Mundtlig eksamen – international økonomi B

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Eksamen og eksamensbilag :
Advertisements

AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Skriftlig progression Italiensk FIP. Disposition Skriftlighed og respons Progression Feedback-former (feed up, feed back og feed forward) Karakterer Værktøjskasse.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Det internationale område Synergi-skolerne. Synergi-skolerne Grindsted Erhvervsskole Grindsted Erhvervsskole Haderslev Handelsskole Haderslev Handelsskole.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Omlagt skriftlighed i International Økonomi. Identificeret problem: Mange elever har svært ved at skrive samfundsvidenskabeligt. Frustrationer hos såvel.
Introduktion til PV kurset 3 september 2012 Lars Peter Jensen og Lone Stub Petersen © SLP-gruppen,
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 11.marts.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Jeres produkt er i eksamenslokalet Din præsentation skal gemmes på j-drev + usb/papirudgave som ekstra sikkerhed Eksamenstiden er 30 minutter,
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Fordybelse i et projekt
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Sso SKRIV!.
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Skriveperiode (synopsis)
OSO opgaven på Midtjysk
Studieretningsprojektet
Software Architecture in Practice
Undervisning og formativ feedback
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Forberedelse til eksamen
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Portfolio IT B.
Indhold Visualiseringer Trafiksikkerhed Støj og Støv Der henvises i øvrigt til strategisk miljøvurdering, Lokalplan samt beslutningssag inklusiv bilag.,
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
Anerkendende pædagogik
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Fagmøde Naturfag, fysik og kemi September 2015
Oplæg fagmøde naturfag, fysik og kemi
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Temaeftermiddag onsdag d. 3/1-2018
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Karl Henrik Flyums model
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
SO-Eksamen På kanten af Danmark – Teknologiprojekt B
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Matematik Niveau F E D C.
International økonomi for matematikere
Demokrati og medborgerskab
Studieområdet, htx (2017-udgave)
Prøve Eksamen D. 7/ Varighed: 30 min
Krav til informationsformidling
MUNDTLIG FREMSTILLING
Erfaringsmøde Samfundsfag
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 8: Supervision og sparring
Præsentationens transcript:

Mundtlig eksamen – international økonomi B FIP marts 2019 Lars Dombrowsky Roskilde Handelsgymnasium

Den første projekteksamen Kan jo godt give anledning til lidt usikkerhed Vær pragmatisk indstillet det er en ny og meget anerledes eksamensform det er B-niveau find en form, hvor eleverne relevant og afbalanceret bliver udprøvet i faget Lærer og censor - tal evt. sammen på forhånd om: undervisningsbeskrivelsen de gennemførte projekter hvordan eksamen styres

Tid og tilrettelæggelse Ca. 20 klokketimer Skemalægning Skemablokke i mere koncentreret form kan være en fordel Placering af eksamensprojektet Bør være i så god tid, at det ikke kolliderer med andre forløb Omvendt bør det ikke ligge så sent, at eleverne ikke kan nå at reflektere over projektet og skrive den tilhørende synopsis.

Gruppearbejde og vejleders rolle Gruppedannelse kan være problematisk så hvordan udvælges grupperne? Gruppearbejde er svært, så hvilken rolle har vejleder? Vejleder bør initiere et godt gruppearbejde coache eleverne Huske eleverne på bedømmelseskriterier afholde (obligatoriske) midtvejsmøder bryde ind ved gruppekonflikter

Design af eksamensprojektet Giv eleverne et godt indspark som projektoplæg Film Inspirationstekster Oplæg (lærer/elever) Brug tid i indledningen på idegenereringen og problemformulering Brug plenum til at sætte tanker i gang

Eksamensprojekt Der er ikke noget produktkrav Men der børe være noget skrivearbejde, som elever kan tage afsæt i, fx: Rapport Minirapport Portfolio-noter Logbog Læreren godkender problemformuleringen og kan evt. godkende i løbet af projektarbejdet Husk at eksamensprojektet indgår i grundlaget for afgivelse af standpunktskarakteren

Eksempler på eksamensprojekter USA Kina EU Globalisering Økonomisk politik Ulighed Klimaøkonomi Grænser Alternativer Husk, at projektet skal være tilstrækkeligt bredt til, at de faglige mål kan inddrages i forskellige problemstillinger

Processtyring ”Håndfast” aktivitetsplanlægning Det er vigtigt for eleverne, at de ved, hvor de er i processen Brug fx en skabelon for at komme igennem projektforløbets faser

Projektprocessen – Roar C. Pettersen

Hvordan kommer eleverne i gang med projektet? problemstilling/forundringsspørgsmål problemformulering Den videnskabelige basismodel Esben Nedenskov Petersen

Evaluering ved eksamen Det er ikke bare snik snak ud fra et eller andet givent projekt Eleven bedømmes på, i hvilken grad de faglige mål opfyldes

De faglige mål Eleverne skal kunne: afgøre forhold der har præget den (inter)nationale økonomiske udvikling identificere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer/ubalancer anvende simpel økonomisk teori til at forklare udfordringer udarbejde simple samfundsøkonomiske ræsonnementer forklare samfundsøkonomiske sammenhænge indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske data vurdere informationernes troværdighed/relevans fortolke og formidle viden om (inter)national samfundsøkonomi anvende relevant matematik og statistik selvstændige beregninger, fx ledighed, vækst eller lignende

Kernestof og supplerende stof For at kunne svare på de faglige mål Må man forvente, at eleverne kan inddrage relevant kernestof (jf. nedenstående) og supplerende stof (jf. undervisningsbeskrivelsen) Man skal kunne tale ”iø’sk” Virksomheders og husholdningers beslutninger Arbejdsmarkedet Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem Makroøkonomiske nøgletal Vækst og konjunkturer Økonomisk politik: ubalancer, afvejninger og effekter Velfærdsmodeller Globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed Økonomisk samarbejde i EU Kvalitative og kvantitative metoder

Afslutning på eksamensprojektet Læreren kan – da der er tale om eksamensprojekt - ikke give feedback på selve projektet Man kan for eksempel på et tidspunkt undervejs få grupperne til at fremlægge for hinanden Endvidere er der intet til hinder for, at eleverne (uden for skolen) evaluerer hinandens projekter, som eleverne kan tage højde i deres synopser

Synopsis - maksimalt tre A4-sider - se evt Synopsis - maksimalt tre A4-sider - se evt. Peter Hertz guide på FLIOES Facebookside Bør indeholde Kort indledning og motivation (fx forundringsspørgsmål) Problemstilling/problemformulering (fælles for hele gruppen) teorier og refleksioner, der trækkes frem i synopsis, vil være individuelt  Evt. afgrænsning Metode (hvordan besvares problemformuleringen - herunder teori/modeller) Koncentrat af analyser og faglige vurderinger Konklusion på problemstillingen/forundringsspørgsmålet Evt. refleksioner/perspektivering Bilag (tabeller, figurer, grafer) – max 10 sider Udarbejdes og afleveres, inden skoleåret slutter

Eksamensforberedelse – dialog med klassen Hvordan eksamen forløber At synopsis ikke indgår i bedømmelsen, men er et for pejlemærke for hvad censor og vejleder kan forvente af eksaminationen Man skal aflevere en synopsis for at gå til eksamen Præsentation af projektet (max 10 min.) Udfordringer under eksaminationen stilles der afklarende spørgsmål undervejs eller efter eksaminationen manglende opfyldelse af relevante faglige mål/relevant kernestof manglende selvstændighed elever med ens synopser selvstændige beregninger Husk: Der gives en helhedsbedømmelse for præstationen

God eksamen - og husk, vi er alle til eksamen i år