Progression i de større skriftlige opgaver:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Advertisements

Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Studieretningsprojekt
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
3g Studie Retnings Projekt
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
En kogebog Synopseprøven i dansk.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Skriftlige opgaver Gymnasiet og HF
Introduktion til opgaveskrivning
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Skriftlighed i biologi
Celle.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Celle. Arvemateriale Ukøn formering alkohol Det vil sige det handler om Dagligdags sprog Begyndende fagsprogfagsprog.
Introduktion til dansk/historie-opgaven
Skrivekursus 1.e ..
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016.
Fou-forløb: Mini-SRP SO-forløb. Målsætning Vi vil forberede eleverne til at fremstille den gode SRP, specielt med henblik på: at kunne skrive flerfagligt.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Løft og lær Flerfaglig og virtuel skriftlighed Rammeforsøg A: Fleksibel anvendelse af uddannelsestid og elevtid.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
SRO SKRIV!.
Studieretningsprojektet
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
SRP SKRIV!.
Studieretningsprojektet
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
Valg af fag Valg af problem Blanket Pjece
Studieretningsprojektet!
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
Bedømmelse af vejledende opgave 1
Teoretisk pædagogikum
StudieRetningsOpgaven
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
StudieRetningsOpgaven
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
Studieretningsprojektet
StudieRetningsOpgaven
Elektroniske objekter til understøttelse af SSO-processen
På stx og hf efter reformen
Studieretningsprojekt (SRP) 3g
Flerfagligt Forløb 4/SRO
SRO 2018 hHx.
StudieRetningsOpgaven
SRO SKRIV!.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Dansk-historieopgaven
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Progression i de større skriftlige opgaver: Skrivekompetencer Problem- og opgaveformulering Litteratursøgning Vejledning Principper og fokuspunkter: Stilladsering Gennem workshops og stilladserende opgaver Studieforberedende kompetencer Via fokus på problemformulering og litteratursøgning Balance mellem formativ og summativ evaluering, mellem feed-forward og feed-back V.hj.a omlagt elevtid

Skrivekompetencer SRP SRO DHO På hvert trin er de foregående kompetencer inkl SRP Grammatisk kompetence: Kunne mestre tegnsætning SRO Proceskompetence: Kunne arbejde med skriveprocessens enkelte faser - Indøve basale skrivefærdigheder og praktiske skriveteknikker Strukturel kompetence: Kunne integrere forskellige fag i en opgave Genrekompetence: Være bevidst om genrenormer og forventninger – Være bevidst om sprog og stil inden for genren Grammatisk kompetence : Kunne formulere sig grammatisk korrekt og med bevidsthed om syntaks og sætningsvariation DHO Genrekompetence: Kunne anvende fremstillingsformer: redegørelse, analyse, vurdering/diskussion Strukturel kompetence: Kunne fastholde ”den røde tråd” i en opgave og sammenhæng mellem indledning og konklusion – Kunne skabe overgang mellem de forskellige afsnit i en opgave – Kunne opgaveteknik (Citatteknik, henvisninger, litteraturliste)

Problem- og opgaveformulering SRP SRO -DHO Eleverne overvejer - i samarbejde med vejledere - problemformulering og opgaveformulering Vejledere stiller opgaven SRO Fastlagte overordnede emner i den enkelte studieretning (bestemt af lærerne), der lægger op til friere valg for eleverne end i DHO. Eleverne vælger gruppevis selv fag og emne (indenfor den ramme som lærerne har besluttet) og udarbejder – med hjælp fra vejledere – problemformulering og opgaveformulering. Men skriver individuelt. -DHO Fastlagt overordnet emne/emner i den enkelte klasse (bestemt af lærerne). Fx periode-emne eller emner på tværs af tid: Imperier, magt, kulturmøder Eleverne udarbejder - med hjælp fra vejledere - problemformulering og opgaveformulering i grupper. Men skriver opgaven individuelt. Læreren kan bestemme om (dygtige) elever skal have mulighed for at lave problemformulering og opgaveformulering alene.

Litteratursøgning SRP SRO DHO Eleverne søger litteratur med hjælp fra vejledere SRO Introduktion til litteratursøgning med udgangspunkt i folderen: Søg og du skal finde. http://www.joergenbraad.dk/Informationssoegning/LinkedDocuments/Soegeguide.pdf Eleverne søger litteratur med hjælp fra vejledere DHO Litteraturen til DHO er tilgængelig for eleverne i et ressourcerum. Eleverne skal således trænes i den sammenhæng der skal være mellem opgaveformulering og tilgængelig litteratur. Evt. krav om at de finder en enkelt tekst selv udenfor ressourcerummet.

Vejledning SRP 1 workshop: 1) Afklaring af område og valg af fag 2 skrivedage med skemalagt vejledning i forløbet op til selve skrivefasen. Fokus på problemformulering og litteratur ved første vejledning, på opgaveformulering og disposition ved anden. SRO 3 workshops: 1) Gruppedannelse, valg af område og fag + arbejde med problemformulering og opgaveformulering (1 lektion) 2) Litteratursøgning i studieretningsfagene + fortsat arbejde med problemformulering og opgaveformulering (2 lektioner) 3) Arbejde med formalia. Eleverne giver hinanden respons på hinandens opgaver (1 lektion dagen før aflevering) 1 skrivedag på skolen med vejledning, skemalagt af lærerne. Fokus på opgaveformulering, disposition og litteratur. DHO 3 workshops: 1) Gruppedannelse, valg af område og fag + arbejde med problemformulering og opgaveformulering (2 lektioner) 2) Repetition af en akademisk opgaves opbygning (1 lektion som optakt til første skrivedag) 3) Arbejde med formalia. Eleverne giver hinanden respons på hinandens opgaver (1 lektion dagen før aflevering) 1 skrivedag på skolen med løbende vejledning.

Dogmeskrivningsprojekt Stilladserende opgaver SRP Metarefleksion Refleksion over, hvad eleven synes lykkedes godt i SRO og hvad han/hun kun tænke sig at gribe anderledes an i SRP. Desuden overvejelser om processen. 2 timers elevtid SRO Abstract-øvelse Information om og øvelse i at skrive abstract. 2 timers elevtid Metarefleksion Refleksion over, hvad eleven synes lykkedes godt i DHO og hvad hun kun tænke sig at gribe anderledes an i SRO. Desuden overvejelser om processen. 2 timers elevtid DHO Dogmeskrivningsprojekt Styret opgave med givet problemformulering og litteratur, som skrives i grupper med løbende vejledning. 3 timers omlagt elevtid

DHO Fastlagt overordnet emne/emner i den enkelte klasse (bestemt af lærerne). Fx periode-emne eller emner på tværs af tid: Imperier, magt, kulturmøder Eleverne udarbejder - med hjælp fra vejledere - problemformulering og opgave-formulering i grupper. Men skriver opgaven individuelt. Læreren kan bestemme om (dygtige) elever skal have mulighed for at lave problemformulering og opgaveformulering alene. Litteraturen til DHO er tilgængelig for eleverne i et ressourcerum. Eleverne skal således trænes i den sammenhæng der skal være mellem opgaveformulering og tilgængelig litteratur. Evt. krav om at de finder en enkelt tekst selv udenfor ressourcerummet 3 workshops: 1) Gruppedannelse, valg af område og fag + arbejde med problemformulering og opgaveformulering (2 lektioner) 2) Repetition af en akademisk opgaves opbygning (1 lektion som optakt til første skrivedag) 3) Arbejde med formalia. Eleverne giver hinanden respons på hinandens opgaver (1 lektion dagen før aflevering) 1 skrivedag på skolen med løbende vejledning.

SRO Fastlagte overordnede emner i den enkelte studieretning (bestemt af lærerne), der lægger op til friere valg for eleverne end i DHO. Eleverne vælger gruppevis selv fag og emne (indenfor den ramme som lærerne har besluttet) og udarbejder – med hjælp fra vejledere – problemformulering og opgaveformulering. Men skriver individuelt. Introduktion til litteratursøgning med udgangspunkt i folderen: Søg og du skal finde. Eleverne søger litteratur med hjælp fra vejledere 3 workshops: 1) Gruppedannelse, valg af område og fag + arbejde med problemformulering og opgaveformulering (1 lektion) 2) Litteratursøgning i studieretningsfagene + fortsat arbejde med problemformulering og opgaveformulering (2 lektioner) 3) Arbejde med formalia. Eleverne giver hinanden respons på hinandens opgaver (1 lektion dagen før aflevering) 1 skrivedag på skolen med vejledning, skemalagt af lærerne. Fokus på opgaveformulering, disposition og litteratur. .

SRP Eleverne overvejer - i samarbejde med vejledere - problemformulering og opgaveformulering Vejledere stiller opgaven Eleverne søger litteratur med hjælp fra vejledere 1 workshop: 1) Afklaring af område og valg af fag 2 skrivedage med skemalagt vejledning i forløbet op til selve skrivefasen. Fokus på problemformulering og litteratur ved første vejledning, på opgaveformulering og disposition ved anden.

Begrebsafklaring: Problemformuleringen: det spørgsmål eller den påstand man gerne vil undersøge, f.eks: Hvordan kan 'Death of a salesman' ses som en kritik af den amerikanske drøm? Opgaveformulering: indeholder (også) et bud på, hvad der skal til for at nå frem til et fyldestgørende svar på en implicit problemformulering, f.eks: Beskriv (eller gør rede for) de vigtigste træk ved begrebet den amerikanske drøm, analyser stykket med fokus på forholdet mellem far og søn (fordi det er her kritikken kommer til udtryk), diskuter stykket som en kritik af det amerikanske samfund. Lidt firkantet: problemformulering = Hvad skal undersøges opgaveformulering = Hvad skal undersøges og hvordan