Højesterets dom af 17. januar 2014 Status i § 2 a-sagerne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Introduktion til OK13. Det generelle resultat 2 årig overenskomstperiode Rammen:  1. år: 0,82 % - da reguleringsordning er i minus => ingen lønstigning.
Fuldmagtsmodeller i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder
DOMSTOLENE & KRIMINALITET
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse
Ny, offentlig myndighed – Udbetaling Danmark
Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
Forhold på arbejdsmarkedet efter uddannelsen 13. uge 2007.
Attester Mulighedserklæringer har erstattet sygemeldinger
Dansk Skattevidenskabelig Forening Generalomkostnings- begrebet - EU-domstolen på afveje?
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
8. december 2010 på Egegård Skole
Det svære liv i en sportstaske
Erstatning og tilbudsgivers dilemma når udbudsgrundlaget er fejlbehæftet eller uklart Peter Dann Jørgensen.
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
Landsorganisationen i Danmark Rapport fra Udvalget om modvirkning af social dumping Dansk Forening for Arbejdsret den 22. november 2012 v/Stephan Agger.
Søjle 1: Offentlige ydelser
Hotel- & Restaurantskolen den 15
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Projektkonkurrencen – forhandlingsadgangen – advokatens overvejelser Dansk Forening for Udbudsret 26. januar 2012 Partner, advokat Tina Braad Holst, Advokater.
Sygefraværspolitikker
Dansk Forening for Udbudsret Medlemsmøde 20. januar 2011
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Finanskrise og beskæftigelse Professor Bent Greve 12. Maj 2009.
v/advokat Jens Bødtcher-Hansen, Kammeradvokaten
Højesterets dom af 17. januar 2014
Den praktiserende læge som virksomhedsleder og arbejdsgiver
Aldersdiskrimination
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Ændring og overdragelse af kontrakter indgået efter EU-udbud – med særligt henblik på konkurssituationen Steen.
Accessoriske kontrakter
Hvornår må I kræve bekendelse af medarbejderne?
Unionsborgerskabet og retten til fri bevægelighed for personer
EU-Domstolens dom af 11. april 2013 i de forenede sager C-335/11 og C-337/11 Hvad mente EU-Domstolen så om handicapbegrebet og de andre spørgsmål?
Arbejdsretsseminar 29. maj 2012
Poul Søgaard, højesteretsdommer, formand for Arbejdsretten
GENERELT: FOR AT VÆLGE / BYTTE LAYOUT, HØJREKLIK PÅ SIDEN OG VÆLG. FORSIDE GRÅ Overskrift, helst kun én linje tekst Underrubrik, max 4 linjer tekst Navnet.
§ 2 a – overblik over verserende sager og udvalgsarbejdet
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tele Danmarksagen C Kronologisk forløb: 1995: Juni: ansættelse 1/7-31/12: ansættelsesperiode 1/7-31/8: oplæringsperiode Medio august: oplyser om.
Begrundelsespligt? Advokat Henrik Holtse
September Evalueringsmodeller v/Civilingeniør, cand. jur. Jørgen Egholm.
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Den statslige tillidsrepræsentantaftale Temamøde den 18/ om tillidsrepræsentanters arbejdsvilkår på KU professor, dr. jur. Jens Kristiansen.
30 oktober Kursus i miljøvurdering Screening af projekter - baseret på forudsætninger Ulf Kjellerup, COWI.
1 © Copyright AK-Samvirke – november 2014 Dagpenge under de første 14 dages sygdom.
Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent Carl Åge Pedersen. Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
SYGEDAGPENGEREFORMEN – HVAD ER DET NYE FOR VIRKSOMHEDERNE (SAMT LIDT AF ”DET GAMLE”) Lejre Kommune 20. november 2014.
Fakta om efterlønsreformen Fakta om 16. januar Joan Hansen Efterløn og Kurser Tlf.:
Skanderborg Kommune Valgmøde 3. marts 2014 Baggrundsviden for at kunne varetage skolebestyrelsesarbejdet.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Advokat Lida Hulgaard Tlf. nr Statistisk undersøgelse af dommernes vota i skattesager
Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere Rimelige tilpasninger for at afhjælpe funktionsbegrænsning.
Sommerhuse – højde - byggeret. BR - Byggeret Svar til ansøger.
Aftale om ansættelsesvilkår Aftale om ansættelsesvilkår for ansatte der overgår til staten mv. i forbindelse med kommunalreformen. Aftalen gælder både.
Tilbagetrækningsreformen Ændring af efterlønsordningen Version 1,
Voksenlærlingordningen. Hvorfor en voksenlærlingeordning?  Voksenlærlingeordningen startede i 1997 for at modvirke de begyndende balanceproblemer på.
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Begrundelsespligt? Advokat Henrik Holtse
Advokat Poul Bostrup & Statsaut. revisor Arne Larsen
Introduktion til OK13 1.
Dansk Forening for Arbejdsret 11. oktober 2017
SAS Danmark – Mark ordningen Regler og muligheder ved fratrædelse
Introduktion til OK13 1.
Præsentationens transcript:

Højesterets dom af 17. januar 2014 Status i § 2 a-sagerne Dansk forening for Arbejdsret den 23. maj 2014 v/advokat Jørgen Vinding

Hovedpunkter Kravene til at ”fortsætte sin erhvervskarriere”, Højesterets dom, FV 11. april 2014 og KL’s administrationsgrundlag Hvad betyder disse krav i praksis for de sager, der afventede Højesterets dom? Hvilke afgrænsningstvister er tilbage? Private - skal de følge direktivet eller (alene) funktionærloven? § 2 a – hvad nu? - 23. maj 2014

Højesterets krav til ”fortsat erhvervskarriere” Som Breum redegjorde for, fandt Højesteret ikke, at der ”kan udledes generelle retningslinjer”. I stedet skal der ske en ”konkret bevismæssig vurdering” af, om erhvervskarriere er fortsat Derfor ingen nærmere vejledning i flertallets præmisser Ifølge dissensen skal man ”i hvert fald i nogle måneder … være tilmeldt Arbejdsformidlingen” § 2 a – hvad nu? - 23. maj 2014

Faglig Voldgift af 11. april 2014 Tre opmænd fra Arbejdsrettens formandskab Overlæge opsagt Tilmeldte sig ikke regions jobbank og søgte ikke opslåede overlægestillinger Søgte primært gennem sit netværk og primært deltidsstillinger Gik på alderspension 4 måneder efter fratræden § 2 a – hvad nu? - 23. maj 2014

Faglig Voldgift af 11. april 2014 Ikke fortsat erhvervskarriere, da: ”der alene er udfoldet begrænsede og selektive jobsøgningsaktiviteter, inden alderspensionen blev aktiveret” Overlægen havde derfor ikke ”udvist en sådan reel jobsøgningsaktivitet af rimeligt omfang, at der er grundlag for at anse det for godtgjort, at han har haft til hensigt at forfølge sin erhvervsmæssige karriere” Interessant: 1) fordi overlægen ventede 4 måneder med at aktivere sin alderspension, 2) fordi kendelsen – i fortsættelse af Højesterets dom – helt klart pålægger lønmodtageren at bevise, at erhvervskarrieren er fortsat, og 3) fordi kendelsen viser, at man reelt over en periode skal søge at forfølge sin karriere § 2 a – hvad nu? - 23. maj 2014

KL’s administrationsgrundlag KL har 4. marts 2014 udsendt notat om fremtidig administration af sager om fratrædelsesgodtgørelse Hensigt at opstille nogle administrerbare retningslinjer, som ligger klart inden for Højesterets dom, og som kommunerne kan udøve deres skøn efter Retningslinjerne også udarbejdet i lyset af, at EU-Domstolen i præmis 78 i Toftegaard-sagen om rådighedsløn til tjenestemænd udtaler, at der som hovedregel ikke kan kræves, at der er en pligt til ”en individuel behandling af hvert enkelt konkrete tilfælde”, idet ”forvaltningen af den pågældende ordning fortsat skal være bæredygtig ud fra et teknisk og økonomisk synspunkt” § 2 a – hvad nu? - 23. maj 2014

Parametre i KL’s administrationsgrundlag Om medarbejderen ikke har hævet/aktiveret alderspension i indtil 3 måneder efter fratræden Om medarbejderen har haft lønnet arbejde i mindst 8 timer pr. uge i gennemsnit over 3 måneder efter fratræden og/eller Om medarbejderen har været tilmeldt Jobcenter som ledig i 3 måneder efter fratræden § 2 a – hvad nu? - 23. maj 2014

Parametre i KL’s administrationsgrundlag Lønmodtagere skal de facto gennem deres handlinger opfylde betingelserne om at være erhvervsaktive Ligger i fortsættelse af, at efter Højesteret og FV påhviler det lønmodtageren at godtgøre, at karrieren rent faktisk er fortsat Hensigt om at fortsætte erhvervskarriere er ikke nok Tro og love-erklæringer er ikke nok Hvis lønmodtageren er overgået til andet forsørgelsesgrundlag fx efterløn, er jobsøgning ikke nok, så skal vedkommende rent faktisk have normalt lønarbejde § 2 a – hvad nu? - 23. maj 2014

Sager, der afventede Højesteret Der var mere end 100 sager 14 sager blev udvalgt til prøvesager i Østre Landsret og efterfølgende anket til Højesteret Ca. 20 sager blev afsluttet af forskellige årsager inden Højesterets dom, fx fordi vedkommende godtgjorde, at erhvervskarrieren var fortsat Små 80 sager ventede på Højesterets dom Hertil kommer lokalt indgåede procesaftaler § 2 a – hvad nu? - 23. maj 2014

Sager, der afventede Højesteret I 12 sager er § 2 a-godtgørelsen blevet udbetalt Næsten alle sager, hvor lønmodtageren har modtaget dagpenge og været tilmeldt Jobcenter i en vis periode eller har fået andet arbejde mindst 3 måneder efter fratræden Stort set ingen sager, hvor lønmodtageren er overgået til et andet forsørgelsesgrundlag i form af fx efterløn eller arbejdsgiverbetalt alderspension, men alligevel har fortsat erhvervskarrieren gennem andet arbejde ved siden af § 2 a – hvad nu? - 23. maj 2014

Sager, der afventede Højesteret 28 sager, der alene omhandlede godtgørelse efter forskelsbehandlingsloven, er blevet hævet af lønmodtagerne Spørgsmålet om arbejdsgiver havde været i en ”nægtelsessituation”, jf. Vestre Landsrets dom af 8. juni 2012 Alle 28 sager er hævet i konsekvens af Højesterets dom i prøvesagerne, hvor arbejdsgivere måtte anvende en rimelig periode på nærmere at overveje konsekvenserne af en dom og på at overveje/undersøge det faktiske grundlag for udbetaling § 2 a – hvad nu? - 23. maj 2014

Sager, der afventede Højesteret 32 sager, der omhandlede fratrædelsesgodtgørelse efter § 2 a, er blevet hævet af lønmodtagerne Oftest direkte overgang til efterløn eller andet forsørgelsesgrundlag og/eller aktivering af arbejdsgiverbetalt alderspension indtil 3 måneder efter fratræden Enkelte sager, hvor lønmodtagere er overgået til efterløn og har haft lønnet arbejde ved siden af eksempelvis en sag, hvor lønmodtageren overgik direkte til efterløn, men fortsatte med at arbejde som personlig ledsager gennem de næste 2 år ca. 2,2 timer pr. uge i gennemsnit Visse sager, hvor sygemeldt (i længere periode) uden efterfølgende at blive arbejdsklar § 2 a – hvad nu? - 23. maj 2014

Sager, der afventede Højesteret Pt. er ni sager uafklarede Et par af sagerne afventer eventuel yderligere dokumentation fra lønmodtageren De fleste sager er oplyst. Vi har (fortsat) afvist kravene, og sagerne afventer, om lønmodtagerne fører dem videre eller hæver sagerne Sagerne er spredt rundt i landsretterne og byretter § 2 a – hvad nu? - 23. maj 2014

Uafklarede sager – hvor uenige om fortsat ”erhvervskarriere” En lønmodtager var tilmeldt dagpenge i 2 måneder inden overgang til efterløn. Vedkommende har ikke været beskæftiget efter overgangen til efterløn En lønmodtager var tilmeldt dagpenge i 2 måneder og 21 dage inden overgang til efterløn. Vedkommende har ikke været beskæftiget efter overgangen til efterløn En lønmodtager var tilmeldt dagpenge i 1 måned inden overgang til efterløn. Vedkommende har efter overgangen til efterløn i begrænset omfang arbejdet som tilkaldevikar § 2 a – hvad nu? - 23. maj 2014

Uafklarede sager – hvor uenige om fortsat ”erhvervskarriere” En lønmodtager har været syg gennem en længere periode og har efterfølgende været i virksomhedspraktik – endnu uklart, om hun helbredsmæssigt er i stand til at fortsætte sin karriere Overgang til efterløn, hvor vedkommende efterfølgende har ”arbejdet” som ulønnet frivillig To sager afventer præjudiciel afgørelse af spørgsmålet om folkepension efter § 2 a, stk. 2 § 2 a – hvad nu? - 23. maj 2014

Funktionærlovens § 2 a, stk. 2 Samme indhold, baggrund og formål som § 2 a, stk. 3. Blot er retten til folkepension og ikke retten til arbejdsgiverpension det kriterium, der afskærer fratrædelsesgodtgørelse Vestre Landsret afviste at forelægge spørgsmålet for EU-Domstolen. Østre Landsret forelagde efterfølgende spørgsmålet EU-retligt kan tvisten i lyset af Ole Andersen-sagen koges ned til spørgsmålet om, hvorvidt det er proportionalt/nødvendigt at afskære fratrædelsesgodtgørelse, blot fordi en lønmodtager har ret til folkepension – uagtet at vedkommende ønsker at fortsætte sin erhvervskarriere § 2 a – hvad nu? - 23. maj 2014

Funktionærlovens § 2 a, stk. 2 I forhold til proportionalitetsvurderingen må det indgå som et væsentligt moment, at § 2 a, stk. 2, relaterer sig til den af lovgiver fastsatte ”normale” pensionsalder, hvorimod § 2 a, stk. 3, afskærer lønmodtagere fra fratrædelsesgodtgørelse på et tidligere tidspunkt, hvor pensionering vil indebære en mindre pension – se præmis 46 i Ole Andersen-sagen og generaladvokatens betragtning 78 Omvendt kan det anføres af lønmodtagersiden, at EU-Domstolen i Toftegaard-sagen fandt det uproportionalt generelt at afskære rådighedsløn for tjenestemænd, der havde nået folkepensionsalderen, uanset om de ønskede at fortsætte deres erhvervskarriere § 2 a – hvad nu? - 23. maj 2014

Private arbejdsgivere Højesterets dom opretholder funktionærlovens § 2 a, stk. 3, i alle tilfælde, hvor den ikke er uproportional efter EU-retten Højesterets dom er en direkte anvendelse af direktivet over for offentlige arbejdsgivere, der indebærer en tilsidesættelse af § 2 a, stk. 3, i de konkrete tilfælde, hvor § 2 a, stk. 3, strider mod EU-retten, og dermed falder man tilbage på hovedreglen i § 2 a, stk. 1 Men hvad med private arbejdsgivere? § 2 a – hvad nu? - 23. maj 2014

Private arbejdsgivere Kan tilsidesættelse af en klar national lovregel over for private støttes på et generelt EU-retligt princip som udmøntet i et direktiv? Højesteret markerer klart i præmisserne, at der ikke er taget stilling til spørgsmålet I feriesagen, U.2014.914H, fandt Højesteret, at det ikke var muligt med anerkendte fortolkningsprincipper at fortolke konformt, men Har det betydning, at feriesagen alene baserede sig på en direktivforpligtelse, hvor spørgsmålet i § 2 a relaterer til et generelt EU-retligt forbud mod aldersdiskrimina- tion som udmøntet i direktiv? § 2 a – hvad nu? - 23. maj 2014

Private arbejdsgivere Tankegangen bag feriesagen kan få afsmittende virkning, men i forhold til § 2 a, stk. 3, er det måske snarere et spørgsmål om kompetencefordeling og retssikkerhed end et spørgsmål om fortolkning contra legem Jens Kristiansen sammenfatter det som følger i Juristen, 2014, side 29: Det er ”tvivlsomt, om det vil være foreneligt med retssikkerhedsprincippet, at domstolene – via et dommerskabt retsprincip – afskærer en privat virksomhed fra at indrette sig efter en klar national lovgivning” § 2 a – hvad nu? - 23. maj 2014

Private arbejdsgivere Lønmodtageren vil efter omstændighederne i stedet kunne få fratrædelsesgodtgørelsen via et erstatningssøgsmål mod staten Første sag for Højesteret 15. juni 2014 § 2 a – hvad nu? - 23. maj 2014