Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Den lille Mads.
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
At forholde sig professionelt Anne Skov
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Klager og den vanskelige samtale
Inspirationstema: Børns rettigheder
Teststrategi Engrosmodellen
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
Når du har været udsat for en fejl Patientsikkerhed for patienter.
Socialreformkommissionen: Betænkning 1 fra 1969:
Væsentlige ændringer Formålsbestemmelse (§ 1)
Ytringsfrihed og sygeplejersker
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
v/advokat Jens Bødtcher-Hansen, Kammeradvokaten
Udbud og udfordringerne for branchen – Oplæg 13. juni 2013 Dansk Rehab Gruppe.
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
FØDEVAREANPRISNINGER
Analyse- og udviklingsmodel
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Fokus på konkret viden forud for anvendelse af jura
Det nye Klagesystem Formål: –Større gennemsigtighed –Kortere sagsbehandlingstid –Højere kvalitet i sagsbehandlingen En administrativ enhedsstruktur: –De.
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Den anerkendende interviewform
Kodeks for offentlig topledelse
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Dan Zielke og 1.
Kloakering i den spredte bebyggelse
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Middelfart 25 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
GRUPPEARBEJDE Opsamling for København 27 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
PRAKSISRESERVELÆGER REGION HOVEDSTADEN
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Muligheder og rettigheder
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Vejledning om undersøgelse og oprensning af forurening fra villaolietanke ATV møde nr. 56, 26. januar 2010, Schæffergården Hvordan kommer vejledningen.
Michael Stoltze biolog, ph.d. og forfatter,
Hvad er offentligt og hemmeligt i Danmark
© Peter Sindal Lundsberg, Døgnkonferencen 2007 Myndighedsansvar for stofbehandling Oplægsholder: Projektleder, Cand. jur. Peter Sindal Lundsberg.
Aftale om psykisk arbejdsmiljø FTF’s arbejdsmiljøseminar Den 26. september 2007 Mette Bergmann - viceformand Lisbet Lund – faglig sekretær.
Bisidderrollen i praksis
Rehabiliteringsteamets arbejde Oplæg: Søren Thygesen socialrådgiver – faglig konsulent Holbæk Kommune Kompetencecentret - Jobservice.
#DCHårsmøde2016 #DCHårsmøde2015 Afstemning. #DCHårsmøde2016 Så længe afstemningen er åben, kan du ”skifte mening”. #DCH-Årsmøde2015 bruges ikke blinker.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Samarbejdet med sundhedsvæsnet i relation til rehabiliteringsteamet Lisbeth Jeritslev Souschef November 2013.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Konference om Retssikkerhed på skatteområdet Onsdag den 4. november 2009 Fællessalen Christiansborg.
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Rehabilitering og hjemmehjælp
Hvordan får jeg indflydelse?
Kvalitet i § 50 - undersøgelser
Præsentationens transcript:

Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013

Temaer –Hvorfor så stor en sag? –Hvad bliver de sværeste spørgsmål? –Hvad er ombudsmandens rolle? –Hvad er myndighedernes rolle? –Gode råd til myndighederne? –Hvad arbejder ombudsmandsinstitutionen selv efter?

Hvorfor så stor en sag? –Lovens kompleksitet – væsentlig vanskeligere end den gældende. –Offentlighedsloven efterhånden vigtigt praktisk instrument for medierne. –Stadig øvelse for forvaltningen helt at lære at leve med loven. –Stigende ”friktion” mellem forvaltningen (især centraladministrationen) og medierne – bliver myndighederne mere åbne eller lukkede? –Stemningen mellem medier og regering/Folketing ved lovens gennemførelse: –Budskabet i Offentlighedskommissionens kommissorium. –Regeringens holdning ved gennemførelsen i foråret –Stemning af manglende forklaringer. –Vigtige interesser på spil, særligt ministerbetjeningsbestemmelsen: –De sager, som medierne ofte har størst interesse i. –De sager, som centraladministrationen er mest optaget af at beskytte. –Alt i alt: Meget stor opmærksomhedssag for medierne efter 1. januar –Forkerte afgørelser = dårligt image.

Hvad bliver de store spørgsmål? –Ressourcebestemmelsen i § 9, stk. 2, nr. 1 – hvornår kan myndighederne ”ressourceafvise”? –Meroffentlighedsprincippet i § 14 – hvor langt rækker løftet om meroffentlighed? –Ministerbetjeningsreglen i § 24, stk. 1 og 3 – hvor går grænserne? –Ekstraheringspligten i §§ – hvad er f.eks. ”interne faglige vurderinger i endelig form”? –De nye sagsbehandlingsfrister i §§ – kan de overholdes? –Sager i 1. instans. –Sager hos klagemyndigheden. –Særskilte klager over sagsbehandlingstiden.

Hvad er ombudsmandens og myndighedernes rolle? –Ombudsmandens rolle: –Reelt eneste uafhængige kontrolinstans på området. –Neutral fortolkningsstil (jf. forarbejder til § 1, stk. 1). Hverken ”venner” med myndighederne eller medierne. –Men særlig mission at holde myndighederne fast – medierne, og ikke myndighederne, der har brug for uafhængig hjælp. –Gerne vejledning frem for efterfølgende kontrol – bedre at forebygge misforståelser end at påtale dem. Vigtigt med løbende dialog. –Myndighedernes rolle: –Hvem vandt kampen om offentlighedsloven? –Bedømt efter den offentlige debat: myndighederne (ministerbetjeningsbestemmelsen – men hvor meget vundet?). –Bedømt efter realiteterne: medierne (institutionel udvidelse, ressourcebestemmelse, datasammenstilling, postlister, ekstraheringspligt, sagsbehandlingsfrister mv.). –Nu skal det bare fungere. –Hvor meget hensyn til myndighedernes ressourceproblemer?

Gode råd til myndighederne? –Tag opgaven meget alvorligt – stor sag for medierne! –Ressourcebestemmelsen: sats på dialog! –Meroffentlighed: brug det! –Lovens budskab. –Hensyn til ressourceanvendelsen. –Hensyn til forhold til medierne. –Lettere sagt end gjort? Til dels, men nok også kun til dels. –Sagsbehandlingsfrister: arbejd med rutiner, sagsgange, koncepter mv. Men afsæt ressourcerne! –Kvalitet i afgørelserne: ram rigtigt første gang (klagesager er ressourcekrævende)! –Giv meroffentlighed. –Søg rådgivning hos relevante myndigheder – ombudsmandens rolle?

Ombudsmandsinstitutionens egen forberedelse –Meget væsentlig opgave for ombudsmandsinstitutionen – også fordi sager om aktindsigt sjældent kommer for domstolene. –Målsætning: meget hurtig behandling af klagesager med det sigte at løse den enkelte sag og – i videst muligt omfang – at give retningslinjer i principielle spørgsmål. –Etablering af intern kapacitet i ombudsmandsinstitutionen til hurtig sagsbehandling. –Kontant friststyring af myndighederne. –Målsætning for egne sagsbehandlingstider med udgangspunkt i, hvad der gælder for myndighederne. –Løbende formidling af vigtige sager og meget gerne løbende dialogaktiviteter mv.