Mødepakke for øverste chef på virksomheden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Fortolkning af AMO reformen
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
LEAN Akademy.
Værdigrundlaget i Greve
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Ved ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Kort præsentation af GRUS-delen April 2012 Ved
Workshop almene boligdage
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Arbejdspladsudvikling
Dansk El-Forbund Dansk Journalistforbund Dagbladene DDFF Emballageindustrien Grafisk Arbejdsgiverforening HK/Industri Kvindeligt Arbejderforbund Lederne.
Arbejdsmiljøcertificering
Velkommen til en rejse gennem den nye Arbejdsmiljølov
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Danske fysioterapeuters og ergoterapeutforeningens Lederkonference
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 – Opfølgning og evaluering Statusmålinger Fremdrift Svedan:
OUH-to-go (workflow-to-go®)
Projektlederens rolle(r)
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Arbejdsmiljøarbejdet i nye rammer
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
Kick-off: Hele Ledelser
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Forebyg arbejdsulykker - to værktøjer til den grafiske branche
Hvad er mål/resultat (output)?
Omgangstone og kollegialitet
Kodeks for offentlig topledelse
Kampagne til forebyggelse af el-ulykker
Dansk El-Forbund Dansk Journalistforbund Dagbladene DDFF Emballageindustrien Grafisk Arbejdsgiverforening HK/Industri Kvindeligt Arbejderforbund Lederne.
Sammenlægning af Boblen og Loppen – efterår 2012 En gennemgang af processen.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Læse/studiegrupper.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Den 21. september 2010 SSID Nord indlæg v. Jørn N
Trafiksikkerhedspolitik Ringkøbing-Skjern Kommunes køretøjer Forsikringskonsulent Conny Høy – Forsikringskonsulent.
Den lærende organisation
Medicinafstemning og Medicinsupervision
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Case eksempler Seksuelt bekymrende adfærd. Gruppearbejde Vurder og drøft de to cases ud fra Bekymringsbarometret ? Hvilke områder ville være relevante.
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Centralforeningen for Stampersonel
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
Talt med 23 ledere og medarbejdere
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Mødepakke for øverste chef på virksomheden Kick Off–møde for ledelse og arbejdsmiljøorganisationen ved start af kampagne Mødepakke for øverste chef på virksomheden

Dagsorden for kick off-møde 5 Handlingsplan for kampagnen 1. Formål med kampagnen 2. Formål med møde i ledelsen / AMO Hvad skal vi nå frem til i dag? 3 Commitment Hvilke holdninger har vi? 4 Drøftelse af konkrete tiltag: Instruktion Rollemodel 5 Handlingsplan for kampagnen 6. Er vi klar?

Kampagnen Formål: Forebygge og reducere antal el-ulykker Forebygge og reducere risikabel adfærd i forhold til el Virkemidler Instruktion – den nødvendige viden til de 5 kompetenceniveauer Påvirkning – sikre korrekt adfærd hos medarbejdere og ledelse, så alle agerer i forhold til eget kompetenceniveau

Formål med kick off-møde 1. Skabe enighed i ledelse / arbejdsmiljøorganisation (AMO) om opbakning til og gennemførelse af kampagnen 2. Aftaler om nødvendige kompetenceniveauer for jeres medarbejdere 3. Aftaler om ledelse og AMO som gode rollemodeller 4. Igangsætte proces mod ny kultur, hvor den enkelte handler i forhold til eget kompetenceniveau 5. Konkrete aftaler om igangsætning af kampagne og brug af kampagnematerialer

Commitment På opdagelse i vores holdninger og adfærd om el-sikkerhed Case: En betroet produktionsmedarbejder restarter efter et produktionsstop en fredag aften en maskinlinje ved at åbne el-skabet, da han vil ikke ulejlige elektrikeren, og fordi mejeriet er bagefter i forhold til deadline. I mindre grupper (10 min.): Kan det ske hos os? – og hvorfor? Er det ok? (Udfordrer gerne hinanden) Øverste chef eller formanden for AMO samler op i plenum. Drøft og noter også i plenum: Hvilke udfordringer skal imødegås hos os for ikke at få lignende situationer? Sæt dem evt. i aktionsplan

Symbolforklaring Blå+ Blå Hvid+ Hvid Grøn Teknikere med el-faglig uddannelse (sagkyndig). Blå+ Blå Teknikere uden el-faglig uddannelse, men særligt instrueret i forhold til at løse specifikke problemer på det el-faglige område. Produktionsmedarbejdere, der er særligt instrueret i forhold til at løse specifikke problemer på det el-faglige område. Hvid+ Hvid Produktionsmedarbejdere i almindelighed, der ikke er særlige instrueret på det el-faglige område. Grøn Chauffører og terminalmedarbejdere, der ikke er særligt instrueret på det el-faglige område. Eksterne håndværkere indplaceres i forhold til deres uddannelse.

hvilke kompetenceniveauer? Drøft særligt behovet for hvid+ og blå+ Hvem skal have hvilke kompetenceniveauer? Drøft omfang af uddannede medarbejdere på daghold, aften- og nathold, i weekenderne og så videre, jævnfør de 5 kompetenceniveauer Drøft særligt behovet for hvid+ og blå+ Aftal en ansvarlig for at lave en konkret plan færdig Sæt det i handlingsplan

Instruktion til medarbejderne Aftal hvordan I vil bruge instruktions- og tjeklisterne samt App´en i forbindelse med: Forebyggelse – instruktion og vedligehold Førstehjælp Hvis ulykken er sket Hvem gør hvad Sæt det i handlingsplan Eksempler: Instruktionspunkter lægges sammen med alm. instruktion for nyansatte Særlig instruktion vedr. el af ved ansættelse Instruktion af alle medarbejdere ved igangsætning af kampagnen Konkurrence vedr. kendskab til App. og kampagnen.

Eksempler på en god rollemodel I plenum Debater hvordan I vil være en god rollemodel Er I enige? – eller hvad kan I blive enige om? Aftal konkret, hvad I vil gøre for at være en god rollemodel i kampagnen Sæt det eventuelt i handlingsplan Eksempler på en god rollemodel Overholder selv reglerne om el-sikkerhed og udviser god adfærd Påvirker holdninger og adfærd om el-sikkerhed Taler om el-sikkerhed i hverdagen Taler om el-sikkerhed på tavlemøder Instruerer efter planen Påtaler / stopper forkert adfærd (fx hvid, der agerer som hvid+) Roser personer, der har god adfærd Bruger konsekvens Informerer om App. på infoskærme Laver rundering med fokus på el Laver audit om de 5 kompetenceniveauer hos medarbejdere

Brug af kampagnematerialer For eksempel: Brug klistermærker, hvor der har været situationer med forkert adfærd Sæt klistermærker på steder, hvor der kan opstå el-ulykker Brug plakaten ved tavlemøder Brug flyeren til omdeling i kantinen Kick off møde for medarbejderne

Aftal konkrete handlinger, og sæt dem i jeres handlingsplan Deadline Ansvarlig Igangsætning af kampagnen (Plakat, klistermærker, App. m.v.) Afklare behov for personer med forskellige kompetenceniveauer Instruktion af medarbejderne om el-sikkerhed i forhold til de 5 kompetenceniveauer Udfordringer, der skal håndteres før igangsætning (fra drøftelser om case) Gennemførelse af handlinger for at være en god rollemodel

Er vi klar?