Lene Vestervang Olsen Direktør

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Virksomhedsforståelse og økonomi Pindene er kun eksempler – der skal indøves en tankegang – lad nogle af pindene være valgfrit. Det vil være individuelt.
Advertisements

Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Kommunikationsstrategi - et strategisk ledelsesværktøj
Sundhed på arbejdspladsen
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Fælles forældremøde Thurø
PolitietsResultatEvalueringsSystem PRES modellen version
Konsensusprocessen.
24. januar CFU OK 08 Delforlig - staten Attraktive arbejdspladser Fokus på samarbejde, kompetenceudvikling og arbejdsmiljø.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
LEDEREN SOM FORANDRINGSAGENT OG STRATEGISK KOMMUNIKATOR
Medalje til Høje-Taastrup
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
FOPS arrangement den 18. maj 2011: ”Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse” Sådan har vi gjort.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
De 8 excellence-begreber
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Efter konsensus. Det er spild af tid at gennemføre en selvevaluering uden at følge den op med klare forbedringsprojekter! Prioritering Alle forbedringsområderne.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
v/ Mads Biering-Sørensen, SCKK
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Introduktion til KVIK - selvevaluering fra start til slut Temamøde 24
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Det gode selvevalueringsforløb Oplæg i Committed Netværket 2006 Torsdag den 12. oktober Hvilke overvejelser bør man gøres sig før man begynder?
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Strategiseminar – 23. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Strategiseminar – 23. januar 2007 Velkommen.
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
INDHOLD Præsentation/drøftelse af hjemmearbejde. Økonomi Budget Sponsor og PR Afslutning ØKONOMI OG SPONSORER.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
RADAR i projektarbejdet 12. okt C2E netværk.
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
Styrings- modelNy økonomi- 25. JUNI 2012 AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMISTYRINGSMODEL - I ETAPER MORTEN VILS SØRENSEN.
Fællesmøde den 10. september 2008 A A R H U S U N I V E R S I T E T Den administrative forandringsproces Den administrative forandringsproces.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Den individuelle evaluering.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Frivilligpolitik Politisk Indsatsområde Organisationsudvikling Frivilligpolitik for medlemsorganisationer i Friluftsrådet.
Familiecentret Projekt GOD FÆLLES PRAKSIS. Familiecentret Holbæk Kommunes vision: Der er noget, vi SKAL og der er noget, vi VIL….. vi VIL…..
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Handlingsplan 2015.
Ledelse i Center for autoteknologi
Præsentationens transcript:

Lene Vestervang Olsen Direktør Hvordan kan det lade sig gøre at blive ved med at opretholde gejsten i kvalitetsarbejdet? Lene Vestervang Olsen Direktør

Hvorfor blive ved? Det enkle svar, fordi jeg har nogen at dele begejstringen med på arbejdspladsen!! Et rigtigt stærkt ledelsesværktøj Giver et godt overblik i forandringsprocesser Sikrer involvering fra organisationen Kan forklares til vore eksterne kunder

Baggrund I 1997 – Q90 i erhvervsskolerne – TQM Elevtilfredshedsmålinger uden den store ændring i organisationen Evaluering af vore arbejdsmarkedskurser Leverandørkurser, krav om erstatningskurser, hvis udbyttet ikke var OK Fokus på det psykiske arbejdsmiljø Skole i ledelses - og økonomisk krise Skole efter fusionskrise

Bornholm Modellen som forberedelse til jobbet som rektor Problem: Meget lidt respekt for skolen i lokalmiljøet Store forandringer med personalenedskæringer giver turbulens og kvalitetsproblemer Excellence skulle være med til at forklare at vi gjorde noget, som kunne anerkendes eksternt Jeg lovede, at skolen kunne blive Committed inden for 2 år Forbedringsprojekterne skulle være synligt for alle, specielt på grund af behovet for at genopbygge tilliden både internt og eksternt

Indsatsområder på Bornholm 1. gang Årsrytmer Overblik og gennemsigtighed i organisationen Årsrytme for bestyrelsens arbejde mødestruktur Årsrytme for den strategiske proces i organisationen Møde struktur Budgetlægning – og læring Plan og sammenhæng Årsrytme for budgetlægning Budgetprincipper Plan for udarbejdelse af budget Medarbejderplan Implementering og medudvikling Udarbejdelse af MUS-skema Procedure for afholdelse af MUS Implementering via kaskadeprincippet

Indsatsområder på Bornholm 2. gang Medarbejderplan Justering af MUS-skema Definition af kompetence krav til ledere, lærere, teknisk- og administrativ personale 360 graders evaluering af lederne Lederudvikling Intern diplomuddannelse i skoleudvikling, fokus på fleksibelt udbud og fleksibel levering, som grundlag for en pædagogisk strategi Medarbejderudvikling Udgangspunkt i APV. Dacapo startede processen, dialogspil gav forskellige behov for udvikling i områderne

Excellence-processen på Bornholm 2005 - 2010 Europæisk pris 2000 EUROPÆISK-PRISVINDER 2008 Dansk kvalitetspris Den videre proces: Selvevaluering den 30. og 31. januar 06 2007 Recognice 2006 Værdier 2005 Committed 1988 Målstyring

Hvorfor på CEUS? Direktørens status efter 4 måneder Udfordringer med positive elementer Inden for 3 år er 4 institutioner fusioneret CEUS har uddannelser på alle niveauer minus LVU; men har forskning Er ved at færdiggøre et kultur- og organisationsudviklingsprojekt med mange delprojekter, som har været gode for organisationen Planlagt byggerier for 180 mio. kr. Mange rigtig gode ”varer” på hylden Gode kvalitetsprocesser decentralt i forhold til elevevalueringer Udfordringer med kritiske elementer: Ledelseskrise efter fusionen mellem de 2 erhvervsskoler Mangler harmonisering af en del arbejdsprocesser, herunder bl.a. arbejdstidsaftaler og lønaftaler De 2 sidste fusioner er ikke gjort økonomisk rentable

Plan for KVIK i 2006 Februar Ansøgning til SCKK om deltagelse i benchmarking gruppe April Temahæfte om kvaliteten på CEUS 1. selvevaluering Maj 1. selvevalueringsrapport, her vælges 3 indsatsområder (kvalitetsprojekter) September Ansøgning til SCKK om at blive COMMITTED to Excellence

Excellence-processen 2006 - 2013 Europæisk pris 2000 EUROPÆISK-PRISVINDER 2011 Dansk kvalitetspris 2009 Recognice 2008 Værdier 2007 Committed 1988 Målstyring

Lederskab Give retning for institutionen ved at udvikle mission, vision og værdier Nyt oplæg til mission og vision og strategiske mål Udvikle og anvende et system til ledelse og styring i institutionen Årsytmer Motivere og støtte medarbejderne og optræde som rollemodel Udvikle samarbejdet med politikere og andre interessenter Netværkskort er under udarbejdelse

CEUS´ Værdier Tillid Samarbejde Dialog

Årsrytmer Bestyrelsen

Politik og strategi Indsamle information om interessenternes nuværende og fremtidige behov Globaliseringsrådets udspil Udvikle, evaluere og revidere strategi og handlingsplaner Gennemføre strategi og planlægning i hele organisationen

Medarbejderne Planlægge og udvikle medarbejderressourcer i forhold til den valgte strategi Afdække, udvikle og anvende medarbejdernes kompetencer Medarbejderplan Inddrage medarbejderne gennem dialog og medindflydelse Fokus på SU og SIO med nye kommissorier og sammensætning

Partnerskaber og ressourcer Udvikle vigtige partnerskabs- og samarbejdsrelationer Institutioner De nye kommuner Udvikle og understøtte samarbejdet med brugere/borgere Håndtere information og viden TEMA aviser, medarbejdermøder, elektronisk CEUS Info Gennemføre økonomistyring Lave profitenheder med enkle nøgletal Udvikle og anvende teknologi Håndtere og vedligeholde bygninger og materiel 5 års vedligeholdelses- og udskiftningsplaner

Processer Kortlægge, styre og forbedre arbejdsgange Udvikle og levere ydelser ved at inddrage brugere og borgere Planlægge og styre forandring og fornyelse Implementere LEAN i både service- og uddannelsesområder (skal skabe grundlag for arbejdstilrettelæggelsesdrøftelserne med lærerne)

Bruger- og borgerresultater Resultater af tilfredshedsmålinger blandt brugere og borgere Undersøgelse er lavet blandt vore virksomheder Andre indikatorer på bruger- og borgertilfredshed

Medarbejderresultater Resultater af målinger af medarbejdertilfredshed og motivation Andre indikatorer på medarbejdertilfredshed og motivation

Samfundsresultater Samfundsmæssige resultater Miljømæssige resultater Praktikpladstilfredshed Vejledningssamarbejde Miljømæssige resultater Vurdering af CEUS´ rolle som videnpartner og innovator