Forsk2007.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

FREMTIDENS LEVENDE LABORATORIUM Thomas Hune, Insero Software.
Projekt Vind i Tanken Vindenergi Danmark Elbilpartnerskabsdag Energistyrelsen 10. September 2013 Jørgen Horstman projektkonsulent Frank Nørgaard projektkonsulent.
10 Konkurrencesituation
Energi Øresund | 28. marts | 2011 | Kenneth Løvholt | Gate 21 Varmepumper Lagring af vedvarende energi Jens Brandt Sørensen.
- Nordens reneste energiforsyning
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
Tendenser indenfor personlige værnemidler
Nicolai Zarganis, Energistyrelsen
Broer for vindmøller Bahrain World Trade Center Lars T. Thorbek, Projektleder, broer.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Vedvarende energi til husstande
Læringsmål Kendskab til:
Solcelleanlæg – for private
Vindmølle logistik – Forsikring Baranchemøde, den 24. Marts 2014.
Fit for Fight seminar september Operationalisering af strategi for resten af 2009 og 2010 Afdeling: Marketing, Innovation, AXOCO & CSR Vil…Mål…Gør…
Fuldkommen konkurrence
Landsprøver Hvert forår på 4. og 6. klassetrin
Smart Grid - IT møder Energi v/Göran Wilke, Exergi Innovation og rådgivning
E-inklusionens udfordringer – hvordan gør vi det endnu bedre? Stig Langvad, formand for DSI.
NORDHAVN ENERGIPARTNERSKAB
Klima og bæredygtighed
Økonomisk styring Kapitel 14.
Spis sundt – valget er dit Anja Biltoft-Jensen Afdeling for Ernæring Ansøgning til FødevareErhverv.
Virksomheder - definition
Arbejdsmiljørådgivningen i det nye reguleringsparadigme
Roadmap for Fjernvarme Fjernvarmens Hus den 20. juni 2011
Debatten om den almene struktur Historik, statistik – og et kik i krystalkuglen Bjarne Zetterström.
Hvad er målgruppeanalyse
Procesindustrien - Klimakommissionen og teknologiudvikling Hans Jürgen Stehr sekretariatschef.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
[Produktnavn] Marketingplan
Kvalitetens Beskaffenhed
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
Patientrettighedsdirektivet – baggrund, forhandlingsforløb, resultat og udfordringer Oplæg ved Asger Andreasen, Danske Regioner Konference.
Problemer eller udfordringer.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
VIKINGEGAARDEN A/S Lars Bøegh Nielsen, Salgschef
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Introduktion til Analyseenheden under FPC Oplæg for FSE den 7. februar 2008 Anette Dørge Jessen Lotte Faurbæk.
Dokumentation af opgaver
27. marts 2008 Mahad Huniche Internetbaseret Patientdagbog Brugerdreven Lean Innovation Forum for Patientforløb.
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Byggeri og Teknik Automatisk styringsteknik - er teknologien klar til praksis? Landskonsulent Kjeld Vodder Nielsen.
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Forbrugernes Needs Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker Selv at kunne sammensætte sine tv-pakker At kunne betale efter behov (dvs. Man ikke skal betale.
CASE V: Økonomiske gevinster ved elektronisk fakturering og fjernsupport v/ Heidi Løje og Anette Bank Knudsen NaviCom A/S Mandag den 28. april 2008.
Projekt Lavet af Jonas og Marcus. Idéen går ud på: Idéen går ud på at når man sætter nøglen i hoveddøren tænder lyset i entréen. Lyset slukker efterfølgende.
Kommunikation mellem Produkter og Apparater i Hjemmet Jonas Thomsen Ph.d.-studerende Center for Pervasive Computing.
NY ORGANISATIONSSTRATEGI Generalforsamling 23. marts.
Sydenergi.dk - Arbejdspladser og bæredygtighed Niels Duedahl, adm. direktør Fremtidens energisystem.
DSO og Automatisering Louise Jakobsen Dansk Energi/DEFU.
Avis elbil plug and play Avis gør det nemt og billigt at være miljørigtig.
Hvad skaber den økonomiske udvikling?.. De økonomiske drivkræfter Det er den private sektor, der står for hovedparten af produktionen i Danmark. Ejerne.
Tilskud til partnerskaber Informationsmøde 19. september 2016 Renato Ezban Energistyrelsen.
Effektiv vækst - Workshop
Rådgivning for læger 21. Juni 2017.
Teknisk informationsmøde 2009
Virksomhedssamarbejde
Sælg et produkt eller en tjeneste
TFV teorien Produktion som en transformation af input til output.
Køb af praksis 7. november 2017.
Fremtidens vedvarende energi
Intelligent vejbelysning
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Klar til smart vækst / GATE21
Hvordan ser fremtidens kunder og marked for statistik ud?
Præsentationens transcript:

Forsk2007

Indhold Baggrund Formål Resultater Krav til gennemførelse Projekt oversigt Det aktuelle Tidsplan

Baggrund Det nordiske el-system bevæger sig mod stigende udsving i priserne En voksende andel prioriteret strøm i systemet (vindmøller mv.) Bindinger på produktionen medfører svingninger i spotprisen over døgnets timer Privat kunders (husholdningernes) døgnvariation har en betydelig virkning på disse udsving Den fri prisdannelse på el-markedet skulle i princippet tilskynde forbrugerne til at tilpasse elforbruget til priskurven. Hidtil har forbrugerne dog ikke haft tilstrækkelig (eller let tilgængelig) information om elpriserne eller incitament til at flytte deres elforbrug væk fra de dyre perioder eller tekniske hjælpemidler, der kunne lette indsatsen Den øgede fokus på miljøproblemerne øger fokus på mere miljøvenlige produktions-miks, hvilket kan forstærke indsatser og resultater

Projektoversigt

Formål med projekt Energiudsigten Afklare forbrugernes viden og umiddelbare holdning (”førmåling”) til elmarkedet Udvikle og teste forskellige kommunikative virkemidler, for at få forbrugerne til at levere fleksibelt elforbrug Udvikle og teste forskellige aftalekoncepter, hvor forbrugerne lader en ekstern operatør levere og styre automatiske tænd/sluk- funktioner mod en økonomisk kompensation Vurdere den afledte besparelseseffekt ved de ovennævnte tiltag

Analyse del Afprøve nye kommunikationsformer, bl.a. direkte TV broadcasting med information om miljøforhold og næste døgns el-priser i ”energiudsigten” Vurdere de fremtidige muligheder for fleksibelt elforbrug, herunder forbrugernes holdninger og viden samt omkostningerne sammenholdt med tiltag på produktionssiden Vurdere hvad det vil betyde samfundsøkonomisk og forbrugerøkonomisk Vurdere betydningen for el-handelsselskaber af at kunne tilbyde produkter, der er rettet mod spotpriser

Krav for at kunne gennemføre projektet Digitale målere installeret, for at skabe det tekniske grundlag for Styring/tilpasning af forbrug til elpris Belønning Direkte effektmåling af tiltag Der skal være en viden om Prisdannelsen i el-systemet Forsyningssikkerheden Råderummet for anvendelse af vedvarende energi Individuelle muligheder for at drage fordel af markedet mv. Der skal være et godt forbruger kendskab til Hvordan man i praksis kan reagere på energipriserne, uden at det indebærer meget besvær og mærkbart forringet komfort Fuld information om elpriserne fra døgn til døgn Leveringsaftaler, som belønner flytning af elforbrug til de billige perioder

Projektoversigt – eksperimentet

Aktuelt Vi har netop afsluttet 1. interview-runde Spørgeskemaer – de fleste responderet via internettet 558 svaret positivt på, at vi må anvende deres historiske energiforbrugsdata og med koble dem sammen med fremtidige timemålinger i analysearbejdet, samt at de vil indgå i projektet Igangsat analyse af resultaterne fra første interview runde Fokusgruppemøder den 11. og 12. juni WEB-siden klar ved sommerferien Broadcasting i luften 1/10 2007 Formen for selve ”Energiudsigten” ved at være defineret Fokus i nyhedsindslag, separate Tv-spots, fokusudsendelser er i overskrifter

Planlagte fokusgrupper Tidspunkt Formål Deltagere (7-9 i hver gruppe) 12. og 13. juni - Input til udvikling af kontrakter - Input til kommunikationsstrategi - Input til broadcasting Lejligheder uden elvarme September Afprøvning af formidlingsform inden endelig udformning af ”Energiudsigten” Parcelhuse m/u elvarme Oktober - November - Reaktion på ”Energiudsigten” - Reaktion på udviklede kontraktformer - Reaktion på tekniske løsninger - Er der flyttet holdninger? Parcelhuse m elvarme Forår 2008 - do - Lejlighed u. elvarme Efterår 2008 Parcelhuse u. elvarme

Tidsplan

www.energiudsigten.dk