StØrre skriftlige opgave hf

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Større Skriftlig Opgave
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. • Opgaven i studieretningsfagene.
Studieretningsprojektet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Dansk-historie opgaven i 2.g 2013
Studieretningsprojektet (SRP)
Studieretningsopgaven i 2.g Formål I løbet af 2.g skal i lave en større skriftlig opgave i 2-3 af jeres studieretningsfag. Opgaven i studieretningsfagene.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd.
3g Studie Retnings Projekt
Synopsis VIP3/2012.
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Studieretningsprojektet (SRP)
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Større Skriftlig opgave
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
BA-projektet De formelle rammer. Tilmelding Holdinddelingsskema afleveres i receptionen senest 15. januar 2009 Beskrivelsen af projektet bestemmer placeringen.
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
- Formål - Emne & produktkrav - Tidspunkt - Aflevering - Sygdom & snyd - Pjecen.
- En vigtig eksamen - Valg af fag - Valg af problem - Blanket - Pjece.
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Elevvejledning Studieretningsprojektet i 3.g Hvad, hvornår og hvordan! Egaa Gymnasium, september 2015.
SSO Orientering om Større Skriftlig Opgave SSO er en skriftlig eksamen SSO er en eksamen - ikke bare en almindelig opgave Rammerne for SSO er bestemt.
STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE HF EFTERÅRET 2015 SS. Formål  SSO giver dig mulighed for:  At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
Dansk-historie opgaven i 1.g 2017
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Studieretningsprojektet
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
STØVRING GYMNASIUM Studieretningsønske 2017.
Større skriftlig opgave i 2.hf
StudieretningsOpgaven
Studieretningsprojektet
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsopgaven i 2.g 2017
Valg af fag Valg af problem Blanket Pjece
Studieretningsprojektet 2017
StudieRetningsOpgaven
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Studieretningsopgaven i 2.g 2018
Studieretningsprojektet
StudieRetningsOpgaven
Infomøde om synteseopgaven
Studieretningsprojekt (SRP) 3g
StudieRetningsOpgaven
Større Skriftlig Opgave
Større Skriftlig Opgave
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

StØrre skriftlige opgave hf EFTERÅRET 2013 AR

Formål SSO giver dig mulighed for: At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse At fordybe dig i et selvvalgt emne i en periode A t arbejde meget selvstændigt med din opgave At vise at du kan formidle din viden

Rammer Opgaven er individuel Skrives i 1-3 fag Skriver du i et fag skal faget være på B-niveau Skriver du i flere fag – skal mindst et fag være på B-niveau Du har en uge at skrive opgaven i

Forberedelse (1) Spørg dine lærere om mulighederne i deres fag Få eksempler på opgaveemner i fagene Tag straks kontakt til læreren i det fag, som du vil skrive i Forberedelsen til SSO sker sideløbende med den almindelige undervisning Derfor er det meget vigtigt, at du kommer i gang med infosøgning, læsning og notattagning med det samme

Forberedelse (2) Tag notater, når du læser noget til opgaven Notattagning: Marker, om der er tale om citater, henvisninger eller referater, eller om der er tale om dine personlige kommentarer og vurderinger Sæt dine notater i system, så du let kan finde de nødvendige oplysninger igen – fx forfatter, titel, årstal, udgave og sidetal Udarbejd din litteraturliste løbende Bestil din litteratur i god tid på biblioteket Noter, hvilke hjemmesider du besøger – og hvornår

Deadlines UGE 39: Generel orientering om SSO ( AR) UGE 39 - 40: Faglærerne orienterer dig om opgaveskrivning i de enkelte fag UGE 41, 7. OKTOBER, KL. 11.30: Aflevering af blanket m valg af fag og område (AFLEVERES PÅ SKOLENS KONTOR) UGE 41- 49: Du fordyber dig i emnet UGE 50, 12. DECEMBER, KL. 11.30 I 426: Opgaveformuleringen udleveres UGE 51, 19. DECEMBER, SENEST KL. 11.30: Du afleverer din besvarelse på skolens kontor UGE 9: Her forventes opgavebedømmelsen afsluttet- Karakteren kan ses i Lectio, når den er offentliggjort

Valg af fag DU MÅ VÆLGE 1-3 FAG. Fag på mindst B-NIVEAU: DANSK (A), HISTORIE, ENGELSK. Fag på C-NIVEAU: BILLEDKUNST, BIOLOGI, DRAMATIK, FYSIK, GEOGRAFI, INFORMATIONSTEKNOLOGI, KEMI, MATEMATIK, MUSIK, PSYKOLOGI, RELIGION, SAMFUNDSFAG, TYSK Valgfag på B-NIVEAU: BILLEDKUNST, BIOLOGI, DRAMATIK, IDRÆT, MATEMATIK, MUSIK, NATURGEOGRAFI, SAMFUNDSFAG OG TYSK.

Vejledning Du får en eller flere vejledere – alt efter valg af fag KONTAKT VEJLEDER(E) MED DET SAMME – så du hurtigt får indkredset dit emne og kan komme i gang med dine forberedelser Vejledningen består af gode råd og vink til dit arbejde med opgaven Vejleder er - som regel – din egen faglærer Vejledning sker uden for timerne I opgaveugen: kun enkle spørgsmål til din vejleder

Opgaveformuleringen Opgaveformuleringen udarbejdes af vejleder(e) Er fagspecifik – dog med flerfaglige aspekter ved valg af flere fag Skal sikre at du fordyber dig i et materiale Skal være konkret og afgrænset Skal præcist angive de krav der bliver stillet Skal sikre, at en del af opgaven er ukendt stof Skal sikre at du ikke kan skrive hele afsnit af opgaven, inden opgaveugen, men skal tage hensyn til dine overvejelser Må ikke bygge direkte på undervisningen. Kan dog ligge i forlængelse af undervisningen

Formalia Opgavens omfang: max 15 A4-sider (mindst 10). Din vejleder angiver forventet omfang Linjeafstand er 1½ 2400 anslag pr. side Vælg en god og letlæselig sats Omfang omfatter ikke: indholdsfortegnelse, noter, litteraturliste, grafer, tabeller, illustrationer og tekstbilag Forrest i afleveringsmappen: Tilmeldingsblanket, opgaveformulering, evt. lærerbilag Afleveres i min. to eksemplarer på skolens kontor (flere ved flere fag) Husk sidetal

Opgaveskrivning Lav en idebank Skriv en god disposition med klare overskrifter og et tydeligt mål Start skrivefasen tidligt og læs korrektur løbende Vu-moduler om SSO Brug din vejleder! Modul om infosøgning ved bibliotekar Brug bibliotekaren! GODE VEJLEDNINGER I OPGAVESKRIVNING: WWW.STUDIEPORTALEN.DK OG BIBLIOTEKETS SKRIV OPGAVE

Opgavens indhold FORSIDE = TILMELDINGSBLANKET OPGAVEFORMULERING + EVT. BILAG KNYTTET TIL DENNE ET ENGELSK RESUMÉ INDHOLDSFORTEGNELSE MED SIDETALSHENVISNINGER INDLEDNING, DER PRÆSENTERER EMNET OG AFGRÆNSER DET SELVE OPGAVEBESVARELSEN KILDEHENVISNINGERNE SKAL VÆRE KORREKTE OG FULDSTÆNDIGE. DER KAN VÆLGES MELLEM FODNOTER ELLER SLUTNOTER – TAL MED DINE VEJLEDERE. AFSLUTNING MED KORT SAMMENFATNING OG KONKLUSION DATO OG UNDERSKRIFT EFTER KONKLUSIONEN LITTERATURLISTE MED NØJAGTIGE ANGIVELSER: FORFATTER, TITEL, UDGAVE, FORLAG, ÅRSTAL. LITTERATUR ARTIKLER INTERNET ILLUSTRATIONER EVENTUELLE BILAG FRA KURSISTEN SELV HEREFTER

Bedømmelse CITAT FRA BEKENDTGØRELSEN OM BEDØMMELSEN… VED BEDØMMELSEN LÆGGES VÆGT PÅ NEDENSTÅENDE FORHOLD: OM DEN STILLEDE OPGAVE ER BESVARET UD FRA DE FORMULEREDE KRAV. OM DER ER SAMMENHÆNG MELLEM DEN TIDSMÆSSIGE RAMME FOR OPGAVEN OG BESVARELSENS OMFANG OG KVALITET. OM DER ER BENYTTET RELEVANT BAGGRUNDSSTOF FOR BESVARELSEN. OM STOFFET ER FORMIDLET PÅ TILFREDSSTILLENDE MÅDE OG ER BEHANDLET TILSTRÆKKELIGT DYBTGÅENDE. OM DET ANVENDTE MATERIALE ER INDDRAGET I RIMELIGT OMFANG. OM DER ER PRÆCISE HENVISNINGER OG FYLDESTGØRENDE DOKUMENTATION. OM ALLE KILDER ER OPLYST, OG NOTER OG LITTERATURLISTE ER KORREKTE OG FYLDESTGØRENDE. OM FREMSTILLINGEN ER OVERSKUELIGT DISPONERET, OG AT DER ER SAMMENHÆNG I BESVARELSEN. OM DEN SPROGLIGE UDFORMNING ER KLAR, PRÆCIS OG ENSARTET IGENNEM HELE OPGAVEN. DER GIVES ÉN KARAKTER UD FRA EN HELHEDSBEDØMMELSE.

Sygdom Ved sygdom i opgaveugen: KONTAKT REKTOR STRAKS OG SEND EN LÆGEATTEST OG SEND EN ANMODNING OM EN SYGEEKSAMEN Sygeeksamen er normalt placeret i en ferie eller august september Området for SSO kan være det samme, men der skal formuleres en ny problemformulering

GOD FORNØJELSE!

Eksempler på opgaver Kunstig befrugtning (bi b og re C) Diabetes (bi B) Hungersnøden i Irland i 1800-tallet Holocaust (hi B) Modstandsbevægelsen m fokus på stikkerlikvideringer Country-musik (mu B) H.C. Andersens eventyr (da A) Naja Marie Aidts forfatterskab (da A) Social arv (sa B) Danmarks aktivistiske udenrigspolitik under Fogh (sa B) Gonzo-journalistik (en B) Pompei i romerriget (hi B)

DEN STORE SKRIFTLIGE OPGAVE OG DANSK DANSK ER ET FAG, DER MEGET LET SAMSPILLER MED ANDRE FAG – HVORFOR? LITTERATUR SPROG MEDIER DANSK KAN UNDERSTØTTE OG SAMLE MED SINE TRE INDFALDSVINKLER!

NØGLEORD I FORBINDELSE MED DANSK… FORMIDLINGSASPEKTER I ET DANSKFAGLIGT PROJEKT SPROGLIGE VIRKEMIDLER FORMIDLINGSFORM OG GENREASPEKT RETORIK ARGUMENTATION FORHOLD MELLEM FORM OG INDHOLD RECEPTIONSANALYSE LITTERATUR I ET DANSKFAGLIGT PROJEKT VÆRKER SKAL KUNNE SAMSTEMMES DE FAGLIGE MÅL SKAL I SPIL – ANALYSE OG FORTOLKNING MEDIER I ET DANSKFAGLIGE PROJEKT FILMANALYSE SPROGET I MEDIERNE