Lederens kommunikation og værktøjer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Den korte opsporende samtale
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Refleksion i kommunikationen
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Workshop almene boligdage
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Ledelse i Praksis – 4. aften
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Kommunikation.
Tradition og Fornyelse
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
”Kaldet til kærlighed”
NOEA/Aalborg Universitet
Præstationsangst!.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Læring i et vejledningsperspektiv
KOMMUNIKATION Anna Weibull Praktiserende læge og Specialist i Palliativ Medicin.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Fagligt Landsmøde 2005Karin Madsen Coaching er velegnet – når Fokuspersonen har brug for at styrke sin bevidsthed og evne til selviagttagelse og selvregulering.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Den lærende organisation
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 14 Overordnet Generelt rigtigt fine opgaver –Mange fyldt med gode overvejelser.
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Konflikt håndtering Jan Christiansen Sosu Fyn. Hvorfor opstår konflikter? Uoverensstemmelser Uenigheder Aftalebrud Misforståelser Interessemodsætninger.
Målrettet kommunikation
Præsentationens transcript:

Lederens kommunikation og værktøjer

Dagens program Siden sidst – refleksioner Spørgsmål vedrørende erhvervscase Opfølgning på øvelse i at prioritere tidens anderledes og uddelegere flere opgaver Kort opsamling fra sidst Johari modellen Feedback model Aktiv lytning

Erhvervscase skal indeholde følgende elementer Indledning/hovedemne En kort beskrivelse af situationen og af virksomheden En meget kort beskrivelse af dig – eks. Jeg er afdelingschef i produktionen og har været i nuværende job i 2 år. Jeg har 7 medarbejdere der referer til mig. Jeg referer til produktionschefen. Problem stilling Mere grundig beskrivelse af problematikken Jeg har valgt dette emne fordi … Det der gjorde, at jeg valgte denne case er………. Problemformulering Hvordan kan jeg som leder bidrage til, at ………… Metode/teorivalg Her nævnes primært de vigtigste teorier, du planlægger at bruge i dine analyser og begrundelsen for den valgte teorier. Under punktet bør du også nævne, hvilken dataindsamling du planlægger og hvordan data skal analyseres og her kan kritiske overvejelser indgå (til eksamen uddybes hvorfor de er anvendt – eller hvilken værdi de har tilført opgaven) Litteraturliste Figurer eller andet relevant materiale kan evt. vedlægges som bilag i begrænset omfang

Opfølgning på prioritering af tid og uddelegering Hvad er status? Hvad er dit næste skridt?

Kort opsamling fra sidst!

Lederens kommunikation og værktøjer

Værktøjer vi vil se på Johari modellen Feedback Spørgeteknik (Karl Tomms – dem har vi haft) Aktiv lytning

Joharis vindue

Joharis vindue 10

Det åbne vindue Det jeg selv og andre ved om mig Området åbner sig i takt med den tillid og tryghed der skabes mellem dig og andre mennesker Her foregår der en fri og åben dialog og som regel åben for feedback Området er kendetegnende ved en åben personlighed Det skjulte, blinde og ukendte område Åbnes, når dette område åbnes DIT ÅBNE OMRÅDE Størrelsen af dit åbne område i forhold til de mennesker du arbejder sammen med, hænger meget sammen med graden af tillid, der er imellem jer. Jo mere tillid, jo større åbent område tør du have. Det betyder I vil have nemt ved at kommunikere, ofte behøver der ikke blive sagt mange ord. Intensionerne bag dine ord er kendt af de andre. At lægge ud med et stort åbent område i en helt ny gruppe, kan resultere i, at du bliver betragtet som en trussel eller som en noget upassende person. Kone God ven/kollega

Det skjulte vindue Du ved det om dig selv, men andre ved det ikke Området indeholder ting du ikke umiddelbart ønsker andre skal vide om dig Ikke så åben for feedback Dette område er kendetegnene ved en lidt indadvendt personlighed som ikke er så tilbøjelig til at fortælle om sig selv DIT SKJULTE OMRÅDE Området du kun selv kender indholdet af. Andre kan ikke se, hvad du tænker, føler eller mener. Du kan holde tanker/meninger tilbage, som gør, at andre ikke forstår din adfærd. Der kan være ting på hjemmefronten, der gør du har en bestemt, måske negativ adfærd på arbejde. Ved at lukke op giver det mulighed for, at andre kan forstå din adfærd, uden de dog behøver at være enige i den. Du kan også tilbageholde en feedback, som en kollega har brug for. Det kan være, du finder det vanskeligt at få sagt. Det kan være synd for vedkommende at høre "sandheden". Husk at lukker du op for dit skjulte med konstruktiv feedback, er det til gavn for jer begge. Husk dog - den person, der ikke har noget skjult område, ofte er en pestilens for sine omgivelser. Åbne op, giver indsigt for andre Feed back giver

Det blinde vindue Du ved det ikke selv men andre iagttager det F.eks adfærdsmønstre vi ikke kender eller erkender selv, kropssprog, dårlig ånde osv. Normer og fordomme som hindre os i at opnå det vi gerne vil Her er konstruktiv feedback meget værdifuldt DIT BLINDE OMRÅDE Området du ikke selv kan se, men andre kan. Andre danner sig et indtryk af dig, fra de oplever dig første gang. Fra du træder ind i lokalet, sender du signaler. Dine første ord/bemærkninger, dit kropssprog danner bevidst eller ubevidst et billede af dig hos andre. For at mindske dit blinde område skal du forholde dig konstruktivt til den feedback, du modtager fra andre. Får du ikke feedback, skal du bede om den. Bede om den på en måde, så andre gerne vil give dig den. På den måde bliver dit åbne område mod gruppen/andre større. Du får indtryk af, hvordan din adfærd påvirker gruppen. Målet må være at gøre dit blinde område så lille som muligt. Pas imidlertid på måden du beder om feedback på. Du kan blive opfattet som den, der hele tiden vil være i centrum. Det kan betyde at andre hurtigt giver dig den feedback, du gerne vil høre. Det er blot et falsk billede af din adfærd Håndsindtryk Kropssprog Feed back er meget værdifuldt Pas på centrum

Det ukendte vindue Evner, muligheder og kreativitet som du har, men som du selv og andre ikke har kendskab til Oplevelser og følelser du har på det ubevidst plan og som du selv og andre ikke har kendskab til, men som gennem terapi kan åbnes. Dette beskæftiger vi os ikke med her Reaktioner hos dig selv som du ikke forstår Personer hvor dette område fylder meget er ofte kendetegnende ved en tilbageholdende optræden og modvilje mod forandringer der er risikobetonet DIT UKENDTE OMRÅDE Området hverken du eller andre kender noget til. Et område du kun kan påvirke ved at prøve ting af. Det var måske ikke så slemt af give og modtage feedback. Det kunne du jo godt og så er området allerede blevet reduceret. At arbejde med det ukendte område kræver også risikovillighed. Du skal turde at prøve dig selv af. Er tilliden i gruppen stor (stort åbent område), er det "lettere" at turde prøve kræfter med det ukendte.

Johari test Refleksion over test først alene og så med makker: Passer vinduet på dig? • Hvilke spørgsmål er der i testen forskel imellem det point du har givet dig selv og det point din sidemand har givet dig? • Hvad tror du det skyldes? • Hvad hæmmer og hvad fremmer din egen udvikling som leder? - Giv mindst 2 bud på hver

Feedback

Feedback betyder tilbagemelding og opstår, når mennesker er villige til konstruktivt at fortælle hinanden, hvorledes deres adfærd opleves!

Feedback Adskil identitet og adfærd Brug en sandwich Server din feedback på den mest “fordøjelige” måde. Udtrykket henviser til en sandwich, der består af 1 stk. overskåret bolle og en bøf. De to dele brød er den positive feedback, som brødet er den let fordøjelig. Bøffen er den “lærerige”, der kan blive bedre. Start med noget specifikt, du synes var godt. Hvad var det du hørte og så “OG” er et vigtigt ord, når man fortsætter med at komme med forslag til, hvad der kunne gøre det endnu bedre fremover. Afslut med at fortælle noget generelt positivt. HUSK at sandwichen skal kunne fordøje - forholdet mellem bøf og bolle skal være “spiseligt”.

FEED-BACK 1. Adfærd, gå efter bolden - ikke manden. - nøgleord, når du giver konstruktiv feedback ! 1. Adfærd, gå efter bolden - ikke manden. 2. Gør feedbacken specifik. 3. Sæt "jeg" bag feedbacken. 4. Undgå sarkasme, ironi og vrede. 5. Pak ikke din feedback ind. 6. Bevar det konstruktive forhold til personen. 7. Giv modtager mulighed for at han/hun kan stille uddybende spørgsmål.

FEED-BACK - nøgleord, når du modtager konstruktiv feedback ! 1. Acceptér feedbacken. 2. Gå ikke i diskussion, da du ikke kan ændre andres oplevelse af dig og din adfærd. 3. Modtag feedbacken i en positiv ånd. 4. Giv dig selv mulighed for at stille uddybende spørgsmål.

Feedback øvelse

Aktiv lytning Lille øvelse

Lytning på niveau 1 Sætter sig selv i centrum Associerer til egne oplevelser Tænker højt Du lytter reelt ikke, men søger blot at bekræfte den viden, holdning som du har i forvejen Vurderer ud fra egne behov og erfaringer Spørger for at tilfredsstille egen nysgerrighed Bliver belærende Lærer med andre ord ikke noget nyt

Lytning på niveau 2 Sætter den anden i centrum Lytte objektivt efter fakta, hvor du lytter efter informationer, der er nye for dig. Stiller spørgsmål for at stimulere fokuspersonens dialog med sig selv og omverdenen Er accepterende og medfølende i forhold til fokuspersonen Er nysgerrig på, hvad fokuspersonen er nysgerrig på at opdage Du lytter stadig ikke mellem linjerne!

Lytning på niveau 3 Lytter til alt hvad der sker Empatisk lytning, hvor du lytter med et åbent sind Din egen agenda er væk, og du sætter dig i afsenderens sted, hvilket betyder at du er i stand til at lytte mellem linjerne Du fanger således også følelserne, stemninger og du er i stand til at vurdere om der er sammenhæng mellem ord og følelser. I nogle situationer kan du gætte hvad afsenderen vil sige – før det bliver sagt

Lytte niveau 4 Lytte med åbent hjerte og åben vilje, hvor det som afsenderen siger, får dig til at ændre dig.

Tak for i dag!