1 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland Det Intelligente Klasseværelse
29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 2 Peter van Hauen Arkitekt m.a.a. - eksamineret tilgængelighedsrevisor, Quality Auditor samt Syn- og skønsmand Thorslund dk ApS arkitekt- og tilgængelighedsrådgivning Britta Husted Socialpædagog - Pd. i almen pædagogik Lærer og kommunikationsvejleder VUK Aalborg - Voksenskolen for Undervisning og Kommunikation
Hvad er Det intelligenteklasse værelse ? 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 3
Projekt Det intelligente klasseværelse er et velfærdsteknologisk projekt, der har som vision og målsætning, at udvikle, implementerer og evaluere ny teknologi i samspil med udformning af de fysiske rammer for herigennem at øge læring, selvstændighed og ligeværd for mennesker med handicap. 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 4
Projektet har fokus på: Det fysiske miljøs betydning for selvstændighed, ligeværdighed og fleksibilitet Samspil mellem det fysiske miljø og brug af den nyeste teknologis betydning for læring Brugen af velfærdsteknologi betydning for omkostreducering 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 5
Projekt baggrund 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 6
IKT og specialundervisning Projekt – materialer og bog om IKT Praksis evaluering og evidens Videre udvikling og projektgruppe 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 7
Manglende plads Manglede tilgængelighed Øget tilgang af elever 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 8
Projektbeskrivelse 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 9
Bygge en unik bygning – aktivt, levende og inspirerende læringsmiljø Bruge indsamlet viden og bygge visionært Fokus på: Tilgængelighed, selvstændighed, trivsel og læring Med udgangspunkt i FN’s handicapkonvention Udarbejdelse af skitseprojekt 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 10
29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 11
Fase1. Planlægning, research, råskitser, IKT-løsninger og networking nationalt og internationalt Fondsansøgninger Fase 2. Etablering af Det intelligente klasseværelse på 1000 m 2 Samlet pris cirka 50 millioner. 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 12
Delprojekter 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 13
Elektronisk køresystem VILD (VIrtual Learning Desk) Digitalt-bibliotek styresystem (database) Velfærdsteknologi 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 14 Ny teknologi med fokus på selvstændighed, tilgængelighed og læring
VILD (VIrtual Learning Desk) Samarbejde mellem VUK – Thorslund dk, Teknologisk Institut, Robotteknologi SIGNIO - Digital Signage Der foreligger projektbeskrivelse og der er ansøgt om fondsstøtte på kr. 2,8 mio. til udvikling af VILD. 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 15 Ny teknologi med fokus på selvstændighed, tilgængelighed og læring
Samarbejde 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 16
Projektet er et samarbejde mellem det offentlige – VUK og en privat virksomhed Thorslund dk – arkitekt- og tilgængelighedsrådgivning Samarbejdet med videns institutioner som: TI, DTU/DPU, AAU, CEPRA/UCN, SBi Deltagelse i konferencer og udstillinger Networking Research på internettet 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 17
Det inkluderende perspektiv 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 18
Outcome analyse Udvikle teknologier, der kan anvendes bredt Større selvstændighed, mere trivsel og værdighed Samfundsøkonomiske fordele 29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 19
Outcome analyse I samarbejde med CEPRA, AAU, og SBi gennemføres p.t. en Outcome analyse, der skal belyse: Outcome for brugerne: Læring, Selvstændighed og Trivsel Outcome for erhvervslivet: Produkt muligheder, Markeds- Omsætnings- og Arbejdspladsmuligheder Outcome for samfundet: Ressource/økonomisk omfordeling Costeffectiveness Outcome arkitektur: Betydning for trivsel og læring Arbejdet er støttet økonomisk af Region Nordjylland med kr. og Outcome analysen skal ligge færdig 1. marts november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 20
29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 21
29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 22
29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 23
29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 24
29. november Det Intelligente Klasseværelse - Et fyrtårnsprojekt i Nordjylland 25