Ledere i balance.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Introduktion til deltagere i ledercoaching
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Prioritering.
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Psykoedukation til unge i OPUS
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Nytænkning af vagtbegrebet – 2. møde
Arbejdspladsudvikling
Velkommen til Diplomuddannelsen i Ledelse
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Digital jobklub Velkommen til Digital Jobklub 2. dag.
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Relationer – børn imellem
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Læring i et vejledningsperspektiv
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
- psykodynamisk perspektiv
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Lederseminar 2014 Varde Kommune
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Trivsel og mental sundhed
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Præsentationens transcript:

Ledere i balance

Konceptet – hvordan? Kursusforløb Test Individuel coaching Refleksionsgrupper Coaching

Program 09:30 Velkommen - Introduktion (program, tematik og formål) - Lille øvelse - Introduktion: Lederskab og livsbalance 10:50 Pause (15 min) 11:05 Kraftfeltsanalyse - Gruppearbejde: Tematank 12:00 Frokost (45 min) 12:45 Opsamling i plenum (…) - Intro til den personlige livsbalance - ’Test din livsbalance’ - Interview: Min balance? 13:50 Pause (15 min) 14:05 Livsbalance: De personlige kompetencer i den professionelle rolle - Post-it-øvelse: Livsbalance og spændingsfelter - Plenum diskussion (…) - Professionel livsnavigation: ’Navigationstrekanten’ - Status, næste skridt? 16:15 Fælles evaluering 16:30 Tak for i dag

Balance i perspektiv Vend dig mod sidemanden og brug 10 min. på at interviewe hinanden – tag udgangspunkt i følgende: ”Hvad er udfordringerne på min arbejdsplads ift. balancen mellem arbejdsliv og privatliv?”

De postmoderne balancefælder Selvstyrende teams Hjemmearbejdspladser Resultatorienterede lønsystemer Fleksible arbejdsvilkår Div. Teknologier

Grundvilkår i arbejdslivet Flydende grænser Personligt – professionelt Ansvar – kompetence Styring – involvering Struktur – frihed Nærhed – distance Mangel på absolutte sandheder Ingen “faste og synlige” mål over længere tid Mange ubesvarede spørgsmål og tvivl, som ingen eller få tager hånd om Ambivalens over for ledelse Ønske om stærk “mand/kvinde”, der kan tage ansvar og afhjælpe tvivlrådigheden Ønske om samtidig suverænt selv at kunne bestemme over eget arbejde Kilde: Hirshhorn, L, 2003 Beck, U, 1997 etc.

Fremtidens medarbejdere i finanssektoren Karrieremuligheder Balance mellem arbejdsliv og privatliv Mening i arbejdet CSR Positiv virksomhedskultur Konsistens Kilde: Finansrådet, DEA og CBS, 2009

Ledelse i den finansielle sektor Pres på (mellem)lederne Behov for differentieret ledelse Fokus på ledelse af selvledende medarbejdere Kilde: Finansrådet, DEA og CBS, 2009

PAUSE

Værktøj 1 - Kraftfeltsanalyse Tema Hvad fremmer medarbejdernes livsbalance? Hvad hæmmer medarbejdernes livsbalance?

Gruppearbejde Med udgangspunkt i Kraftfeltsanalysen bedes I diskutere følgende: Hvordan kommer de hæmmende og de fremmende dynamikker konkret til udtryk i banken? Hvad skal der til for at støtte op om jeres medarbejderes livsbalance og hæve trivselsniveauet?

Frokost

Ubalancens kilder Det som kommer udefra (objektive) Det som kommer indefra (subjektive)

Værktøj 2 – Balance-test I de næste 20 min. er opgaven at udfylde en personlig balance-test. Der er 25 spørgsmål, som scores fra 1-4: 1 = Aldrig, 2 = Nogen gange, 3 = Ofte og 4 = Altid. Biography - Bryan Robinson:  Bryan Robinson, Ph.D. is author, psychotherapist and Professor Emeritus at the University of North Carolina at Charlotte. He has written more than thirty books on self-awareness, relationships and behavior, including The Art of Confident Living (HCI Books, 2009), Chained to the Desk: A Guidebook for Workaholics, their Partners and Children and the Clinicians who Treat Them (New York University Press, 2007), and Heal Your Self-Esteem (HCI Books, 1991). His books have been translated into nine languages and his work has been featured in such magazines as Psychology Today, First For Women, Best Life, Town and Country, Marie Claire, McCall’s, Mademoiselle, Good Housekeeping, Ladies’ Home Journal, Forbes, Fast Company, Fortune, Men’s Journal and in newspapers such as The New York Times, Wall Street Journal, Christian Science Monitor, and Chicago Tribune. His column “Mindmatters” appeared monthly in Your Health Magazine for two years, and he hosted the PBS documentary, Overdoing It: When Work Rules Your Life. He has appeared on ABC’s 20/20, Good Morning America, NBC Nightly News, ABC’s World News Tonight, and The Early Show on CBS, and CNBC’s The Big Idea and on hundreds of radio broadcasts. He resides with his partner of thirty-eight years in Asheville, NC, where he maintains a clinical private practice and just completed his first novel, Way DEAD Upon the Suwannee River. Visit his website at www.bryanrobinsononline.com, or e-mail him at bryanrobinson@bryanrobinsononline.com. Testen er udviklet af Ph.D.Bryan E. Robinson, University of North Carolina

Interview Gå sammen to og to og interview hinanden om de tanker, som jeres testresultat har givet anledning til. I behøver ikke dele resultatet med den anden, blot de tanker, som I måtte sidde med. Tidsrammen er 15 min.

Psykodynamik og personlige kompetencer Påvirkninger fra omgivelserne Forældre, børnehave, skole, samfund etc. IDEAL-JEGET Venter på at blive programmeret af samfundets normer JEG´ET Bevidstheden LYST-JEGET Driftsimpulser – det egocentriske princip Her noget om dispossitioner

Den første organisation Autoritet Den første organisation Struktur Ledelse Grænser Roller Livsbalancens ophav!

Roller og grænser Person Rolle Organisation Det er gennem rollen at man realiserer formålet

Person, rolle og psykodynamik Professionel rolle Vores indre GPS Rollen som familiefar Indre psykologiske rum Følelsesmæssigt univers Rollen som ægtemand ”indre leder” Fornuft Egofunktion

Organisationer og spændingsfelter Mental grænseregulering Uformelle organisation (Familien/fritidslivet) Formelle Organisation (Lønarbejdet) Den første organisation

Grænser & grænseregulering Hvordan kan vi forstå dem? (definition) ”The boundary separates the outer world of opportunities and challenges from the inner world of work and transformation.” Hvordan oplever vi dem? (identifikation) ”The boundary is (…) the point where uncertainty is converted into information and decisions”. Hirshhorn, Larry 1990

Uformel organisation Formel organisation Hovedopgave A Hovedopgave B Medlemsinteresse Medlemsinteresse Det målrationelle felt Det målrationelle felt A A Grænse- område Grænse- område E B E B D C D C MR MR HR HR Input Output Input Output A A Grænse- område Grænse- område E B E B D C D C Det psykodynamiske felt Det psykodynamiske felt

(Familien/fritidslivet) CRASH Uformelle organisation (Familien/fritidslivet) Formelle Organisation (Lønarbejdet)

Post it øvelse I bedes bruge 10 min på at nedskrive tre ting der karakteriserer god balance og trivsel for jer i henholdsvis den formelle organisation (i banken) og den uformelle organisation (i familien). Den formelle organisation? (3 stikord) Den uformelle organisation? (3 stikord) Nb. Når alle er færdige klistrer I jeres bud op i to kolonner på væggen.

Post-it øvelse (fortsat) Diskuter i fællesskab: Hvilke spændingsfelter er der mellem de to forståelser af trivsel? Hvordan oplever I personligt konsekvenserne af dette spændingsfelt i dagligdagen?

Professionel livsnavigation Hovedopgave Oplevet Iagttaget Kilde: Eric Miller og A.K. Rice

Hovedopgavens facetter Den normative hovedopgave Den formelle eller officielle opgave. Den eksistentielle hovedopgave Den opgave de involverede mener, at de udfører, og den betydning og forståelse de lægger i deres roller og aktiviteter. Den fænomenale hovedopgave Den opgave andre oplever de involverede udfører Kilde: Eric Miller og A.K. Rice

Hvad er det vi navigerer efter? Hovedopgaven Iagttaget Oplevet Kalibrering Kilde: Eric Miller og A.K. Rice

Lederen som balance-coach Oplevet Iagttaget Kalibrering hovedopgaven

Lederen som balance-coach Tryghed Følelser Refleksion Forstyrrelse Tanker Handling

7 Opmærksomhedspunkter 1. Tag hånd om din egen trivsel - Så du ikke smitter andre med din egen ubalance 2. Skab en ”passende” forudsigelighed arbejdet - Så medarbejderne har en ramme for deres opgaveløsning 3. Hold snor i ambitionerne (også dine egne) - Så medarbejderne kan brænde for sagen uden at brænde ud 4. Vær tydelig i din kommunikation - Så medarbejderne kan forholde sig til klare meldinger 5. Træd konstruktivt ind i konflikter - Så der frigøres energi til udvikling 6. Dosér din ledelse – ”find the right time to lead” - Så medarbejderne ikke skal tage stilling til alt 7. Vis anerkendelse - Så medarbejderne ved hvornår de har løst deres opgaver godt (nok)

Kendetegn: Ledere i balance Forstår deres første organisation Kalibrerer løbende deres hovedopgave Skaber klarhed i roller og relationer Er afklaret om personlige værdier