Hvilke fortællinger har vi om os selv som terapeuter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Danehofskolens værdigrundlag
Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
PS Landsforening medlemsmøde oktober 2009 "At være pårørende til mennesker der kæmper med spiseforstyrrelser“ Psykolog Susanne Bargmann
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Psykoterapeutisk afsnit F4 Psykiatrisk Center Frederiksberg
Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Anerkendende refleksion
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Pædagogikum for ungdomsuddannelsesbibliotekarer værktøjer, viden eller ny identitet? Lise Alsted Henrichsen Bibliotekar DB og stud.cand.pæd.
Familiesamtaler med børn som pårørende
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Børn og sorg - og sprældøde døde
En konflikthåndterende kultur
19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer.
Håbets folk. Møde Jesus igen for første gang Er vi tro mod dét, han var tro imod? Prædiker vi det evangelium, han prædikede? Lever vi evangeliet, som.
Supervision og faglig feedback
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Om feedback og tilbagemeldinger
Darum skole 4. november 2013.
Den anerkendende tilgang fra ord til handling
Å.
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
(Social) Konstruktionisme
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Min identitet af Julie 10.A Udseende Jeg har langt lyst og lidt krøllet hår. er lav. blå øjne.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Mere liv i samtalen Liv i samtalen Liv i hverdagen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
Konsultative praksisformer i PPR
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Den koordinerede ungeindsats
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Karl Tomm Ergonomiseminar 2010
Uddannelse i sygefraværshåndtering
Præsentationens transcript:

Hvilke fortællinger har vi om os selv som terapeuter Hvilke fortællinger har vi om os selv som terapeuter? Ekspert/ ikke-ekspert? Stok 2011 evaks.dk@gmail.com / tlf. 40631058 Ved Eva Søndergaard, psykolog, specialist og supervisor i børnepsykologi og psykoterapi. Supervisor i pædagogisk psykologi. Privat praksis i Randers med konsultation, kurser og supervision. Tlf. 40631058 / evaks.dk@gmail.com /

Min platform, nogle af ingredienserne: 34 års erfaring som psykolog, I psykiatri, PPR, Heldagsskole, Privatpraksis siden 1995, siden 2005 på fuld tid Med klienter i privatpraksis, overvejende familier Med supervisionsgrupper fra hele landet Kurser Med systemisk strukturel familieterapi uddannelse i 1994 Med International diplomuddannelse i narrativ praksis 2009 Ekstern underviser på Aalborg og Aarhus Universitet evaks.dk@gmail.com / tlf. 40631058

Store inspirationskilder Den systemisk strukturelle tilgang eksemplificeret ved Salvador Minuchin Den narrative tilgang eksemplificeret ved Michael White og Maggie Carey Og mange flere bl.a. Tom Andersen, Cecchin, Karl Tomm, Ivan Boszomenyi-Nagy, Harlene Anderson, Peggy Penn,……………………………………….. evaks.dk@gmail.com / tlf. 40631058

Vil vi give viden eller generere/samskabe viden? Kan vi begge dele? I min praksis oplever jeg at være nødt til at svinge mellem forskellige positioner som terapeut: At være undersøgende og tale ud fra en ”ikke – vidende”, nysgerrig og undersøgende position for at kunne medvirke til at skabe nye fortællinger. Det er en dejlig, kreativ position at befinde sig i som passer ind i en postmoderne anden ordens tilgang. Samtidig kan jeg af brugeren blive udfordret på at skulle formidle ekspert viden fra en første ordens tilgang. evaks.dk@gmail.com / tlf. 40631058

Hvordan klarer vi dette dilemma, - eller er det et dilemma? Hvordan kan vi vedstå vores faglighed og ikke ”snyde” brugeren for den særlige viden vi har i kraft af vores fag har oparbejdet? Hvordan kan vi give viden uden at trække denne autoritativt ned over hovedet på spørgeren? I min undervisning og supervision møder jeg mange som finder disse to positioner svært forenelige til stor frustration for begge parter. Jeg vil søge at belyse dette med afsæt i norske undersøgelser og egne erfaringer fra praksis. evaks.dk@gmail.com / tlf. 40631058

Første og anden ordens Intervention Interview Realisme Konstruerede realiteter Ekspertrolle Samarbejde og dialog Ide om at systemet Ide om at problemet ska- skaber problemet ber et system Èn rigtig forklaring Mangfoldige forklaringer Fokus på problem Skabelse af ny mening Forestilling om neutralitet Politisk/ etisk bevidsthed evaks.dk@gmail.com / tlf. 40631058

De norske undersøgelser refereret på Nordisk Familieterapi kongres på Gotland 2011 Ellen Syrstad: Arbejder indenfor MST, som bygger på systemisk, strukturel og strategisk familieterapi. Til sin masteropgave satte hun sig for på en familiebehandlingsinstitution, som arbejdede efter anden ordens tilgang ( ikke-ekspert, ingen sandhed) at undersøge deres faktiske praksis. Og om klienterne ønskede at være eksperten i deres eget liv? Men hvad gjorde terapeuten, når klienten valgte en ”forkert” løsning? ”Undtagelser”: Når børn var udsatte, ved voldsramte, ved kriseramte, ved ”ressourcesvage”, overfor mænd, overfor flerkulturelle, som ønskede en normativ terapeut, - så forlod de den ikke-vidende position, som mest blev anvendt overfor ressourcestærke kvinder! De fleste var undtagelser! Se Fokus på Familien, 1/2011 evaks.dk@gmail.com / tlf. 40631058

Nordisk Familieterapi kongres på Gotland 2011 arr Nordisk Familieterapi kongres på Gotland 2011 arr.: sfft, Sveriges forening for familieterapi.(se på nettet!) Rolf Sundet: Fokus: dokumentér klinisk arbejde. ”The Joy of Colloboration. Interviewing client, research and therapist perspective” (2009) Citat af Tom Andersen: ”a collaboration – by some called therapy” I sit oplæg fremhæver Rolf udviklingen fra en reperationsdiskurs til en diskurs om ”bring forthism” fra fejlfinding og reparation til fremtidsvisioner baseret på værdier, håb og drømme. Terapi som en både asymmetrisk og lige relation. evaks.dk@gmail.com / tlf. 40631058

Undersøgelse på Buskerud Hospitals familie afsnit/ Familiebaseret terapi Rolf interviewede kollegaerne og 10 familier Hvad sagde familierne, der var hjælpsomt? Hjælpsom samtale/ deltagelse/ relationer Det klienterne sagde var: De ønskede hjælpsom samtale, deltagelse og relationer. De kommer til os pga vores specielle viden, den vil de gerne have del i! De vil gerne samarbejde, lytte til os, hvis vi tror på dem! (er både vi og de oplært til ikke at tro på hinanden?), hvis vi er tro mod os selv, tør vise hvem vi er, og hjælpe dem til at genoprette deres ære og værdighed. De ønsker feedback og respektfuld behandling, og at vi også giver dem kritik evaks.dk@gmail.com / tlf. 40631058

Rolf Sundet forts. Der er langt flere fællestræk mellem os som behandlere og dem som klienter end der er forskelligheder! Klienterne ønsker at vi lader os involvere, - bruge den store ”toolboks”, på dansk ”redskaber”(!) uden at objektivere dem, Kan vi også rehabilitere ”redskaber”? Herunder tests? Af-tabu-isere. ”Pluralistic way of Working” evaks.dk@gmail.com / tlf. 40631058

Vi skal have mange tilgange til rådighed Skræddersy til hver familie/ klient/opgave Det allervigtigste er relationen klinet/terapeut Joining og joy Nøglen til samarbejde er at bygge på vores forskellighed. evaks.dk@gmail.com / tlf. 40631058

OPråb Beskriv arbejdet, undersøg effekt Vær opmærksom på, hvad vi er en del af og hvem vi primært er der for! evaks.dk@gmail.com / tlf. 40631058

Egne erfaringer Fra supervisionsgrupper (den ”rigtige” og den ”forkerte” måde) Se Anette Mortensen ”Dirty supervision” Fra klienter Kan vi indføre et hattesystem? Til den-ikke vidende, undersøgende , nysgerrige Til den rådgivende Til ekspertudtalelser ???? Gådeløsning evaks.dk@gmail.com / tlf. 40631058

Dette rammer ind i: ”Hvilken terapeut vil jeg gerne være?” Hvad er min foretrukne fortælling om mig som terapeut? Autentisk, i kontakt, ikke belærende, men undersøgende, oplysende, omsorgsfuld? Hvornår lykkes det for mig? Michael Whites 4 positioner til hjælp: Decentreret og indflydelsesrig, Decentreret uden indflydelse, (mikrofonholder), Centreret med indflydelse, Centreret uden indflydelse evaks.dk@gmail.com / tlf. 40631058

Maggies øvelse fra første dag omsat til dagens emne kunne I bruge Men her og nu: Samtale to og to eller i mindre grupper: Min foretrukne identitet (-er) / billede af mig selv som terapeut? Hvornår giver det mig glæde? Hvornår er jeg glad for og stolt af det jeg udretter? Hvilke betingelser skal være til stede? evaks.dk@gmail.com / tlf. 40631058

Hvad tager I med herfra? Sig blot et ord eller én sætning. evaks.dk@gmail.com / tlf. 40631058