1 29. november 2012 - Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vision Ganløse og Slagslunde Skole
Advertisements

Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Randers Kommune Folkeskolereform 2013 Ungdomsskoleforeningens efterårskonference 2013.
Mobilitet og personbefordring i landdistrikter
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Date :31 1.
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Velkommen til valgmøde
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Hører byplanlægning og eksport sammen?
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
PROGRAM Introduktion til internettet Hvad er en PC? Musetræning
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Mekaniker Svarprocent: 26% (31 besvarelser ud af 118 mulige)
1plan&miljø Plan og Miljø udannelsen Censorkontaktmøde 25. April 2003.
Nye Veje i Specialundervisningen. Målet for Nye Veje Det overordnede mål er, at alle børn skal inkluderes mest muligt med respekt for deres funktionsniveau.
Fagenes samspil november 2009
Forskningsperspektiver på læremidler
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Læremiddelkultur I Folkeskolen
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Learning Intelligence v. Bettina Lundgaard, KMD. Learning Intelligence Teknologi til at opsamle og analysere undervisnings- og evalueringsdata, der giver.
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
Solceller – Paradigme Gate 21 – okt Solarplan Aps Processen mod Paradigmet Paradigmets anvendelse i en kommune 3 eksempler gennemført af Solarplan.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier Computer-supported Collaborative Work i reflektionsbaseret,
Koordinator Jette Bangshaab Åbningsseminar marts 2013 ”Teknologier i Borgernær Sundhed” University College Nordjylland.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET Nye veje i folkeskolens overbygning – kommuner er i fuld gang Hotel Pejsegården.
Mød Aalborg Universitet
Grunde til at jeg elsker dig
Fælles opgaveområder mellem Borgerservice og Biblioteker
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Private investeringer i byomdannelse og byfornyelse Lars A. Engberg SBi.
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Udvalg for kommunikation.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Energimærkets top-ti – og hvad vi ellers kan lære af 7500 energimærker… Tema-eftermiddage om energimærkning og energibesparelser Energiforum.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Præsentationens transcript:

1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse

29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 2 Peter van Hauen Arkitekt m.a.a. - eksamineret tilgængelighedsrevisor, Quality Auditor samt Syn- og skønsmand Thorslund dk ApS arkitekt- og tilgængelighedsrådgivning Britta Husted Socialpædagog - Pd. i almen pædagogik Lærer og kommunikationsvejleder VUK Aalborg - Voksenskolen for Undervisning og Kommunikation

Hvad er Det intelligenteklasse værelse ? 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 3

Projekt Det intelligente klasseværelse er et velfærdsteknologisk projekt, der har som vision og målsætning, at udvikle, implementerer og evaluere ny teknologi i samspil med udformning af de fysiske rammer for herigennem at øge læring, selvstændighed og ligeværd for mennesker med handicap. 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 4

Projektet har fokus på:  Det fysiske miljøs betydning for selvstændighed, ligeværdighed og fleksibilitet  Samspil mellem det fysiske miljø og brug af den nyeste teknologis betydning for læring  Brugen af velfærdsteknologi betydning for omkostreducering 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 5

Projekt baggrund 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 6

 IKT og specialundervisning  Projekt – materialer og bog om IKT  Praksis evaluering og evidens  Videre udvikling og projektgruppe 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 7

 Manglende plads  Manglede tilgængelighed  Øget tilgang af elever 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 8

Projektbeskrivelse 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 9

 Bygge en unik bygning – aktivt, levende og inspirerende læringsmiljø  Bruge indsamlet viden og bygge visionært  Fokus på: Tilgængelighed, selvstændighed, trivsel og læring  Med udgangspunkt i FN’s handicapkonvention  Udarbejdelse af skitseprojekt 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 10

29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 11

 Fase1. Planlægning, research, råskitser, IKT-løsninger og networking nationalt og internationalt Fondsansøgninger  Fase 2. Etablering af Det intelligente klasseværelse på 1000 m 2 Samlet pris cirka 50 millioner. 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 12

Delprojekter 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 13

 Elektronisk køresystem  VILD (VIrtual Learning Desk)  Digitalt-bibliotek styresystem (database)  Velfærdsteknologi 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 14 Ny teknologi med fokus på selvstændighed, tilgængelighed og læring

 VILD (VIrtual Learning Desk) Samarbejde mellem VUK – Thorslund dk, Teknologisk Institut, Robotteknologi SIGNIO - Digital Signage Der foreligger projektbeskrivelse og der er ansøgt om fondsstøtte på kr. 2,8 mio. til udvikling af VILD. 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 15 Ny teknologi med fokus på selvstændighed, tilgængelighed og læring

Samarbejde 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 16

 Projektet er et samarbejde mellem det offentlige – VUK og en privat virksomhed Thorslund dk – arkitekt- og tilgængelighedsrådgivning  Samarbejdet med videns institutioner som: TI, DTU/DPU, AAU, CEPRA/UCN, SBi  Deltagelse i konferencer og udstillinger  Networking  Research på internettet 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 17

Det inkluderende perspektiv 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 18

 Outcome analyse  Udvikle teknologier, der kan anvendes bredt  Større selvstændighed, mere trivsel og værdighed  Samfundsøkonomiske fordele 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 19

Outcome analyse I samarbejde med CEPRA, AAU, og SBi gennemføres p.t. en Outcome analyse, der skal belyse: Outcome for brugerne: Læring, Selvstændighed og Trivsel Outcome for erhvervslivet: Produkt muligheder, Markeds- Omsætnings- og Arbejdspladsmuligheder Outcome for samfundet: Ressource/økonomisk omfordeling Costeffectiveness Outcome arkitektur: Betydning for trivsel og læring Arbejdet er støttet økonomisk af Region Nordjylland med kr. og Outcome analysen skal ligge færdig 1. marts november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 20

29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 21

29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 22

29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 23

29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 24

29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 25