Præsentation af dig og Andreas Borg, Social IQ Academy

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Social kapital og arbejdsmiljø
Skabelse af dialogiske rum ”
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Social Kapital – rig på relationer
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Funktioner Grundbegreber.
Prioritering.
Åbent bord Den Kreative Platform
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Arbejdspladsudvikling
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Den anerkendende tilgang fra ord til handling
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Den gode forandringsproces
©2010 Great Place to Work® Institute, Inc. All Rights Reserved Michal Caspersen Pedersen (00575) Medarbejderundersøgelse i Sønderborg kommune 2010 Afdelingsrapport.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Projektlederens rolle(r)
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Forudsætninger for en god samtale
Hvordan spørger man anerkendende?
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Grunde til at jeg elsker dig
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Sådan arbejder den gode TR
3-timersmødet 2017.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Tag snakken – bryd vanerne
Fortæl din makker hvad dine vigtigste arbejdsopgaver er.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Præsentation af dig og Andreas Borg, Social IQ Academy Dagens menu Præsentation af dig og Andreas Borg, Social IQ Academy Hvad er Social kapital? Hvorfor er Social kapital et værktøj til at øge trivsel på arbejdspladsen?  Hvordan fremme sociale kapital på din arbejdsplads?   Spisning – vi henter mad og taler evt. videre  Første spadestik – hvad er kerneopgaven på din arbejdsplads?  

Tjek in Andreas fortæller om hvem han er ”Boldøvelsen” – Dit navn + 2 ting, du håber du kan tage med, når vi går herfra senere. a b e f c

Hvad er social kapital?

Hvad er social kapital i virksomheden? Social kapital er alt det, en organisation kan udrette i kraft af gode relationer mellem medarbejdere og ledere

Ved at satse på tillid, retfærdighed og samarbejde om kerneopgaven… kan virksomheder både øge medarbejdernes trivsel og højne kvalitet, produktivitet

Hvad er social kapital i virksomheder? Høj social kapital gør… at de ofte i fællesskab kan finde løsninger… …som kan øge trivsel, produktivitet og kvalitet

Tre former for social kapital, Ledelse med social kapital Inspektør Forbindende relationer Skole Afdelingsledere stærk Lærere De enkelte teams Andre funktioner Mellem teams og funktioner Mellem fag svag stærk stærk Samlende relationer Brobyggende relationer

Hvorfor er Social kapital et værktøj til at øge trivsel på arbejdspladsen?

Analyseinstituttet Great Place to Work: ”En god arbejdsplads er et sted, hvor medarbejdere har tillid til de mennesker, de arbejder for, er stolte af det, de laver, og føler fællesskab med deres kolleger. Tillid mellem ledelse og medarbejdere er det, der primært karakteriserer de allerbedste arbejdspladser. Tillid består af tre underdimensioner: troværdighed, respekt og retfærdighed.”

Høj trivsel betyder god økonomi

Danske slagterier Tillidsfuldt samarbejde = lavt sygefravær Slagterierne har industrialiserede produktionslinjer med høj grad af ensidigt gentaget arbejde, og derfor vil man antage at der også er et dårligt arbejdsmiljø med højt sygefravær til følge. Men på 3 af 4 slagterier var sygefraværet lavt og udskiftningen blandt medarbejderne lille. Kilde: Hvidbogen om social kapital ,NFA rapport

Danske slagterier Tillidsfuldt samarbejde = lavt sygefravær En nærmere undersøgelse viste at blandt ledelse og medarbejdere var der et tillidsfuldt samarbejde hvor fælles interesser blev varetaget og forskelle i interesser respekteret. Der var med andre ord en høj social kapital. Blandt andet udviklede tillidsmændene og de nærmeste ledere tillid til hinanden, og det understøttede et dagligt samarbejde om produktion og ledelse.

På blot ét år lykkedes det at forvandle: Dalumgruppen, Hjemmeplejen, Odense Kommune Fra frustration til fællesskab På blot ét år lykkedes det at forvandle: et dårligt arbejdsklima til et stærkt kollegialt fællesskab. Katalysatoren var et projekt om social kapital, og opskriften enkel: lydhørhed, involvering, bedre kommunikation – og en leder, der brænder for sagen. Nu skal erfaringerne bredes ud og være med til at gøre Odense Kommunes Ældrepleje til Danmarks bedste.

Hvordan fremme Social kapital i egen organisation?

Hvordan fremme sociale kapital på din arbejdsplads? Tillid og samarbejde starter med: At forstå hvordan og hvornår man arbejder godt sammen

Walk the talk om udvikling af tillid og samarbejde

Walk the talk om udvikling af samarbejde Trin 1 & 2: totalt 30 minutter 1. To og to i makkerpar: En interviewer den anden. Fortæl om en konkret situation som illustrerer noget af det du sætter pris på ved samarbejde mellem kolleger, mellem dig og en leder eller mellem kolleger andre steder i organisation. MAX 10 min. Hvem var tilstede? Hvad var det for en situation? Hvad gjorde i ? Hvilke handlinger gjorde det muligt? Hvilke rammer var med på at skabe godt samarbejde? 2. Makker parret møder 2 andre. Interviewerne genfortæller historierne og med støtte fra egne notater. MAX 5 minutter til hver historie.

Trin 3 Walk the talk – udvikling af samarbejde & tillid 20 min Grupper à 4 personer 1) hvad har I noteret som gode eksempler 2) beskrive hvad I vil kunne starte med at gøre for at (videre)udvikle tillid og samarbejdsevne i jeres afdeling og mellem afdelingerne Flipover ark udleveres og ”starte – med - opgaver” noteres på flipover MAX 20 minutter I KAFFE PAUSEN: Flipovers præsenteres i plenum

Lille pause

Hvordan samarbejder vi når der opstår fejl. (Anerkendelse i ledelse, I Hvordan samarbejder vi når der opstår fejl? (Anerkendelse i ledelse, I.S. Holm 2010) Hvorfor fungerer det ikke? Hvordan kan vi sikre os, at dette ikke går galt igen? Hvad gjorde hver især, der fik det til at gå godt? Hvordan kan vi udvikle mere af dette? Det skulle du ikke have gjort! Problemet med det her… Du gør et godt stykke arbejde Dette er godt – det skulle vi gøre igen Traditionel problemløsning Anerkendende udforskning

Anerkendende kommunikation Mangelsprog Fokus på problemer, fejl, mangler, negativitet, det som ikke kan lade sig gøre, det som ikke virker Skaber situationer hvor mennesker Adskilles Isoleres Føler sig utilstrækkelige Føler sig misforstået Ressourcesprog Fokus på muligheder, succeser, ressourcer, det der virker, det der kan lade sig gøre, kompetencer Skaber situationer hvor mennesker Samles Er del af fællesskab Føler sig kompetente Føler sig forstået Hvordan kan vi se på verden? Og hvordan kan vi undersøge og tale om den? Drøftelse af forholdet mellem egne behov og den anerkendende tilgang. Sætte sig ind i den andens logik og hvilken intention, der ligger bag. Oplevelse af at blive set og hørt. Der skal træffes en beslutning men alle er blevet set og hørt. Vi gør det bedste vi kan. Inspireret af Kenneth Gergen 21

At anerkende forskelligheder Fy for s… en overklasse kælling Sikke en hulemand… Jens Okking + Susse Wold = super, når der er tillid og respekt for hinandens bidrag til fællesskabet

Afslutning: Fokus på det der virker ”Det vi fokuserer på vokser” Peter Lang Så hvad vil du have til at vokse i din egen organisation den kommende tid?

Endelig pause

Hvad er kerneopgaven?

Gæt en retning

Hvad er kerneopgaven? Anders Raastrup Kristensen: Tidligere gav kerneopgaven ofte sig selv, og medarbejderne definerede selv kerneopgaven. Men på det moderne arbejdsmarked bliver kerneopgaven ofte defineret af andre udefrakommende interessenter og bliver ofte omdefineret. Politireformen, sundhedsvæsenet og forsvaret er gode eksempler på arbejdspladser, hvor kerneopgaven er blevet omdefineret.

Vi er her for elevernes skyld Arbejde med kerneopgaven: medarbejderinvolvering og kobling til visioner og langsigtede mål Vi er her for elevernes skyld Højeste kvalitet setter Trænd International organisering Team Voksne m særlige sociale behov

Hvad er kerneopgaven? En måde at gøre det på, er at søge indflydelse på kerneopgaven, og det kræver, at man forstår forretningen lige så godt som ledelsen gør det. En offentlig arbejdsplads har mange interessenter. Ud over ledelsen og medarbejderne, er der fx politikere og borgere. ”Hvis I som tillidsrepræsentanter og medarbejdere har talt med interessenterne inden ledelsen gør det, kan I være medspillere og være med til at definere og afgrænse kerneopgaverne”, siger Anders Raastrup Kristensen, Dansk Magisterforening.

Anders Raastrup Kristensen: at afgrænse arbejdsopgaverne sammen med ledelsen ”Arbejdsopgaven er grundlæggende uklar og defineres ofte undervejs eller først efter, at den er løst. Det ville være rigtig godt, hvis tillidsrepræsentanterne og medarbejderne arbejdede for, at afgrænsningen bliver en del af den daglige ledelse og noget, man fx kan tale om til MUS.

Anders Raastrup Kristensen: at afgrænse arbejdsopgaverne sammen med ledelsen Afgrænsningen kan fx handle om: Til hvilken kvalitet skal opgaven løses? Hvornår skal opgaven leveres? Det kan både handle om pålagte og selvvalgte deadlines. Hvad er medarbejderen ansvarlig for? Skal opgaven løses i samarbejde med andre? Hvordan skal opgaven evalueres?

Hvordan kan I sammen definere kerneopgaven i din organisation? Vi er her for … ?

Evaluering over dagen Hvad har især gjort indtryk på dig – hvilke øvelser, episoder, udsagn, øvelser husker du især? Er det noget af dette du kan bruge på din egen arbejdsplads?