Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Websider og design Dette Power Point består af 2 dele Se hver del hver for sig, tag en pause imellem de 2 dele. Første del handler især om overvejelser.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
TEST 2 modul 1 20 spørgsmål. Du skal klikke med musen på det rigtige svar, så kommer du automatisk til næste spørgsmål Klik for start.
Anskaffelse af ny teknologi
Arkitektur - data.
Grundlæggende IT, niveau G
Ledelse i Praksis – 4. aften
Produktion og Logistik
Virksomhedens kommunikation, image og website
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Hvad er en brugergrænseflade
Sprog/billeder på Internettet
Computerens anatomi.
”Design og fremstil – med udgangspunkt i vores case – et eller flere medieprodukter, der vil kunne indgå som del af kampagnen, der skal skabe opmærksomhed.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Interaktive test - Karakteristika & Nyskabelser
Beskyt din computer og dine data!
Formularer (Access, del 3)
Om feedback og tilbagemeldinger
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Kvantitative metoder
Kommunikation.
Kommunikation / it.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
1 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Læring er afgørende for alt hvad.
Virksomheder - definition
SEO PÅ AU.
IT i undervisningen.
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Præsentation af Det retoriske kompas
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Introduktion til Access (Access, del 1)
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
VISL – begrænsninger og styrker
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Frivillighed på kommando findes ikke
EASY-A set med usability-konsulentens briller 6. september 2007.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grundlæggende Webdesign – brugervenligt webdesigne Bjarne Sandstrøm IT-højskolen
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Geografisk Information
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Design - brugervenlighed
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Introsidernes betydning
Præsentationens transcript:

Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk Brugerflade En brugerflade er det, der er mellem mennesket og maskinen. Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk

Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk Brugerflade I vores sprogbrug omfatter back-end operativsystemer samt computere, netværk og lignende tekniske enheder. Browsere anses også for at tilhøre back-end, ligesom den valgte databaseteknologi gør det. Front-end omfatter programmer, som brugeren kommer i kontakt med. Det er virksomhedssystemer, værktøjsprogrammer, vedligeholdelsesprogrammer osv. Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk

Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk Brugervenlighed Jakob Nielsen[1]. Let at lære Let at huske Pålideligt Effektivt at bruge Tilfredsstillende at bruge Jakob Nielsen [1] Jakob Nielsen: ”Usability. Academic Press”, 1993. Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk

Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk Kommunikationsmodel Information er en samling data, der opsamles, bearbejdes og videregives. Kommunikation adskiller sig ved, at der foregår en fortolkningsproces, som afsluttes med respons. En kommunikationsproces er tilrettelagt af en afsender, rettet mod mindst en eller flere modtagere, og den indeholder en eller anden form for budskab. Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk

Kommunikationsproces R. Jakobsons[1] seks elementer i en kommunikationsproces: Afsender Modtager Kontekst Meddelelse Kontakt Kode. [1] Refereret i Bent B. Andresen: ”Kommunikation og IT - En grundbog”, Systime, 1997. Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk

Kommunikationsproces ved interaktive medier Klargør følgende: Hvem er afsender og modtager, og hvad anvender de som kanal (medium)? Hvilken type meddelelse er der tale om, og hvilken kontekst (virkelighed) refererer meddelelsen til? Hvilken kontakt er der imellem afsender og modtager under processen, og hvilke betydningssystemer (koder) benytter de sig af? Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk

Støj i kommunikationsprocessen Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk

Udvikling af brugerflader Når man udvikler et lidt større IT-system (f.eks. et websted), bør man som udgangspunkt afgøre følgende: Hvad er organisationens mål? Hvordan vil et IT-system/websted kunne understøtte organisationens mål? Hvad er IT-systemets/webstedets formål? På kort sigt? På lang sigt? Hvilke strategier skal sikre, at formålet nås? Hvem er IT-systemets/webstedets brugere? Hvordan skal IT-systemets/webstedets succes måles? Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk

Udvikling af brugerflader Mål skal: være målbare være realistiske ikke stride mod hinanden være prioriterbare Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk

Udvikling af brugerflader Webstedets funktion I princippet er der tale om fire forskellige typer websteder: Informationssider Præsentationssider Kommunikationssider Integreret E-handel Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk

Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk Webstedets funktion Informationssider Informationssted, hvor interessenterne kan søge oplysninger. Envejskommunikation fra virksomheden til de mange brugere. Ofte et statisk websted, som sjældent skal opdateres. Præsentationssider Informationssider kan suppleres med en søgefunktion. Præsentere virksomhedens produkter. Det primære formål med sådanne websteder er massekommunikation. Skal opdateres, så snart der er nye informationer. Kommunikationssider Webstedet udvides med funktioner, der gør det muligt at få svar på spørgsmål. F.eks. vejledninger, FAQ (ofte stillede spørgsmål), chat eller e-mail. Tovejskommunikation. Integreret E-handel Enhver virksomhed bør overveje, om det kan være en fordel at sælge sine produkter via internettet. E-handel stiller flere krav til webstedet såvel som til organiseringen internt i virksomheden. Dynamiske websteder. Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk

Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk Webstedets afsender Kompetence signaleres gennem både faglig kompetence (konkrete fakta frem for overdreven selvros) og gennem sproglig kompetence (de ”ti bud” ). Engagement signaleres gennem måden, hvorpå afsenderen interesserer sig for emnet og for læseren. Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk

Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk Webstedets afsender Visuel identitet er summen af virksomhedens synlige flader: Dens lokaliteter, produktionsapparat, kommunikation, produkter og medarbejdernes fremtræden. Virksomhedens image er summen af alle eksterne gruppers opfattelse af virksomheden. Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk

Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk Kend brugeren Beskrivelse af målgruppen Geografi Hvor bor målgruppen? Hvor arbejder målgruppen? Demografi Alder og aldersfordeling Køn Civilstand Erhverv/beskæftigelse Indkomst Psykografi Livsstil Forbrug Subkultur Scenarie over, hvordan brugeren forventes at bruge systemet. Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk

Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk Kend brugeren Brugerprofil Novicen Når vi står over for en helt ny type opgaver, vil vi normalt være famlende og søgende. Vi er mest optaget af nogle enkeltstående ting og evner ikke at overskue helheden. Den avancerede bruger På dette niveau begynder vi at inddrage den praksis, vi befinder os i. Vi indsamler erfaringer og begynder at formulere egne regler, som baserer sig på disse erfaringer. Den kompetente bruger Vi taler om kompetente personer, når vedkommende ud over at inddrage erfaringer bliver opmærksom på, at der er forskellige valgmuligheder, og at resultatet afhænger af, hvilke valg der er foretaget. Den kyndige bruger Dette trin adskiller sig fra det foranstående, fordi der nok er en forståelse af, at der er forskellige valgmuligheder, men nu er forståelsen blevet en integreret del af personen. Intuitionen spiller nu en stor rolle. Eksperten Er du ekspert på et område, vil du løse opgaver uden at være bevidst om, hvad det egentlig er, du laver. Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk

Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk Kend brugeren Brugeradfærd Forskellige brugere stiller forskellige krav til et websted: Surferen Netsurferen vil have lækker grafik og en præcis angivelse af indholdet, så han bliver tiltrukket og fristet af siden. Tiltræk derfor surferen med en startside, der minder om et magasin/blad. Novicen/begynderen og den sjældne bruger Novicer eller nybegyndere skal have mulighed for hjælp, og siderne skal være enkle uden forstyrrende elementer. Eksperten og den hyppige bruger Den rutinerede bruger er oftest utålmodig og vil have et enkelt og hurtigt design. De hader oftest overflødig grafisk flimmer. Internationale brugere Vær opmærksom på, at internettet er verdensomspændende, og at måden at se websider på er kulturbestemt. Standarder for datovisning, klokkeslæt samt opfattelsen af farver, humor m.m. er forskellige i forskellige dele af verden. Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk

Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk Inddrag brugeren Fokusgrupper Ved fokusgrupper lader man en række brugere fra målgruppen diskutere forskellige oplæg til eller dele af programmet. Det kan være en idé, en skitse på en planche, en non-working prototype eller lignende. Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk

Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk Inddrag brugeren Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk

Måling af brugervenlighed Let at lære Indlæringstid. Hvor lang tid tager det for brugeren at lære at bruge programmet (f.eks. på kursus)? Effektivt Effektivitet. Hvor hurtigt kan brugeren løse en given opgave? Let at huske Genindlæringstid. Hvor lang tid tager det brugeren at lære at bruge programmet igen efter at have været væk fra det i en given periode (f.eks. et halvt år)? Pålideligt Korrekthed. Får brugeren de korrekte resultater? Virker systemet altid (stabilt)? Tilfredsstillende Subjektiv tilfredshed. Gennem interview eller spørgeskemaer undersøges brugerens holdning til programmet. Er brugeren meget tilfreds, tilfreds, hverken-eller, utilfreds eller meget utilfreds? Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk

Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk Rough Roughs er papirskitser, der viser, hvordan medieobjekterne placeres på websiden. En samling af roughs kaldes en papirprototype. Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk

Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk Rough Papirprototyper har mange fordele: De er nemme at rette i. De virker! De går ikke ned. De sparer tid. De kræver ingen IT-ekspertise. De er ikke afhængige af en bestemt maskine eller browser. De kan rettes under et testforløb. Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk

Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk Prototyping En prototype er en ufuldstændig skitse til systemløsning. Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk