Kandidatuddannelsen i Sygepleje

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Praksisrettet og udfordrende efter – og videreuddannelse i VIA
Advertisements

AU retail.
Har I verdens bedste uddannelser?
Verden ind i undervisningen
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Informationsforvaltning
Sygeplejerske Hvad siger Henderson? Hvad er en sygeplejerske?
Velkommen til Campus Roskilde
Velkommen.
Klinisk sygeplejespecialist med en ph.d. i bagagen
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Sygeplejerskens virke
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Sygeplejeruddannelsen
Professionsidentitet – og masteruddannelse
Sygeplejerskeuddannelsen
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
INFORMATIONSMØDE Revideret kandidatuddannelse Ny studieordning 13. Marts i København 20. Marts i Aalborg.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Lis Suhr Klinisk lektor
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtale.
Hvordan bygge bro mellom klinik og forskningsmiljø?
Oplæg modul 13 Evidensbaseret sygepleje – klinisk forskning
Kandidatdag Onsdag 12. december Indhold Politik og Administration Can. IT-ledelse Øvrige uddannelser på AAU Uddannelser i udlandet Kandidatuddannelser.
Introduktion til opgaveskrivning
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Tove Laasholdt Censorrollen Bioanalytikerunderviser
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Sygeplejersken Vi er modul 5 studerende og går på Via University College i Silkeborg. I vores klasse er vi 40 piger og 2 drenge.
2. sem. Valgkursus Formidling af faglig viden – om at forstå og formidle faglige tekster v./ Bo Gerner Nielsen & Martin Thellefsen.
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Specialisering 271 UMD.
Kliniske retningslinjer, patientforløb og daglig klinisk praksis
Ph.d-studiet ved ASB Informationsmøde 11. november 2008.
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
Sygeplejerske!!.
Udvalg for professionsspor
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
Bypolitik, kulturplanlægning og design af kulturelle læreprocesser Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Institut for Socialt Arbejde, onsdag den 6. maj 2015
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Kort & godt om: ORGANISATIONSSOCIOLOGI
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Dagens program Hvorfor uddannelse? Diplom-uddannelsen - generelt Indhold på obligatoriske moduler og efterskolemodul Hvad kan jeg bruge uddannelse til?
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Spændingsfelt Sygepleje, klinisk lederskab og ulighed i sundhed
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Ny karakterskala – nye mål?
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Virksomhedssamarbejde
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.

Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Kandidatuddannelsen i Sygepleje Institut for Folkesundhed Sektion for Sygepleje

Fakta om uddannelsen Etableret i 1990 Optager på 40 studerende i Aarhus og 40 i København pr. år Ca. 12 lektioner pr uge pr. semester Fuldtidsstudium over 2 år, 2 årsværk (120 ECTS)

Formålet med Kandidatuddannelsen i Sygepleje er at kvalificere den studerende til at varetage centrale kliniske, ledende, undervisende og videnskabelige funktioner inden for sygeplejen og i tværfaglige sammenhænge. 

VIDEN Har omfattende viden om sygeplejefaglige problemstillinger og kan analysere, diskutere og forholde sig kritisk til sygeplejefagets centrale begreber og teoridannelser Har omfattende viden om samfundsmæssige vilkår og etiske problemstillinger Kan på et videnskabeligt grundlag reflektere over sygeplejefaglige problemstillinger og på baggrund af international forskning på højeste niveau identificere og diskutere videnskabelige problemstillinger inden for selvvalgte områder inden for sygeplejens virksomhedsområde Har omfattende viden om videnskabsteoretiske positioner og om forskningstilgange anvendt inden for sygepleje Kan formidle sin viden både til fagfæller og ikke-fagfolk

Færdigheder Kan selvstændigt foretage systematisk informationssøgning og -vurdering Kan gennemføre undersøgelser af selvvalgte sygeplejefaglige problemstillinger Kan vurdere og argumentere for valg af teori og metode til undersøgelse af selvvalgte problemstillinger Kan kritisk vurdere og diskutere sygeplejerelevante videnskabelige undersøgelser Kan formidle sin viden både til fagfæller og ikke-fagfolk

kompetencer Kan forholde sig kritisk analytisk til komplekse teoretiske og praktiske sygeplejefaglige problemstillinger Kan styre sygeplejefaglige arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller Kan igangsætte og gennemføre tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar Kan initiere og lede kvalitetsudvikling i klinisk praksis og selvstændigt indgå i sygeplejefaglige såvel som tværfaglige udviklings- og forskningsprojekter

kompetencer Kan selvstændigt planlægge og varetage komplekse undervisnings- og uddannelsesopgaver Kan selvstændigt påtage sig formidlingsopgaver inden for sygeplejefaget, over for øvrige sundhedsprofessionelle og i forhold til organisatoriske og sundhedspolitiske planer og beslutninger Kan selvstændigt tage ansvar for egen faglige udvikling og specialisering

STUDIEORDNING 2012 Kursus 1 Kursus 2 Kursus 3 Kursus 4 Valgkursus 5 Sygeplejens teoriudvikling og kernefaglighed 15 ECTS Eksamen Ugeopgave gradueret intern Forudsætning: Øvelse Kursus 2 Vidensformer og forskningsmetoder 2 uger Gruppeopgave med individuel eksamen Gradueret intern Kursus 3 Relationer og interaktioner Undervisningsdeltagelse (øvelse) Kursus 4 Sygepleje og samfund 3 uger Individuel hjemmeopgave m vejledning Valgkursus 5 10 ECTS Undervisningsdeltagelse Valgkursus 6 Valgkursus 7 5 uger Individuel Hjemmeopgave Gradueret ekstern Kursus 8 Speciale Eksamen, individuel, fri hjemmeopgave, mundtligt forsvar gradueret ekstern

Eksempel på valgkurser Århus Emdrup Spørgeskema som redskab og metode til udvikling og udforskning af sygepleje (Sussie Laustsen) Spørgeskema som redskab og metode til udvikling og udforskning af sygepleje (Marianne Vamosi) Kvalitative metoder som tilgang til udforskning af sygepleje (Kirsten Beedholm) Kvalitative metoder som tilgang til udforskning af sygepleje (Bente Martinsen) Sygeplejefaglig ledelse og klinisk ekspertise (Lisbeth Uhrenfeldt og Sanne Angel) Sygeplejefaglig ledelse og klinisk ekspertise (Sanne Angel og Lisbeth Uhrenfeldt – evt. i samarbejde med underviser i København) Patientinvolvering (Kirsten Lomborg) Forslag: Sundhedsfremmende sygepleje – teori og metode (Hanne Kronborg) Metodekursus i udarbejdelse og vurdering af kliniske retningslinjer (Annette de Thurah) Forslag: Eksistentielle fænomener og problemstillinger i forbindelse med alvorlig livstruende sygdom (Regner Birkelund)