Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ringsted-Femern Banen - en del af fremtidens jernbanen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ringsted-Femern Banen - en del af fremtidens jernbanen"— Præsentationens transcript:

1 Ringsted-Femern Banen - en del af fremtidens jernbanen
Med 200 km/t fra Ringsted til Femern – muligheder Tak for invitation - jeg er meget beæret over at få lov til at fortælle jer om mit projekt og forhåbentlig giver jer mulighed for at være med. Præsenteret for Netværket Syd af Jens Ole Kaslund

2 Ringsted – Femern Banen indtil nu
2008: Traktat mellem Tyskland og Danmark. A/S Femern Landanlæg betaler via statsgaranterede lån 2009: Projekteringslov og igangsættelse af tekniske analyser. 2011: Offentlig høring og høringsudgave af miljøredegørelsen.

3 Ringsted – Femern Banen indtil nu
2012: Høringssvar, miljøredegørelse og beslutningsgrundlag opdateret 2013: Politisk beslutning om 200 km/t samt aktstykke for fremrykkede anlægsaktiviteter. 2014: Opstart af ”fremrykkede arbejder” 2015: Anlægslov vedtaget 28. april endelig godkendelse af økonomi og tidsplan til efteråret Anlægsloven er vedtaget – men endelig beslutning inkl. tidsplan kommer først til efteråret. Tre store ting skal ryddes af vejen inden: Tyske miljøgodkendelse skal vise fremdrift EU-støtten skal være en passende størrelse Priserne på de 4 store tunnelkontrakter skal ned Det er planen dette sker i oktober/november

4 Ringsted–Femern Banen – mange fordele
Resultat / fordele Flere afgange for både gods- og passagertog Reduceret rejsetid – under en time mellem Nykøbing og København – tæt på 2½ time mellem København og Hamburg Færre godstog over Fyn Større fleksibilitet i togdriften og øget regularitet Mere effektiv etablering af nye jernbaner Det er et af de projekter EU prioriterer og støtter økonomisk. Hvorfor gør vi alt det her Hvad er det vi gør Hvad mangler at blive besluttet

5 De mulige nye rejsetider
Reduceret rejsetid De mulige nye rejsetider Hurtigste forbindelse I dag Reduktion Efter 2021 København – Næstved 0:49 0:15 0:34 Næstved – København 0:53 0:19 København – Nykøbing Falster 1:23 0:26 0:57 Nykøbing Falster – København 1:32 0:35 København – Hamborg 4:34 1:54 2:40* Hamborg – København 4:46 2:06 København – Hamborg uden stop - 2:31* Hamborg – København uden stop Historien om de tyske landanlæg *) Køretiderne til Hamborg forudsætter at de tyske landanlæg er fuldt opgraderet som aftalt, hvilket ifølge traktaten kan være op til 7 år efter åbningen af den faste forbindelse.

6 Projekter mellem København og Femern Bælt på jernbanen
Ny bane København- Ringsted Nyt 55 km dobbeltspor 250 km/t Ved Ringsted Flyover Ny Storstrømsbro Elektrificering og hastighedsopgradering Køge Nord-Næstved Ringsted – Holeby Opgradering til 200 km/t og elektrificering Der sker rigtig mange ting sådan rundt om Vordingborg på Jernbanen også – nu har Niels jo lige fortalt om vejsiden Femern – anlægslov vedtaget – men beslutning udestår – forventes til efteråret (sept/okt har jeg hørt) beslutning er både frigivelse af økonomi og fastsættelse af tidsplan – også for mit projekt Tysk godkendelse EU-støtte Priserne på tunnelen skal ned

7 Ringsted–Femern Banen – et overblik Elektrificering
Opgradering til 200 km/t Overhalingsspor til godstog nord for Glumsø, ved Orehoved og syd for Holeby Ekstra spor fra Vordingborg To-sporet fast bro over Masnedsund Midlertidige stationsanlæg i Orehoved og Rødby Havn Ny klapbro over Guldborgsund Ny station syd for Holeby Jeg har i det følgende lagt vægt på arbejdet mellem Næstved og Nykøbing Falster – men her det samlede overblik.

8 Generelt omkring arbejde ved spor i drift
Langt de fleste entrepriser indeholder arbejder ved spor i drift Krav til uddannelse af medarbejdere Alle medarbejdere skal have ”pas på på banen”. Bemærk, at alle som arbejder på Banedanmarks arealer som ikke er offentligt tilgængelige, skal have dette kursus. SR2-arbejdsleder mv. Nogle firmaer er specialiseret i at levere sikkerhedsydelser Se mere på

9 Fremrykkede aktiviteter
De fremrykkede aktiviteter giver muligheder allerede i 2016 18 vejbærende broer på Lolland og Falster. Aftale indgået med Arkil, arbejdet er i gang og forventes afsluttet i 2016. Facadeisolering. Første omkring 300 huse ud af 364 er færdige på Lolland og Falster. De 1200 huse på Sjælland er udskudt til endelig beslutning af projektet. Dvs. de efter planen vil begynde arbejdet i 2016. Nedrivning af bygninger. Første 12 bygninger nedrevet indtil nu. Flere planlagt i 2015 Perron på Vordingborg Station. Åbnede i december 2014 Pakkerne er sammensat så det er attraktivt for danske entreprenører at byde på opgaven.

10 Afsluttede eller næsten afsluttede udbud – hvor kan i byde jer til som underentrenører
Under revidering Arkil 3 RevisedBAFO Arkil Igang Tidplanen generelt – vi skulle havde været i gang nu – men udbuddene er retilrettelagt således at aftalerne indgås fra oktober og kan håndtere udskydelser på et eller flere år Bropakke 1 – vejbærende broer på Lolland og Falster – Kontrakt indgået med Arkil A/S. Opstartet i marken i maj Første spadestik 2. september. Nedrivning af eksisterende bygninger. 12 bygninger er nedrevet. Hvis I er interesseret i dette kan i henvende jeg til mig Bropakke 2/3/4. – 3 bydere afgiver tilbud til efteråret EP – tildelt til Aarsleff – Siemens er netop underskrevet i dag Aarsleff - Siemens Alstom

11 Igangværende og fremtidige udbud – til inspiration
Under revidering 5 FNT 5 FNT 5 af 6 PQ’ed 4 FNT 5 FNT Anlægspakker 1/2/3. FNT er modtaget fra 4 af de 5 Ny bro over Masnedsund. Forhandling gennemført Sejlrende – der skrives tilbud Spor – der skrives FNT Kong Frederik IX’s – der skrives FNT Stationer, Stærkstrøm og Nuværende Sikring udestår – her kan I være med når udbudene kommer Anlægslov fremlagt 25. februar 2015 – 1. behandling 18. marts 2015 – i går

12 Det er muligt at følge med på vores hjemmeside og dermed se hvem der vinder opgaverne
Visse totalspærringer men også arbejde mens togene kører Vi kender p.t. ikke tidsplanen – derfor de gule felter

13 Meget arbejde vil være koncentreret i store spærringer – 2018 – 2020 eller senere
Det ændrede spærringsmønster er ikke fastlagt endnu, men forventes at følge strukturen fra det tidligere besluttet: Mellem Ringsted og Næstved Halvt års totalspærring i sidste sommerhalvår (tidligst 2020). Øvrige spærringer vil være nat og weekendspærringer. Mellem Næstved og Orehoved. Totalspærring i 13 uger i næstsidste sommerhalvår (tidligst 2019) Falster og Lolland Tredje sidste år: Halvt års spærring mellem Orehoved og Rødby samt yderligere 2½ måned mellem Nykøbing F og Rødby i sommerhalvåret (tidligst 2018). Sidste år: 4½ måneds spærring mellem Orehoved og Rødby i sommerhalvåret. (Tidligst 2020) Øvrige spærringer vil gennemføres nat og weekend. Visse totalspærringer men også arbejde mens togene kører Vi kender p.t. ikke tidsplanen – derfor de gule felter

14 Vi er i gang - Tårngade Afleveret


Download ppt "Ringsted-Femern Banen - en del af fremtidens jernbanen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google