Lidt om vejleder rollen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Når lærere samarbejder med forældre
Matematik er det nye sort!
1. november 2007 Carl P. Knudsen
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Læringscentret og nye vejledningsformer
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Medborgerskab – på sporet
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Anvendt og aktiv UEA! Hanne Frøslev og Merete Juul
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Digitale værktøjer i matematik
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Kreativ digital matematik metode, læringsmål,matematiske begreber og spil Morten Misfeldt.
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
SkoleIntra og klimaforandringerne - om hvordan forskellige værktøjer fra ElevIntra inddrages i undervisningen Jacob Kjær Hansen Lærer og pæd. IT vejleder.
Vejledning af elever og kolleger – en udfordring for alle Kolding, 3. oktober 2012.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Learning Intelligence v. Bettina Lundgaard, KMD. Learning Intelligence Teknologi til at opsamle og analysere undervisnings- og evalueringsdata, der giver.
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Kollegavejledning i praksis Eksempler til diskussion.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Hva' kan vi bruge vores uddannelse til i:
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Martin Gylling Adjunkt, Ph.d. Institut for Ledelse og Forvaltning Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Sprogpakkens 6-dages kursus Praksisopgave 2 4. Dag 1.
Ida Harlev og Tobias Smith, Syvstjerneskolen
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Børns Biblioteker To fagligheder i dialog – om børn, medier og professionsudvikling.
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Digital Didaktisk Design
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Implementering af ny software i Kolding. Lidt om mig  Fokusområder i nuværende job som digital læringskonsulent:  Strategi: Digital strategi for skoleområdet.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Schweiz ctr. Kalaallit Nunaat
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
Faglig Udvikling i Praksis Teknologi
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Hvad kan vi tilbyde? Vejledning
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
Besøg i praksis Efterår 17.
Fra ildsjæl til strategi
It i folkeskolens matematikundervisning
Evaluering af Billund Builds Nature Karin M. Villumsen, CoC Office
Fra komfortzone til læringszone
SOSU NORD, praktikken og elevplan
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Matematikvejlederrollen og opgaver
Præsentationens transcript:

Lidt om vejleder rollen

Plan 4 slides om forandring og skoleudvikling Forskningsspørgsmål og metoder (igen) Diskussion af vejlederrollen i kreativ digital matematik Hvad vil vi hver især med projektet

Forståelse af forandring gennem projekter Den større organisation Kurser Vidensdeling Inddragelse Implementering Formidling Netværksaktiviteter Forankring af teknologi i skolens praksis Projektgruppen Indkøb af teknologi Afprøvning af teknologi Didaktisering af teknologi Løsningsudvikling Drift Videre drift af teknologi Nye rammer Kompetencer Evaluering Genanskaffelser Under projektet Efter projektet

samspil og ejerskab Viden om it udvikleres samarbejde med lærere og skole Design based research tradition Forskellige måder at frame forsker-lærer samarbejde Relevant ift konsulent-lærer og it udvikler-lærer samarbejde også

Hvordan skabes institutionel forankring – DBR svarer Lokal forankring og situering af lærerenes læring Synliggørelse af lærerenes læring Retænke forholdet imellem lærer som praktikker og lærer som kursist Conducting Design Experiments to Support Teachers' Learning: A Reflection From the Field Paul Cobb, Qing Zhao, Chrystal Dean Journal of the Learning Sciences Vol. 18, Iss. 2, 2009

Læreren som læremiddeldesigner Gennem digitale undervisningsscenarier kan vi opbygge. Klar relation imellem kursus og egen undervisning Synligt produkt Ny kursistrolle (som producent) Lokal forankring og situering af lærerenes læring Synliggørelse af lærerenes læring Retænke forholdet imellem lærer som praktikker og lærer som kursist

Forskningsspørgsmål hvad er kreativitet med matematik i scenariebaserede situationer Hvordan virker din knuser i klassen I hvor høj grad udviser eleverne engangement (synes det er sjovt, går op i det de laver osv) Kan vi se tegn på matematisk innovation? Hvad kan vi observere omkring de sociale relationer i klassen (inklusion/eksklusions mekanismer) Hvilke aspekter i projektet er med til at understøtte (og begrænse) oplevelsen af ejerskab til digitalisering af matematikundervisning hos de deltagende lærere og vejledere Vil du fortsat anvende GeoGebra

Metoder Besøg i klasser Refleksioner og historier på afsluttende møde, Noter, billeder, korte interviews Refleksioner og historier på afsluttende møde, billeder/materialer/mntlige fremlæggelser Spørgeskema Brug af it i undervsningen Hvordan opleves det at deltage i udvikling af knusere Ændring af undervisning

Vejleder rollen Facilitere lærernes udvikling af scenarier Understøtte vidensdeling, forankring og professionalisering Hjælpe til med vidensopsamling og evaluering

Hvad vil vi hver især med projektet Forskningsmål Viden om spildesign i skolen Viden om scenarie design som lærerudvikling Udviklingsmål GeoGebra viden Tættere samarbejde Produktionsmål Scenarier og undervisning