 80.000 indbyggere  8.000 elever  750 lærere og børnehaveklasseledere (-70)  Selvforvaltning  Center for uddannelse  Børneudvalg Næstved Kommune.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Nyeste viden om hvad der virker for ”udsatte borgere”
Politisk mål: Færre i segregerede undervisningstilbud
Set i forældreperspektiv
Salamancaerklæringen 1994
Ny Førtidspension og fleksjob reform
En sund sjæl ……. i et sundt legeme?.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Siunnersuisarfik PPR-Syd Box 520 Tlf.:
Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009
Rehabilitering i Svendborg Kommune ”Nye veje til aktivt liv”
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Verdensdagen for selvmordsforebyggelse 10 september 2013
Forebyggelse af matematikvanskeligheder
Alle har ret til en aktiv fritid -uanset social status.
Workshop om inklusion DH’s sommerskole d
En god skole er en inkluderende skole.
Sanna Dragholm projektleder
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er.
Invitation til skolebestyrelserne
E-læring i FRT Erik Hellbrandt Forsvarets Regnskabstjeneste 1 AFD og Dato.
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
”Vi når målet – men hvordan?”
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Nye Veje i Specialundervisningen. Målet for Nye Veje Det overordnede mål er, at alle børn skal inkluderes mest muligt med respekt for deres funktionsniveau.
Praksis Kommunen modtager en almen genoptræningsplan fra hospital. Er kommunen enig i, at det er en almen genoptræning? Birgit Svarre, afdelingsleder PPR.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Kontanthjælpsreformen
Inklusion - vision eller modebegreb i den pædagogiske debat Lone Beyer SIKON 2009.
Specialskolernes muligheder fremover Odense, 11. september 2012 Niels Egelund, professor i specialpædagogik, dr.pæd. Direktør, Center for Strategisk Uddannelsesforskning,
Grønt Flag Grøn Skole Undervisning om miljø og bæredygtighed Grønt Flag Grøn Skole handler om virkelige miljøspørgsmål og spørgsmål om bæredygtighed innovation.
Folkeskolens uddannelsesøkonomi Skolerigsdag den 13. januar 2011 Jan Olsen, Cheføkonom i KL Erik Christensen, Borgmester i Nyborg Kommune.
2-01.
Inklusion – Hvad skal der til for at det lykkes?
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
Finland Uddannelse Skoleliv. Dagsorden  Præsentation  Læreruddannelse  Skolesystem  Skoleliv.
Hastrupskolen 2005.
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
Skolestruktur på dagsordenen
Møde med SaSA d. 26. okt Hvem er vi?
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Kolding Kommune Børne- og Uddannelsesforvaltningen Nye veje i styring af specialundervisningen.
Fagsekretariat for Undervisning - Specialundervisningskonference – Brug paletten 8. december 2009 ”Vi går i gang”
Projekt X:IT -Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7. klasse – Projekt X:IT.
Største uddannelsespolitiske udfordring Uddannelsessamfundet hægter potentielt ca. 20 % af i overgangen til ung.udd. 28 % får ikke en erhvervskompetencegivende.
Målgruppe: De 18 – 25 årige. Tiltag efter 10.klasse Både efterskolepladser og udvidet skolegang.
Specialundervisning – en ny strategi. Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Hvad er problemet? 2006/2007 : 210 elever ( 66,6 mio.) –
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Dialogmøde 17. januar 2011.
Integrationsministeriets puljer København, 27. august 2010.
Visualisering af den nuværende struktur for udvidet specialpædagogisk bistand i Silkeborg Kommune Tilbud uden for kommunen Elever med svære generelle indlæringsvanskeligheder.
DEN ØKONOMISKE STRATEGI: RÅD TIL UDVIKLING MØDE MED SKOLERNES MED-UDVALG TORSDAG DEN 10. APRIL 2014.
Velkommen. Dagens Program Velkomst og præsentation Gennemgang af Værktøjskassen Pause med kaffe og kage Erfaringer med Værktøjskassen.
Skoleforvaltningen Inklusion Inkluderende miljø på Kærbyskolen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Skoleleders rolle og kompetence, når det gælder inklusion i folkeskolen KL 2011.
Velkommen til temadagen om Trivselshjulet og SDQ
KLF - konference om chancelighed
UU-Øresund Rammer for centerets varetagelse af undervisningen i UEA
Budgetmodel - grundlaget
Præsentationens transcript:

 indbyggere  elever  750 lærere og børnehaveklasseledere (-70)  Selvforvaltning  Center for uddannelse  Børneudvalg Næstved Kommune

 Skolestruktur med skolenedlæggelser 2010/ 11:  Klasseoptimering  Inklusion  Faglighed  Efteruddannelse  A-08 fra 2011/ 2012  Færre lærere - mere undervisning  Mere holddannelse Næstved kommune

 Sagsnr.: Dato:  Dokumentnr.: Sagsbehandler: Lene Marie Hatt  En højere kvalitet  Maksimal inklusion  At flytte ressourcer fra indgribende til foregribende indsats Udlægning af den vidtgående specialundervisning Kogebogen

 Inkludere eleverne i klasserne vha. enkeltintegration og dobbelt-klasser  Lokale småkurser om eftermiddagen  PPR arbejde konsultativt - dialogforum  LP-modellen (Op til den enkelte skole) Anbefalinger fra kogebogen

Undersøgelse blandt lærerne i februar 2009 – Næstved Lærerkreds

Fase 1( ) Midler tildeles efter faktisk visitation af distriktselever Fase 2 ( ) Midler tildeles efter 75 % faktisk visitation og 25 % efter faktorfordelingsmodel Fase 2( ) Midler tildeles efter 50 % faktisk visitation og 50 % efter faktorfordelingsmodel Fase 2( ) Midler tildeles efter 25 % faktisk visitation og 75 % efter faktorfordelingsmodel Fase 3( ) Midler tildeles 100 % efter faktorfordelingsmodel Tidsplan for udlægningen

Der er af Capacent udregnet en faktorfordelingsmodel som er en videreudvikling af Capacents tidligere kortlægning af grundskolernes belastningsgrad i Næstved Kommune. Det er undersøgt 9 indikatorer:  moderens civilstatus  moderens alder  beskæftigelsesstatus for begge forældre  samlet bruttoindkomst  moderens og faderens højeste gennemførte uddannelse  indvandrer/ efterkommer  kontanthjælp samt køn Faktorfordelingsmodel

 Meget ledelses- og administrationstid  Specialtilbud i kommunen udhules pga. hjemtagning eller manglende visitation  Kvalifikationerne spredes  Succesfulde dobbeltklasser nedlægges pga. skrantende økonomi  Nye begreber opstår som f.eks. Gruppeintegration  Kæmpe stigning på kørselsudgifter  Tilbuddene forringes i specialklasser, da prisen sættes ned for at holde på eleverne  Svært for skolerne at lave en strategi, når kommunen ikke selv har en  Skolerne har en stram selvforvaltning  Inklusion, hvor støttetimer er nødvendige, er dyrere end specialtilbud Konsekvenser

 Temadag (23/2-2012) for AMR/TR/Ledere/skoleforvaltning og børneudvalg Hvad skal der til for inklusionen lykkes?  Jørn Højer-Pedersen konsulent DLF  Camilla Brørup Dyssegaard DPU  Michael Søgaard Larsen DPU (Slides fra temadagen ligger på næstvedlærerkreds.dk) Lærerkredsens tiltag

 Artikel i kredsbladet juni 2012 (Hvad skal der til for det lykkes)  Undersøgelse i september 2012 (udfyldes af TR) Lærerkredsens tiltag KlasseEnkelt- integreret. Antal ugentlige lektioner Gruppe- integrere- de elever/ antal lektioner Dobbelt- klasse/ antal elever/ antal lektioner DiagnoseEr eleven/ele verne visiterede til tilbuddet ved udredning fra psykolog? Hvilke fagpersoner har støttefunktio nen? Hvor mange personer er støtten fordelt på?