Individuel vejledning eller Vejledning i fællesskaber?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Garantiskolekonference 2013
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Randers Kommune Folkeskolereform 2013 Ungdomsskoleforeningens efterårskonference 2013.
Opgaven jeg fik stillet
Forældremøde X årgang.
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Hjertelig velkommen til årets uddannelseskonference.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Uddannelsesparathed - hvad er det
Mentorordningen i UUO Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse.
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
”Vi når målet – men hvordan?”
Orientering forældremøde 9. klasse
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Projekt Uddannelsesstart Aabenraa Kommune. Projekt Uddannelsesstart Sammenhæng mellem uddannelse, uddannelsesplaner og uddannelsespålæg Samarbejdspartner:
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Uddannelsesafklarende samtaler - hvordan er det gået? Mogens Bak Hansen, Arbejdsmarkedschef Jeanette Johansen, Teamleder Anders Ladegaard, Centerleder.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
UU vejleder Lene Skovgaard.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
FORÆLDREMØDE 8. ÅRGANG AUGUST Vejledning 8. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
Velkommen til forældremøde
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Regeringens globaliseringsudspil
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
1 UU vejleder Lene Skovgaar d. 2 Hvem er UU-Lillebælt Vejleder i valg af ungdomsuddannelse Kollektiv vejledning og udvidet vejledning Grundskolevejledning.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Velkommen til 8. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Er vi enige om, hvordan ser en KUU-elev ud?
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Efterskolernes årskonference Anders Ladegaard Centerleder, UU-Lillebælt.
Glostrup §17.4 / UU ansvar:Uddannelsesvejledning og information Foretage endelig uddannelsesparathedsvurdering Formidling af intro, brobyg praktik.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Forældremøde 8. klasse På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start.
Forældre-information
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Ny fra MBUL Hanne Woller Kontor for Voksenuddannelse og overgange
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
&.
Præsentationens transcript:

Individuel vejledning eller Vejledning i fællesskaber? UURS-kongres 2012 Anders Ladegaard UU-Lillebælt

AGENDA Baggrunden for kursændringen Debatten og processen internt i UU-Lillebælt Konkrete initiativer i 2012

UU-Lillebælt - faktaark Betjener Fredericia og Middelfart Kommuner Befolkningsgrundlag : 87.000 Antal 12-25årige : 13.540 Afgangselever 9. kl. : 1.000 Afgangselever 10. kl. : 320 Medarbejdere: 1 Centerleder 2 Sekretærer 15 vejledere 1 projektansat Profilmodeltal afgangselever 9. klasse 2009: Fredericia: Med en ungdomsuddannelse: 83,3% Mindst en ungdomsuddannelse: 86,4% Middelfart: Med en ungdomsuddannelse: 83,9% Mindst en ungdomsuddannelse: 87,6% Til efterskole efter 9. klasse 2009: 196 elever 2010: 219 elever 2011: 201 elever

STABIL GENNEMFØRSEL AF UNGDOMSUDDANNELSE Gennemførsel af en ungdomsuddannelse fem år efter afslutningen af folkeskolen i perioden 1995-2009: 65 % har fuldført en ungdomsuddannelse 15 % er stadig i gang med en ungdomsuddannelse 12 % har afbrudt en ungdomsuddannelse 8 % er ikke påbegyndt en ungdomsuddannelse Kilde: Danmarks statistik

UDDANNELSESVALGET I ET UNGEPERSPEKTIV De unge bruger valget af ungdomsuddannelse i deres identitets-dannelsesproces Uddannelsernes sociale position og ungdomskultur spiller i den forbindelse en stor rolle – de unge bruger valget til at finde sammen med andre unge, der er som dem selv, og dermed positionere sig og adskille sig fra de unge på de øvrige ungdomsuddannelser Hierakiseringen af ungdomsuddannelserne er markant De gymnasiale uddannelser opleves som ”det naturlige valg” Hovedparten af de unge trives på de gymnasiale uddannelser, men afstanden til lærerne gør det svært for nogle unge Afstanden mellem de unge og lærerne gør det svært for nogle unge at søge hjælp og støtte Kilde: ”Unges veje mod ungdomsuddannelserne”, CEFU

UDDANNELSESVALGET I ET UNGEPERSPEKTIV Mange af de unge på EUD trives, men en del kræver ekstra støtte Undervisningsformen er diffus og præget af meget gør-det-selv. Læringsformen stiller store krav om ansvarlighed, og en del unge har svært ved at honorere disse krav. En del af de unge overvejer at forlade uddannelsen på grund af mobning Udsatte unge synes at mangle relevante muligheder efter 9. klasse Der er behov for at tænke i alternative og kvalificerende uddannelses-tilbud, der kan appellere til og fastholde de unge, som har svært ved at finde sig til rette i de eksisterende tilbud i det ordinære uddannelses-system Kilde: ”Unges veje mod ungdomsuddannelserne”, CEFU

Ændring af folkeskolelovens formålsparagraf: FRA LYST TIL PLIGT Vejledningen skal være til gavn for individet Vejledningen skal målrettes unge med særlige behov for vejledning 2004 2007 2011 Vejledningen skal være til gavn for den enkelte og for samfundet De 15-17årige har pligt til at være i uddannelse, beskæftigelse mv. Ændring af folkeskolelovens formålsparagraf: … forberede eleverne til videre uddannelse…

HVOR BLEV VEJLEDNINGEN AF? HVAD ER DET VEJLEDERE KAN, SOM ANDRE IKKE KAN? HVAD ER INDHOLDET I DEN PROFESSIONALISME VI BRYSTER OS AF? ER DER ALMENGYLDIGE METODER BLANDT VEJLEDERE? HVIS JA, MESTRER VI DEM SÅ? VEJLEDERIDENTITET VEJLEDNINGSETIK VEJLEDNINGENS FREMTID?

Udfordringer Vi ved meget lidt om, hvad der motiverer elever i udskolingen Vi ved ikke noget om, hvilke fastholdelsesstrategier som har den nødvendige effekt Danmark har en tradition for individuel vejledning. Det er en effektfuld metode i forhold til unge, som er næsten afklarede med deres uddannelsesvalg. Uddannelseshierakiet blandt de unge har skabt en slagside – gymnasiale uddannelser er in og erhvervsuddannelser er yt. Unge som har det svært holder problemerne for sig selv og anser det i højere og højere grad for deres eget personlige ansvar at løse problemerne. Alle unge er pro uddannelse, men ikke alle er pro skole

HVORDAN MØDER VI FREMTIDEN? ”Vi lytter ikke til fremtiden. Vi trænger os ind i fremtiden med fortidens svar” Steen Hildebrandt ”Det handler om at etablere helt nye konstellationer af mennesker i netværk på kryds og tværs af eksisterende siloer” ”Without changing our patterns of thought we will not be able to solve the problems we created with our current patterns of thought” Albert Einstein

Kulturen i UU-Lillebælt Vi er gode til Vi er dårlige til Vi er stolte af At samarbejde på tværs med mange forskellige. At arbejde med unge. At afsætte tid til nytænkning. At lytte aktivt til hinanden. At være en god samarbejds-partner. Hver gang vejledningen lykkes. En god medarbejder En god kollega Den værste fejl man kan begå En der er ansvarsbevidst, loyal, positiv, idérig og omstillings-parat. En der er åben og lydhør og som er villig til at hjælpe. En der møder kollegaer, leder og samarbejdspartnere med tillid og faglighed. En der er åben for nytænkning med en sund skepsis. At miste troværdigheden overfor unge og samarbejds-partnere. At være illoyal. Det bedste ved arbejdet i UU Det værste ved arbejdet i UU Lederens opgaver Friheden til at tilrettelægge og udføre opgaverne. At blive udfordret på mange forskellige områder. At samarbejdspartneres syn på, hvad der er vores opgaver ikke stemmer overens med virkeligheden. At vejledningsetikken er under pres. At skabe en arbejdsplads, hvor udvikling og arbejdsglæde går hånd i hånd. At være troværdig i ord og handling.

? Fra begreb til proces og handling ERHVERVS- SELVKENDSKAB KENDSKAB Summen af interesser, kompetencer og vurderinger ERHVERVS- KENDSKAB Viden om uddan- nelser og job ift. egen begrebs- verden ? BESLUTNINGS- KOMPETENCE Integration af selvkendskab og erhvervskendskab

NYT, FÆLLES VEJLEDNINGSFUNDAMENT DEN INTERNE PROCES OG DEBAT I DANMARK HAR VI EN TRADITION FOR, AT INDIVIDUELLE VEJLEDERE PRAKTISERER INDIVIDUEL VEJLEDNING. ER DET SVARET PÅ VEJLEDNINGENS UDFORDRINGER? VEJLEDERPROFESSIONALISME, VEJLEDERIDENTITET, VEJLEDNINGSETIK, METODER HVOR VI KAN DOKUMENTERE EFFEKTEN, VEJLEDNINGENS KERNEKOMPETENCER, VEJLEDNINGENS FREMTID…. NYT, FÆLLES VEJLEDNINGSFUNDAMENT

DEN INTERNE PROCES OG DEBAT Vision: At medarbejderne oplever mig som tillidsfuld og ærlig og som en leder, der vil deres bedste Mission: At alle medarbejdere, som er udsat for min ledelse, udfolder deres fulde potentiale Ambition: At min ledelse gør en markant forskel for den enkelte medarbejder og for organisationen som helhed Passion: At initiere processer, som skaber udvikling og resultater

DEN INTERNE PROCES OG DEBAT EFTERÅRET 2011: 2 INTERNE UDDANNELSESDAGE: KOLLEKTIV VEJLEDNING, INDIVIDUEL VEJLEDNING, GRUPPEVEJLEDNING OG VEJLEDNING I FÆLLESSKABER - FORSKNING, METODER OG VÆRKTØJER. 1 INTERN TEMADAG OM UDDANNELSESPARATHEDSBEGREBET: SELVKENDSKAB, ERHVERVSKENDSKAB OG BESLUTNINGSKOMPETENCE 2 UDVIKLINGSRUM  UDVIKLING OG KONKRETISERING AF ET NYT, FÆLLES VEJLEDNINGSFUNDAMENT: ”DIN UDDANNELSESREJSE” BLEV UDVIKLET AF VEJLEDERNE

JAGTEN PÅ DE FØRSTE SVAR… DE NUVÆRENDE 8. KLASSER SOM EKSPERIMENT INTROKURSER  2 UNGDOMSUDDANNELSER OG VALGET MELLEM GYMNASIALT TEMA ELLER EUD TEMA DILEMMASPIL OPFØLGNING PÅ INTROUGE: E-SURVEY OG ”DIN UDDANNELSESREJSE” 1/2 UDVIKLINGSRUM I MAJ OG SEMINAR (2 DAGE) I JUNI MÅNED  TEMATISERING OG GRUPPERING AF 1200 UDDANNELSESREJSER  HVAD EFTERSPØRGER DE UNGE OG HVAD STILLER VI OP? SEPTEMBER OG OKTOBER 18 SKOLER MED UDSKOLING – VI OVERTAGER 9. ÅRGANG ÉN DAG PÅ HVER SKOLE  TEMATISK GRUPPEVEJLEDNING ETABLERING AF FÆLLESSKABER PÅ HVER SKOLE  ELEVER SOM ER UDDANNELSESPARATE UNDER FORUDSÆTNING AF…

DILEMMASPIL 1 GAMEMASTER 1 UNG 1 FORÆLDER 1 KLASSELÆRER 1 UU-VEJLEDER DILEMMAKORTET LÆSES HØJT CIRKELSAMTALE HVOR DE FORSKELLIGE ”ROLLER” GIVER DERES BUD PÅ DILEMMAET RUNDEN AFSLUTTES MED DEBAT OM, HVOR PÅ PLADEN, AT SPILTOKEN SKAL PLACERES  HVEM HAR ANSVARET? NY RUNDE  NYE ROLLER OG NYT DILEMMA

DIN UDDANNELSESREJSE I FORLÆNGELSE AF INTROUGEN KOMMER VEJLEDEREN I KLASSEN OG GIVER ELEVERNE EN INTRODUKTION TIL ”DIN UDDANNELSESREJSE”. ELEVERNE BESVARER SPØRGSMÅLENE INDIVIDUELT OG AFLEVERER ARKET TIL VEJLEDEREN. BESVARELSERNE AFLEVERES TIL TOVHOLDER, SOM LAVER STATISTIK OG TEMAUDTRÆK. ELEVERNE FÅR ARKET TILBAGE NÅR DE SKAL LAVE FORELØBIG UDDANNELSESPLAN INDEN SOMMERFERIEN.

OVERGANGEN TIL UNGDOMSUDDANNELSE OVERLEVERINGSMØDER I MAJ MÅNED  UNGE SOM ER UDDANNELSESPARATE UNDER FORUDSÆTNING AF…  DE UNGE FÅR ”ETIKETTEN” OBS I UVVEJ VI HAR BEMANDET ALLE UNGDOMSUDDANNELSER OG DE 2 PRODUKTIONSSKOLER MED UU-VEJLEDERE  SAMARBEJDE OM FASTHOLDELSE / FOKUS PÅ UNGE MED ETIKETTEN OBS  MÅL: INGEN UNGE FORLADER EN UDDANNELSE I UTIDE UDEN AT HAVE EN PLAN FOR HVAD DE SÅ SKAL I GANG MED.