FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Du er helt udkørt og føler dig presset.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
25.September 2006 Hvad er formålet med dette arrangement v/ elene fleischer.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Hvordan kommer vi videre? - Et oplæg om at navigere i forandringer
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Pårørende program på Psykiatrisk klinik i Roskilde. V/. Psykolog
Psykoedukation til unge i OPUS
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Arbejdspladsudvikling
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Børn og sorg - og sprældøde døde
Ambulatorium for Spiseforstyrrelser PC Stolpegård
Mentaliseringsbaseret caseformulering Nordisk MBT konference - Kbh. 22
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi?
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Tilfredshedsundersøgelse
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Relationer – børn og voksne
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Mestring af ADHD som voksen.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Relationer – børn imellem
Oplæg vedr. ambulante funktioner i Psykiatrien, Region Nordjylland
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Procesværktøjer.
Børns omsorgssituation og trivsel
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Læring i et vejledningsperspektiv
Vellykket og visionær rehabilitering Hvad kræver det… mere? Åben opgavefordeling og systematisk pårørendeinddragelse 1.
Vejlederens kommunikation
Hvad er et opmærksomhedspunkt?
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
Stresshåndteringsgruppe
Læringslokomotivets forældresamarbejde
torsdag den 11. april 2019 Basen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen Psykoterapeutisk center Stolpegård OAB – ambulatorium for personlighedsforstyrrelser Helene Krasnik og Heidi Jønsson Maj 2014

Ambulatorium for personlighedsforstyrrelser 2 regionsgrupper 5 hovedfunktionsgrupper 3 basisgrupper Henvisning Assessment Psykoedukativt forløb (MBTI 10 uger) 3 hovedfunktions grupper 5 udvidet hovedfunktion 2 regionsfunktions grupper Gruppeterapi 9 mdr. Gruppeterapi 1 år Individuelt 1 år (1 x ugentligt ½ år & hver 14. dag ½ år) Gruppeterapi 1 ½ år Individuelt 1 ½ år (1 x ugentligt 1/2 år & 1 år hver 14 dag) Forældregruppe

Baggrund Personlighedsforstyrrelse og forældrerolle PRF-parental reflective function Recovery - pt´s rolle som forældre Børneperspektiv – at have en forældre med psykiske vanskeligheder vanskeligheder

Metode Fokus på mentalisering Psykoedukation a´la MBTI

Ramme 8 patienter med børn i alderen fra 0-18 år 2 terapeuter 8 gange 1½ time Placering om bord Kaffe/the

Form Resume af sidste gruppegang Refleksion over hjemmeopgave Oplæg Ny hjemmeopgave Hvad har I taget med jer fra i dag?

Indhold Tilknytning Tryghedscirklen (circle of security) Konflikter (arousal) Reparation Barnet udviklingsbehov, behov ved kriser Barnets reaktion på og viden om dine psykiske vanskeligheder Netværkets betydning Afslutning

Tryghedscirklen Tryg Base Sikker Havn Jeg har brug for a du… Holder øje med mig Glæder dig over mig Hjælper mig Glæder dig med mig Tryg Base Støtter min udforskning Jeg har brug for at du… Sikker Tager godt imod mig igen Havn Beskytter mig Trøster mig Glæder dig med mig Organiserer mine følelser

Eksempler på hjemmeopgaver Hvornår og hvor meget har du været sammen med dit barn den sidste uge? hvornår kom I godt ud af det med hinanden? Hvad skete der ? Hvordan oplevede du det? Hvordan tror du dit barn oplevede det ? Hvad får dig til at tro at dit barn oplevede det som du siger? Tænk på en situation hvor du og dit barn har været I konflikt. Hvordan reagerede du? Hvordan reagerede dit barn ? Hvordan havde du det ? Hvordan tror du dit barn havde det? Hvad får dig til at tro at dit barn oplevede det på den måde som du siger? Læg mærke til de mentaliseringssvigt du har, hvor dit barn er til stede. Hvad sker der? Hvordan tror du dit barn oplever det? Hvad får dig til at tro at dit barn oplever det på den måde? Beskriv evt. en hændelse.

Hjemmeopgaver fortsat … Når du ser på dit barn/børn, hvordan udspiller tryghedscirklen sig, f.eks. I forhold til udfordringer og bevæge sig ud I verden og komme hjem igen? Hvor I cirklen kan du se, at du I forhold til dit barn/dine børn har stærke sider og hvor har du svage sider? Hvilke betydningsfulde relationer er der i jeres netværk? Hvordan er relationen? Har i det på samme måde i forhold til denne relation?

Erfaringer Stabilt fremmøde Stort engagement Bedre til at mentalisere i rollen som forældre Form holder jernet lunkent Afsmitning til den øvrige behandling

Citater fra evaluerings skema om hvad patienterne har taget med sig “Jeg er begyndt at tænke mere over hvordan mine børn oplever tingene, og at de ikke nødvendigvis tænker og føler som mig.” “at nogle af de ting jeg gør faktisk er gode- og at se mit barn mere nuanceret” “konsekvenspædagogik som jeg selv er vokset op med ikke hjælper I tilspidsede situationer”

“En bekræftigelse på at jeg gør det godt nok “En bekræftigelse på at jeg gør det godt nok! At andre har de samme udfordringer og at der ikke kun er en løsning men flere og det er individuelt for hvert barn og situation” “en mere nysgerrig tilgang til min datter og mig selv. Mindre fastlåst, jeg kan se flere perspektiver . Tror mere på mig selv I rollen som mor .”.

“Jeg er begyndt at tænke mere over hvordan mine børn oplever tingene og at de ikke nødvendigvis føler og tænker som mig”