Museerne i oplevelsesøkonomien - udfordringer og muligheder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland
Advertisements

Gitte Rosholm Advice A/S
Innovation - viden i spilved Kirsten Lauta og Dorte Fensteen
5 IT-didaktiske principper
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Lederudvikling.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Produktion og Logistik
Hvorfor børnekulturpolitik?
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Invention og innovation i teknologiundervisningen
Vi gennemførte en række interview ifm
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Hvad kan København som hovedstad?
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Kommunale chefforventninger til en ny folkeoplysningslov Oplæg for Fritid og Samfund d. 25. april 2008 i Vissenbjerg v/ Børne- og Kulturdirektør Per B.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
”Selvom ny-museologien har flyttet primærfokus fra genstanden og samlingen til beskueren, så betragtes samlingen ikke som mindre væsentlig; det er fortsat.
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Kulturseminar 2010 – Bymose Hegn 8. september 2010.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Baggrund Mål Fremtidsperspektiver Lidt historie ApEx – Center for anvendt oplevelsesøkonomi – Dansk videncenter for oplevelsesøkonomi.
Det midlertidige vækstforum. sommer 2005 – 1. april 2006 Det nuværende fra 1. april 2006 Etableringen af Vækstforum Sjælland.
Foreningen Kultursamarbejdet i Midt- og Vestjylland 12. april 2013.
Museerne på Vestfyn VISIONSDAG Lørdag den 21. april 2012.
Gennemføres af ERHVERVS- OG SELSKABSSTYRELSEN i samarbejde med FORENINGEN NYDANSKER Projektet er støttet af INTEGRATIONSMINISTERIET og REGION SYDDANMARK.
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
Gratis entré og bedre formidling i Danmark Steen Kyed Afdelingschef Kulturministeriet, departementet.
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Arbejdsmetode SWOT-analyse på eksisterende set-up Andres erfaringer med enstrenget erhvervsfremme- system VISION Version 1 Hvilke krav stiller visionens.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Uddrag af politiske principprogrammer
Turisme i Region Midtjylland. Potentialer Turismen kan give regional identitet og dermed sammenhæng, bosætning osv. Fælles problemstillinger i regionen.
Innovationsaccelererende Forskningsplatforme (IAFP) - i relation til landbrugets videre udvikling Greta Jakobsen, Medlem af Det Strategiske Forskningsråd.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for danske kommuner
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
RIG PÅ NATUROPLEVELSER ? Strategiske udfordringer for kommunerne 1. Naturturisme: Mere end kommunal win-win? 2. Turisme-strategier: Fra service til branding.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Oplæg på ”Go Glocal”, Professionshøjskolernes Internationale Årskonference 13. november 2014 Tine Andersen,
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Kulturkonference på Comwell Middelfart september 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
ABM i Praksis Kvalitetsinformation og – formidling til lokale borgere og turister Kulturens plads i Danmark i Kolding Børge Søndergård.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Fyn Rundt 2005: En oplevelses tur baseret på kvalitet, ægthed og holdbarhed - Og erfaringerne fra 2004 We are in the people business…
Lederkonferencen 9. juni 2010
Fremtidens museumslandskab: Fokus, fornyelse og modet til at være unik Kulturarvsstyrelsens museumsmøde Nyborg 10. maj 2010 Klaus Majgaard.
Bibliotekerne Michel Steen-Hansen "Ud-af-huset" biblioteket "Hvad kræver det af biblioteket?"
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Bibliotekerne i Vejles CB-område? Udgangspunktet Kulturstyrelsen Central- bibliotekerne Kulturministeriet Finansministeriet Det kommunale,- politiske-
Kulturrådet i Slagelse Hvordan sikre vi de bedste rammer? Næstformand Troels Brandt Diplom i ledelse Master i ledelse af forandringer - Erfaringerne fra.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Vækstforums kriterier for indsatsen Offentligt-privat partnerskab Samordning og koordinering Fokusering Globalisering Vækst i yderområder Bæredygtighed.
Company programme - Veda
Præsentation Skanderborg Kommune d. 7. juni 2011
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Præsentationens transcript:

Museerne i oplevelsesøkonomien - udfordringer og muligheder Dorte Skot-Hansen Formidlingsnetværket ODM Oktober 2008

Experience Economy ”Virksomheden – lad os kalde den en oplevelses-iscenesætter – tilbyder ikke længere bare varer eller service, men skaber hos kunden den afledte, følelsesrige oplevelse. (…) De virksomheder, der fanger denne økonomiske værdi vil ikke bare opnå en plads i konsumentens hjerte, de vil også få deres dollars.”[i] [i] Pine and Gilmore (1999) s. 12-13

Oplevelsesøkonomiens konsekvenser: Nye produkter og virksomheder - transformation fra traditionelle produkter til oplevelsesrige produkter Oplevelsesmekkaer - virksomheder, institutioner og foreninger indenfor turisme, kultur, idræt og events der ofte kun har ét produkt i centrum kan udvikles til sansepirrende totaloplevelser Kreative alliancer - nye utraditionelle koblinger kultur/erhverv som generer nye ideer, kreativitet og innovation (Jantzen & Jensen, 2006)

Museerne i oplevelsesøkonomien ”Inden for oplevelsesøkonomien har museerne oplevelsespotentialer inden for kultur-, kunst- og naturhistorie, som i mange tilfælde kan blive endnu større attraktionsværdier, end det er tilfældet i dag” Kulturminister Brian Mikkelsen på Kulturarvsstyrelsens Museumsmøde 2006

Museerne i den danske oplevelsesøkonomi - når oplysning blirver til en oplevelse (2008) Museet som forretning – en branche? Er de danske offentlige museer blevet ramt af ”markedets logik”, og er museumsfeltet blevet en branche, hvor omsætning og overskud er blevet et vilkår for udvikling? Hvad er musernes rammevilkår, og er deres rolle som ”non-profit”-institution under pres? Museet som oplevelse – del af en megatrend? Hvad betyder en vægtning af oplevelsespotentialer for museernes oplysende/informerende rolle. Hvad betyder det at kulturinstitutionerne er kommet i konkurrence, og kan de ”lære af oplevelsesøkonomien” i forhold til at bruge oplevelse som iscenesættelse og styrkelse af oplevelsesværdi og brugerorientering? Museet som innovation og kreative alliancer – et væksterhverv? Hvordan bidrager museerne til kulturøkonomien f.eks. i forhold til kompetenceudvikling og synergi med de kreative industrier. Kan de gennem udvikling af nye it-baserede formidlingsformer blive hotspots for kreativ udvikling og innovation? Museet som ressource – en vækstdynamo eller vækstfaktor? Fungerer museer – og kulturarv – som en vækstdynamo i den lokale og regionale udvikling, og bidrager de gennem identitetsdannelse, synlighed og branding til byer og regioners vækst?

Hen imod markedsorientering? - ”enterprising culture” Krav om egenindtjening (pluralistisk finansiering) Publikumsorientering (marketing) Strategisk management (mål og handlingsplaner) Performance measurement (professionalisme og effektivitet)[1] [1] Kanawashima (1997) s. 25-30

Museernes egenindtjening

Museernes egenindtjening Entré Café og museumsbutikker Tilskud fra fonde og organisationer Sponsorstøtte Museumsklubber og aktiviteter Tilbud til erhvervsliv og organisationer

Brug Kulturen! Arbejdersange – teamsinging (Arbejdermuseet) Kamp til stregen – en oldtidsdyst (Lejre) Produktlancering omgivet at verdenskunst (Statens Museum for kunst)

Fald i besøgstal…

Mellem moderne og postmoderne ”Museerne er på mange måder enestående i form, mission og indhold. De er ikke nogen underholdningsleverandør, selv om de konkurrerer indenfor de samme markeder. Samspillet mellem bevaring, kundskabsproduktion og formidling har lange traditioner. At integrere disse elementer til god underholdning eller gode oplevelser, er en krævende opgave som nødvendiggør en stadig større skærpet bevidsthed omkring de kommercielle sider ved moderne museumsdrift.[1] [1] Sæter (2004) s. 21

Kulturinstitution eller følelsesfabrik? Oplevelse som indhold Oplevelse som iscenesættelse Oplevelse som strategisk værktøj

ODA: Oplevelser i udvikling – Udvikling i oplevelser : At kende sin basis – klarhed om mission, vision og strategi Det handler om værdiskabelse – at øge produktets attraktivitet i forhold til andre produkter Viden er vejen – gennem kunde- og markedsanalyser og teori Gæsten i centrum – at tale med og ikke til gæsten Det interne skaber det eksterne – engagerede medarbejdere er uundværlige Kompetenceudvikling – ikke til at komme uden om Samvær er nøgleord – behovet for kollektive oplevelser Involvering skaber værdi – gæsten med til at skabe oplevelsen Oplevelser transformerer – ind i en ny virkelighed med ny indsigt og viden Husk helheden – kerneoplevelsen kan ikke stå alene Samarbejde er guld værd – med lokalsamfund, andre attraktioner og brancher Gode oplevelser er svære at markedsføre – at skabe de rette forventninger Genbesøg er bedre end besøg – fornyelse og tilknytning Det kan betale sig – afkast for attraktionen selv og for samfundet[1]

Nye partnerskaber: Museerne har indholdet gennem deres dybtgående forskningsbaserede viden om de autentiske genstande og en lang tradition for at italesætte disse i den direkte formidling til et publikum. Multimediebranchen har den teknologiske know-how i forhold til software og hardware og erfaringer med oplevelsesdesign og storytelling. Og kompetencer indenfor brugerdreven innovation og målgruppeorientering

Die Asta Experience: New Media – nye måder at formidle og fortælle på. Crossmedia & platforms konvergens som værktøj og fortælleplatform Games – spil som læring, formidling og navigation. Spildynamikker som fremtidens format og drivkraft for komplekse fortællestrukturer Attractions – museer og udstillinger som et mødested for interactive og tangible formidling ved hjælp af teknologiske og dramatiske greb Learning – levende, legende og differentieret læring som engagerende og bruger-involverende metode og tilgang

Museer og kulturarv som ressource i by- og regionsudvikling ”All at once heritage is everywhere – in the news, in the movies, in the marketplace, in everything from galaxies to genes. It is the chief focus of patriotism and the prime lure of tourism. One can barely move without bumping into a heritage site.” David Lowenthal in The Heritage Crusade and The Spoils of History[1]

Skive Ny Kunstmuseum: ”En identitetsskabende kulturinstitution er i støbeskeen. Gennem Skive Ny Kunstmuseum [SNYK] vil egnens borgere kunne tilbydes hidtil usete kunstoplevelser. Skoler vil modtage engagerende undervisning. Erhvervslivet vil få inspirerende rammer om aktiviteter. Kommunen vil få en institution, der kan tiltrække nye borgere, virksomheder og turister. Skives image vil blive styrket – og vi vil få et kunstmuseum, som vi alle er stolte af.”

Kulturarven i oplevelsesøkonomien Industrikulturens År 2007 – Museer med støtte fra Kulturministeriet, Kulturarvsstyrelsen og en række sponsorer Udpegning af kulturarvskommuner – Kulturarvstyrelsen i samarbejde med Fonden Realdania Regionale kulturaftaler – Mellem kulturministeren og de nye regioner

Vadehavsregionen i kultur- og oplevelsesøkonomien, - skal give et bud på ”hvordan områdets unikke kulturelle styrkeposition udnyttes som regional dynamo og vækst i regionen.” Projektets formål er At medvirke til at skabe og styrke et unikt brand med den enestående kulturarv som kulturel identitet – både som bosted og turistdestination At skabe og udvikle bæredygtige relationer mellem kommunerne, erhvervslivet, turistbranchen, uddannelsesinstitutioner og kulturinstitutionerne At sikre optimal udnyttelse af de fælles muligheder, tiltag og ressourcer lokalt og regionalt At udnytte, men samtidig sikre, områdets unikke kultur og natur samt kulturarv og naturhistorie.[1] [1] Kulturaftale mellem kulturministeren og Kulturregion Vadehavet for perioden 1. januar 2007 til 31. december 2010

Buzz-words Synlighed Branding Regional og lokal identitet Imageændring og revitalisering Oplevelsesturisme Vækstdynamo

Museerne i oplevelsesøkonomien Styrker Forskningsforankring Politisk bevågenhed Et stærkt produkt Svagheder Manglende synlighed Utidssvarende formidling Faldende besøgstal Trusler Konkurrence fra oplevelsesattraktioner Krav om markedsorientering Manglende legitimering i befolkningen Muligheder En ny museumsforståelse Digital formidling og nye alliancer Ressource i by- og regionsudvikling