Kunnskapsløftet i et internasjonalt perspektiv Avslutningskonferanse Oslo 31. oktober 2012 Jens Rasmussen
Styrkelse af faglighed Systemskifte Kunnskapsløft Styrkelse af faglighed PISA-chock Bildungskrise Race to the top
Input Læreplan Mål Output Elevudbytte Test Kommune Skole Klasse Læringsmiljø Input Læreplan Mål Output Elevudbytte Test
Det skrevne sprog – læse Skriftlige tekster Kommune Skole Klasse Læringsmiljø Input Læreplan Mål Output Elevudbytte Test Tyskland Danmark Norge Tale og lytte Det talte sprog Mundtlige tekster Skrive Det skrevne sprog – læse Skriftlige tekster Læse – omgås tekster og medier Det skrevne sprog – skrive Sammensatte tekster Sprog og sprogbrug Sprog, litteratur og kommunikation Sprog og kultur
Input Læreplan Mål Normalmål Maksimumsmål Kommune Skole Klasse Læringsmiljø Input Læreplan Mål Output Elevudbytte Test Normalmål Minimumsmål Maksimumsmål
Grundlæggende kundskaber (Norge) Fokus på dansk og matematik (Danmark) Kommune Skole Klasse Læringsmiljø Input Læreplan Mål Output Elevudbytte Test Få klare mål Grundlæggende kundskaber (Norge) Fokus på dansk og matematik (Danmark) Litteracy and numeracy (Ontario)
Det skrevne sprog – læse Skriftlige tekster Kommune Skole Klasse Læringsmiljø Input Læreplan Mål Output Elevudbytte Test Tyskland Danmark Norge Tale og lytte Det talte sprog Mundtlige tekster Skrive Det skrevne sprog – læse Skriftlige tekster Læse – omgås tekster og medier Det skrevne sprog – skrive Sammensatte tekster Sprog og sprogbrug Sprog, litteratur og kommunikation Sprog og kultur
Output Elevudbytte Test Kommune Skole Klasse Læringsmiljø Input Læreplan Mål Output Elevudbytte Test New Public Management Accountability Kontrakt, kontrol, incitamenter Professionel kapital Capacity building Nøglen til motivation består ikke i økonomiske kalkulationer, men i muligheden for at tage del i succesrig udvikling af skolen
Undervisningens indhold Undervisningens organisering Kommune Skole Klasse Læringsmiljø Input Læreplan Mål Output Elevudbytte Test Kompetencemål Undervisningens indhold Undervisningens organisering Test/evaluering
Capacity building Support Reformrelateret efteruddannelse Kommune Skole Klasse Læringsmiljø Input Læreplan Mål Output Elevudbytte Test Capacity building Reformrelateret efteruddannelse Nedbrydning af nationale mål til læringsmål for de enkelte elever Evaluering for læring Undervisning i grundlæggende viden og færdigheder Undervisningsdifferentiering (tilpasset oplæring) Klasseledelse Support Støtte- og inspirationsmaterialer
Mantra: Support, support, support Kommune Skole Klasse Læringsmiljø Input Læreplan Mål Output Elevudbytte Test Læreruddannelse Efteruddannelse Singapore: 100 timer Ontario: Capacity building Støtteordninger Mantra: Support, support, support
Kunnskapsløftet i et internasjonalt perspektiv Avslutningskonferanse Oslo 31. oktober 2012 Jens Rasmussen