Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Prioritering.
Advertisements

Stress og ledelse.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
Mille Wilken Bengtsson 28. april 2016 Godt samarbejde med borgere.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
Integrationsrådskonference 24. marts 2012 Demokratisk Medborgerskab.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
FDF-PÆDAGOGIK. PROGRAM Hvorfor taler vi om en FDF-pædagogik Hvordan er temperaturen i kredsen? Anerkendende pædagogik er FDFsk Tips og tricks Undervejs:
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov Psykolog Morten Halberg.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 11.marts.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Det gode interview På jagt efter ny viden – altså noget, som du IKKE ved i forvejen…
Forslag fra arbejdsgrupperne
Fordybelse i et projekt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Det er nemmere end du tror
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
Affald i boligorganisationer v. Miljøchef Pia Vendelholt Christensen
Download Guiden Inspektionsguiden er udviklet med henblik på at hjælpe danske virksomheder, der står.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Kommunikation - trykstil
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Personlighed og Kompetencer
Facilitering af vidensamarbejde mellem SMV’er og forskere
Northwind Traders Hvem er vi?
Sådan bruger du præsentationen
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
MUNDTLIG FREMSTILLING
Videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
Kursus for personer med demens og pårørende
1½ times arbejde i gruppen
Quiz Uge 2 – mandag.
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Værktøj 8: Supervision og sparring
Manual til indsendelse af BUDGET
Værktøj 4: Aktiverende APV
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
MIKRO-PROJEKTMODELLEN
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil Vi forebygger stress sammen OBS tovholdergruppe: ”Lederens opgaver med stress” indeholder en del materiale, som ikke er medtaget i denne præsentation. Præsentationen er lavet for at støtte jer i at lave processen omkring en stressforebyggende lederstil. Vær opmærksom på, at lederen har en særlig rolle i processen og derfor i udgangspunktet ikke kan agere som tovholder. Vær derudover opmærksom på, at processen med fordel kan laves over to dage for at give lederen en tænkepause.

Vi forebygger stress ved… At vi tager seriøst, at ledelsen er rollemodeller – også når det gælder stressforebyggelse At vi får lavet en tydelig forventningsafstemning mellem ledelse og medarbejdere

Proces Oplæg: Hvad er stress og paradokser ved stress Gruppearbejde: Ledelsesstil Opsamling: Afstressende forhold, ønsker og forslag Dialog med ledelse: Forventninger og fremtidsaftaler

Hvad er stress? Kortvarig stress betegner en tilstand, hvor vi mobiliserer ekstra kræfter i en kravsituation Stress kan forstås både fysiologisk, psykologisk og socialt – og både fysiologiske, psykologiske og sociale stressorer kan få os til at opleve stress Stress som begreb har udviklet sig siden 30’erne og frem til i dag

Hvad er stress? Hør Pia Ryom fortælle om stressbegrebet og den fysiologiske, psykologiske og sociale stress https://www.youtube.com/watch?v=oCbQOiV4078&feature=youtu.be

Paradokser ved stress Stress er ikke det samme som at have travlt – ofte kan vi opleve at have travlt, når vi er i det grønne felt Kortvarig stress kan være stimulerende og brugbar – men vi har brug for restitution efterfølgende Mange virkeligt stressede taler slet ikke om det – men bruger deres kræfter på at holde sammen på sig selv

Hvad stresser os? Forhold der stresser os er typisk: Kravene til os selv De krav, vi oplever, omgivelserne stiller til os De udtale og uudtalte krav og forventninger fra arbejdspladsen Formulerede og usagte krav fra lederen

Gruppearbejde I grupper á fire diskuteres følgende spørgsmål: Hvordan vil vi beskrive ledelsesstilen på vores arbejdsplads? Hvad er godt ved den? Og hvad er måske mindre godt? Hvilke ting i ledelsesstilen har vi ønsker om at få ændret, så det ikke stresser? Hvilke ting i ledelsesstilen virker mest stressdæmpende på vores arbejdsplads? Hvilke konkrete ændringer vil vi foreslå lederen, for at vi får opfyldt ønsket om mindre stress hos personalet? (30 minutter)

Opsamling Pointerne fra gruppearbejdet skrives op på tre plancher: En for ønsker om ændringer En for de stressdæmpende forhold En for de konkrete forslag til ændringer OBS tovholdergruppe: Der kan være forskellige måder at få samlet gruppernes pointer på afhængig af, hvor mange og hvor forskellige, I er. Det vigtige er, at I få samlet pointerne under de tre overskrifter og at der er nogenlunde enighed om budskaberne – eller at det er tydeligt, at der er forskellige behov. En af pointerne med denne del af processen kan være at få øje på, at behovene er forskellige. Prøv at skrive pointerne ned på en måde, så de ikke kræver alt for meget forklaring for, at lederen forstår.

Tilbagemelding til lederen OBS tovholdergruppe: Tilbagemeldingen til lederen kan det med fordel være jer eller en udenforstående konsulent, der tager sig af. Giv vedkommende plancherne og kom gerne med uddybende forklaringer, hvis noget fremstår uklart. Giv lederen mulighed for at stille spørgsmål, men vær også ærlige, hvis I ikke kender svaret. Lederen skal give tilbagemelding til medarbejderne med udgangspunkt i spørgsmålene på næste slide.

Tilbagemelding fra leder Med udgangspunkt i pointerne fra sidst, hvilke ændringer er så de vigtigste, jeg foretager mig som leder? Hvilke forventninger til min rolle og funktion ønsker jeg at leve op til, og hvilke kan/ønsker jeg ikke at leve op til? Medarbejderne: Spørgsmål, kommentarer, misforståelser? OBS tovholdergruppe: Denne del af processen kan med fordel foregå lidt efter de foregående dele, så lederen har haft mulighed for at tænke sig om. Sørg dog for, at der ikke går for lang tid (inden for en uge fx) og at tidspunktet er fastlagt på forhånd. Det kan være, at der er behov for, at I som tovholdergruppe hjælper dialogen lidt på vej og husker på nogle af pointerne fra tidligere, så denne del af processen kan blive så dialogbaseret som muligt.

Fremtidsaftaler Vil skal lave aftaler om: Hvilke forventninger kan medarbejderne have til ledelsen? Hvordan kan medarbejderne hjælpe ledelsen, så det kan lade sig gøre at leve op til forventningerne?

Vi forebygger stress sammen Tak for i dag! Vi forebygger stress sammen