Projektenhedskursus (PE): Samarbejde, læring og projektarbejde (SLP)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Kommunikation i og fra gruppen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Almen studieforberedelse
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Den gode gruppeorganisation
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Jette Egelund Holgaard © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
1 Samarbejde, læring og projektarbejde (SLP) Faggrupperne: elektronik og elektroteknik (EE) og datateknik (ED) Projektenhedskursus (PE): Projektledelse.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Vejledning i projektarbejde
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
Tek-Nat BU - EE - E031 Projektenhedskursus (PE): Ingeniør- og naturvidenskabelige metoder (ML) Elektronik og elektroteknik (EE) Kursusholder: Mona Dahms.
Tek-Nat BU - EE - E031 Projektenhedskursus (PE): Ingeniør- og naturvidenskabelige metoder (ML) Elektronik og elektroteknik (EE) Kursusholder: Mona Dahms.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Hvad er mål/resultat (output)?
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Obligatorisk selvvalgt opgave
Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Individet i gruppen Mine læringsmål
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Refleksion før kurset Skal du i gang med et projekt?
Tek-Nat BÅ - ST + ED - E031 Metodelære 2: Modellering Indhold: Om modeller og modellering Et modelleringseksempel Gruppeopgave : Modeller i jeres projektarbejde.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Problemorientering, Læring og Vejledning
Kommunikation i og fra gruppen
Tek-Nat BU - EE - E Mm 2: Modellering Indhold: Forelæsning 3: Om modeller og modellering Gruppeopgave 2: Modeller i jeres projektarbejde Forelæsning.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Sådan bruger du præsentationen
SLP 6 Gruppen Kommunikation Hvordan bidrager jeg til kommunikationen Øvelse i konsensus 7 former for intelligens Opgave Plenum.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
P0-erfaringsopsamling
Vejledertyper Indhold Form Problem Fag Proces Produkt Kontrol
Problem- and play- based Learning
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Projektenhedskursus (PE): Samarbejde, læring og projektarbejde (SLP) Elektronik og elektroteknik (EE) Kursusholder: Mona Dahms Hjælpelærer: Mette Moesgaard Tek Nat BU, E03

SLP Mm. 3: Samarbejde Indhold: 1. Forelæsning 1: Om SLP-kurset i P1 2. Test af læringsstil (intro, test, opsamling) 3. Test af grupperoller (intro, test, opsamling) 4. Forelæsning 2: Om kommunikation 5. Overlevelse i ørkenen (intro, test, opsamling) 6. Forelæsning 3: Om vejledning og samarbejdsaftaler Tek Nat BU, E03

PE-kursus Samarbejde, læring og projektarbejde (SLP) Mm. 3: Samarbejde Mine læringsmål: Efter dette mm skulle du gerne have opnået Kendskab til egen læringsstil Kendskab til egne roller i gruppen Kendskab til tre simple værktøjer til analyse af gruppens kommunikation Kendskab til forskellige vejledningsformer Tek Nat BU, E03

Forelæsning 1: Om SLP i P1. Tek Nat BU, E03

SLP-kurset i P1 Mm 3: Samarbejde Mm 4: Projektets faser og -planlægning Mm 5: Projektdesign og statusseminar Mm 6: Dokumentation, formidling og præsentation Mm 7: P1-procesanalysen Tek Nat BU, E03

Hvad er læringsstil? En persons måde at modtage og behandle information på – og dermed at lære på. Forskellige personer har forskellig læringsstil. Tek Nat BU, E03

Hvorfor teste læringsstil? For at du kan blive bevidst om hvordan du lærer … og derigennem forbedre din læreproces. For at I i gruppen kan tage hensyn til jeres forskellige læringsstil … og derigennem forbedre jeres gruppesamarbejde Tek Nat BU, E03

Læringsstil – testen (1) Sæt ring om a eller b for hvert af de i alt 44 udsagn: Tek Nat BU, E03

Læringsstil – testen (2) Udfyld score-arket med et ’1’ ud for dine svar. Summér ’1’ere i kolonne ’a’ og kolonne ’b’ i hvert af de 4 felter. Find den numeriske difference mellem a-score og b-score og tilføj ’a’ eller ’b’ afh. af største sum. Overfør dine 4 præferencer til dit præference ark, som du selv beholder. Score-arket afleverer du til mig. Husk at skrive navn og køn på. Tek Nat BU, E03

Tek Nat BU, E03

Forskellig læringsstil (1) Sansende Fokus på input via sanserne Praktisk Observerende Konkret: fakta og data Repetition Intuitive Fokus på det ubevidste Imaginative Leder efter mening Abstrakt: teori og modeller Variation Tek Nat BU, E03

Forskellig læringsstil (2) Visual ‘Vis mig hvordan’ Billeder Diagrammer Tegninger Grafer Verbal ‘Forklar mig hvordan’ Talte ord Skrevne ord Tek Nat BU, E03

Forskellig læringsstil (3) Aktiv ‘Lad os prøve det’ Bearbejder aktivt Hopper ud i det Holder af gruppearbejde Refleksiv ‘Lad os tænke over det’ Bearbejder introspektivt Arbejder roligt Starter langsomt Holder af at arbejde alene eller i par Tek Nat BU, E03

Forskellig læringsstil (4) Sekventiel Fungerer med delvis forståelse Stabil fremgang Har nemt ved at forklare Analyse, detaljer Global Skal have overblik for at fungere Først langsom, så store fremskridt Har ikke nemt ved at forklare Syntese, system-tænkning Tek Nat BU, E03

Læringsstil – HUSK: Testen skal ikke bruges til at kategorisere personer. Ingen læringsstil er bedre end en anden – de er bare forskellige. Jo flere måder at lære på, jo bedre læring. Tag hensyn til forskelle i læringsstil, når I samarbejder. Tek Nat BU, E03

Gruppe roller - intro Tek Nat BU, E03

Hvad er gruppe roller – iflg. Belbin? Gruppe roller er forskellige roller og funktioner, som der er behov for i løbet af en velfungerende gruppes projektarbejdsproces. Tek Nat BU, E03

Hvorfor teste gruppe roller? For at du kan blive bevidst om egne styrker og svagheder i gruppearbejde for at I kan finde ud af hvordan jeres forskellige roller passer sammen For at I i gruppen kan finde en balance mellem at udnytte styrkerne og udvikle svaghederne Tek Nat BU, E03

Gruppe roller – testen (1) For hver af de 7 udsagn (1 – 7) er der 8 svarmuligheder (a – h). Du skal for hvert af de 7 udsagn fordele 10 pt, med min. 2 og max. 4 pr. svarmulighed, dvs. du kan f.eks. give: 2 pt til 5 svar – 2x5=10 4 pt til 2 svar, 2 pt til 1 svar – 4x2+2x1=10 3 pt til 3 svar, 1 pt til 1 svar – 3x3+1x1=10 Tek Nat BU, E03

Gruppe roller – testen (2) Når du har fordelt de i alt 70 pt, skal du udfylde score-arket ved at skrive det givne antal pt (min 2, max 4) ud for hvert udsagn (række 1 – 7) og hver svarmulighed (a – h), og summere antal pt for hver af de 8 roller (kolonne A – H). Omsætte din ’score’ på de 8 roller (række A – H) til et mål (lav – gnsnt – høj – meget høj), og overføre dine mål som cirkeludsnit på cirkel-figuren. Tek Nat BU, E03

Gruppe roller – testen (3) For gruppen som helhed udfylder I en cirkelfigur med de 2 største scores for hvert medlem af gruppen. Herved får I et overblik over hvor gruppens samlede styrker og svagheder ligger i forhold til gruppearbejdsprocessen Tek Nat BU, E03

Belbins gruppe roller - 1 Organisatoren Praktisk sans Selvbeherskelse og –disciplin Systematisk Pålidelig Tek Nat BU, E03

Belbins gruppe roller - 2 Opstarteren Motiveret Handlingsorienteret Resultatorienteret Udadvendt Trives under pres Tek Nat BU, E03

Belbins gruppe roller - 3 Koordinatoren Evne til at skabe holdfølelse Moden Tillidsvækkende God til personaleledelse Tek Nat BU, E03

Belbins gruppe roller - 4 Idégeneratoren Igangsætter Opfinder Uortodoks Selvstændig Indadvendt Tek Nat BU, E03

Belbins gruppe roller - 5 Kontaktskaber Udadvendt Netværksskabende God forhandler Nysgerrig Tek Nat BU, E03

Belbins gruppe roller - 6 Analysatoren Seriøs Fornuftig Tænker over tingene God til at vurdere for og imod Tek Nat BU, E03

Belbins gruppe roller - 7 Formidleren Omgængelig Bekymrer sig om andre Fleksibel og tilpasningsvillig Konfliktsky Tek Nat BU, E03

Belbins gruppe roller - 8 Afslutteren Vedholdenhed Indadvendt Akkuratesse God til at overholde planer Tek Nat BU, E03

Gruppe roller – husk: Testen skal ikke bruges til at kategorisere personer Alle roller er værdifulde og nødvendige i en gruppe Tag hensyn til forskelle i egne og andres styrker og svagheder, når I samarbejder. Tek Nat BU, E03

Forelæsning 2: Om kommunikation Tek Nat BU, E03

Værktøjer til analyse af kommunikation i grupper Tre værktøjer: Kvantitativt – kommunikationsdiagram Kvalitativt - kommunikationsbidrag Relativt – matchning Tek Nat BU, E03

Kvantitativt – kommunikationsdiagram Tek Nat BU, E03

Kvalitativt -kommunikationsbidrag Bidrag der fremmer diskussionen direkte Bidrag der fremmer kommunikationsmiljøet Bidrag der blokerer kommunikationen Tek Nat BU, E03

Kommunikationsbidrag - 1 Bidrag der fremmer diskussionen direkte: Stille forslag Søge information gennem spørgsmål Give information Opsummere diskussionen (Videre)udvikle forslag og idéer Teste egen og andres forståelse af det diskuterede Tek Nat BU, E03

Kommunikationsbidrag - 2 Bidrag der fremmer kommunikationsmiljøet: Rose og opmuntre andre Støtte andre til at blive hørt Følge og støtte idéer Tilkendegive ændret holdning Udvise åbenhed Lytte aktivt Tek Nat BU, E03

Kommunikationsbidrag - 3 Bidrag der blokerer kommunikationen: Være uenig uden konstruktive alternativer Angribe andres forslag Forsvare egne forslag Tale hele tiden uden at lytte til andre Tale om andre emner Tek Nat BU, E03

Relativt - matchning Efterfølgende individuel vurdering af diskussionens forløb Matchning af de enkeltes vurdering Tek Nat BU, E03

Ørkenspillet I forbindelse med Ørkenspillet vil vi afprøve alle 3 værktøjer til kommunikationsanalyse Tek Nat BU, E03

Opsamling på Ørkenspillet Tek Nat BU, E03

Forelæsning 3: Om vejledning og samarbejdsaftaler Tek Nat BU, E03

Lærer versus vejleder Læreren: Vejlederen: Underviser Giver opgaver Retter Formidler Kontrollerer Vurderer Læreren er ansvarlig Vejlederen: Vejleder Giver råd Stiller spørgsmål Fremmer refleksion Diskuterer Evaluerer Gruppen er ansvarlig Tek Nat BU, E03

Vejledningens funktion To funktioner af vejledningen: Proces vejledning Faglig vejledning Tek Nat BU, E03

Vejledningens funktion (fortsat) Procesvejledning hjælper gruppen med At planlægge og styre projektarbejdet At organisere gruppesamarbejdet At løse opståede konflikter At dokumentere og formidle produkt og proces Tek Nat BU, E03

Vejledningens funktion (fortsat) Faglig vejledning hjælper gruppen med At formulere teoretiske perspektiver At finde relevant litteratur At vælge relevante dataindsamlingsmetoder At forbinde empiri og teori Tek Nat BU, E03

Tre former for vejleder roller: Gruppemedlemmet Den opsøgende vejleder Konsulenten Tek Nat BU, E03

Typer af projektgrupper Fem typer af grupper: Den meget selvstændige gruppe Den selvsikre gruppe Den gode gruppe Den usikre gruppe Den dovne gruppe Tek Nat BU, E03

Faser i projektarbejdet Initierende problemformulering Problemanalyse Endelig problemformulering Projektafgrænsning Problemløsning Konklusion Tek Nat BU, E03

Hvilken type vejledning passer til hvilken gruppe og til hvilken fase i projektarbejdet ??? Tek Nat BU, E03

Forskellige mål/forventninger Projektets form og indhold Studiets mål Vejledernes forventninger Studerendes forventninger Tek Nat BU, E03

Hvad kan gå galt i samarbejdet, internt og med vejlederne??? Uudtalte og (derfor) skuffede forventninger kan ødelægge alle mellemmenneskelige relationer !!! Tek Nat BU, E03

HVAD er en samarbejdsaftale? Et dokument, som sikrer at de enkelte personer handler som forventet af øvrige involverede personer Effekten af en samarbejdsaftale afhænger af At aftalerne er korte og præcise At der er konsensus blandt involverede personer for at aftalen er relevant At aftalen er godkendt af alle implicerede At aftalen regelmæssigt tages op til vurdering At det på forhånd er aftalt hvad der skal ske hvis aftalen brydes Tek Nat BU, E03

HVORFOR en samarbejdsaftale? … det var det der med de skuffede og uudtalte forventninger ;-) Tek Nat BU, E03

HVORDAN skriver I en samarbejdsaftale? Tag udgangspunkt i de ’Gode råd’ fra P0 – de ligger på kursushjemmesiden. Overvej både studiets mål og egne mål og forventninger Inddrag regler for styring af arbejdsprocessen Diskutér acceptabel adfærd i forhold til ’gruppen’ – husk: ’Gruppen’ er osse DIG! Klargør forventninger og krav til/fra vejlederne. Tek Nat BU, E03

Til slut vil jeg ønske jer god fornøjelse med at skrive jeres samarbejdsaftaler! Tek Nat BU, E03