Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAmanda Paulsen Redigeret for ca. et år siden
1
Virksomhedens kommunikation, image og website
Teoretisk baggrund for udvikling af virksomhedens hjemmeside … hvorfor, hvad og hvordan ?
2
Kommunikation Virksomhederne bruger i dag hjemmesiden til bl.a. at skabe sig et image Forbrugerne ønsker at vide noget om virksomheden: historie ideer etiske holdninger til f.eks. miljø, menneskerettigheder og arbejdsmiljø Virksomheden kommunikerer via hjemmesiden Søren Noah, sept. 2009
3
Kommunikationsmodellen
Afsender har et budskab, som formuleres og sendes til modtageren Medie/kanal Modtageren opfatter budskabet ud fra sine egne forudsætninger og danner en reaktion Søren Noah, sept. 2009
4
Kommunikationsformer
Verbal kommunikation: Mundtlig (face-to-face, telefon, TV/radio m.v.) Skriftlig (trykt papir, sms, mail, website m.v.) Den skriftlige kommunikation er vokset enormt – ikke mindst p.g.a. Internettet og de mange nye tjenester og muligheder der ! Søren Noah, sept. 2009
5
Kommunikationsformer
Non-verbal kommunikation Tonefald Krops-sprog I det skriftlige medie forsøger man at kompensere lidt for disse ting v.h.a. de såkaldte ”smileys” – men det bli’r jo aldrig helt det samme … Søren Noah, sept. 2009
6
Kommunikationsformer
Envejs-kommunikation f.eks. radio, TV og de fleste hjemmesider Tovejs-kommunikation f.eks. en samtale mellem to personer Masse-kommunikation f.eks. TV, hjemmesiden, aviser, reklamer m.v. Multi-kommunikation Mange afsendere og mange modtagere på én gang Søren Noah, sept. 2009
7
Støj i kommunikationen
I forbindelse med hjemmesider kan det være: Forkerte signaler i forhold til design og farver Forkert sprogbrug (målgruppe ??) For let eller for svært i detaljerne For dårlig navigation på hjemmesiden Links virker ikke, billeder vises ikke o.lign. Søren Noah, sept. 2009
8
Intern kommunikation Foregår indenfor virksomheden/organisationen
Det er en ”lukket fest” (ofte lidt hemmelig) Kan være skriftlig (på papir eller elektronisk via mail og intranet) eller mundtlig i samtaler, telefon, på møder o.lign. Søren Noah, sept. 2009
9
Ekstern kommunikation
Foregår mellem virksomheden og alle dens samarbejdspartnere: Ejere, medarbejdere og kunder Bank, revisor, rådgivere, skattevæsenet, kommunen m.v. Leverandører, reklamebureau, transportfirma Konkurrenter Søren Noah, sept. 2009
10
Fordele ved papiret som medie
Informationerne ændrer sig ikke Kan transporteres uden strøm og brug af computer Rammes ikke af ”systemfejl” eller andre nedbrud Kan læses mens man går, sidder og ligger Nemme at læse – og alle er vant til det Ulemperne er naturligvis, at det er dyrt at trykke og distribuere – og det kan ikke ændres bagefter ! Søren Noah, sept. 2009
11
Fordele ved digitale medier
Kan redigeres i det uendelige Billigt at transportere over store afstande Altid opdateret og aktuel (kræver dog ressourcer) Kan lave ”interaktive” præsentationer og brugerflader Kan anvende lyd, animationer og video Kan opbevares på harddisk – fylder intet Kan let opfordre til feedback fra modtager Søren Noah, sept. 2009
12
Virksomhedens image Virksomhedens ”ståsted” beskrives gennem:
Historie (primært facts om fortiden) Kultur (de unikke ting i virksomhedens historie – en særlig omgangstone, loyalitet, ansvarsfølelse o.lign hos ledelse og ansatte) Vision (drømmesyn: hvordan vil vi gerne være i fremtiden ?) Mission (opgave: hvordan kan vi komme der til ?) Søren Noah, sept. 2009
13
Visuel identitet Virksomhedens ståsted og ”selvforståelse” har stor indflydelse på, hvordan den kommunikerer med omverdenen Føler virksomheden sig f.eks. superstærk, intellektuel og kreativ ? Dette udtrykkes bl.a. gennem den ”visuelle identitet” … også kaldet ”corporate design” Søren Noah, sept. 2009
14
Visuel identitet Visuel identitet = summen af alle virksomhedens synlige flader: lokaliteter (bygninger, lokaler, biler m.v.) produktionsapparatet produkter (tydelig identitet) kommunikation (brevpapir, kuverter, præsentationer, website o.lign.) medarbejdernes fremtræden (uniform ?) evt. andre forhold Søren Noah, sept. 2009
15
Visuel identitet Handler naturligvis meget om:
Design Farver Logo Ensartethed og let-genkendelighed … alt sammen noget, som styrker virksomhedens ansigt og image ud ad til ! Søren Noah, sept. 2009
16
Virksomhedens image Hvis virksomheden f.eks. selv mener, at det går ufattelig godt – men deres omverden gider bare ikke handle med dem … så har de jo et voldsomt problem ! Måske er de ikke gode nok til at kommunikere deres positive fortrin til omgivelserne ? Her kan især hjemmesiden være til stor hjælp og nytte i opbygningen af et bedre image Ikke kun politikere benytter ”spin-doktorer” … Søren Noah, sept. 2009
17
Hvad er ”IMAGE” ?? Ejere, ledelse og ansatte kan godt have eet billede af sig selv som firma – men dette er ikke deres image !! Virksomhedens image er summen af alle de EKSTERNE gruppers opfattelse af virksomheden !! Blot en enkelt kritisk avisartikel kan ændre denne opfattelse fra dag til dag … Søren Noah, sept. 2009
18
Virksomhedens website
Som tidligere nævnt, så benyttes websitet i høj grad til at fortælle om virksomhedens ”ståsted” – hvad er vi for nogen, og hvad vil vi gerne gøre for verden og vore kunder … Det skal naturligvis altid tages med et vist forbehold, for det er jo en form for skjult og manipuleret reklame … Men det bliver brugt 100% bevidst af alle større firmaer ! Søren Noah, sept. 2009
19
Webbaseret kommunikation
Virksomheden bruger hjemmesiden som udstillingsvindue for hele verden: produktpræsentationer og kataloger manualer og brugervejledninger finansielle informationer (lån, afbetaling m.v.) stillingsopslag egentligt salg af produkter og ydelser bestilling/køb af varer online markedsføring af sit eget image og ”brand” … Søren Noah, sept. 2009
20
Website … hvordan ? Tekst, grafik og billeder (inside)
Design og teknik (outside) Domæne-registrering Webhotel (eller egen web-server) PR for websitet og optimering til søgemaskiner Opdatering Feedback på mails og andre forespørgsler Søren Noah, sept. 2009
21
Website … forskellige grader
Informationssider (statisk) Præsentationssider (skal opdateres løbende med nyheder og nye produkter, priser m.v.) Kommunikationssider (kræver ressourcer, da folk venter at få svar på henvendelser) E-handel (kræver sikkerhed omkring bestilling, personoplysninger, folks penge og leveringen) Der skal oplyses en masse formelle ting f.eks. om fragt, fortrydelsesret o.s.v. (e-mærket ?) Mere og mere kompliceret Søren Noah, sept. 2009
22
Websitet’s 3 dele Indhold Form Funktion
Tekst, billeder, grafik o.lign. Design, farver, logo, layout – ”stil” Form Fra visitkort på nettet >> Udbygget e-handel m.v. Funktion Navigation, brugervenlighed, stabilitet i flere browsere, Søren Noah, sept. 2009
23
Hvad er vigtigst ? Først lægger vi mærke til: Grafik: Fremhævet tekst:
Levende billeder, animationer, farvefotos, s/h-fotos Fremhævet tekst: Overskrift, billedtekster, fremhævede citater, indledninger, mellemrubrikker Brødtekst (kan evt. sættes i ”spalter” m. tabeller) Søren Noah, sept. 2009
24
Gør det enkelt, sikkert og behageligt !
Og husk … Konkurrentens hjemmeside er kun et enkelt klik væk … Spild ikke kundens tid ! Gør det enkelt, sikkert og behageligt ! Søren Noah, sept. 2009
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.