Velkommen til 3 ugers kursus

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Omsorgssvigt…? Hvad er omsauce?.
Danehofskolens værdigrundlag
At forholde sig professionelt Anne Skov
Kulturmøder og kulturforskelle
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Anerkendende refleksion
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Forædremøde den
Introduktion til Sprogpakken
Pædagogik og kommunikation * 12. september 2013
Sprogvejlederuddannelsen - Dokumentation og evaluering af børns sprog -Observationer i videnskabsteoretisk perspektiv.
Måltidet – lyst og fællesskab
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Selvopfattelse.. STIGMA
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Den professionelles 3 handlingsdomæner Humberto Maturana
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Vt-9 kursus program 2. møde
- Hvad kan I forvente som forældre?
Dansen omkring handicapbegrebet
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Definition Seksuelle overgreb og seksuelle krænkelser Baggrundsviden
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
Lærings- og praksisfortælling
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Inklusion og Specialviden
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
Relations kompetencer
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Velkommen til 3 ugers kursus Omsorgssvigt Velkommen til 3 ugers kursus

Gruppearbejde Spørgsmål Killén, Kari viden A’hva’for’en omsorgssvigt Praksis Mærkeligheder Teoretiske Og Praktiske refleksioner Film Eksamen?

Derfor denne: http://omsorgogsvigt.wordpress.com/ Del Jeres viden – og brug hinanden! Dét centrale er de refleksioner over praksis og teori, som I gør Jer. Vis dem for og til hinanden. Linda og Martin kan blot være facilitatorer – og vil være det…

Hvorfor Kultur? En videnskabsteoretisk tilgang, hvor nogle af de metakognitive tilgange – der bor i os - bliver belyst. Reaktioner er ofte habituelle – derfor skal disse reaktioner erkendes, for at arbejdet kan blive professionaliseret.

Kategorisering bekræfter os i fordomme ifht andre jvnf stigmata, og qua den identitetsdannelse vi fordrer, har vi behovet for DEM i egenbekræftelse og dermed understregning/konstituering af gruppen og tilhørsforholdet ”De sociale kategorier repræsenterer på mange måder en slags kogebog for, hvordan vi skal handle, og hvordan vi kan forvente andre handler” (p. 116). Kan man på nogen måde være uenig?

Centralt i forsøget på at afdække vores forforståelse. Vores ubevidste kategorisering er styrende for de handlinger vi foretager os. ?Hvor synes I sidst I har været bevidste om jeres forforståelse? Ku’ I bruge det til noget…?

Durkheim: ”Mennesket kan ikke leve blandt tingene uden at gøre forestillinger om dem, som det indretter sin adfærd efter. Men fordi disse begreber er tættere ved os og mere inden for vores rækkevidde end de virkelige forhold som de svarer til, har vi ganske naturligt en tendens til at erstatte virkeligheden med begreberne og gøre disse til selve emnet for vores spekulationer. I stedet for at betragte tingene, beskrive dem og sammenligne dem, stiller vi os så tilfreds med at nå til bevidsthed om vore forestillinger, analysere dem og kombinere dem. I stedet for en videnskab om virkeligheden, foretager vi ikke andet end en ideologisk analyse” Giver dette mening?

Er dette summen af vores handlinger? -Og er vi dermed Kultur kategorisering stereotypering Stigmata Diskrimination Er dette summen af vores handlinger? -Og er vi dermed handlingslammede? Hvori ser I forskellen mellem at situations- og egenskabsforklare?

Synes I hhv den relativistiske og kontekstuelle kulturforståelse tilbyder nogle kompetente handlemuligheder? Netop jvnf pointen i hvorledes vi definerer os selv, gør vel at det er supersvært ikke at genkende og selv…?

Omsorgssvigtens 4 grundformer: Børn som vanrøgtes Børn der udsættes for fysiske overgreb Børn der udsættes for psykiske overgreb Børn der udsættes for seksuelle overgreb.

Ad 1) – Udover mangel på fysisk omsorg, kommer også børns kognitive, emotionelle og/eller sociale behov ikke tilgodeses. Forældrene og/eller andre primære omsorgsgivere er sjældne at få i kontakt. Vanskeligt at påvise, da det ofte viser sig ved ’mangel på adfærd’, alsoalso noget der ikke rigtig kan ses, føles.

Ad 2) – blå mærker, brandsår,whiplas - kan være vanskelige at isolere, da de ligner andre børns blå mærker,- udover hvis aftryk kan ses og/eller der sidder sære steder. Når/hvis det bliver opdaget, skrides der til handling..

Ad 3) – en stabil holdning fra primære omsorgsgivere og forældres side, der ødelægger og/eller forhindrer udviklingen hos barnet. Dvs systematikken og ikke enkelttilfælde. Se evt 5 situationer p. 40

Ad 4) tja… De bliver sat i seksuelle situationer, de ikke kan magte – og er ikke i stand til at forstå og fornemme rækkevidden af de seksuelle aktiviteter. Et svigt af én børnene har fundamentalt tillid til, og ofte er der ikke-vold. Overdrevet optagethed af seksuelle lege, der ikke er alders’normale’, sprogbrug og depressiv adfærd….

Husk at disse 4 kategorier er overlappende og skal ikke ses isolerede! Tak for i dag