V-konference om rastepladser fredag den 3. oktober 2008 Infrastruktur og rastepladser v/ Kristian Pihl Lorentzen Trafikordfører for VENSTRE.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trafikprojekter i Køge-området Onsdag den 12
Advertisements

Strategi for indførelse af lastbilsparkeringer i East West Transportkorridor WP6D Lastbilsparkeringar med ITS Aktivitet 1.
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
En tysk-dansk aftale om trafik og infrastruktur – et politisk perspektiv Flemming Damgaard Larsen MF (V), Formand for Folketings Trafikudvalg.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Personbiltransportens vækst vækstforudsætning. Personbiltransportens vækst faktisk udvikling.
Store infrastrukturprojekter - og muligheder for havnesektoren
Intelligente grønne løsninger for mobilitet
1 Kokkedal V og NV Borgermøde 17. marts 2011 Status på plan- og anlægsarbejdet.
Argumentationsformer
Vækstskabere og klynger Adgang til arbejdspladser.
Hvad kan København som hovedstad?
Herredsvejs forlægning og udretning af Paludan-Müllers Vej
Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Strategiplanen er fundament og retning.
Er mere motorvej løsningen?
Indvielse af Ny Ellebjerg Station Pressemøde 3. januar 2007.
Rammeaftalen og regeringsgrundlaget Den kollektive trafik skal forbedres: Der indsættes nye og hurtigere tog i en mærkbart udvidet køreplan Borgerne skal.
Oplæg v./ Karin Gaardsted, 1. viceborgmester, Viborg Kommune
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
Oplæg til fællesmøde om Ny skole 2013 Mandag d. 2. juni – 21: 30 på Søndergård Skole v/ skolechef Per Udesen og Børne- og Kulturdirektør Klaus.
CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.
1 Udfordringer i den dansk-tyske erhvervsregion Dansk-Tysk Infrastruktur konference, mandag den 15. december 2008, Flensborg Hans Kirk Formand for UdviklingsRåd.
Offentlige data i spil Konference i DGI Byen Torsdag den 4. februar 2010 Kim Lindskov Knudsen Områdechef Anvendelse & Rådgivning Kort & Matrikelstyrelsen.
Afdelingsbestyrelsernes rolle i særligt udsatte boligområder Konference 19. november 2011.
En fast Kattegatforbindelse
Transport over Øresund. Indledning Visionen om (syd)Skåne og (øst)Sjælland som en samlet region (’Øresundsregionen’). Massive investeringer i infrastruktur.
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & BEVIDSTHED INTRODUKTION.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Baggrunden for en ny international aftale EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaforandringerne.
Den digitale infrastruktur - er vi parate til telemedicin i stor skala? Vicedirektør Katrine Winding 5. december 2014, København.
EU’s 2020-strategi og samspillet med en regional (strukturfondsfinansieret) indsats København 27. februar 2012 Preben Gregersen og Susanne Kirkegaard.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Region Midtjylland - Infrastruktur I dag - I morgen - I fremtiden Direktør Jens Egdal.
Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau.
TRAFIKPLANLÆGNING Center for Byudvikling Søren Elle Overordnet trafikplanlægning 24. april 2013.
Etablering af Sundhedscenter – et afklaringsprojekt September 2006
Er fremtidens infrastruktur grænseoverskridende? Dansk-Tysk erhvervskonference Mandag, den 26. maj 2008, kl – 12.00, Lyren 1, 6330 Padborg/Danmark.
Dansk Byggeri løser opgaver: ved anvendelse af egne ressourcer samarbejde eksterne –foreningen bips –andre institutioner.
KØBENHAVNERNE ELSKER AT CYKLE % af københavnerne cykler på arbejde De fleste af os i alle slags vejr.
Er mere motorvej løsningen?
Danmarks internationale vækstregion. Globalisering.
Program – infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen, 23. maj Velkomst og god infrastruktur som vækstdriver - formand.
TR/ledermøde Nørrebrohallen 25. september ’09. Faktaark København AnlægDrift Fordeling af midler i Budget 2010 – efter udvalg.
Grafikken, som ligger hen over billedet, kan evt. fjernes ved at markere og slette det. Hvis forsidebilledet udskiftes, og lægger sig ovenover det grafiske.
Byen og den kollektive trafik Med tog og bus i den spredte by Jan Jørgensen, Trafikstyrelsen Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt.
Perspektiv på den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar Flemming Jensen, Adm. Direktør, DSB.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
Arriva Danmark de bedste rejseoplevelser i den kollektive trafik Tid til at komme frem i bussen? Anvendelsen af og forventninger til gasbusser i Arriva.
Udviklingsstrategi 2012 Kommuneplan 2013 Udviklingsstrategien er den overordnede udviklingsplan, der justeres og udvikles hvert år og revideres hvert 4.
Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR V/ ANALYSECHEF BRIAN GARDNER MOGENSEN, GRONTMIJ A/S TILGÆNGELIGHED OG MOBILITETS BETYDNING FOR VÆKST PÅ FYN.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
Infrastrukturkommissionens seks fokusområder 1.Ringforbindelserne skal sluttes i Hovedstadsområdet på både vej og bane. 2.Der skal udarbejdes en samlet.
Hvordan har du det med udenlandske chauffører, der kører i Danmark?
Privatbaner – hvorfor det ? Per Als A-2 A/S Trafikdage Aalborg Universitet 2016.
et stærkere og bredere turismesamarbejde
MEGATENDENSER OG FREMTIDENS TRANSPORT
Privatbanerne og interoperabilitet
Klar til Smart Vækst Hvordan kommer vi i gang?
Forslag til masterplan for infrastruktur
Syddanmark følger op på trafikaftalen af 29. jan.
Ringsted-Femern Banen - en del af fremtidens jernbanen
Målopfølgning – Natur- og Miljøudvalget
Præsentationens transcript:

V-konference om rastepladser fredag den 3. oktober 2008 Infrastruktur og rastepladser v/ Kristian Pihl Lorentzen Trafikordfører for VENSTRE

Kommende investeringer i dansk infrastruktur •TRANSPORT = VELFÆRD! •CO2 reduktion. Bekæmpe forurening, ikke transport! •Mere attraktiv kollektiv transport •Lægge ”de lange spor” (2020+) •Rentabilitet (også udvikling!) •”Både-og tilgang”:Vej/bane, Øst/Vest. Tyngde: HS, ØJ •Bred politisk aftale

Investeringer i VEJE •Forbedret vedligeholdelse!! (efterslæb) •Mål: Fremdrift i trafikken. Mindre CO2. •Opfølgning på allerede besluttede projekter. •Opfølgning på beslutningsgrundlag (VVM) •Løse vejmæssige hængepartier landet over •Forundersøgelser (lægge de lange spor): –Motorring 5 fra Køge N til Helsingør. –”Hærvejsmotorvej” fra Kolding, vest om Vejle, til Viborg og Ålborg. –Ring 2 øst om København/tunnel. Nordhavn?

Investering i BANER •Mere kapacitet Ringsted-København (haster). •P-pladser ved stationer (fra 2009?). •Finansiering af signalprojektet •Opgradering af Sydbanen (Fehmern finans.) •Dobbeltspor på Sønderjyske jernbane. •Dobbeltspor Nordvestbanen. •Udvide S-togskapacitet. •Letbaner. Privat kapital/drift i 30 år? •Elektricificering af fjernstrækninger

Øvrige investeringer •Generelt fra FL2009: CO2 reduktion •ITS-pakke •Rastepladser •Havnepakke •Kombiterminaler (privat kapital) •Cyklist-pakke •Trafiksikkerhed/sorte pletter •Støjreduktion •Handicappede i trafikken

Rastepladser

Udfordringer: •Fortsat stigende trafik. Også lastvogne! •Køre-/hviletidsregler. •Manglende kapacitet. •Stigende trussel fra kriminelle/ landevejspirater (værdilast). •Bedre velfærd for chauffører.

Rastepladser Kommende V-initiativer: •Udvide P-areal på eksisterende rastepladser. •Nye rastepladser efter behov. •Fokus på Velfærd for chauffører. •4-5 sikre rastepladser i DK •Offentligt Privat Partnerskab (OPP) •Styrket Politi-indsats mod røvere – også på tværs af grænser.

Sikre rastepladser •Mål: Tryghed ved hvile / overnatning med kostbar last. •Europakort med pladser. •4-5 pladser (?) i Danmark ved motorvejsnettet. •Booking system/forudbestilling. •Private aktører på banen.

Hvor der er VILJE, er der VEJ - og bedre rastepladser