FAKS - Filosofikum Esbjerg marts 2014

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
? Fra 1 til 10.
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Livets Ord November 2008.
Hvordan bruger vi hans og sin?
"Ting er ikke altid det, de synes at være."
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Filosofiske grundbegreber
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Paulus en brik i Guds frelsesplan
Filipperbrevshymnen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Energi- & Vandværkstedet
Livets Ord April 2012.
Hvad gør livet så værdifuldt?
VELKOMMEN – VI ER GLADE FOR DIG SLUTTEDE SIG TIL OS.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
At være magtesløs med den magtesløse
Arbejdspladsudvikling
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Det personlige vidnesbyrd Undervisning Aalborg lørdag den 2. maj 2009.
Livets Ord Tekst af Chiara Lubich Januar 2009.
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
Å.
”Kaldet til kærlighed”
Livets Ord Livets Ord Maj 2012 Maj 2012 « Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget ! » ( Luk 12,
Livets Ord September 2009.
”Religion er opium til folket”
”Kaldet til kærlighed”
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
3. trin 2. trin 1. trin. 3. trin 2. trin 1. trin.
Livets Ord Februar 2010 “Jeg er døren. Den, der går igennem mig, skal blive frelst; han skal gå ind og gå ud og finde græsgange” (Joh 10,9).
At vente på Guds time.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
Introduktion til Kongen og hans Rige
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Livet i Helligånden TEMA: Pinse TEXT: Rom. kap. 8 MÅLGRUPPE: kristne og endnu ikke kristne FORMÅL: At forstå og kalde os til at praktisere fællesskabet.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Relationer – børn og voksne
Kate-QUIZ-mus.
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Lydighed v33 Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift. (Matt 6,33)
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Lyset der skinner i mørket
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Livets Ord Livets Ord Januar 2012 Januar 2012 Også i år fejres Den Økumeniske Bedeuge - også kaldet Bedeugen for Kristen Enhed. Den finder sted over.
Sammenligningsspejle
Lad tanker og drømme flyve - Søren Kierkegaard for alle
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen De herliges lidelser er nåde Romerbrevet 8,17-39 De herliges lidelser er nåde Søndag, den 9. august 2015 Aalborg Frimenighed.
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Komme dit rige iblandt os
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Præsentationens transcript:

FAKS - Filosofikum 2014 - 2016 Esbjerg 4.-5. marts 2014 TIRSDAG: Kl. 9.00-11.00: ”Subjektiviteten er sandheden, - men sandheden er ikke subjektiv” Præsentation, mål, rammesætning og icebreaker. Kl.11.15 – 13.00 ”Det synes JEG”. – Om relativisme ONSDAG: Kl. 9.00-10.45 Det VED jeg!” – Om tro og viden Kl. 10.45-11.15 Drøftelse i eget ledelsesteam Kl.11.15-12.00 Plenum/perspektivering

FAKS - Filosofikum 2014 - 2016 Den katolske skoles identitet og mission: Hvem er vi og hvad skal/vil vi? MÅL: At kvalificere forståelsen af -, samtalen om - og udviklingen af den katolske skole i DK. Både som idé/vision og konkret i forhold til egen skole. At videreudvikle vores fælles sprog, forståelse, horisont og referenceramme i forhold hertil. I forløbet vil der blive præsentere udvalgte emner fra filosofi, pædagogik, idéhistorie og fundamentalteologi; selvsagt i relation til ovenstående mål. Relevant, interessant og anvendeligt!!

FAKS - Filosofikum 2014 - 2016 Eksempler på emnekredse: ”Relativisme, tro og viden” ”Man bliver ikke sig selv, i kraft at sig selv” (identitet og fællesskab) ”At stille de rigtige spørgsmål, til det rigtige” ”Sandhed og væren” (om gudbilledlighed, og om at ”komme i mål” som menneske…) ”Hvem ved, hvem hvem er?” (Den moderne psykologi) ”Hvorfor gør livet ondt?” (Mening og meningsløshed)

FAKS - Filosofikum 2014 - 2016 At holde katolsk skole i Danmark. Undervisere: Jacob Egeris Thorsen (teolog, underviser på teologisk fakultet i Århus). Thomas Mulhern (master i filosofi/kommunikation, leder af den internationale afdeling på ISJ). Jesper Fich (teolog, biskoppen skolekonsulent). Peter Franklin (cand. pæd. i religion og livstolkning, skoleleder på ISJ). Delagere: Ledelsesteam fra de katolske skoler i DK. Stor mangfoldighed i baggrund/tilgang: Uddannelse, viden, erfaringer, motivation, o.s.v. Men med en fælles opgave > At holde katolsk skole i Danmark.

FAKS - Filosofikum 2014 - 2016 Form: Oplæg Gruppedrøftelser på tværs af ledelsesteam Plenum Hvert seminar afsluttes med evaluering og perspektivering i forhold til at kvalificere kommende kursusgang(e).

En icebreaker  Kære Forældre (bemærk modtagergruppen!!) Jeg lagde i morges mærke til de tegninger som i øjeblikket hænger på tavlen udenfor klasselokalet. Det er efter min mening meget voldsomme afbildninger af Egyptens 10 plager fra første testamentes 2. mosebog som børnene selv har tegnet. Jeg er fuldstændig uforstående og forarget over at det skal være nødvendigt for 6-7 årige børn at reflektere over denne ”historie” via tegninger og undervisning i religionsfaget. For jer som måske ikke lige husker historien så handler det om at Jødernes gud Jahwe nedkaldte 10 plager over Egypterne for at få Jøderne frigjort af Pharaoens magt. Pointen med historien var formentlig en gang 600 år før kristi, at udstille de Egyptiske guder som magtesløse overfor Jahwes omnipotens. Jeg begriber ganske enkelt ikke, hvilken relevans denne historie har for vores børn nu i 2014, da den portrætterer en særdeles hævngerrig og voldsom gud – og børnene kan altså ikke kende forskel på jødernes eller kristendommens gud i denne kontekst. Irettesæt mig gerne, men jeg mener det er foragteligt at jeg skal høre fra Søren at han syntes det var ubehageligt at blive stillet over opgaven at tegne kvægpesten. En tegning som endte med at ligne et blodbad! En ting er at vi med valget af en katolsk skole accepterer at vores børn indoktrineres i katolicismen, men valget sker ud fra en forventning om en moderne og oplyst tilgang. Sådan et ”deep dive” i det første testamentes modbydeligheder er efter min overbevisning ikke på ingen måde acceptabelt for 1. klasses børn. Giv meget gerne jeres mening til kende! Med venlig hilsen Henrik (far til Søren)

En icebreaker  Gruppedrøftelse.. Hvad handler brevet (egentlig) om? Hvad går kritikken på? Hvad mener I, at man som forældre siger Ja til, når man vælger at lade sit barn gå på en katolsk skole? Hvordan kunne et svar lyde, hvis I ønsker at tydeliggøre den katolske skoles identitet og mission? (Hvem er vi, og hvad vil vi…?) Et ikke-svar ville være: ”Der er frit skolevalg i DK, mon ikke I er havnet på den forkerte skole?”

”Subjektiviteten er sandheden med sandheden er ikke subjektiv ”Subjektiviteten er sandheden med sandheden er ikke subjektiv..” Søren Kierkegaard (1813-1855) Relevans? Hvad ønsker vi os: - af os selv som mennesker og som skoleledere? - af vores medarbejde / ”vores klasse”? - af vores katolske skole som humanistisk dannelsesinstitution; og dermed for vores elever?

”Subjektiviteten er sandheden med sandheden er ikke subjektiv..” Ikke den objektive sandhed… den er lige gyldig, og derfor – for Kierkegaard – Ligegyldig.

Dannelsesmæssige perspektiver?? ”Subjektiviteten er sandheden…” Den indirekte meddelelse…. Søren Kierkegaard At bevæge sig som menneske > en vej. Om selv at blive bevæget - og at bevæge andre - til at tage livet på sig. Hvordan bevæger man et menneske? PASSION frem for argumenter….. Mennesket skal præsenteres for ”billeder” af virkeligheden og herfra bevæges til refleksion og stillingtagen… > Hvem vil jeg være?? Dannelsesmæssige perspektiver??

”Subjektiviteten er sandheden ” Filosofi handler om livet… Sandheden om verden handler om det levede liv. Du skal fokusere på hvordan du forholder dig til dig selv, til dit medmenneske og til Gud. Tager du dig selv alvorligt? ”At forholde sig” har at gøre med din levemåde. Man kommer nærmere sandheden, når man forholder sig til det levede liv. Vi skal lære at forholde os til måden, vi forholder os på

”Subjektiviteten er sandheden ” Sandheden er det subjektive… Et sandt venskab udspiller sig i min forholden sig til min ven Sandheden har at gøre med lidenskab At forholde sig sandt, er at forholde sig med lidenskab At forholde sig lidenskabeligt til livet er at gå ud i det! Dog: At subjektiviteten er sandheden, betyder imidlertid ikke, at alt er relativt, og at du blot skal realisere dig selv…. 

Sandheden er ikke subjektiv At subjektiviteten er sandheden er vejen til at forstå, at sandheden ikke er subjektiv!! Man skal gennem subjektiviteten gerne erkende, at man ikke er sin egen herre. Det handler om tro! At holde fast i noget jeg ikke ved. Sandheden er, med lidenskab af fastholde uvisheden > Troen på Gud.

Dostojevskijs trosbekendelse (1821 – 1861) ”Hvis nogen bragte mig beviset for, at sandheden om vort liv ikke er i Kristus, og hvis sandheden i virkeligheden ikke var hos Kristus, så ville jeg hellere være med Kristus end med sandheden.”

”Subjektiviteten er sandheden med sandheden er ikke subjektiv..” Eksempler fra den katolske skole: Troen på et uangribeligt og umisteligt menneskeværd begrundet og forankret uden for mennesket selv, - nemlig i Gud. At Gud elsker hvert enkelt menneske ubetinget. ”Vær ikke bange…”. Mennesket bliver menneske ved at forsøge og leve sit liv i kærlighed til Gud og i kærlighed til sine medmennesker.(Destination). Muligheder for bøn og religiøs erfaring på vores skoler. Bøn forstået som menneskets – til alle tider – samtale med Gud ”Det der angår den enkelte ubetinget..” (Tillich).

”Subjektiviteten er sandheden med sandheden er ikke subjektiv ”Subjektiviteten er sandheden med sandheden er ikke subjektiv..” På hvilken måde kunne dette være relevant, interessant og anvendeligt i forhold til at holde katolsk skole? (Efter filmen makkes 5 minutter med sidemanden om dette spørgsmål).

FAKS – Filosofikum - 2014 - 2016 Evaluering og perspektivering af filosofikum 4.+5. marts. Drøftelse i eget ledelsesteam: Hvad synes I hver især har været interessant? Er der noget, I er blevet nysgerrige på, som I gerne vil vide mere om? Hvad har kursusdagene givet anledning til af tanker i forhold til hverdagen på egen skole? Er det noget, I gerne vil bruge/arbejde videre med på egen skole? (Enten internt i ledelsesteamet eller sammen med medarbejderne). Hvad ønsker I jer at de kommende gange med filosofikum?

Rowan Williams tidligere ærkebiskop af Canterbury For sandheden kan jo være iskold og gruopvækkende. Hvis man vil sige et menneske nogle sandheder, kan man regne med, at klimaet eller karakteren af samtalen bliver alt andet end varm. Men Jesu liv var netop ikke koldt, for det udtrykte den fuldkomne barmhjertighed og kærlighed. På dette niveau er det at være modtagelig for Kristus kædet sammen med en ’sandhed’, som er mere omfattende end en hvilken som helst helhed af kendsgerninger.