteborg Universitet. Hansen, Kasper Lezuik (2006): Kognitive metaforer. Dansklærerforeningens Forlag. Henriksen, Birgit (2004): Ordforråd og ordforrådsindlæring, in: Holmen, Anne og Lund, Karen (red.): Studier i dansk som andetsprog. Alfabeta. Holm, Lars og Laursen, Helle Pia (2010): Dansk som andetsprog. Pædagogiske og didaktiske perspektiver. Dansklærerforeningens Forlag. Laursen, Helle Pia (2003): Dansk som andetsprog i fagene. Københavns kommune – CVU København & Nordsjælland. Laursen, Helle Pia (2005): Dansk som andetsprog i relation til danskfaget. Københavns kommune – CVU København & Nordsjælland. Laursen, Helle Pia (2004): Den sproglige dimension i naturfagsundervisningen – fokus på den flersprogede klasserum. Københavns kommune – CVU København & Nordsjælland. Laursen, Helle Pia (2001): Magt over sproget – om sproglig bevidsthed i andetsprogstilegnelse. Akademisk Forlag. Lund, Karen og Risager, Karen (2001): Dansk i midten, in: Sprogforum, nr. 19. Lund, Karen (2004): Sprog, tilegnelse og kommunikativ undervisning, in: Holmen, Anne og Lund, Karen (red.): Studier i dansk som andetsprog. Alfabeta. Rubin, Joan (1975): ”What the good language learner can teach us”. TESOL - Teachers of English to Speakers of Other Languages. Thyrsted, Trine (2003): Læsning uden sproglig fortrolighed er svært, in: Besyv, nr. 12. Dansk Magisterforening.