Om at skrive 3.årsopgave i matematik

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Leg og lektier Idéer til 2-4 piger Alder 4. klasse
Advertisements

Andreas Nielsen – Kalbyrisskolen  Matematiklærerens tænkebobler illustrerer, at matematikundervisning ikke udelukkende handler om opgaver, men.
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Større Skriftlig Opgave
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Velkommen til matematikkonference 7/3-13
Metode i AT Religion.
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Studieretningsprojekter
HISTORIE Den mundtlige prøve
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
Den gode opgaveformulering
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Studieretningsprojekt
Carl-Johan Dalgaard (
Skriftlige opgaver. SSO og EP.
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
Almen sTudieforberedelse - AT
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
3g Studie Retnings Projekt
Opgave 4 og 1 Kristina og Anna
Synopsis VIP3/2012.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
SRP 2014.
UCN Aldersspecialiseringerne. Hvad står der i studieordningerne Under afsnittet ”Deltagelsespligt” I løbet af studieåret udarbejdes der 4 fagdidaktiske.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Studieretningsprojekter
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Introduktion til opgaveskrivning
SRP 2014.
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
Niclas kønig nielsen Skive handelsgymnasium 3. øma
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Grunde til at jeg elsker dig
Mundtlig matematik eksamen
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Obligatorisk selvvalgt opgave
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd - Pjecen.
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Elevvejledning Studieretningsprojektet i 3.g Hvad, hvornår og hvordan! Egaa Gymnasium, september 2015.
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Historieopgaven på FHF Hvad du skal huske på til SSO.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
SRO SKRIV!.
Studieretningsprojektet
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Studieretningsprojektet
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
Viden om matematik Viden i matematik Videnskabsteori (fx) Metode:
Studieretningsprojektet!
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Studieretningsprojektet
Velkommen til fagligt samspil
Større Skriftlig Opgave
Større Skriftlig Opgave
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

Om at skrive 3.årsopgave i matematik - hvor svært kan det være?

En myte: Det er sværere at skrive 3 En myte: Det er sværere at skrive 3.årsopgave i matematik end i de fleste andre fag. Gennemsnitskarakteren for matematikopgaver er ikke lavere end i andre fag (tværtimod: matematik: ca. 9,0; Alle fag: ca. 8,3) Der er ikke flere klagesager i matematik end i andre fag En middelgod elev kan uden problemer skrive en middelgod matematikopgave

Et faktum: Det er sjovere at skrive 3 Et faktum: Det er sjovere at skrive 3.årsopgave i matematik end i de fleste andre fag! Du får tæt og ofte mere intens vejledning end i andre fag! Der er meget brede valgmuligheder! Der er absolut uproblematisk at finde egnet litteratur! Matematikfagets skønhed åbenbares oftest gennem fordybelsen! Du er elev på et matematikhold, hvor udgangspunktet er bedre end gennemsnittets!

Formål med 3.årsopgave i matematik: selvstændigt, dybdegående arbejde indenfor et matematisk område skriftlig fremstilling af indsamlet stof: overskue… bearbejde… disponere… sammenfatte formidle…

Opgavens emne: Et matematisk emne, der ikke indgår i pensum. En kendt teori, der udbygges og perspektiveres. Et matematikhistorisk indhold. Udgangspunkt i problemstilling udenfor matematikken.

Et eksempel fra virkelighedens verden: Område: Komplekse tal Emne: Opgave/Titel: 1. Giv en kort redegørelse for de komplekse tals historie. Gør rede for de komplekse tals legeme og for regneregler for komplekse tal. Endvidere ønskes en redegørelse for den komplekse talplan og for geometriske forhold i forbindelse med komplekse tal og operationer med komplekse tal, herunder kompleks konjugering. 2. Redegør detaljeret for de Moivres formel. 3. Skitser beviset for algebraens fundamentalsætning. 4. Løs ligningen z4 - 4z3 + 11z2 - 14z + 10 = 0,       zC.

Kilder: Lærebøger i og om matematik Artikler med matematisk eller statistisk indhold Matematiske kildetekster Internetressourcer Video, interviews, indsamlet statistisk materiale etc.

Opgavebesvarelsen: skal demonstrere: selvstændighed udvælgelse af stof sammenhæng ræsonnementer i bevisførelse beherskelse af faglige metoder vurdering af metoders fordele og ulemper maks. 15 sider (figurer, tabeller, indholdsfortegnelse, bilagsmateriale, litteraturliste og litteraturhenvisninger ikke medregnet).

Men han kunne løse 3. gradsligninger allerede for 500 år siden! Eksempler på emner: Girolamo Cardano Køn – det var han ikke! Men han kunne løse 3. gradsligninger allerede for 500 år siden!

Lineære ligningssystemer og matricer Hvordan løser man to ligninger med to ubekendte? Hvad med 3 ligninger med tre ubekendte? Eller n ligninger med n ubekendte? Vha. matrix-algebra…:

Hvordan analyserer man ”langhårede” funktioner? Det gør man for eksempel ved at udvikle funktionens Taylor-række:

Kan man vandre en tur gennem Königsberg og kun krydse hver bro én gang? Grafteori er nødvendig for at besvare dette problem!

Fraktaler Ovenfor ses ”grafen” for iterationen af en Kompleks funktion – en såkaldt fraktal!

Sfærisk geometri Hvordan fungerer GPS-systemet? Hvilken matematisk teori ligger bag?

Pythagoras Hvem var han? Hvorfor blev han forfulgt? Og hvad har han med guitarspil at gøre?

Hvorfor er alle ananas i universet ”ens”? Og hvad har de med Inger Christensens digte, kaninavl og matematisk talteori at gøre?

Fermats Sidste Sætning: Fremsat af Fermat i 1630 Bevist vha. hypermoderne matematik af Andrew Wiles i 1995

Primtallene 2, 3, 5, 7, 11, 13, 17, 19, 23, 29, 31, … Uden dem havde vi hverken dankort, internet eller mobiltelefon…

Tidsplan: Uge 37-39: uforpligtende samtaler Mandag d. 3/10: valg af fag Vejledning Fredag d. 28/10: valg af område