Kunnskapsløftet i et internasjonalt perspektiv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Center for Grundskoleforskning
Besøg fra Norge 12.oktober 2012
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Progression i samfundsfag
National test, dansk 2012 – 2013 Nedslag oktober
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Lærerprofessionen.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Reformmesse på Sofiendalskolen
Introduktion 7/9-11 Højstrupgård
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.
Skolereform august 2014………………
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Forskningsperspektiver på læremidler
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Læremiddel.dk-konference 24. oktober 2013 Perspektiver i læringsplatforme – et forskningsperspektiv Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse.
Finland Uddannelse Skoleliv. Dagsorden  Præsentation  Læreruddannelse  Skolesystem  Skoleliv.
Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.
Lærerprofessionen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Nordisk lærerutdanning - en komparativ gjennomgang
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Målstyret læringsreform
Årsplan – en kort en lang
24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET Nye veje i folkeskolens overbygning – kommuner er i fuld gang Hotel Pejsegården.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Den sproglige læreplan
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Målstyret undervisning
læse- skrivevanskeligheder
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Danish Teenage Entrepreneur Temadag om grundfag - Fremmedsprog/engelsk - Steen Rørvang.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Holbæk Kommune Matematikløft Den 18/ Matematikløft Kommunalt niveau Forenklede fælles mål (implementering) Matematikvejledere – uddannelse – arbejdsopgaver.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
- Kom tættere på dit barns skolegang
Besøg i praksis Efterår 17.
It i folkeskolens matematikundervisning
Dialogmøde Engelsk B, HTX – vejledende opgavesæt
Præsentationens transcript:

Kunnskapsløftet i et internasjonalt perspektiv Avslutningskonferanse Oslo 31. oktober 2012 Jens Rasmussen

Styrkelse af faglighed Systemskifte Kunnskapsløft Styrkelse af faglighed PISA-chock Bildungskrise Race to the top

Input Læreplan Mål Output Elevudbytte Test Kommune Skole Klasse Læringsmiljø Input Læreplan Mål Output Elevudbytte Test

Det skrevne sprog – læse Skriftlige tekster Kommune Skole Klasse Læringsmiljø Input Læreplan Mål Output Elevudbytte Test Tyskland Danmark Norge Tale og lytte Det talte sprog Mundtlige tekster Skrive Det skrevne sprog – læse Skriftlige tekster Læse – omgås tekster og medier Det skrevne sprog – skrive Sammensatte tekster Sprog og sprogbrug Sprog, litteratur og kommunikation Sprog og kultur

Input Læreplan Mål Normalmål Maksimumsmål Kommune Skole Klasse Læringsmiljø Input Læreplan Mål Output Elevudbytte Test Normalmål Minimumsmål Maksimumsmål

Grundlæggende kundskaber (Norge) Fokus på dansk og matematik (Danmark) Kommune Skole Klasse Læringsmiljø Input Læreplan Mål Output Elevudbytte Test Få klare mål Grundlæggende kundskaber (Norge) Fokus på dansk og matematik (Danmark) Litteracy and numeracy (Ontario)

Det skrevne sprog – læse Skriftlige tekster Kommune Skole Klasse Læringsmiljø Input Læreplan Mål Output Elevudbytte Test Tyskland Danmark Norge Tale og lytte Det talte sprog Mundtlige tekster Skrive Det skrevne sprog – læse Skriftlige tekster Læse – omgås tekster og medier Det skrevne sprog – skrive Sammensatte tekster Sprog og sprogbrug Sprog, litteratur og kommunikation Sprog og kultur

Output Elevudbytte Test Kommune Skole Klasse Læringsmiljø Input Læreplan Mål Output Elevudbytte Test New Public Management Accountability Kontrakt, kontrol, incitamenter Professionel kapital Capacity building Nøglen til motivation består ikke i økonomiske kalkulationer, men i muligheden for at tage del i succesrig udvikling af skolen

Undervisningens indhold Undervisningens organisering Kommune Skole Klasse Læringsmiljø Input Læreplan Mål Output Elevudbytte Test Kompetencemål Undervisningens indhold Undervisningens organisering Test/evaluering

Capacity building Support Reformrelateret efteruddannelse Kommune Skole Klasse Læringsmiljø Input Læreplan Mål Output Elevudbytte Test Capacity building Reformrelateret efteruddannelse Nedbrydning af nationale mål til læringsmål for de enkelte elever Evaluering for læring Undervisning i grundlæggende viden og færdigheder Undervisningsdifferentiering (tilpasset oplæring) Klasseledelse Support Støtte- og inspirationsmaterialer

Mantra: Support, support, support Kommune Skole Klasse Læringsmiljø Input Læreplan Mål Output Elevudbytte Test Læreruddannelse Efteruddannelse Singapore: 100 timer Ontario: Capacity building Støtteordninger Mantra: Support, support, support

Kunnskapsløftet i et internasjonalt perspektiv Avslutningskonferanse Oslo 31. oktober 2012 Jens Rasmussen