Uddannelse til tværfaglighed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Danehofskolens værdigrundlag
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Social Kapital – rig på relationer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Social kapital – rig på relationer
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Kreativitet og innovation i ALT
Tværfaglig praksis nødvendighed og udfordring
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
De kommende 4 år – udfordringer for samarbejdet • Konference om samarbejde om psykisk syge den 16. juni 2010 Martin Lund – direktør i Region Hovedstadens.
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
Elisabeth Schjødt Laursen
Sundhed på tværs - og relationel koordinering
Når hospital og kommuner samarbejder om genoptræning
Faglig kvalitet i socialpædagogisk arbejde
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Det Nye Universitetshospital i Århus Arbejdsvision for byggeriet af DNU Det Nye Universitetshospital: sammenhængende, bæredygtigt og effektivt byggeri.
Nye metoder i misbrugsbehandling
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Hvad er relationel koordinering
Kodeks for offentlig topledelse
Styrk din kulturelle intelligens – integrationsindsatsen skal gerne være en del af løsningen og ikke problemskabende Næstved 29. oktober 2008 v. Elisabeth.
- et udviklings- og dialogværktøj
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Ledermøde Kolding Fjord – november 2014
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Frivillighed på kommando findes ikke
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Relationel koordinering i et temporalt perspektiv
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Patientforløb og sygehusvæsenets organisation. Komissorium 1.Beskrive krav til fremtidens sygehusvæsen om patientforløb og vurdere hvilke ledelses- og.
Sundhedsaftalernes betydning for bedre sektorovergange Det sammenhængende sundhedsvæsen – set fra regionernes perspektiv Kontorchef Janet.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Hvordan opleves specialeplanlægningen på akutsygehusene? Christina Holm-Petersen, projektchef, ph.d. Baseret på en interviewundersøgelse blandt 13 lægelige.
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde Sygeplejerskernes rolle i det tværprofessionelle samarbejde . Forskellighed og tværprofessionelt samarbejde.
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Præsentationens transcript:

Uddannelse til tværfaglighed Uddannelse til tværfaglighed Just & Nordentoft Uddannelse til tværfaglighed .

Uddannelse til tværfaglighed Just & Nordentoft Tørrer du lige det op ?

Formiddag Eftermiddag Uddannelse til tværfaglighed Just & Nordentoft Formiddag Eftermiddag Tværfaglighed Sundhedsvæsenets forandring Tværfaglig intelligens Begreber At blive/være professionel Kulturmøder mellem forskellige faglige logikker Identitet- forforståelser, sprog, følelser Rammer for tværfaglighed Facilitering Casespil Modul 5 Tværfaglige studieunits/teams. Fælles diskussion

Hvorfor så meget fokus på tværfaglighed ? Uddannelse til tværfaglighed Just & Nordentoft Hvorfor så meget fokus på tværfaglighed ? Globalisering – evidensbaseret praksis – Det globale og lokale er mere sammenflettet – vi påvirker hinanden og må lære at håndtere forskelligheder Kompleksitet - effektive , accelererede patientforløb skaber større kompleksitet og kræver et tættere og mere forpligtende samarbejde Aktive brugere – patienter, klienter, borgere er mere aktive aktører og det betyder at der er behov for at kunne agere med en fælles faglig indsats og inddrage brugerne Store hospitalsenheder og store kommuner skaber afstand og derfor er der behov for at den lokale organisering er mere tværfaglig teambaseret – og overgangs personer som koordinerer…

Forskning i tværfaglighed og tværfaglig uddannelse Uddannelse til tværfaglighed Just & Nordentoft Forskning i tværfaglighed og tværfaglig uddannelse Jody Gittel: Positive og negative spiraler Fælles mål – eller funktionsrettede mål Fælles viden – eller specialiseret viden Gensidig respekt – eller manglende respekt Kommunikation – hyppig, rettidig, præcis, problemløsende eller sjælden, forsinket, finger-pegende kommunikation Oandasan & Reeves: Key elements for interprofessional education Kendskab til roller, respekt for hinandens kompetencer, Tolerere forskelle, misforståelser, God kommunikation, villig til at arbejde sammen Facilitering af tværfaglige case konferencer, teammøder mv

Mange begreber Flerfaglig/multiprofessional Uddannelse til tværfaglighed Just & Nordentoft Flerfaglig/multiprofessional Tværfaglig/interprofessional Når forskellige fag eller faggrupper koordinerer den samlede indsats overfor en patient/borger Hver faggruppe er tilknyttet eget monofaglige praksisfællesskab med egne mål, faglighed og rutiner Når forskellige faggrupper organiserer sig i et fællesskab med fælles mål og fælles hverdagsrutiner fx i et team Bevarer delvis fagspecifik opgaveløsning og faglighed Tværdisciplinær Når forskellige fag sættes i spil, fx specialer, fag på moduler, Hvor fælles og forpligtende er viden grundlaget, mål og samarbejde ?

Tværfaglig intelligens Uddannelse til tværfaglighed Just & Nordentoft Engagement og viden Følelsesmæssig interesse og motivation i at lade sig påvirke af mennesker der tænker og handler anderledes Kulturforståelse Forståelse for forskelle i viden og praksis, værdier og begrundelser for handlinger Skabe fælles viden og praksis Organisering og ledelse Strukturer og processer som understøtter tværfaglighed fx møder, ledelse, geografi, arbejdsdeling, redskaber, fx EPJ mm konflikthåndtering Kommunikation Problemløsning og fælles mål Forskellige sprogkoder og baggrundsbegreber Facilitering af møder .

At blive/ være professionel Uddannelse til tværfaglighed Just & Nordentoft At blive/ være professionel Et kulturmøde mellem faglige logikker Handling og sprog som markører Identitetsdannelse – forforståelser, sprog og følelser At skabe rammer for tværfaglighed

Tværfaglige kulturmøder Uddannelse til tværfaglighed Just & Nordentoft Tværfaglige kulturmøder Mødet mellem forskellige faggrupper kan ses som et kulturmøde mellem forskellige faglige logikker og praksisfællesskaber Kræver respekt og anerkendelse af forskellige måder at se verden på Udvikle en smidighed i forhold til omgivelserne og samtidig bevarer egne anlæg Fagidentiteten udvikles ved at følges med nogen af ” vores slags” Kulturforståelse Forståelse for forskelle i viden og praksis, værdier og begrundelser for handlinger Skabe fælles viden og praksis

Kulturforståelse At blive ”én af vores slags” og samtidig ”tværfaglig” Uddannelse til tværfaglighed Just & Nordentoft Kulturforståelse At blive ”én af vores slags” og samtidig ”tværfaglig” At kunne fastholde egen identitet og samtidig være fleksibel overfor andre Talesprog, begreber, regler er diskursive redskaber – sproget er ikke neutralt Vi skaber domæner – envelopment (indpakning) for at bevare kontrollen – fx dem og os

Forforståelser og social praksis Uddannelse til tværfaglighed Just & Nordentoft ….enhver social praksis bygge på forforståelser. Dvs. forestillinger omkring, hvordan tingene er, hvordan man bør gøre, hvad der er rigtigt og forkert, og om hvem, der kan hvad osv. (Axelsen og Ravn Olesen, 2002).

Profession, sprog og identitet Uddannelse til tværfaglighed Just & Nordentoft Forskellige professioner = forskellige sprogspil Sprog som handling, der er kontekstuelt bundet og har sin egen logik Sprogspil er ”forms of life” (Wittgenstein) Refleksivt forhold mellem sprog og identitet dvs. de er gensidigt forbundne

Følelser og tværfaglighed Uddannelse til tværfaglighed Just & Nordentoft Følelser og tværfaglighed Viser sig, når vi føler os udfordrede i vores arbejdsliv og på vores identitet…. Tværfaglighed er forbundet med…. Uklare roller/funktioner Professionel stolthed Individuelle ambitioner og sårbarhed ”Emotion work” (Hochshild 1983)

Rammer for tværfaglighed Uddannelse til tværfaglighed Just & Nordentoft Rammer for tværfaglighed Organisering i teams – og udvikling af teams Fælles rum /geografi understøtter relationer Tværfaglige møder udvikles - faciliteres Ledelse af egen - og andre faggrupper – tværfaglig ledelse At håndtere konflikter i – og mellem faggrupper eller personer

At udvikle tværfaglighed - - EN Innovativ proces Uddannelse til tværfaglighed Just & Nordentoft At udvikle tværfaglighed - - EN Innovativ proces Konceptualisering Ikke viden Viden Relationer Innovationsdiamanten (Darsø, 2003). Organisering og ledelse Strukturer og processer som understøtter tværfaglighed fx møder, ledelse, geografi, arbejdsdeling teams , konflikthåndtering

Opsamling Tværfaglighed som ny nødvendighed og forskningsfelt Uddannelse til tværfaglighed Just & Nordentoft Opsamling Tværfaglighed som ny nødvendighed og forskningsfelt Flerfaglig – tværfaglig – hvor forpligtende er samarbejdet? Tværfaglig intelligens – en model for afklaring Kulturforståelse indebærer både at forstå/kende eget fag og være fleksibel overfor andre fag Hver faggruppe har sin særlige forforståelse og sprog Tværfaglighed udfordrer vore følelser Kræver rammer for arbejdet – teams/rum/møder Kan udvikles som en innovativ proces.

Tværfaglighed i jeres praksis Uddannelse til tværfaglighed Just & Nordentoft Tværfaglighed i jeres praksis To niveauer: Tværfaglig planlægning af modul/ studieunit mv. Facilitere tværfaglige processer med studerende Casespil: Undervisere : Modul 5 ( fra forskellige skoler Praksis: Studieunit eller tværfaglige teams ?( fra forskellige sygehuse, primær sektor