Introduktion til mini-SOP 3. hhx

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Større Skriftlig Opgave
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Mini-kursus for 8.a og 8.b Efterår Alt for store overskrifter -Brug skriftstr. 16 -Brug gerne fed skrift Understregning og punktum i overskrifter.
Metode i AT Religion.
Studieretningsprojektet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Studieretningsprojekt
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
MUNDTLIG FREMSTILLING
Karl Henrik Flyums model
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Introduktion til opgaveskrivning
Formalia ved opgaveskrivning
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
StudieretningsOpgaven
Studieretningsprojektet!
StudieRetningsOpgaven
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Vejledning til historieopgaven
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
StudieRetningsOpgaven
MUNDTLIG FREMSTILLING
Krav til informationsformidling
Flerfagligt Forløb 4/SRO
SRO 2018 hHx.
StudieRetningsOpgaven
Om prøveformen Filosofi C.
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
Prøven i Natur/teknologi
SRO SKRIV!.
Resumé – hvordan gør jeg det?
- og hvordan du undgår dem…
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Introduktion til mini-SOP 3. hhx 21.10.2019

1. tidsplan DAGSORDEN: Hvad er mini-SOP? Tidsplan Fagkombinationer Problemformuleringsworkshop Krav til rapporten

  De 7 forløb

Faglige mål for SO

På vej mod SOP SO5, DHO: Lærerne formulerede problemstillingen. I analyserede, og formidlede skriftligt og mundtligt. SO6, Bæredygtighed: I formulerede og analyserede selv problemstillingen.

3G HHX: mini-SOP Forberedelse til SOP: I skriver selv problemformulering Lærerne præsenterer metoder og emner I finder/foreslår selv materialer og metoder Problemformuleringsworkshop Mundtlig feedback

3G HHX: mini-SOP Til forskel fra SOP: I vælger ikke selv fagkombination I skal ikke forsvare den mundtligt I skriver ud fra jeres egen problemformulering.

21/10 Introduktion 21-29/10 I fagtimer: introduktion til emner og metoder, lodtrækning 30/10 Problemformuleringsworkshop 4/11 SO7-dag på skolen: vejledning, godkendelse af Problemformulering. Undervisning i kilder/litteraturliste, selvstændigt arbejde 5/11 SO7-dag på skolen: vejledning, selvstændigt arbejde 15/11 Skrivedag hjemme 16/12 Feedback

Fag per klasse: Se Studieportalen!

Hvad skal du skrive om: Emner, metoder m.m.: Dit valg, men inden for lærernes/fagenes rammer.

Problemformuleringsworkshop Basismodellen: Fra emne til problemformulering. Mini-SOP-blanketten

Mød forberedt d. 30/10! Alle bør have en ide til emne og/eller problemstilling med: Et spørgsmål/et problem/ noget man undrer sig over. Må ikke være et ja/nej-spørgsmål. Må ikke være for nemt at besvare.

Hvad? Hvordan? Hvorfor?

Krav og gode råd til rapportens opbygning og indhold Mini-sop SO7 efteråret 2019 Krav og gode råd til rapportens opbygning og indhold

Overblik over rapportens dele - Forside - Resumé - Indholdsfortegnelse - Indledning med problemstilling og problemformulering - Metode - Hoveddel - Konklusion - Litteraturliste - Evt. bilag

Rapportens længde 7-9 normalsider a 2400 anslag (inklusive noter og mellemrum) Dvs.: mindst 16.800, højst 21.600 anslag Dette tæller ikke med: - forside - resumé - indholdsfortegnelse - litteraturliste - bilag - figurer/tabeller Ellers tæller alt med - fra og med indledning til og med konklusion.

Forside - SO7: Mini-SOP Titel på netop din rapport Fag Dit navn Klasse Vejledernes navne Gymnasium Dato og år Evt. illustration

Resumé Resuméet består af: Præsentation af rapportens formål og fokus De vigtigste metoder og fremgangsmåder Resultater og konklusioner (NB! Glemmes ofte!) ------------------------------------------------------------ Resuméet fylder 10-20 linjer. Det skrives i nutid, i ét sammenhængende afsnit og i et præcist og upersonligt sprog.

Indholdsfortegnelse Kapiteloverskrifter står til venstre, sidetal til højre. Forsiden er en underforstået side 1. Alle overskrifter og underoverskrifter inde i opgaven – startende med indledningen - skal fremgå af indholdsfortegnelsen og nummereres. Bilag skal også fremgå her. -------------------------------------------------- Brug ikke problemformuleringens dele som overskrifter. Og find også på noget mere oplysende end fx ”Analyse” eller ”Vurdering”.

Indledning – med problemstilling og problemformulering Begynd med kortfattet – men interessevækkende - at føre læseren ind i emnet og i problemstillingen. Derefter skal din indledning lede frem til problemformuleringen med dens taksonomiske niveauer. Samtidig præsenterer du den røde tråd i rapporten – læseren skal allerede nu fornemme en klar sammenhæng mellem alle dele i rapporten. Problemstillingen og alle dele af problemformuleringen skal undervejs gengives tydeligt og ordret (evt. skrevet med fed, placeret i en boks el.lign.) ----------------------------------------------------------- Skriv på indledningen både i begyndelsen og i slutningen af din arbejdsproces.

Metode Enkelt sagt: Hvordan vil du besvare netop din problemformulering? Og hvorfor vælger du de måder frem for andre? Hvilke redskaber (begreber, teorier, metoder og modeller) anvender du? - Hvilke materialer – hvilken empiri? Og – meget vigtigt – hvorfor? Hvordan er din rapport struktureret? Det kan også være relevant at komme ind på begrænsningerne ved dine valg. ----------------------------------------------------------------------- Skriv på metodeafsnittet både før, under og efter selve besvarelsen af problemformuleringen!

Det redegørende niveau Her skal du præsentere fakta – og ikke fx analysere eller diskutere. Du høster bl.a. point ved at: udvælge de væsentlige fakta kombinere dem fra flere forskellige troværdige og relevante steder formidle dem på en præcis, neutral og relativt kortfattet måde

Det analyserende niveau Her gælder det om at foretage en grundig og metodisk undersøgelse. Mange analyser kan beskrives sådan, at du nedbryder helheden i dele og arbejder selvstændigt med dem ved hjælp af de relevante faglige begreber og metoder. Derefter samler du delene igen, så du når frem til noget, der senere kan indgå i konklusionen. Både teori og empiri skal indgå. Og de skal kobles ordentligt sammen – ikke placeres ”ved siden af” hinanden.

Det diskuterende og/eller vurderende niveau I en diskussion stiller du forskellige synspunkter op mod hinanden og lader det fremgå klart, hvordan der argumenteres for og imod. I en vurdering tager du fagligt begrundet stilling til spørgsmålet – og meget gerne en nuanceret stillingtagen. Diskussions- og vurderingsafsnit skal være overskuelige og velstrukturerede. Tænk meget gerne i påstande, der bakkes op af prioriterede belæg. NB! Ofte vil det være naturligt at lade en diskussion munde ud i din egen vurdering – eller lade en vurdering bygge på en forudgående diskussion. Og således kommer de to jo til at minde meget om hinanden! Spørg dine lærere, hvad du bør gøre i netop din rapport.

Generelle råd til indholdet – især om sammenhæng Hold hele tiden forbindelsen til problemstillingen og problemformuleringen Vær sikker på, at du konstant svarer på dem - eller er på vej til det. Sammenhæng på tværs af de taksonomiske niveauer. Sørg for (så vidt det er muligt og naturligt!) at inddrage væsentlige elementer fra det redegørende niveau i din analyse – og at inddrage resultater fra det redegørende og det analyserende niveau i din vurdering/diskussion. Fasthold en rød tråd. Læg vægt på det, der har en klar funktion i opgaven – ved at det peger enten frem eller tilbage mod noget vigtigt. Fremhæv din argumentation (dvs.: ikke kun i diskussionen) – og gør den overskuelig. Nævn årsagerne til dine valg undervejs: Sørg for at føre læseren rundt i opgaven ved på vigtige steder at forklare, hvorfor du gør, hvad du gør.

Konklusion Konklusionen skal give svar på alle dele af din problemformulering - dog med hovedvægt på det analyserende og det diskuterende/vurderende niveau. På den måde sammenfattes dine resultater fra hele rapporten. Konklusionen skal også fremstå som svar på din problemstilling. Du må ikke inddrage nyt stof eller nye synsvinkler. Dette skal heller ikke indgå i konklusionen: noget om, i hvor høj grad du er blevet klogere eller har udviklet dig noget om, hvordan du har arbejdet med stoffet (metode) ---------------------------------------------------------------------------- Om det er oplagt med delkonklusioner undervejs … spørg lærerne!

Lidt om henvisninger – og om litteraturlisten Det er selvfølgelig meget vigtigt at henvise til alt det materiale, du bygger på. Det gælder også i redegørelsen – og det gælder ikke kun citater. ----------------------------------- I litteraturlisten skal du nævne alt, hvad du direkte har brugt – og det fremgår jo af henvisningerne! Undgå til gengæld at forstørre litteraturlisten kunstigt med noget, der ikke er henvist til i løbet af rapporten.