Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Skabelse af dialogiske rum ”
Danehofskolens værdigrundlag
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Program Formiddag Teori: Om Ressourceorienteret kollegial feedback
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
Læge Poul Lundgaard Bak Århus Universitet
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
- gennem Marte Meo metoden
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Jeg støtter barnet ved:
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Den anerkendende tilgang fra ord til handling
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Fusion Forandringer, følelser – og fremtid
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Cand.pæd. og exam. eksistentiel psykoterapeut (PI)
Oplev igen forårsforelskelsen – med din partner
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
- et udviklings- og dialogværktøj
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Forudsætninger for en god samtale
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Læreren som læringsleder
Om at spørge.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Hvordan man bekæmper mobning
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Motivation i MED arbejde Motivation i MED arbejdet trods ugunstige vilkår, Muligt? Ja! Nemt? Både ja og nej, men absolut muligt og spændende. Hvad koster.
Meningen med dit budskab er det svar som du får. Kommunikation Hvordan har du det Fakta Følelser Behov Hvad vil du gerne have Handling.
Møder Kapitel 6 Mie Femø Nielsen, Ann Merrit Rikke Nielsen, Birte Asmuß, Liv Otto Hassert og Sae Oshima.
Unge & rusmidler - Brug eller misbrug? Roskilde Handelsskole 3. Januar 2001 Ib hansen Unge & rusmidler.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Rødkærsbro´ børnehuse værdigrundlag I børnehusene har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ” Lys i øjnene” udarbejdet værdier.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Konflikter og kommunikation
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
SUF - gevinstrealisering
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Uledsagede flygtningeunges perspektiver på deres hverdagsliv i Danmark
Redskaber og overvejelser
Tag snakken – bryd vanerne
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Præsentationens transcript:

Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre på hinanden men kun på vores relationer Vi ser verden forskelligt – vi skaber mening – vi fortolker (enhver handling har som udgangspunkt et positiv sigte) Bag enhver frustration ligger der en uopfyldt drøm (eller ønske) – derfor anerkend frustration Frit efter Gitte Haslebo og Kit Sanne Nielsen og Maja Loua Haslebo og Danielle Bjerre Lyndgaard.

Anerkendende tilgang I ethvert samfund, enhver organisation og ethvert team er der noget, som fungerer – vi skal bare finde ud af hvad Det vi fokuserer på, får vi mere af/bliver vores virkelighed Sproget vi bruger, skaber vores virkelighed og vores fortid, nutid og fremtid Gør det klart for alle, hvad der er til forhandling og hvad der ikke er Vær nysgerrig, undersøgende og spørgende Vær bevidst om positiv kommunikation Frit efter Gitte Haslebo og Kit Sanne Nielsen og Maja Loua Haslebo og Danielle Bjerre Lyndgaard.

Anerkendende tilgang Enhver undersøgelse er en påvirkning Mennesker er mere trygge ved fremtiden (det ukendte), når de har noget af fortiden (det kendte) med sig Vi kan ikke fjerne problemer, men vi kan realisere ønsker Alle kan bidrage – de skal bare inviteres til at gøre det. Også for at alle har ejerskab Alle har behov for anerkendelse Frit efter Gitte Haslebo og Kit Sanne Nielsen og Maja Loua Haslebo og Danielle Bjerre Lyndgaard.

Anerkendende tilgang Fra problem- og mangeltænkning: Opmærksomhed på problemer, fejl og mangler At løse problemet Mangler Problemer Beklagelser Fokus på individ Monolog Til ressource- og værdi tænkning: Opmærksomhed på ressourcer, værdier og ønsker At skabe fremtiden Ressourcer Muligheder Håb Fokus på relationer Dialog Frit efter ”Slip anerkendelsen løs” af Mads Ole Dall & Solveig Hansen

Anerkendende tilgang At føle sig set, hørt og forstået At føle sig anerkendt handler ofte om opmærksomhed... At blive set, hørt, forstået ...af den anden - som en væsentlig anden!

Bag ethvert problem skjuler sig en frustreret drøm. 14-10-2019 Anerkendende tænkning - grundtese Bag ethvert problem skjuler sig en frustreret drøm. Peter Lang, Kensington Consulting Centre

Sprog skaber virkelighed 14-10-2019 Anerkendende tænkning - grundtese Sprog skaber virkelighed Wittgenstein

Vi skaber hver især vores egne opfattelser af virkeligheden 14-10-2019 Anerkendende tænkning – grundtese Vi skaber hver især vores egne opfattelser af virkeligheden - Konstruktionstanken / autopoiese Maturana

Ret i stedet opmærksomheden på.. 14-10-2019 Anerkendende tænkning - grundtese Opgiv tanken om…. At vi kan finde - eller at der er - én rigtig løsning At noget er rigtigt og noget er forkert i absolut forstand Ret i stedet opmærksomheden på.. Hensigtsmæssighed Midlertidighed

14-10-2019 Anerkendende tænkning - grundtese Det er ikke problemet, der er problemet, men måden vi tænker og taler om problemet på.

Anerkendelse …? værdsættelse af andre personers individualitet … et ord med mange betydninger … værdsættelse af andre personers individualitet blive set og hørt mærke vigtigheden af, at jeg er her

Forskel på anerkendelse og ros Anerkendelse: Ros: Følelser Handling Hvem vi er Hvad vi gør Relation Resultat Skaber selvværd: Skaber selvtillid: Jeg er OK Jeg er god til det, jeg gør

Forskel på anerkendelse og ros Ros er champagne i hverdagen Ros er at fortælle nogen, at noget gik godt! Det udtrykker en positiv vurdering og kan styrke vores selvtillid, men er sjældent tilstrækkeligt til, at vi kan udvikle os. Anerkendelse er et nødvendigt kosttilskud Anerkendelse er at fortælle nogen, at man har set og hørt dem! Anerkendelse er en forudsætning for, at vi udvikler os som hele personer. Hvis vi oplever os anerkendt, higer vi typisk ikke så meget efter roser. Find eksempler

Menneskelige relationer Vi mennesker har brug for, at verden prikker til os – stimulation Brug for andre, som vi kan spejle os i, som kan spejle sig i os, brug for anerkendelse Vi har brug for, at andre har brug for os